Cykel driver ibland ej runt bakhjul lgv

El.Torro

Ny medlem
Tjena.
Cyklar vanligtvis på en hybrid som jag vant mig vid att meka med.
Nu har jag dock en ny begagnad lgv hoj, specialized allez med äldre tiagra komponenter.

Nu när jag haft den ett par månader har jag märkt att ibland (ffa om jag inför korsning mm tagit ett bakåttramp) så driver kassetten bakhjulet.
Då jag är ny med lvg växlar och grejer så är jag inte lika säker vid mekningen och vad detta skulle kunna vara för besvär.
Någon idé om vad man kan prova?
//El T orro

Gissningsvis frihjulsbodyn i baknavet som inte angriper korrekt efter bakåttrampen.
Det kan bero på att bodyn är på väg att bli skrot, eller att klackarna inuti kladdar fast i något som kan vara t.ex. smutsig smörja eller för mycket kletigt fett, eller ANNAT.
Så jag skulle börja med att ta loss bodyn och inspektera den.

Tack för svar!
Har lite besvär att få av bodyn, verkar vara äldre typ av hjul och gamla delar som sitter som berget på motsatt sida. Tips på hur man kan lossa?

DSC_0714.JPG

Men av att drömma från bild från bodens sida, ser sliten?/smutsig ut.
DSC_0715.JPG

DSC_0712.JPG

Under allt grus borde det sitta en tätning av nå slag. Peta ur den så ser du om det finns någon låsring eller dylikt som ska meckas upp. :)

frid!

Vad är det för fabrikat och modell på hjulet / navet? Brukar stå på det, googla märke+modell + service manual så borde du hitta instruktioner. Annars följ Miracles tips och kolla om du kan peta upp gummitätningen som sitter under smutsen.

Men vissa hubbar har ju som en spolningsport, ett litet hål där man kan spola in typ degreaser eller wd40 för att skölja igenom systemet.

Det är ett MAVIC CXP 22 s-6000 fälg med ett nav från specialized. Inget namn/markering på navet mer än s-logga av specialized.
Bild på nav
DSC_0716.JPG

Fick bort gummi packningen, därefter tog det stopp, direkt låg hjullagret där. Ett 6000 2rs, om det säger någonting.
DSC_0717.JPG

Hittar inget vettigt då jag googlar MAVIC CXP s-6000 och manual, tycker inget har samma nav/body.

Vet inget om det navet, men på de flesta nav är det bara att gå loss med konnycklar och ta loss axeln, så är bodyn antingen loss med axeln eller fastskruvad i navet. Är det fastskruvat behövs troligtvis någon stor hexnyckel. Edit: Bara gillar ordet "loss" idag tydligen. :) Hoppas det löser sig och du kan ersätta eller serva bodyn.

Senast ändrad:
Jag tycker att det ser ut som spår på sidorna för ett verktyg av sån här modell. Eventuellt borde det gå att få bort låsringen med en liten skruvmejsel och försiktigt hammarvåld.

Bilagor

• Top-grade-Super-B-TB-1018-Bike-Bicycle-Cassette-Flywheel-Freewheel-Lockring-Remover-Removal-Re...jpg
    Top-grade-Super-B-TB-1018-Bike-Bicycle-Cassette-Flywheel-Freewheel-Lockring-Remover-Removal-Re...jpg
    10.8 KB · Besök: 85
Tusen tack för alla tips hitintills kommer närmare en fullgod hemmaservice för varje svar!

Finns inget att gå loss med konnyckel på tyvärr allt är bara av karaktär cirkulärform.

Tack för tips om super b verktyget, liknar verkligen sånna spår så en sådan får tryckas hem på internet.
Vet någon något annat namn än tb-1018?
Finns bara annars från aliexpress och dylikt med de namnet.

Ver tyvärr inte var man hittar ett sånt verktyg. Jag bildgooglade på cassette body removal tool. Park verkar ha något liknande, men jag är osäker på måtten.

Annars verkar tipset om en liten spetstång i Cyklarrunts länk bättre!

det går att göra en egen genom att fila ner en gammal bit för att dra åt muttrar så att två pliggar sticker ut annars.
Jag har lyckats sätta en skruvmejsel i en och bankat runt den men då skulle jag inte ha kvar bodyn så. . .

Men behöver du verkligen ta av den?
Kan du inte bara spola låta wd40 rinna samtidigt som du roterar den?

Senast ändrad:
Man brukar dock behöva ta loss axeln innan man kan ta isär bodyn.

Gissar vidare lite då det ser bekant ut. Jag tycker att det ser ut som att du ska lossa på låsskruven som syns på icke-drivsidan, sen skruva loss muttern den låste fast. Om navet har pressade lager så sitter axeln nu troligtvis fastkilad med lagren, och ett lager måste offras för att få loss axeln, genom att banka på den med gummiklubba.

När du fått loss axeln är bodyn troligtvis fastskruvad, och först när du fått bort hyls-formade muttern som håller fast den, så kan du om du verkligen vill öppna bodyn med ett sånt där verktyg, som går att tillverka själv av en hylsa i passande storlek, med typ vinkelslip.

ficklampa sa:
Kan du inte bara spola låta wd40 rinna samtidigt som du roterar den?

WD40 är ett lösningsmedel med lite olja i. Får du det på lagret så löser det fettet och ersätter det med en kortlivad oljefilm. Haveri ganska snart, med andra ord.

frid!

Nu är det iofs olika från nav till nav men jag hade samma problem med ett Ultegranav. Provade att duscha navet med smörjmedel med det hjälpe inte. Fick plocka isär hela härligheten och upptäckte att det låg en fjädrande ring utanpå klackarna som skulle pressa dom lätt utåt. Den ringen hade tappat spänsten lite så efter jag klämde ihop den lite funkade navet perfekt igen och har gjort sedan dess, har nog kört ett par hundra mil utan problem.

Är det liknade konstruktion på ditt nav hjälper bara demontera. Lycka till.

Senast ändrad:
ason sa:
Nu är det iofs olika från nav till nav men jag hade samma problem med ett Ultegranav. Provade att duscha navet med smörjmedel med det hjälpe inte. Fick plocka isär hela härligheten och upptäckte att det låg en fjädrande ring utanpå klackarna som skulle pressa dom lätt utåt. Den ringen hade tappat spänsten lite så efter jag klämde ihop den lite funkade navet perfekt igen och har gjort sedan dess, har nog kört ett par hundra mil utan problem.

Japp, bra tips. Jag och en kompis har fulmekade en gång en ny sån ring genom att dremla en låsring, vilket gick utmärkt. Det var dock på ett nav där bodyn inte satt fastskruvad (ett DaBomb gammel-dehå-nav).

Tillbaka
Topp