Cykel föll av biltaket

chrhar

Medlem
Cykel föll av biltaket
Påväg till tävlingsträning idag gav thulestället upp och cykeln drog en trippelvolt med skruv från biltaket.

Någon som har erfarenhet av liknande olycka, och mer specifikt kontakt med försäkringsbolag? Hört om liknande händelser där försäkringsbolaget pekar på thule och thule pekat på garantitid som löpt ut...

😣

Senast ändrad:

chrhar

Medlem
Cykel föll av biltaket
Thule Pro ride 59?-något. Främre hållaren (den som fäster ner framhjulet) gick av på mitten i samband med möte av lastbil...

Freddie L

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Du kan inte ta ett par bilder på resterna av stället, jag förstår ändå inte på vilket håll det sprack?
Låter som ett försäkringsärende.

Larsifer

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Har inte Thule nån slags "säkerhetsgrej" på sina takmonterade cykelställ, där det ska kunna släppa? För att man ska slippa köpa ett nytt garage och en ny bil, ifall man råkar glömma att hojarna är lastade.

ooms

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Proride är alltså ett sånt där båda hjulen sitter kvar på cykeln, hjulen spänns fast, och en ”arm” som greppar ramen?
Är nog fortf inte med på var den gick av... Främre biten där framhjulet vilar? Är den helt i plast, för alu-profilen går inte så långt fram?

marr

Moderator
Forumvärd
Cykel föll av biltaket
Proride är alltså ett sånt där båda hjulen sitter kvar på cykeln, hjulen spänns fast, och en ”arm” som greppar ramen?
Är nog fortf inte med på var den gick av... Främre biten där framhjulet vilar? Är den helt i plast, för alu-profilen går inte så långt fram?
Den sitter skruvad i aluprofilen. Båda hjul står på profilen.

Mikva

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Thule Pro ride 59?-något. Främre hållaren (den som fäster ner framhjulet) gick av på mitten i samband med möte av lastbil...
Kan det vara en ProRide 591? På ProRide 598 så har man en extra hög läpp som förhindra att ramen glider ur hållaren.
Otur med cykeln. Hoppas att det löser sig med försäkringen. Tur att ingen kom till skada.

Johan T

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Kan inte trådskaparen förklara lite mer. Det är ju tre fästpunkter? Om en går sönder borde inte vara hela världen, eller åtminstone inte resultera i flygande cyklar?

Är det här verkligen ett singelfel?

Lingon

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Gissar att ett allrisktillägg på hemförsäkringen borde täcka det där. Oavsett fart borde ju skiten hålla. Säljer inte Thule ställen i tyskland? Har dom nån rek. hastighetsgräns där?

Utter

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Gissar att ett allrisktillägg på hemförsäkringen borde täcka det där. Oavsett fart borde ju skiten hålla. Säljer inte Thule ställen i tyskland? Har dom nån rek. hastighetsgräns där?
Mig veterligen har samtliga ställ en maxhastighet på 120km/t. Samma sak med de flesta takboxarna.

glitch

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Kan vi få veta mer? Gick aluprofilen av? För om det är ett av hjulfästenan så bör ju armen och andra fästet hålla som nämnts ovan.

K

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Arbetar med en de ingenjör på Thule, han påpekar varje gång att jag ska vända mitt ena ställ framåt igen (kör ett framåt och ett bakåt). Han säger att 598 som jag kör klarar det mesta om det sitter framåt, däremot bakåt så blir det stor stress på hållaren till bakhjulet som går ta all kraft.

hur hållaren till framhjulet kan gå sönder när konstruktionen bygger runt bygeln på ramen (på framåtvänt ställ) ser jag som otroligt konstigt. Vore intressant med en bild.

K

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Kan vi få veta mer? Gick aluprofilen av? För om det är ett av hjulfästenan så bör ju armen och andra fästet hålla som nämnts ovan.
Ja, och det är helt omöjligt med de krafter som finns att det främre fästet släpper, då kan inte ramen ha suttit fast om dragkraften blir i framhjulets fäste.

jonte987

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Arbetar med en de ingenjör på Thule, han påpekar varje gång att jag ska vända mitt ena ställ framåt igen (kör ett framåt och ett bakåt). Han säger att 598 som jag kör klarar det mesta om det sitter framåt, däremot bakåt så blir det stor stress på hållaren till bakhjulet som går ta all kraft.

hur hållaren till framhjulet kan gå sönder när konstruktionen bygger runt bygeln på ramen (på framåtvänt ställ) ser jag som otroligt konstigt. Vore intressant med en bild.
Ok, är det så illa? Tycker det är smidigt med ett på varje håll....får försöka forska i detta då

ers

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Framgår det i manualen att de är eller inte är ok att montera baklänges? Kör själv med 598 men bägge sitter framåt.

jonte987

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
I call bullshit. Annars vill jag se beräkning på kraft från nödbromsning vs luftmotstånd.
Capture.PNG

jonte987

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
D.8 Fordonets hastighet måste alltid vara anpassad till den last som transporteras och efter rådande körförhållanden, såsom typ av väg, vägkvalitet, vindförhållanden, trafiktäthet och hastighetsbegränsningar. Hastigheten får dock under inga omständigeter överskrida 130 km/h. Hastighetsbegränsningar och andra trafikregler måste alltid följas.

Lzb

Medlem
Cykel föll av biltaket
Ja precis. Blev lite orolig så gick och tittade. Känns inte som plasten ska ta speciellt mycket av kraften utan det är armen som ska jobba. Annars känns det vanskligt
Baserat på egen erfarenhet så räcker inte bara klämma för ett 591-ställ iallafall (nog beroende på hur ramen ser ut också dock). Klämman är för klen och kan/kommer att vridas sönder om hjulen inte sitter fast. 598 har nog en större möjlighet att klara sig.

jonte987

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Baserat på egen erfarenhet så räcker inte bara klämma för ett 591-ställ iallafall (nog beroende på hur ramen ser ut också dock). Klämman är för klen och kan/kommer att vridas sönder om hjulen inte sitter fast. 598 har nog en större möjlighet att klara sig.
Om gör en analys av Thules egen text:

598
  • Säker montering – cykeln ramlar inte tack vare att gripklons nedre käft är längre

Om vi kan säga att det syftar på ..längre [än 591]

så ser det illa ut för 591. Det borde följa att med kortare käft så ramlar cykeln av

desmo

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Krafterna för acceleration/retardation måste väl tas upp genom hjulens fastspänning?
Klämman är väl enbart för att hålla cykeln upprätt/sidokrafter?

Att klämman är svag vet vi sedan tidigare:
(information för alla som tror att Thules lås är stöldskydd).

jonte987

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
598 sitter som en smäck. Däremot tycker jag inte hjulfästena övertygar. Eftersom det ändå fungerar så tror jag klämman håller en hel del.

Cykel föll av biltaket
Hej, min erfarenhet från försäkringsbolag är att det oftast kräver någon yttre påverkan för att försäkring ska gälla till skillnad från att de skulle anse att det är Thules ansvar. Dvs skillnad om räcket ger med sig av sig självt till skillnad mot om du skulle kört i ett hål i vägen (yttre påverkan) som gav onormal effekt på räcket som då gav med sig eller liknande..

DD88

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Jag råkade ut för en liknande olycka för snart 20 år sen. Tappade cykeln från taket på motorväg, misstänker att någon försökt stjäla cykeln när vi käkade på en vägkrog då varken remmar eller fäste runt ram var skadade. Visst hade det kunnat vara som så att man var glömsk och helt glömt att spänna fast cykeln med remmarna men tveksamt.

Eftersom vi inte hade bevis för ett eventuellt stöldförsök så blev det lite tjafs då försäkringsbolaget ville göra orimligt stora avdrag pga oaktsamhet. Slutade med att vi istället utnyttjade bilförsäkringen, både plåtskada (blev en smäll när cykeln åkte av) och för cykeldelarna som skadades.

Är ändå mest imponerad över hur väl cykel höll. En deemaxfälg (stor buckla) och mitt Roox 4.0-styre (marginellt böjt) fick bytas, annars blev det bara ett litet märke på sadeln och repor på en pedal.

calinde

Medlem
Cykel föll av biltaket
Jag har både tappat cykel och kört in i carport med ett 598. Stället monterat bakofram.
Trasigt hjulfäste främre (gissning) Cykeln vrids ur hållaren och bryter sönder bakre hjulfäste. Cykeln ramlar av efter väg.
Carporten tar i sadeln bryter av hjulremmarna och ramen bryts ur armen.

Båda gångerna har resultatet blvit lite repor.

Senast ändrad:
Cykel föll av biltaket
Bra med soltak så man ser hur cyklarna mår under färd :-) Har man tur kan det ju ge lite förvarning.
Nackdelen är att innan ungarna vant sig vid att cyklarna faktiskt rör sig lite hojtade de flera gånger om att cyklarna höll på att fara av...

Larsifer

Aktiv medlem
Cykel föll av biltaket
Hur skulle det gå till? Och samtidigt klara luftmotstånd i 120km/h.
Att ett sådant luftmotstånd kan kännas mäktigt vet alla som speed-tuckat utför skutan.. Men jag vill ändå hävda att ett carport-tak bjuder på en helt annan soliditet och att det borde vara fullt möjligt att konstruera stället till att "ge upp" innan man kröker takstolparna på bilen.
Dock lyckas jag inte med några snabba googlingar hitta bevis för detta så jag tvingas hänvisa till vad en kompis berättat för mig efter att hans bil av olyckshändelse körts, med fullpackat Thule-ställ, in i carport ..
Men, för att detta resonemang ska ge nånting måste TS Thule-ställ ha utsatts för någon tidigare smäll, för att försvaga denna förberedda brottpunkt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer