Cykel för vackert väder-pendling

Tack igen för alla kloka och genomtänkta svar! De kommer definitivt göra att jag får en cykel som passar mina behov bättre.

Jag börjar luta åt en gravel givet vad ni skriver och hur jag tror att jag kommer använda den. Om jag sen känner att jag vill ha rakt styre kan jag ju köpa det antar jag. Eller ett hjulpar till för smalare däck som gör den roligare att cykla landsväg med. En ren hybrid vill jag inte köpa, det har jag redan som komplement för regniga dagar och till vintern. Möjligen byter jag någon gång längre fram ut den mot något i stil med Cube Hyde för att den ska tåla dåligt väder ännu bättre, men inte just nu.

Vad tror ni om t ex en Rock Machine Gravelride CRB 700 som visserligen kostar 2000 kr över min budget (som att de 2000 skulle användas till något roligare)? Frånsett kanske färgen då…

EDIT: Eller är t ex Rose Blend Gravel som nämndes ovan ett böttre alternativ? Den är ju billigare också.
Rose har ju tyvärr dold kabelföring och det skulle jag hålla mig väldigt långt ifrån i synnerhet som inte cykeln är byggd efter dina personliga mått. Vill du byta styrtapp eller styre blir du INTE glad. Säkert utmärkt för proffsen men du lär knappast märka av någon aerodynamisk fördel på pendling...

Till Mörby säger du, dit pendlar jag också och då kan man komma ut på riktigt fina (om)vägar. En räser med plats för 28-millimetersdäck för de där soliga dagarna när du har tid för en extra sväng längs vattnet vid Djursholm låter ju som givet!

Problemet med Rose är att det är flera veckors leveranstid. Lite tråkigt ifall du vill ut och cykla närmaste tiden.

Jag antar att du har ett bra ställe att låsa in cykeln på jobbet? Annars så får du budgetera för en eller flera lås också.
Jo den kommer vara i garage/förråd både hemma och jobbet. Men ett extra lås blir det nog ändå så att det kan ligga på jobbet.

Senast ändrad:
Till Mörby säger du, dit pendlar jag också och då kan man komma ut på riktigt fina (om)vägar. En räser med plats för 28-millimetersdäck för de där soliga dagarna när du har tid för en extra sväng längs vattnet vid Djursholm låter ju som givet!
Tack för tips! Låter som en mycket bra idé :)

Det blev till slut vad jag tror kan bli en hyfsad kompromiss, en Superior X-Road Team Issue Se. Lite dyrare än jag tänkt mig, men men. Det är typ en racer som är en gravel som är en racer, eller nåt. Den levereras med 30 mm däck i princip utan mönster, men klarar upp till 38 mm däck, eller 40 mm om jag byter växel fram. Jag köpte först den Rock Machine 700 jag länkade till ovan, men den kändes för lik den hybrid jag redan har och tänkte fortsätta cykla på när vädret är sämre. Lite för tung och tråkig helt enkel. Visserligen piggare än hybriden, men inte tillräckligt mycket. Tack igen för alla goda råd!

Tillbaka
Topp