Cykel för långfärd ...?

Akasha

Medlem
Cykel för långfärd ...?
Hej,
jag och en vän funderar på att cykla Barcelona till Marocko i höst. Är vältränad, vandrar mycket, seglar, och rör mig mycket i naturen. Men när det kommer till långfärdscykling är jag en grön rookie.
Funderar mycket på cykelmodell t.ex ...
Tror ni att denna skulle duga .. ? ( har begränsad budget ) ...eller är jag helt fel ute här ...?

Cykel för långfärd ...?
Tror att det är ett helt ok val. Bra med utrustning direkt ur lådan och plats för väskor. Inga konstiga dimensioner utan däck som går att köpa vart som helst. Blir du lurad på hojen i marocko så är det inte hela världen heller.

Cykel för långfärd ...?
Jo, det ser ut som att den det nödvändiga. Väldigt låg lägsta växel (lätt uppförs), stänkskärmar, pakethållare, och navdynamo med lampor. Komponenterna är ganska enkla, så det bör gå att hitta reservdelar på vägen. Saknas bara reparationskit och packväskor.

Cykel för långfärd ...?
Hej ,
och oj vilket bra forum, blixtsnabba svar,
tack !! ?
Utifrån infon hittills så blir det nog den hojen.
Orsaken till att jag vill ha rakt styre är en lite kass rygg efter en segelolycka, får ont av att cykla med bockstyre ( har testat flera ggr ).

Cykel för långfärd ...?
Hej ,
och oj vilket bra forum, blixtsnabba svar,
tack !! ?
Utifrån infon hittills så blir det nog den hojen.
Orsaken till att jag vill ha rakt styre är en lite kass rygg efter en segelolycka, får ont av att cykla med bockstyre ( har testat flera ggr ).
Jag har cyklat långt med rakt styre och rättså många gånger. Jag har haft mycket hjälp av barends (på styret) för att vara snäll mot händer och övriga delar av kroppen. Jag rekommenderar sålunda att montera på sådana. Lycka till med resan.

Cykel för långfärd ...?
Ser trevlig ut cykeln är 3 fram klingor då är det kolla bakåt trampning på största klinga ger handhavande begränsningen för baklingor är rakt av typen styre jag har på Logan Smögen lite måste sitta lätt framåtlutad annars ont i handleden kommer inte överens med den typen men cross modell Rise vinklad den kommer jag bra överens med och luft tryck fram däck inte för hårt blir vibrationer på o dämpade.

Önskar lycka till med resa.

Senast ändrad:
Cykel för långfärd ...?
Det enda som är värt att fundera på är framväskor. Det behövs inte - framförallt inte om man är van långresor och kan packa smart - men jag tycker det är skönt att ha lite plats över i mina väskor vid start. Tex om man ska ha regnjackan som ligger i botten av väskan när det plötsligt börjar regna. Eller om man handlar mat för kvällen och har några mil kvar att cykla. Men det är inget som är avgörande. Det går att sätta framväskor på den cykeln men man får tänka till lite hur man gör det. Men som sagt ingen deal braket.

Men - försök om möjligt undvika ryggsäck. Brukar inte vara kul i längden. Går inte att jämföra med vandring.

Cykel för långfärd ...?
Hej , liten slutrapport:

Vi cyklade till slut från Porto i Portugal till Malaga, Spanien. Dock med lite fuskhjälp av tåg bitvis, pga ett oväder som drog in från Atlanten över Iberiska halvön.
Totalt 16 dagar, vara många mil på Eurovelo.

Jag valde till slut att cykla på min gamla MTB från Jula ! I mångas ögon kanske ett galet val, men den är oerhört bekväm och stark med stålram och tjocka däck. Min medcyklare körde en rejält dyr Specialized, men vi höll ganska jämt bortsett att hon var mer tränad än mig.
Några erfarenheter ... *Man behöver två par gelbyxor, inte ett. * Bra att ha två extraslangar med ( med rätt ventil ). * Portugal och Andalusien är fantastiska platser för långcykling, oerhört vackert, billigt, vänliga människor och väldigt bra cykelvägar.
* Solcells-powerbank upphängd framför styret har varit ovärderlig för att ladda mobil med Bikemap-appen. Plus massor av andra erfarenheter, och framförallt har denna fantastiska resa gett mig rejäl lust att snart ge mig ut igen på hojen.

Cykel för långfärd ...?
IMG_20221015_171032_830.jpg
IMG_20221015_171032_830.jpg

Tillbaka
Topp