Cykel för utflykt och pendling till gym

Jonasson

Medlem
Hej!
Jag letar (tror jag) efter en 28-tums "dam"-cykel med 7 navväxlar, pakethållare och korg.
Cykeln kommer att användas till kortare utflykter med barn på pakethållaren samt kortare pendling till gym.
Det verkar finnas en uppsjö av sådana cyklar och därför undrar jag om någon har en uppfattning om något märke/modell är mer hållbar och lättcykad (inte känns så trög)? Jag är inte så sugen på att köpa begagnat eftersom en stor andel av dessa verkar vara stulna. Budget kanske 7000 kr.
Vänlig hälsning
Rookie-Jonas

Tack för tipset, verkar prisvärd, men jag vill gärna ha en cykel med navväxel (om det nu heter så). Enligt min lilla erfarenhet är det endast denna teknik som fungerat i längden (för mig). Är helt lost när växlarna börjar krångla. Ett plus är även om det hänger med pakethållare och korg så slipper jag leta efter passande sådana.

Senast ändrad:
Visste inte att det fanns cyklar från 70-80- tal med 7 navväxlar. Kan hålla utkik, men som sagt är jag osäker på att köpa begagnat och originalkvitto från 70-talet kanske blir svårt.
Anledningen till att jag gärna har 7 växlar är att vi bor bredvid en ganska brant backe och vår 3-växlade 26-tummare känns som gränsvall.

Nu har jag fått rekomendationer om 21-växlad och begagnat. Ingen som kan rekommendera en cykel med egenskaperna jag söker trots att det kanske är tabu på ett fora som detta? ;)

Jag letar (tror jag) efter en 28-tums "dam"-cykel med 7 navväxlar, pakethållare och korg.
Cykeln kommer att användas till kortare utflykter med barn på pakethållaren samt kortare pendling till gym.
jag vill gärna ha en cykel med navväxel (om det nu heter så). Enligt min lilla erfarenhet är det endast denna teknik som fungerat i längden (för mig). Är helt lost när växlarna börjar krångla. Ett plus är även om det hänger med pakethållare och korg så slipper jag leta efter passande sådana.
Eftersom du redan är såpass säker på vilken typ av cykel och utrustning det är du vill ha
och eftersom du inte vill (kan?) meka, eller underhålla cykeln borde det bästa valet för dig att handla hos din lokala cykelhandlare.
Förhoppningsvis kan du då få en cykel för dina behov som du är nöjd med
och din lokala cykelhandlare är då även (förhoppningsvis) mer intresserad av att reparera, serva och underhålla den (mot betalning förstås). Om du inte har tillgång till bil bör du välja den cykelhandlare som ligger såpass nära din bostad att du kan bära dit din cykel, för reparation, service och underhåll.

Hoppas att du blir nöjd med den cykel du skaffar, oavsett hur du gör det eller vad det blir.

Gränsvall var ett kul ord :)
Brant backe, jag hade ändå satsat på oväxlad damcykel från 80-tal (eller nåja 70)
Alla är inte stulna, åtminstone inte på slutet.

Skulle alla dagar i veckan rekommendera en herrcykel istället då man sitter så jäkla dåligt på damcyklar så det alltid går tungt!

Sjukt oprisvärd vet jag inte, ganska lätt, många andra väger närmare 20 kg. Nexus 8 kostar säkert en del mer än Nexus 7 också.

En kompis köpte en Stålhästen, kanske kan vara nåt att titta på. I kategorin tillbehör har de ju en massa tillval.

Fin design, har tittat lite på dessa tidigare :)

Eftersom du redan är såpass säker på vilken typ av cykel och utrustning det är du vill ha
och eftersom du inte vill (kan?) meka, eller underhålla cykeln borde det bästa valet för dig att handla hos din lokala cykelhandlare.
Förhoppningsvis kan du då få en cykel för dina behov som du är nöjd med
och din lokala cykelhandlare är då även (förhoppningsvis) mer intresserad av att reparera, serva och underhålla den (mot betalning förstås). Om du inte har tillgång till bil bör du välja den cykelhandlare som ligger såpass nära din bostad att du kan bära dit din cykel, för reparation, service och underhåll.

Hoppas att du blir nöjd med den cykel du skaffar, oavsett hur du gör det eller vad det blir.
Bra input! Om jag ska köpa från lokal butik så är det nog Sjösala som gäller. Någon som har erfarenhet av deras cyklar?

Jag droppar några "billiga" modeller för ca 4500 kr:

Är Stålhästen och/eller Rabeneick värd dessa 3000 kr extra tro?

Angående gränsvall så blev det nästan en ordvits, såklart helt med mening ;)

Skulle alla dagar i veckan rekommendera en herrcykel istället då man sitter så jäkla dåligt på damcyklar så det alltid går tungt!
Det borde väl inte skilja mellan dam och herr om det är samma modell i övrigt? Tycker det känns bättre med damcykel när jag skjutsar barn, dessutom ska både jag och frugan använda cykeln.

XXL sålde kärringcykel med nexus 7 för 3000kr för 2v sedan. Maila o kolla om du kan få det priset idag
Denna modell?: https://www.xxl.se/velocity-by-white-live-28-7s-classic-stadscykel-dam-svart/p/1170633_1_style

Kan nog vara ett kap isf!

Det borde väl inte skilja mellan dam och herr om det är samma modell i övrigt? Tycker det känns bättre med damcykel när jag skjutsar barn, dessutom ska både jag och frugan använda cykeln.

Denna modell?: https://www.xxl.se/velocity-by-white-live-28-7s-classic-stadscykel-dam-svart/p/1170633_1_style

Kan nog vara ett kap isf!
Nej
Screenshot_20220916_210420.jpg

Kanske har fel men min uppfattning är att vinklarna/geometrin alltid är kass för att få vettig kraftöverföring på damcyklar, eller så är det helt enkelt att jag bara provat med för små ramar. Absolut smidigare att hoppa av och på en damcykel när man har cykelsits och det är nog en ickefråga om du ska dela med frugan :)

Sjukt oprisvärd vet jag inte, ganska lätt, många andra väger närmare 20 kg. Nexus 8 kostar säkert en del mer än Nexus 7 också.
14,5 kilo är absolut inte lätt för att vara den prisklassen, dock så är det inte allt för illa. Nexus 8 och 7 är för mig samma sak bara att man har en växel mer men det kan hända att det kostar lite mer, ja.

Liv Flourish 1 - korg, dynamo, navväxlar, pakethållare mm.

test på äldre årgång av den
Vi har en Flourish med utanpåliggande växlar till frun i huset och bortsett från normalt underhåll har allt funkat kalas, den är nog 5-6 år vid det här laget.
Avsevärt lättare och smidigare än gemene tantcykel.

Liv Flourish 1 - korg, dynamo, navväxlar, pakethållare mm.

test på äldre årgång av den
Vi har en Flourish med utanpåliggande växlar till frun i huset och bortsett från normalt underhåll har allt funkat kalas, den är nog 5-6 år vid det här laget.
Avsevärt lättare och smidigare än gemene tantcykel.
Schysst! Verkar svår att köpa till Sverige och något över budget dock.

jag vill gärna ha en cykel med navväxel (om det nu heter så). Enligt min lilla erfarenhet är det endast denna teknik som fungerat i längden (för mig). Är helt lost när växlarna börjar krångla. Ett plus är även om det hänger med pakethållare och korg så slipper jag leta efter passande sådana.
Om du vill ha en brukscykel med minimalt underhåll så är ju rullbroms helt okej (till skillnad från fotbroms) och väldigt smidig då den är i princip underhållsfri. Skivbroms och växelnav är det tyvärr ont om i den här prisklassen...
Happyride - Novemberbromsen

Inte så vanligt förekommande på budgetcyklar, men det finns på en cykel hos Biltema för 4490kr. Inte särskilt lätt på 14,2 kg utan pakethållare, korg och belysning som en del stadscyklar har med i vikten, men inte katastrofalt tung heller. Fördelen med att pakethållare och korg inte medföljer är ju att du kan passa på att köpa bättre grejer som passar dig, kanske är det en Pizza Rack eller en Wald 157 Giant Delivery Basket...
ROLLER 7
27-2193_xl_1.jpg

Lär vara tråkig som tusan, men fungera pålitligt!

Finns ett par cykkar med rullbroms på Bikester också, en hybrid och en stadscykel med fotbroms bak.

Senast ändrad:
Jag blir lite deprimerad av sådana här trådar. Om man "bara vill cykla" så finns det liksom inte några bra lösningar. De där tunga, tröga, fula och anskrämliga cyklarna man får för 3-6 000 kr är verkligen som pesten. Men om man inte kan eller vill meka med en gammal tålig standardcykel så är det enda alternativet, i princip.

Med det sagt är jag förespråkare av att man höjer sin budget en del och ser till att köpa av sin lokala handlare (som såklart också måste vara bra, vilket inte är det lättaste att hitta). På så vis får man en bättre cykel, och har goda möjligheter att se till att hålla den i godkänt skick genom att lämna in den för översyn efter ett par år i stöten.

Ovanstående lösning kommer ge dig en roligare cykel och mycket längre brukstid. Sett över 10-20 år kommer både budgeten men framförallt smidigheten och trivseln vara mycket mycket bättre än att köpa en skitcykel på postorder.

Bra cykelhandlare växer inte på träd, men det bör ju rimligtvis finnas åtminstone en i din närhet (annars är det fan en beklaglig värld vi lever i). Med lite tur har dom Pilen-cyklar, som jag upplever som gedigna, ganska lätta och med en hel del tanke bakom design och utrustningsalternativ.

Hoppas du hittar något bra!

Om du vill ha en brukscykel med minimalt underhåll så är ju rullbroms helt okej (till skillnad från fotbroms) och väldigt smidig då den är i princip underhållsfri. Skivbroms och växelnav är det tyvärr ont om i den här prisklassen...
Happyride - Novemberbromsen

Inte så vanligt förekommande på budgetcyklar, men det finns på en cykel hos Biltema för 4490kr. Inte särskilt lätt på 14,2 kg utan pakethållare, korg och belysning som en del stadscyklar har med i vikten, men inte katastrofalt tung heller. Fördelen med att pakethållare och korg inte medföljer är ju att du kan passa på att köpa bättre grejer som passar dig, kanske är det en Pizza Rack eller en Wald 157 Giant Delivery Basket...
ROLLER 7
27-2193_xl_1.jpg

Lär vara tråkig som tusan, men fungera pålitligt!

Finns ett par cykkar med rullbroms på Bikester också, en hybrid och en stadscykel med fotbroms bak.
Tja!
Köpte du biltema cykeln och isåfall är du nöjd med den?
Står mellan den och denna från stadium för mig .

Tillbaka
Topp