cykel för tung cyklist...

lacrits68

Ny medlem
hej!

Efter avverkat 100+ mil i sommarn på hybriden, fick man en tokig ide att testa XC...sjukt kul....MEN var hittar jag en cykel som man törs köpa? Match vikten ligger runt 130kg.....och många cyklar är inte "klassade" för så hög cyklist vikt! (sugen på en grand canyon)
Kommer en MTB att hålla? Nu snackar vi inte någon HC åkning utan ha lite kul som omväxling på stigar och så...vikten är ju påväg ner sakta men säkert...! :)

Vill ju inte lägga ut en massa $$$$ för att bara köra sönder cykeln pga vikten. Skulle vara tacksam om lite input i ärendet.

Har förståt att det är inte ramen utan hjulen som vikersig först...finns det HD hjul som man kan uppdatera sin cykel med och så, var och vilken typ?

lev o må!

//J

Jag skulle välja hjul med xt-nav. Har de på pendlarcykeln och de är helt kanon mycket stabila. De allra billigaste frihjulen håller dåligt med en tung förare. Påfrestningarna blir som störst på lägsta växeln dvs minsta klingan fram största bak. Drog själv sönder ett frihjul nyligen även om jag är en bit lättare. Sen behöver du aningen högre lufttryck i hjulen för att undvika få punka hela tiden.

Eventuellt kanske det går bra för dig att ha trekking-hjul på mtb? De är ju designade för långcykling med mycket packning.

Har själv en matchvikt som är runt 125 kg. 32 eller 36 ekrade fälgar och typ XT-nav är också vad jag rekommenderar. Gärna högprofil fälgar de håller stilen bäst. En MTB är byggd för att hålla hopp och landningar där även en 70kgs cyklist utsätter ram och hjul för stor påfrestning så bara du inte kör för mycket "Big Air" och hårda landningar och mycket lättviktsprylar torde en Grand Canyon fungera bra.

I Canyons bruksanvisning står det att cyklarna är tillverkade för max 120 kg totalvikt (åkare+packning) och den vikten får inte överskridas. Antagligen har de viss säkerhetsmarginal i sin dimensionering.

Roy Mance skrev:
-------------------------------------------------------
> I Canyons bruksanvisning står det att cyklarna
> är tillverkade för max 120 kg totalvikt
> (åkare+packning) och den vikten får inte
> överskridas. Antagligen har de viss
> säkerhetsmarginal i sin dimensionering.

Det var precis det jag var ut efter...kan man ändra detta, vad är veka punkten (hjulen?) eller om det finns rent en cykel som är "godkänt" för lite tyngre!

//J

Å andra sidan, hur mycket belastning orkar man de facto med att utsätta sin cykel för om man väger en god bit över 100 kg (det lär ju inte bara var muskler)?

Eller talar vi om suicidiala, överviktiga cyklister som avser cykla utför stup, men vill ha hojen intakt efteråt?

Jag hade letat efter 36 ekrat, luftgaffel och däck med stor luftkammare. Se till att ramen tar 2,4 " däck och har en liten lillklinga fram. En on-one I stål är nog inte fel. Dessutom blir viltökningen av tyngre ram försumbar mot ekipagets totala massa.

då jag vägde 130 kg när jag började frågade jag samma sak.
Trek sina CX'ar var tydligen garanterad för 137kg (om jag mins 100% rätt).

Sen när jag pratade med Poison innan jag köpte sa dom att det inte var något problem (inte haft nåt problem heller), jag kör på Sram X9 nav, dt swiss ekrar och Mavic CXP22 fälg, funkar till det jag gör :)

Du kan nog med gott samvete köpa grand canyonen. Eventuellt hade jag som de andra säger kanske bytt hjul till 36 ekrat bak med dtswiss alpinaIII och en mavicfälg, ex 521 och ett billigt shimanonav som typ xt eller så. Det kör du inte slut på med vanlig stigcykling.

Hjulen är den svaga punkten. Jag väger ca 105kg "cykelklar" och det jag kört sönder är hjul. Nästa grej är pedaler/vevarmar och därefter möjligen sadelstolpens infästning i ramen, om du kör en HT iaf.

Mitt förslag är att du väljer Rosebikes, välj en Mr Ride 29:er och kör i konfiguratorn med hjulrekommendationerna enligt ovan; kanske med någon bred AM-aktig fälg också. Reba-gaffeln är lite mer "arbetshäst" än Fox vilket också är bra.

Kontakta deras kundtjänst om du är osäker; det går oftast fint att göra något som inte finns i konfiguratorn! Mr Ride skall tydligen vara ganska styv i ramen och det är nog en bra idé.

http://www.rosebikes.se/bike/rose-mr-ride-1/aid:633783

29er hjul är vekare än motsvarande 26" men storleken gör att då du rullar över ett givet hinder blir ändå kraft-peaken lägre, och de större hjulen gör att du slipper sjunka ner om underlaget är mjukt så det är definitivt att föredra.

Om du söker lite på mtbr forumen och "Clydesdale" så hittar du andra tips tror jag: Termen är nån hästras som är stor.

LilleNo skrev:
> Å andra sidan, hur mycket belastning orkar man de
> facto med att utsätta sin cykel för om man
> väger en god bit över 100 kg (det lär ju inte
> bara var muskler)?
>
> Eller talar vi om suicidiala, överviktiga
> cyklister som avser cykla utför stup, men vill ha
> hojen intakt efteråt?

:D den var rolig! Jo inga utför stupet åkning utan motion och träning med siktet på 2 sifrig vikt! Har ju börjat och omfånget minskat 3 storlekar men vikten är det svårar med..! Den går ner men VÄLDIGT sakta!

//J

Jag är i ungefär samma viktklass och har cyklat i skogen av och till i 20 år (varför går inte jag ner till tvåsiffrigt :-(

Jag kan konstatera att det mesta håller även för såna som oss om man kör lite vanlig teknisk stigcykling. Om du låter bygga hjul så ta inte de allra lättaste fälgarna (ganska självklart). Jag brukar välja de som är konstruerade för lite tuffare cykling. Just nu har jag Mavic EN521 i skogen och XM319 på pendlaren (Sram X.9 resp XT-nav) Har funkat finfint ganska länge nu.

Det enda jag har haft problem med är att jag böjt och knäckt några sadelstolpar men sen jag bytte ram så jag fick grövre sadelrör så verkar det hålla fint. Eller så är har jag blivit mer noggrann med att inte ha för mycket tyngd på sadeln när det är stökigt.

Jag väger 125 kg i lycra. Min Canyon Nerve från 2008 har jag inte kört sönder alls. När jag åkte ht var det någon fälg som blev skev och en massa genomslagspunkteringar men inte efter att jag började åka heldämpat. På Landsvägen kör jag Cannondale Six från 2009 som inte heller den visar några tecken på utmattning. Så länge du håller dig borta från märken som har gränser på 80 kg eller något så är det lungt.

Körde 36ekrade DT440nav på förra - grymt hållbara. Kombinera med Flow EX fälgar och DampHasse så blir det sturdy.
Upplever också att genomgående axlar är en höjdare när det blir belastning.

Svaje skrev:
> Jag väger 125 kg i lycra. Min Canyon Nerve från
> 2008 har jag inte kört sönder alls. När jag
> åkte ht var det någon fälg som blev skev och en
> massa genomslagspunkteringar men inte efter att
> jag började åka heldämpat.

Det där lyckas man ju med mellan 80 och 90 kg också ... får nog slipa lite teknik.

Jag väger 103 och kör stundtals ganska aggressiv AM-cykling och övar lite bunny-hopping med min HT. Jag har Mavic EN 321 hjul med XT-nav fram (20 mm) och bak med 2.35/2.25 i bredd på däcken (fälgarna tar upp till 2.5 däck). De har hållit utan problem.

Liknande uppsättning borde inte vara problem för din del för typen av cykling du beskrivit.

Edit:
Gaffelmässigt kör jag Rockshox Sektor coil 150mm, men upplever fjädringen aningen för mjuk. Man kan byta ut fjädern i den, så en uppgradering till stelare variant (X-firm) är beställd.

Senast ändrad:
LilleNo skrev:
> Å andra sidan, hur mycket belastning orkar man de
> facto med att utsätta sin cykel för om man
> väger en god bit över 100 kg (det lär ju inte
> bara var muskler)?
>
> Eller talar vi om suicidiala, överviktiga
> cyklister som avser cykla utför stup, men vill ha
> hojen intakt efteråt?

Ät skit LilleNo!

Väger 113 och har trampat sönder ett par vevlager samt knäckt sadel-skenor när jag cyklade med tung ryggsäck.

Mitt råd är köp medelklass+ delar och byt när du knäcker nånting.

Har själv ingen erfarenhet av kolfiber på skogscykel men jag jag måste påpeka att det "testet" de gör är av ringa intresse. Belastning i den riktningen är relativt ointressant vid normal cykling. När man sitter på cykeln går kraftpilarna i motsatt riktning.. Och hur ofta har man en oböjbar gaffel ?

Men cykeln du länkar till ser ju himla fin ut men sök här på happy ang. den gaffeln.. En del happyiter har varit missnöjda.

Men återigen: OM du inte tänker hoppa och eller köra väldigt aggresivt utför så kan du absolut satsa på en standard-MTB. (inte för att det gör ditt val enklare..)

edit: felskrivning

Senast ändrad:
@lacrits68 det är bara att köpa Caborn eller alu..

själv kör jag på en trek 6300 (järnhäst). min vikt är 130kg.

har kört t,o,m långa bilingeracet 2011 med denna cyklen, och då trodde jag att jag skulle bryta sönder den i små bitar, men icke den var hel och rak.

och sen har jag en racer i hel caborn och är super nöjd.

så nästa cykel köp så blir de en 29" caborn för min del..

Tveksamt om det behövs några speciallösningar för 130 kg. Som redan påpekats är det kanske bra för bakhjulet med en FS. Om inte sätt på 2.4" fram o bak (om det får plats) och var noga med däcktrycket. Försök att hitta the 'sweet spot' där det är så mjukt som möjligt utan att ge genomslag, om du kör på ojämnt underlag. Skaffa en lös manometer och golvpump med manometer så att du kan ta reda på trycket när du hittat en bra inställning, tex http://www.bike-discount.de/shop/k383/a10708/airmax-pro-digital-pressure-gauge.html

hej!

Efter har varit och provat säkert 15st olika cyklar, modeller och storlekar står valet nu mellan 2 cyklar Merida matts 1000 och en trek elite 8,6. Kan inte bestämma mig.....men i dag ska jag hem med en av dom! :)

hur och vad ska man välja???? :)

//J

Ta den du tycker är snyggast ;)

http://www.trekbikes.com/se/sv/bike...untain/cross_country/elite_8_series/elite_8_6

http://www.merida-bikes.com/en_int/bike/2013/286/MTB+Hardtails/Matts+TFS+1000

Nej seriöst svårt att välja. Intressant att båda cyklarna har 31,6 mm sadelstolpe det är bra för dig som är tyngre. Personligen skulle jag ta Trek, jag har kört båda märkenas 26:or tidigare och inte gillat geo på Merida, den känns kort och brant; tabellerna anger också en grad flackare gaffelvinkel för Trek vilket är ganska mycket skillnad och att Reba känns som ett bättre val än Fox nu 2013 - vet dock inte om just den är bland de drabbade. :)

Tjenare.

För att stöka till det ytterligare bland alla bra råd du redan fått..

Jag själv vägde en bra bit över 140kg när jag köpte min mtb. En helt vanlig instegshoj med enkelväggade(?) fäljar och standardmått på sadelstolpe samt 29" hjul.
Har kört lite drygt 200 mil på den nu och det enda som jag märkt att jag slitit på grund av vikten är hjulen. Fick rikta dem vid 120 mil.
Men jag är en lite märklig tjockis också.. Älskar att hoppa och köra i riktigt stök.

Om det har någon betydelse så är det en Trek Wahoo 29".
Jag gillar verkligen Treks G2 geometri. Har inga tekniska kunskaper bakom det påståendet utan går bara på känsla.

Nu är det dags för mig att uppgradera. Men det beror inte på att cykeln är utsliten på något vis utan på att jag känner att jag "växt ur den" Jag har blivit bättre än delarna så att säga.

Det kan ju vara bra att ha i åtanke. Köp riktiga grejer från början.

Kan ju bara tala för de saker jag själv upplevt som sämre saker än polarnas.

Hydraliska skivbromsar, mina är av wiretyp och de hydraliska verkar bättre i fråga om bromsverkan samt att de inte behöver stanna och spänna wiren efter ett antal stökiga nedförsbackar.

Växlarna. Jag har shimano Acera bak och Altus fram. jag upplever att jag behöver justera dem rätt ofta ca var 100km. (Kan ju iofs bero på belastningen)

Antalet växlar. Jag har 24st pigga rackare men känner att jag saknar de mellanlägen fler antal växlar kan ge.

Visst. Detta var inget problem i början, men efter ett tag när kondisen blir bättre, turerna längre och svårighetsgraden på passen stiger känner jag att ovan sagda begränsar mig mer.

Det är vad jag menar med att köpa riktiga grejer från början. Att köper man en cykel med bra delar blir det billigare än att behöva köpa en ny/uppgradera efter x antal mil.

hej!

OK! Min filosofi var lite att köpa en "hygglig" cykel, ingen extrem, testa, köra och när befintliga delar "tar slut/nöts ut" så har jag förmodligen bildat mig en uppfatning VAD jag behöver uppgradera och till VAD.

dock vissa "baskrav" hade jag fr början just tex hydrauliska skivbromsar tex.

sedan tar väll klingorna slut nångång och då får man se vad man vill ha köpa likadanna eller "uppgradera" osv!

trevligt med lite åsikter, debatt och diskussion!

//Janne

Låter som början till en bra grund att stå på.
Lite så tänkte jag också. Att köpa en 20k-cykel kändes lite att ta i för mig så jag köpte en för 5k istället. Just för att få känna på om det var något för mig.

Sen det där med antalet växlar är ju väldigt mycket smaksak. En del jag sett här på happy kör ju för sjutton SS och tycker att livet är underbart.

Banshees nya ramar är dimensionerade för att vara en av ett fåtal prylar att klara en kärnvapenexplosion enligt vissa experter, så med rätt hjul ska de funka för dig.

trek.jpg

KLART! :) so happy!

Hej!
Kommer in i diskussionen väl sent (den kanske är avslutad) dock känns det viktigt att lämna min synpunkt för referens. 137 vägde jag när jag köpte en Nishiki Allroad och den har fungerat utmärkt hittills. Jag har cyklat i alla möjliga underlag (grus, stenar, MTB stigar, lera, sand, stadsmiljö, you name it). Nishikin kom från början med 36-ekrade hjul vilket var avgörande för mitt val. Däcken fick jag byta till Continental GP 4Seasons, 3.000 km utan punkteringar, men nu är det dubbdäck (Nokian w 240) som gäller. Mer om Nishikin hittar du på min ödmjuka blogg: xlbiking.blogspot.se
Ha det gott allesammans!

Tillbaka
Topp