Cykel för stadskörning?

colan

Ny medlem
Cykel för stadskörning?
Ska köra cykelbud för foodora, enbart cykling i stan. Dvs man kör på cykelbanor, ibland över trotoarkanter, lite grus.
Personligen tror jag på hybridcykel med dämpad framgaffel, 36-40mm däck. Vad tror ni?
28-32mm däck utan dämpning, blir för obekvämt, och kan nog åka på punka pga när jag kör på små hunder osv, samt sämre balans.
Verkar som att jag resonerar mig själv fram till ett beslut här. Tror 40mm däck blir bra.

Det är ju skitlön och skitvilkor men cyklar för intressets skull.
Vill man ha pengar, så får man bli advokat, läkare, starta eget etc. Dessa vanliga knegar jobb, lager, kassa, etc, inga jobb man blir rik på.

Cykel för stadskörning?
Skit i dämpad framgaffel - tungt och med minimal nytta. Men tjocka däck är bra. En helstel 29a eller lite finare stel hybrid med hydrauliska bromsar och plats för skärmar blir nog funkis.

Cykel för stadskörning?
colan sa:
Ska köra cykelbud för foodora, enbart cykling i stan. Dvs man kör på cykelbanor, ibland över trotoarkanter, lite grus.
Personligen tror jag på hybridcykel med dämpad framgaffel, 36-40mm däck. Vad tror ni?
28-32mm däck utan dämpning, blir för obekvämt, och kan nog åka på punka pga när jag kör på små hunder osv, samt sämre balans.
Verkar som att jag resonerar mig själv fram till ett beslut här. Tror 40mm däck blir bra.

Det är ju skitlön och skitvilkor men cyklar för intressets skull.
Vill man ha pengar, så får man bli advokat, läkare, starta eget etc. Dessa vanliga knegar jobb, lager, kassa, etc, inga jobb man blir rik på.

En smal hybridcykelgaffel är ofta inte särskilt trevlig i längden, dessutom lär den ju kräva service då och då. Ska du jobba som cykelbud skulle jag hellre rekommendera en lite mer underhållsfri, helstel cykel t.ex. en https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-lithium-4-2017-hybrid-bike-EV275574 som man kan kompensera/extrautrusta med breda och goa 50-55 mm däck som ger både hyfsad komfort och punkteringsskydd mot grus och glas, jämfört med tunna, hårdpumpade, smala däck. (bredare däck kräver inte lika hårt tryck för att rulla lätt och stå emot genomslag)

Cykel för stadskörning?
Inga problem att köra hela dagarna med 23-25 mm racer däck. Vill man ha större funkar det såklart det med.
Skulle säga att racer e den optimala budcykeln men på foodora behöver man ju kanske sitta lite mer upprätt med tanke på att ni har mat i väskan hela tiden.

Senast ändrad:
Cykel för stadskörning?
Köpa en cykel för att köra för Foodora?
Med de uppdragsvillkoren så köp det billigaste du hittar annars kan jobbet bli en dyr affär...

Cykel för stadskörning?
ForesterGuy sa:
emmer sa:
Köpa en cykel för att köra för Foodora?
Med de uppdragsvillkoren så köp det billigaste du hittar annars kan jobbet bli en dyr affär...
http://www.dn.se/ekonomi/jag-sparkades-nar-jag-bad-facket-om-hjalp/
Det finns många fler exempel på likande.
Men det värsta är väl att man är aktuell på uppdragslistan månadsvis vilket innebär att det är tillfälligt jobb utan uppsägningstid och utan motivering av uppsägningen.

Tillbaka
Topp