Cykel för pendling

Cykel för pendling
Ja det kanske är ett bättre alternativ! Hur ser det ut med skärmar och så på den?

Kollade lite på Cube Hyde Pro/race nu med, Det blir lätt en ond spiral uppåt i budget....

det finns fästen för skärmar och pakethållare men då ska man köra 35mm bak och 40mm däck fram som mest för att få plats med skärmar, medans jag har 47mm fram och 40mm bak just nu och kör med hipsterskärmar (https://www.urbanbikewear.com/acces...3ttWnO6sJ1X7sXRQ8hTpR-hjAz72IG_RoCAVkQAvD_BwE ) istället.

Senast ändrad:
Cykel för pendling
Går alldeles utmärkt att pendla utan stänkskärmar, har gjort det i tre års tid nu, året runt. Har torkskåp på jobbet, så kläderna åker in där om man är plaskblöt. Körde även dubbfria vinterdäck i vintras. Går bra det med. Om man inte har möjlighet till att ha en fritidshoj, en sommarpendlare och en vinterpendlare, då får man skaffa en allround.

Cykel för pendling
Går alldeles utmärkt att pendla utan stänkskärmar, har gjort det i tre års tid nu, året runt. Har torkskåp på jobbet, så kläderna åker in där om man är plaskblöt. Körde även dubbfria vinterdäck i vintras. Går bra det med. Om man inte har möjlighet till att ha en fritidshoj, en sommarpendlare och en vinterpendlare, då får man skaffa en allround.
Och då välja en utan skärmar? Jag tror många här tycker att skärmar är viktigt på en pendlare.

Cykel för pendling
Ts skall pendla 4 km och byter knappast om. Dessutom vill ts minimera underhåll. Ts vill köpa sin första brukscykel.

Cykel för pendling
Hej,

Jag tänkte slopa SL-kortet och skaffa en cyckel istället. Kommer åka längs årstaviken på södra sidan så det är mestadels grusväg och ca 4km per väg och eventuellt någon mil på helgen men fortfarande grus/asflat. Kanske funkar det med valfri cyckel men det är ju alltid roligare med bra grejer :)

Har kikat lite på Vitus Mach 1, Specialized Sirrus 2.0 och Cannondale Bad boy 3. Tycker de alla ser bra ut och så men skulle gärna vilja ha lite tips och råd i valet.

Tänker väl mig en budget på strax under 10000 så man kan köpa cyckel,lås och hjälm för ungefär vad ett SL-kort kostar på ett år.

Kan tilläggas att jag är 180cm lång och har ett innerbensmått på 85cm så skulle tro large på de modeller som är listade ovan?

Mvh
Den Nishiki som du fått erbjudande om låter som en fantastiskt bra alternativ, och en cykel som klarar mycket mer/att växa i, och då har du mycket budget kvar till tillbehör - ska man cykla året om vill man att det ska vara lätt. Jag har tex alltid en väska med regnkläder, varm tröja, punkakit, och transport av småhandling med på cykeln. Litet varierande beroende på årstid.

Cykel för pendling

det finns fästen för skärmar och pakethållare men då ska man köra 35mm bak och 40mm däck fram som mest för att få plats med skärmar, medans jag har 47mm fram och 40mm bak just nu och kör med hipsterskärmar (https://www.urbanbikewear.com/acces...3ttWnO6sJ1X7sXRQ8hTpR-hjAz72IG_RoCAVkQAvD_BwE ) istället.
Den Nishiki som du fått erbjudande om låter som en fantastiskt bra alternativ, och en cykel som klarar mycket mer/att växa i, och då har du mycket budget kvar till tillbehör - ska man cykla året om vill man att det ska vara lätt. Jag har tex alltid en väska med regnkläder, varm tröja, punkakit, och transport av småhandling med på cykeln. Litet varierande beroende på årstid.
Ja helst fasta skydd eller vad man kallar det men det låter ju som ett bra alternativ och jag läste en gammal recension som bara hade lovord om cyckeln :)

Cykel för pendling
Bygget av Mountaindogs pendlarhoj i full fart. Lyxade till det med en XT-bakväxel jag hittade i källaren.

nishiki.png

Senast ändrad:
Cykel för pendling
Jag cykelpendlar längst med årstaviken året runt och har valt en cykel med stänkskärmar och fjädring fram. På vintern kör jag dubbat på både fram och bakhjul.
Södra sidan är nästan bara grus och det blir ganska skitigt då det är blött. På vintern är snöröjningen usel och det är mycket knagglig is. Jag hade i början en billig ofjädrad cykel, den höll knappt ett år innan den började skramla sönder.

Cykel för pendling
Försökte plocka ut det gamla vevpartiet för att sätta dit ett nytt men den gamla har fastnat med en skruvmejsel inuti.

Nu blir det vinkelslip
DSC_0461.JPG

Senast ändrad:
Cykel för pendling
20220921_174936.jpg

Hämtade den på ATR igår och har hittils hunnit med att cyckla hem därifrån, en sväng till globen för att fixa pass och idag första dagen med den till jobbet :D

Funkar rätt bra men något som krånglar med ena kuggen bak, den hoppar över känns det som så ATR kunde kolla på det med sa dom.

Ska fixa någon typ av belysning dock nu när mörkret börjar komma närmare :)

Cykel för pendling
Ska fixa någon typ av belysning dock nu när mörkret börjar komma närmare :)
Det är så beroendet börjar. Först lite pendling, sen kommer sommaren och du kör nån längre runda på Ekerö. Nåt år senare lyckas happyride lura in dig på Randonné och helt plötsligt så står du där på Sverigetempots startlinje utanför Kiruna och undrar vafan du håller på med ?

Tillbaka
Topp