Cykel för Vemdalen/Klövsjö

Hybrider

Medlem
Vad för typ av cykel passar till en kille som aldrig ägt en MTB-cykel och vill utforska området runt vemdalen och klövsjö. Tanken är att få uppleva fjällen när snön inte finns. Googlade lite, det verkar vara upplagt för fina cykel&fika-dagar där. Men ni happyriders kanske har andra erfarenheter?

Hardtail eller Fulldämpat?
27,5 eller 29?
181 cm
80 pannor

Tidigare har jag bara haft tunga damcyklar och hatat cykling, då var bilen favoriten. I våras införskaffade jag mig en ny lätt hybrid och blev helt såld. Jobbpendlat varje dag sen dess!

181 cm
80 pannor

Det beror helt på hur du prioriterar. Jag hade med en Nukeproof mega i somras, det är 170/165mm om jag inte minns fel. Det var askul utför. Men jag har även kört omkring med en hardtail med 100mm. Men vill du cykla på fjället och i skogen samt vara så mångsidig som möjligt skulle jag satsa på en 29" med runt 140mm fram och bak.

Men det beror som sagt på vad du tänker cykla för miljö. Det finns ju brant utför och en del snällare stigar.

Luthman Photography sa:
Det beror helt på hur du prioriterar. Jag hade med en Nukeproof mega i somras, det är 170/165mm om jag inte minns fel. Det var askul utför. Men jag har även kört omkring med en hardtail med 100mm. Men vill du cykla på fjället och i skogen samt vara så mångsidig som möjligt skulle jag satsa på en 29" med runt 140mm fram och bak.

Men det beror som sagt på vad du tänker cykla för miljö. Det finns ju brant utför och en del snällare stigar.

Just nu har jag en hybrid, Trek FX3 Disc https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/hybridcyklar/fitnesscyklar/fx/fx-3-disc/p/21572/ i L. Den upplevs väldigt kompakt och mindre men är i rätt storlek när jag cyklar tycker jag.

Mest viktigt att man sitter bekvämt än att cykeln ska vara lätt? Kommer en HT att kännas hård under längre perioder?
Huvudmålet kommer att försöka uppleva så mycket av fjällutsikten under en hel dag/dagar men även kunna sticka iväg någon timme bara när suget är framme.

Jag kommer inte att ha möjlighet till att skicka iväg den på gaffel/dämpar-service, får göra allting själv! Nedan kommer några länkar på olika typer av ramar och teknik som jag har funderat på. Något jag bör tänka på?

Kona Honzo HT 120mm http://www.wiggle.co.uk/kona-honzo-al-2018-mountain-bike/

Vitus Sentier HT 140mm http://www.wiggle.co.uk/vitus-sentier-vr-mountain-bike-slx-1x11-2019/

Vitus Escarpe FS 140mm http://vitusbikes.com/products/escarpe-2018/

Kona Process FS 160mm http://www.wiggle.co.uk/kona-prcoess-153-al-29-2018-mountain-bike/

Vitus Sommet FS 170mm http://www.wiggle.co.uk/vitus-sommet-vr-mountain-bike-nx-eagle-2019/

Senast ändrad:
cyklat en del på fjället i ts område och uppskattat plushjul 29or. steniga stigar. heldämpat är i min värld självklart så länge du inte köper en fattie.

lätt cykel uppskattas i stigningarna.

Då förstår jag hur man tänker med val av cykel. Då provar jag på en heldämpat och 29 för det.

Ska jag strunta i funktionen som låser fast bakdämparen?
Några märken som utmärker sig just nu inom FS och 29?

Jag har hört gott om canyon, rose, vitus och scott bland er happyiter. Scott verkar vara standard här i stan och kan prova en sån direkt medans övriga inte riktigt finns lokalt.

när det gäller låsning är det smidigare att serva dämpare som saknar sådan.

den kan vara bra vid en tävlingsspurt, men behövs annars mest på cyklar som har geometri i bakvaggan som gör att den fjädrar/sjunker undan när du trampar. motsatsen är att den svarar tillbaka när du trampar till, kallas för anti-squat och är det vanligaste arrangemanget. ibland fixas detta med en mellanled intill baknavet, ibland höjer man nedre främre svängleden på bakvaggan till höjden för kedjan eller däröver, så att drag i kedjan inte automatiskt sänker bakvaggan.

scott har modeller med främre nedre svängled på samma höjd som kedjan (med normalstort framdrev). gör alltså att fjädringen är neutral för trampkrafter. egentligen tycker jag det är bättre att den svarar emot, då blir låsning närmast onödig.

det här om den svarar emot eller inte känns lätt vid en snabb provkörning utanför cykelaffären; stå upp, trampa till hårt (halka inte av pedalen), och se vad som händer med bakfjädringen. det skall helst inte hända något alls. om du däremot står på båda pedaler och hoppar till ska det fjädra undan.

det kan vara ide att hyra några olika cyklar för att få en egen uppfattning.

Senast ändrad:
Klart du ska skaffa hoj!
Har cyklat en hel del de senaste somrarna runt Vemdalen och Klövsjö. Karl den 10es väg från Vargen till Vemdalen by är ju en stig i toppklass. Och uppe på fjället finns det ju en hel del fina stigar. Snacka med Kalla Vertergård på Skistarshoppen uppe på Skalet, han och några till där har bra koll på stigar.

Håller helt klart med vad kais01 säger. En 29tummare med 120-150 mm slag bak är perfekt. Jag skulle själv passa mig för plusdäck, då det ofta är många och vassa stenar längs stigarna, så punkarisken är påtaglig, så en hoj med 2.5-2.6 breda däck räcker gött. Låsning av gaffel är helt meningslöst om man inte tävlar XC. Men de flesta gafflar och dämpare som sitter på har möjligheten att öka på kompressionsdämpningen för att göra långa klättringar mindre smärtsamma. Cyklingen runt Klövsjö och Vemdalen innehåller ju många höjdmeter, så jag tycker det är viktigt att hitta en hoj som är bra på att klättra men framförallt riktigt rolig utför. Därför bytte jag just från en Kona Process 134 till en Ibis Ripmo.

Största problemet som du har är ju att det finns så sjukt många bra hojar att välja mellan.
Scott Genius, Specialized Stumpjumper 29, vitus escarp, commencal meta trail 29, YT Jeffsy 29, transition smuggler, Ibis Ripmo, Trek Fuel EX. Finns många fler, alla har olika för och nackdelar: pris, trampeffektivitet, förmåga utför, hållbarhet. Det är bara att börja läsa reviews!

Inte för att bajsa på din parad men Karl XI från vargen till vemdalen är väl mer dålig grusväg än stig? Det var den iaf sist jag körde. Karl XI från storhogna till klövsjö är riktigt fin. Men även att köra från storhogna via bräckvallen och ner till klövsjö.

I vilket fall, jag hade satsat på en 29" med 130-150m. En Rose Root Miller kanske, Scott Genius eller Specialized Stumpjumper.

Betänk dock att det är mer att serva och pyssla med med en heldämpad hoj så är du helt ohändig kan det vara lite meckigt innan man lär sig.

Kört en hel del i liknande miljö med plusdäck (2.8") och tycker det känns överlägset. Ordinarie sommar är det drömmen på halvsur-sur fjällstig.
Beroende på hur djup pengapåsen är och som det nämns hur sugen du är på att skriva är väl det som får avgöra HT eller FS.

Vet att Topsport i Funäs sålde ut sina Scott Scale Plus-hyrcyklar i höstas, kan finnas kvar något där! Fanns även Spark 730.
Får man oförskämt nog kanske tipsa om min egen Genius 710 som ligger ute till försäljning. Ska upp till Ramundberget över nyår... PM om det är något kring det! ?

luthman, det är väl roligare uppe på fjälllet?

första bild rikting samevistet från storhogna. inte mest inspirerande stigen men plusdäck-stenigt
.
sedan två bilder från mellan skalet och björnrike
.

Bilagor

• 92172749-A4EB-4B28-AD81-813F59AF6622.jpeg
    92172749-A4EB-4B28-AD81-813F59AF6622.jpeg
    324.4 KB · Besök: 97
  • C03F43FC-34E4-4139-8C41-DF4C5BEE0FA9.jpeg
    C03F43FC-34E4-4139-8C41-DF4C5BEE0FA9.jpeg
    570.9 KB · Besök: 146
  • F6DB3E75-38B9-4135-B71D-6A907E0713CA.jpeg
    F6DB3E75-38B9-4135-B71D-6A907E0713CA.jpeg
    285.7 KB · Besök: 101
tjockisgurra sa:
Jag skulle själv passa mig för plusdäck, då det ofta är många och vassa stenar längs stigarna, så punkarisken är påtaglig, så en hoj med 2.5-2.6 breda däck räcker gött.
??

Plusdäck upp emot 2.8" men ännu hellre 3.0" är väl bättre just mot punkteringsrisken i och med större volym, mindre marktryck utspritt per cm2, och lägre lufttryck vilket minskar penetrationsvärdet jämfört med ett hårdare pumpat och smalare däck som inte har samma förlåtande och eftergivliga däckyta och så kallad buffertzon mot vassa stenar. Givetvis fördelaktigt att välja plusdäck med kraftigare stomme om det ska cyklas bland vassa stenar, t.ex. Schwalbe Nobby Nic med Snakeskin och Apex-förstärkta sidoväggar.

Luthman Photography sa:
Inte för att bajsa på din parad men Karl XI från vargen till vemdalen är väl mer dålig grusväg än stig? Det var den iaf sist jag körde. Karl XI från storhogna till klövsjö är riktigt fin. Men även att köra från storhogna via bräckvallen och ner till klövsjö.

I vilket fall, jag hade satsat på en 29" med 130-150m. En Rose Root Miller kanske, Scott Genius eller Specialized Stumpjumper.

Betänk dock att det är mer att serva och pyssla med med en heldämpad hoj så är du helt ohändig kan det vara lite meckigt innan man lär sig.

Nej jag tror inte att du bajjar på min parad, du kanske råkade ta fel väg? Det går ju en grusväg ner till byn från vargen. Men då har man enna svängt av för tidigt.
Jag tycker inte riktigt det här motsvarar en dålig grusväg:
IMG_2351.jpg

Örjan Lax sa:
Plusdäck upp emot 2.8" men ännu hellre 3.0" är väl bättre just mot punkteringsrisken i och med större volym, mindre marktryck utspritt per cm2, och lägre lufttryck vilket minskar penetrationsvärdet jämfört med ett hårdare pumpat och smalare däck som inte har samma förlåtande och eftergivliga däckyta och så kallad buffertzon mot vassa stenar. Givetvis fördelaktigt att välja plusdäck med kraftigare stomme om det ska cyklas bland vassa stenar, t.ex. Schwalbe Nobby Nic med Snakeskin och Apex-förstärkta sidoväggar.

Du har nog helt rätt när det gäller att undvika pinchflats. Det jag mest tänker på i den terrängen är att riva sönder sidväggen på all vass kvartsit. Jag kan ju kanske ha fel där med men mina 2.3er har alltid varit rejält slitna längs sidoväggarna efter ett par veckor uppe i fjällen. Och med ännu bredare däck, med mer volym så är min killgissning att risken att fastna i vassa kanter och riva sönder däcken större.

Turen från Oxsjön över gammelvallen mot Bräckvallen, sen spännande DH ner bredvid Fättjåfallet till Klövsjö är en riktigt go tur. Kan tänka mig att delsträckan över gammelvallen är go med feta däck.

tjockisgurra sa:
Det jag mest tänker på i den terrängen är att riva sönder sidväggen på all vass kvartsit.
Jaja, det är ju en annan femma. Jo jag tänkte mest på sten rakt underifrån, i slitbanan.

tjockisgurra sa:
Luthman Photography sa:

Nej jag tror inte att du bajjar på min parad, du kanske råkade ta fel väg? Det går ju en grusväg ner till byn från vargen. Men då har man enna svängt av för tidigt.
Jag tycker inte riktigt det här motsvarar en dålig grusväg:

Nej, det där såg ju riktigt trevligt ut. Men är det verkligen Karl XI? När jag kört Karl XI från vargen har skyltningen visat som att man svänger av grusvägen upp mot vargen där vägbommen är(där branten precis börjar). Istället för att svänga vänster upp mot toppen så kör man rakt fram. Nu var det visserligen ett tag sedan jag körde den, så det är möjligt att de har dragit om leden där. Men då var det en fyrhjulingsväg i början och sen grusväg. Hur tog du dig till stigen på bilden? Den ser ju betydligt finare/roligare ut!

kais01 sa:
luthman, det är väl roligare uppe på fjälllet?

första bild rikting samevistet från storhogna. inte mest inspirerande stigen men plusdäck-stenigt
.
sedan två bilder från mellan skalet och björnrike
.

Visst är det roligt på fjället, men det är ju ännu roligare att bomba på nerför.

Den första bilden är från storhogna mot bräckflöten ;) Samevistet (om det är fallmoran du menar) är snett bakåt/vänster från bilden sett.

Jo, jag känner igen bilderna. Jag har varit i området de senaste 34 åren. Kanske bara de senaste 15 på cykel dock....

Också cyklat en del i vemdalstrakten senaste somrarna, utgått från storhogna och skalet. Finns ju verkligen en hel del bra stigar när man lär sig hitta godbitarna. Jag håller med tidigare inlägg att någonting heldämpat är roligast med tanke på att det ofta är väldigt stenigt. Sen handlar det väl lite om att väga vad som är viktigast av uppförs- och nerförsegensksper. Själv körde jag på en ibis ripmo i somras och tycker den cykeltypen passade perfekt.

Kul förresten att lite fler happyiter cyklar runt däruppe. Kanske skulle starta en tråd inför nästa sommar för lite stigtips.

brukat stanna på en runda undervägs från mälardalen till östersund. gör resan lite roligare:)

man träffar på en och annan cyklist ändå. och på höstkanten vandrare.

Luthman Photography sa:
Nej, det där såg ju riktigt trevligt ut. Men är det verkligen Karl XI? När jag kört Karl XI från vargen har skyltningen visat som att man svänger av grusvägen upp mot vargen där vägbommen är(där branten precis börjar). Istället för att svänga vänster upp mot toppen så kör man rakt fram. Nu var det visserligen ett tag sedan jag körde den, så det är möjligt att de har dragit om leden där. Men då var det en fyrhjulingsväg i början och sen grusväg. Hur tog du dig till stigen på bilden? Den ser ju betydligt finare/roligare ut!

Ja man börjar så som du gjorde, men istället för att rulla ner i fyrhjulingspåret så rullar man till vänster i skidspåret mot Björnrike ungefär 500 meter. Man ska hålla utkik efter en stig som går ner åt höger och är markerad av en stolpe med en skyllt på. Kommer inte ihåg exakt vad det står på. Sen är det bara att följa den stigen i drygt tre km. Riktigt fin! Den ligger inlagd på trailforks så med appen är det lätt att hitta!

Ah, tack! Den har jag kikat på på karta/flygbild men det har aldrig blivit av att jag kört den. Har stuga i Klövsjö så det är ju en liten transportsträcka om jag ska hoja dit och hem :)

kais01 sa:
det här om den svarar emot eller inte känns lätt vid en snabb provkörning utanför cykelaffären; stå upp, trampa till hårt (halka inte av pedalen), och se vad som händer med bakfjädringen. det skall helst inte hända något alls. om du däremot står på båda pedaler och hoppar till ska det fjädra undan.

det kan vara ide att hyra några olika cyklar för att få en egen uppfattning.

Stående acceleration för att se om cykeln dämpar för mycket eller för lite beroende på min smak?

tjockisgurra sa:
Klart du ska skaffa hoj!

Största problemet som du har är ju att det finns så sjukt många bra hojar att välja mellan.
Scott Genius, Specialized Stumpjumper 29, vitus escarp, commencal meta trail 29, YT Jeffsy 29, transition smuggler, Ibis Ripmo, Trek Fuel EX. Finns många fler, alla har olika för och nackdelar: pris, trampeffektivitet, förmåga utför, hållbarhet. Det är bara att börja läsa reviews!

Vitus Escarp, Trek Fuel EX och Scott Genius såg intressanta ut! Jag håller utkik fram till vårkanten. Man kunde hyra cykel i klövsjö. Lutar åt att jag utgår därifrån.

Erik O sa:
Också cyklat en del i vemdalstrakten senaste somrarna, utgått från storhogna och skalet. Finns ju verkligen en hel del bra stigar när man lär sig hitta godbitarna. Jag håller med tidigare inlägg att någonting heldämpat är roligast med tanke på att det ofta är väldigt stenigt. Sen handlar det väl lite om att väga vad som är viktigast av uppförs- och nerförsegensksper. Själv körde jag på en ibis ripmo i somras och tycker den cykeltypen passade perfekt.

Brukar vikten påverka priset? Tanken är att skaffa en någorlunda lättare cykel men då kanske det blir hiskeligt dyrt? Finns det någon bra cykel som är lättviktare men inte i 40.000 kronorsklassen?

Jag har bara åkt skidor/slalom i Vemdalen och Storhogna så det ska bli intressant att få uppleva området under vår-/sommar-/höst-tiden!

Hybrider sa:
tjockisgurra sa:
Brukar vikten påverka priset? Tanken är att skaffa en någorlunda lättare cykel men då kanske det blir hiskeligt dyrt? Finns det någon bra cykel som är lättviktare men inte i 40.000 kronorsklassen?

När man börjar komma ner under 13kg för en 29 tums stigcykel så blir det snabbt dyrare och dyrare för varje gram. Men vikten är inte nödvändigtvis det viktigaste. En YT jeffsy 29 i basversionen och storlek small tror jag väger 13.6 kg och kostar 2300euro. Grym hoj med en bra genomtänkt spec.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp