Cykel för nybörjare

hoff

Ny medlem
Cykel för nybörjare
Hej,

Jag har bestämt mig för att köpa en mountainbike. Då jag är total nybörjare på det här med cyklar behöver jag lite hjälp med vilken cykel jag borde köpa (för ca 3000-4000 kr, jag är en student med för lite pengar...) Jag har läst så mycket jag har kunnat på forumet här, bla tips inför köp osv. men jag är fortfarande osäker. Hur stor skillnad gör till exempel bättre växlar, tex shimano altus mot deore och vad är det som känns annorlunda? Vilka märken gör bra, prisvärda cyklar? Dessutom vill jag gärna ha lite allmänna tips om cykelköp och vad jag ska tänka på när man börjar.

Funkar en Kona Lana'i eller en http://www.konaworld.com/09_lanai_u.cfm

Merida Sport Matts 10-v http://www2.merida-bikes.com/se_SE/Bikes.Detail.103 eller en

Scott Aspect 60 http://scottusa.com/us_en/product/62/762/aspect_60?

Tack på förhand
hoff

Senast redigerad av en moderator:
Cykel för nybörjare
Hej å välkommen till forumet!

Lång historia kort, för de pengarna kommer det bli svår att ens hitta en begagnad MTB med någorlunda komponenter tyvärr. (Kanske låter bittert, men ett par enligt sporten klassade "bra" hjul kostar ungefär så mycket.)

Begagnatköp är alltid riskabelt om man inte har en cykelguru med sig som kan säga vad som är bra/dåligt på cykeln.

Enklast är om du går runt till dina lokala handlare och frågar runt, ställ frågor angående just växlar, dämpare, reglage och bromsar. Kan de inte ge svar är det enklast att gå ut genom dörren direkt. Med lite flyt kan du kanske hitta ngn gammal årsmodell till ett förmånligt pris! =)

Bäst är nog ändå om du kan låna en cykel av en polare och testa på om det är din grej. Visar det sig att du är helsåld kanske du kan spara lite mer pengar och köpa en cykel du inte växer ur på 2 månader.

Nu till tipsen:
Agnående komponenter har jag fått tillsagt att man ska tänka Deore eller bättre av de som vet.
Val av cykeltyp, vad/hur vill du cykla? tex: dirt, crosscountry (XC), freeride(FR), downhill(DH), eller blandningen all mountain (AM) med cykeln? Att göra som jag å skaffa en dirt hojj för att sedan inse att det var XC/AM jag ville hålla på med är en ganska rolig men dyr upplevelse...

För att få ut mest bang for the buck kan du importera en cykel ifrån tysklan, oftast samma komponenter men med en ram utan dyra logotyper på. tex
http://www.fat-cycles.de/
http://www.radon-bikes.de/
http://www.poison-bikes.de/
det finns flera dock...

Summa summarun: Vad vill du cykla? Kan du låna en hojj? Köp begagnat om ngn kan hjälpa dig med köpet annars nytt gärna "utgångna" årsmodeller, var berädd att lägga lite mer pegnar.

Lycka till, å ställ frågor, massor med frågor!
//Fredrik

Cykel för nybörjare
Hej,

Jag har mest tänkt att cykla XC/AM (tror jag...). Tyvärr har jag inte någon som jag kan låna cykel av, cyklade en del med några polare som satsade ganska mycket när jag var lite yngre men de har flyttat nu. Hur mycket pengar måste jag lägga för att komma upp till en vettig nivå på cykel?

hoff

Cykel för nybörjare
Det där med Deore stämmer på sätt och vis (kör LX/XT själv), men har man inte råd har man inte... Inte ska man låta det hindra sig. Steget under är kanske tyngre och håller sämre men med rätt skötsel och lite tur kommer du som nybörjare inte märka någon större skillnad. Ta istället tillfället i akt att känna dig lite för vad du vill köra, så vet du när du har kört slut på den första cykeln och har samlat pengar till nästa.

Bor du i närheten av t.ex. Sthlm så har det anordnats sk. yardsales där Happyiter säljer begagnade delar. Där har du säkert möjligheten att byta upp dig/bygga från schratch för en billig penning om du satsar på begagnat under inrådan av mer samlad prylkunskap än någon någonsin borde behöva stå ut med. :-)

Cykel för nybörjare
Det han skrev ovan ;)

Allt är bättre än inget som det heter! Att cykla är ruggigt roligt även på billiga hojjar.

Cykel för nybörjare
begagnat tror jag det kan gå, men det är lite svårt att du vill köra xc/ am då faller begagnat marknaden lite platt. en bra xc cykel för 4000 är inga problem då får man en riktigt bra äldre tävlingshoj utan skivbromsar. Men ibland dyker det upp klipp! du kan ju köpa en och uppgradera senare med, fast det blir ju oftast dyrare än att köpa allt på en gång.

men om du kan tänka dig en xc hoj med v bromsar så kan du säkert hitta nått!

Cykel för nybörjare
Hej,

Vid närmare eftertanke kommer det nog bli mest xc som jag kommer att köra på grund av miljön där jag bor... Var kan man hitta begagnade cyklar? (Bor utanför Halmstad) Hur vet jag vilken storlek på cykel jag ska ha? Om jag ska gå till cykelhandlaren är det alltså främst växlarna som är det viktiga? och så självklart geometrin på cykeln.

hoff

Cykel för nybörjare
Kolla blocket. Personligen tycker jag att en bra ram e viktigare än bra växlar, finns många som sätter på bra växlar på gammla skit ramar. Och det e ju billigare att uppgradera växlar än ramar. Så stirra dig inte blind på vad det sitter för växlar på cykeln.

Cykel för nybörjare
Nånstans ska man ju lära sig cykla. Första cykeln blir ju sällan den man har livet ut, utan mer ett test om vad och var man vill cykla. Om man bor fel till kan den ju också bli den första cykeln man får stulen... Så köp en cykel och kom igång. CRC-cykeln i länken ovan är garanterat bättre än den jag började på (och hade skitkul på).

Cykel för nybörjare
hoff skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> Vid närmare eftertanke kommer det nog bli mest xc
> som jag kommer att köra på grund av miljön där
> jag bor... Var kan man hitta begagnade cyklar?
> (Bor utanför Halmstad) Hur vet jag vilken storlek
> på cykel jag ska ha? Om jag ska gå till
> cykelhandlaren är det alltså främst växlarna
> som är det viktiga? och så självklart geometrin
> på cykeln.

Jag skulle nog säga att växlarna är något av det minst viktiga. Jag har cyklat på kvalificerat skräp och det var inte växlarna som var det största problemet. Du kan läsa om det här: http://happymtb.org/2007/10/24/maste-det-vara-sa-javla-dyrt/

Det här är vad jag tycker: http://happymtb.org/2008/01/17/alla-instegshojar-2008/

Cykel för nybörjare
Sleman skrev:
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=14969 som marcus_ec föreslog är nog snudd
> på ultimat för de pengarna =D Pedaler medföljer
> inte men släng med ett par BMX platforms för
> liten slant.

Ser ut som en okej cykel, men jag är inte säker på att det blir så mycket dyrare att köpa fjolårsmodeller i butik så här års.

>
> medans AM hojjen:
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=27867 har lite undermålig bakväxel. Pedaler
> medföljer denna.

Bakväxeln funkar nog, men hjulen är ett stort frågetecken.

Chainreaction är väl pålitliga men en del tyskar ska man passa sig för, till exempel FAT-cycles.

Cykel för nybörjare
Jag köpte en cube acid för mellan 5000-6000 tusen från tyskland. En kanonhoj för pengarna. Problemet med instegscyklar är att de inte direkt säljs, den är värd så lite så det är bättre att ha kvar den som dubbdäcks/singlespeed/"andra" cykel.

Stirra dig inte blind på växelsystem. Växlarna funkar kanon på pendlarvraket och det är shimano TX eller vad de kallas på biltemahojarna. Ramen och gaffeln kostar att uppgradera så se till att få okej grejer där i första hand.

Cykel för nybörjare
Jag är också 176cm och en 18"-ram med topprörslängd på ca 570-580mm funkar perfekt! (Brand-X-hojjen och Coilern i min profil). Sen kan man laborera lite med styrstammens längd beroende på hur stressad man skall vara eller hur krångligt det är där man cyklar:
- Stressad och oroar sig för låg puls = längre styrstam, typ 80-90mm eller nåt sånt
- Kul och krångligt = kortare styrstam

Lycka till i cykeljakten!

Cykel för nybörjare
Gaffeln gör nog mer skada än nytta, men resten skulle funka alldeles utmärkt som instegshoj.

[edit]: Det verkar vara 7-delat? Då blir det krångligare att uppgradera framöver eftersom en 8- och 9-delad kassett inte passar på en body för 7-delat

Cykel för nybörjare
Allt som inte heter Suntour typ. Rockshox har skärpt till sig och gör riktigt bra instegsgafflar sen ett par år tillbaka. Rock Shox Tora är t.ex en helt ok gaffel.
Marzocchis motsvarighet är MZ-varianterna (elastomer/olja) samt MX-varianterna (luft/olja alt fjäder/olja)
Du kan slå till på Meridan och uppgradera gaffeln frammåt hösten kanske? En Marzocchi MX Comp Pro får du för 1.500 spänn i Tyskland just nu

Cykel för nybörjare
hoff skrev:
> Skulle en Merida Sport Matts 10-v funka som
> förstacykel?
> http://www2.merida-bikes.com/se_SE/Bikes.Detail.10
> 3 eller är den för dålig, och i så fall vad
> måste förbättras?

Jag har Merida Matts Sport av 2007 års modell, med skivbromsar. Och Suntourgaffel med lockout. Gaffeln håller inte riktigt för min vikt, och har visat en otacksam tendens att bottna och skicka mig över styret. Så jag kör ofta med lockout:en inkopplad för att minska risken att stå på öronen.

Du är kortare och troligen lättare än mig (183/90), så gaffeln borde ha lite större chans att bära dig. Men bör alltså bytas om chans och pengar ges...

Cykel för nybörjare
Lägger du på en tusen lapp har du denna.http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=95
Då behöver du ingen ny gaffel på ett tag. Så har du skivbromsar med. Mekaniska dock, men ändå skivor.

Cykel för nybörjare
plumse skrev:
> En Marzocchi MX Comp Pro får du för 1.500 spänn i Tyskland just nu

Vilket är sjukt prisvärt. Särskilt som den är luftdämpad dvs. är lätt att enkelt reglera efter vikt och körstil själv.

Cykel för nybörjare
hoff skrev:
> Nu blev det mycket ord som jag inte riktigt
> hänger med på... 7-delat och kassett? Kan man
> få en förklaring tack?

7-delad kassett:
SHHG770-119.jpg

Cykel för nybörjare
hoff skrev:
> Har jag fattat detta rätt: Går det inte att
> uppgradera en ram med 7-delad kassett till en
> 8-delad?

Det har inte med ramen att göra. Det är bakhjulet som inte går att uppgradera från 7 till 8/9.

Jag är mycket dock skeptisk till att uppgradera en lågprishoj. Kör den en säsong och fundera sedan på om du vill fortsätta och i så fall tycker det är värt att lägga mer pengar på cyklandet. I så fall är det bättre att sälja lågprishojen och köpa en komplett fincykel. Om du börjar uppgradera lågprishojen kommer du inte vara nöjd förräns allt är bytt och då har du sannolikt betalt det dubbla mot vad en komplett fincykel kostar.

Cykel för nybörjare
Lyssna inte på folket här. Dom har kommit till stadiet att vad det står på saker är roligare än själva sporten.

Min absolut roligaste cykel som jag cyklat mest på och älskat mest var min gt talera för 3000 någon gång på 90-talet. Har nog gått hårdare och längre än någon av mina senare 10 gånger så dyra cyklar.

Det är skitsamma om suntour-framgaffel inte har tävlingsprestanda. Tar bort lite stötar iaf.
Merida brukar ha schysta saker som är roliga så kolla på. Fastnar du för sporten och känner att du vill har råd efter studier osv så ta tag i det då. Jag hade en rst skumgummi-gaffel på min den räckte för att jag skulle fastna för sporten.

Man behöver inte skivbromsar. Modernt påfund. V-bromsar duger utmärkt. Jämfört med dom gamla canti-lever bromsarna så är dom super. Och dom körde man med som idioter.

Provcykla en som känns bra hos en handlare som är trevlig.

Cykel för nybörjare
Måste säga att v-broms duger till xc, men kör man i lite lera så e det inge kul när man hör allt små grus mellan fälg och kloss slipa sönder hela fälgsidan. Och cyklar man i mycket lera och ofta så lär man vara tvungen att byta hjul då och då.

Cykel för nybörjare
Det MÅSTE inte bli dyrt, det går bara fortare i ena änden. Antingen lägger man tid på att jobba ihop pengar så man har råd att gå in i butiken o köpa det man vill ha. Eller så lägger man tid på att läsa på, leta, pröva, samla lite.

Jag hittade en GT avalanche med v-broms för några år sen, till vrakpriset 700:-. (Han som sålde den hade en flickvän som krävde att få ha kläder i klädkammarn, därav priset..)
Köpte en begagnad men fräsch gaffel för 1500:-, ett beggat skivbromshjul för 400:-, att biltema skivbromshjul 300:-, ett par beggade mekaniska skivbromsar 400:-. Summa 3300:- utslaget på 1½ år. Fram o bakväxlar är också bytt, men taget ur skrothögen så de räknas som gratis:)

En sån här typ:
http://www.blocket.se/vi/19405721.htm?ca=16_s
Den här är steget bättre än min, bättre gaffel. Tror att det är 24 vx, att han har fel om 21.

Det behöver inte vara perfekt, bara det är bra nog. En jula-cykel kan du aldrig uppgradera tills den blir bra, men en instegs mtb av ok modell kan du ha ett tag. Den första är ändå alltid lite fel, det är det man lär sig på. Till nästa gång vet du mer om vad du vill ha o inte.

Kolla på kända märken, (läs på lite)
prisklass minst 5-6000 i nypris, men inga fantasipriser begagnad
att den har fästen för skivbroms, (det kommer du vilja kunna byta till)
a-head (gängade styrhuvuden sitter på standardcyklar i mtb-look)
att den är 8-delad bak (annars sitter du fast i nån gammal standard, byte av kedja blir lätt byte av kassett=byte av hjul=byte av reglage = dyrt som fan. Om du sitter i fel standard alltså.)

Tillbaka
Topp