Cykel för vinterpendling i Norrbotten

Hej,

I samband med byte av jobb går jag i tankarna att börja cykelpendla till jobbet för att minska bilkörandet och få lite välbehövlig vardagsmotion. Kommer ha ca 6.5 km till jobbet som består av mestadels asfalt/cykelbana men även ca 1,5 km grusväg, och jag funderar på vilken typ av cykel jag ska köpa. Eftersom att jag bor i Luleå så kan jag förvänta mig snö mellan oktober och april, dessutom åker jag till jobbet runt kl 06, så det är inte alltid säkert att det är plogat. Tanken är att cykla i ur och skur (har gjort det tidigare), men är det 60 cm nysnö på morgonen så tar jag naturligtvis bilen 😁

Jag tänker mig att budget ligger runt 10-15k, men är det så att det är ett stort hopp i vad man får kan jag tänka mig att sträcka mig till drygt 20 också.

Har tittat lite på hardtailcyklar (typ en Marlin 5 Gen 3), men känner mig osäker på hur jag ska tänka... är en gravel med bra dubbdäck bättre?

Senast ändrad:
du bör få in så feta däck som möjligt, de rullar tydligt bättre på mjukt underlag som kexig packad snö, och drabbas inte av styrande kast på samma sätt.

sikta på 50 mm eller mer.

det är fördelaktigt om inte för stor del av kroppsvikten belastar framhjulet.

en gammal 26a mtb med stor ram och som du förser med kortare styrstam, skärmar, stänkskydd och pakethållare är stöldfri och bra, dessutom klippt och skuren för ändamålet

du bör få in så feta däck som möjligt, de rullar tydligt bättre på mjukt underlag som kexig packad snö, och drabbas inte av styrande kast på samma sätt.

sikta på 50 mm eller mer.

det är fördelaktigt om inte för stor del av kroppsvikten belastar framhjulet.

en gammal 26a mtb med stor ram och som du förser med kortare styrstam, skärmar, stänkskydd och pakethållare är stöldfri och bra, dessutom klippt och skuren för ändamålet
Vad han sa.

Ovanstående förslag är bra tycker jag också, men OM det är så att du inte direkt är intresserad av cyklar och att meka så skulle jag hellre föreslå en ny cykel. En begagnad gammal MTB kan eventuellt kräva en del fixande utöver bara att montera stänkskärmar vilket kan vara nog så bökigt eftersom det antagligen ej finns fästen. Sen ska ev kedja och kassett bytas, bromsar luftas etc.

En ny enkel 29” mtb kommer göra jobbet och då kan butiken hjälpa dig med skärmar. Eller köp en hybridcykel som tar hyfsat breda däck. Då blir det enklare med skärmar och utväxlingen är antagligen lagom för pendling.

Som boende några mil söder om dig.
-Dubbla hjulpar för enklare bytte mellan dubbdäck och vanliga däck.
-Bra skärmar.
-Bra med plats mellan skärm och däck.
-Rejäla handskar.
-Vettiga lampor.
-Sök up de prioriterade cykelbanorna.

Däckbredd är tudelat. Är det fast underlag, vilket det ofta är där jag bor iaf, så skär ett något "smalare" däck genom nysnön. Men man kan tänka tvärt om också som nämnts ovan.

Som boende några mil söder om dig.
-Dubbla hjulpar för enklare bytte mellan dubbdäck och vanliga däck.
-Bra skärmar.
-Bra med plats mellan skärm och däck.
-Rejäla handskar.
-Vettiga lampor.
-Sök up de prioriterade cykelbanorna.

Däckbredd är tudelat. Är det fast underlag, vilket det ofta är där jag bor iaf, så skär ett något "smalare" däck genom nysnön. Men man kan tänka tvärt om också som nämnts ovan.

Och Bar mitts, gör att man får en betydligt snällare klimatzon för händerna.

Screenshot_20250113-093943.png

1736759785288.png

Jag kör en helstel MTB, med Ice Spiker 2,25 nu på vintern. Går inte lätt men det är bra fäste och bra träning :D Tänker mig Thunderburt 2,10 på sommarhalvåret. (Droppern är endast för att kunna motivera en till cykel och säga till sambon att "du kan sänka sadeln och använda cykeln när du vill du också")

Screenshot_20250113_220218_Chrome.jpg
Commuter
passar bra som pendlarcykel.
Remdrift som minimerar underhållet.
Navdynamo, inga lampor som får slut på batteri.
Supernova E3 Pure. Samma ljusbild som Supernova E3 Pro 2.
Fahrradbeleuchtung Info sa:
Test Supernova E3 Pro 2 Fahrradbeleuchtung Info

Vorteile:
+ Sehr stabile und hochwertige Verarbeitung
+ in verschiedenen Farben erhältlich

Nachteile:
- Ausleuchtung sehr nahfeldbetont, nur mäßige Fernsicht
- Ausleuchtung nicht übermäßig breit
- recht kaltweißes Licht

Fazit:
Der E3 Pro 2 gehört zu einem der am besten verarbeiteten Dynamoscheinwerfer – das Gehäuse ist sehr hochwertig und stabil. Die Ausleuchtung setzt sich allerdings von anderen Dynamoscheinwerfern nicht ab. Insbesondere die Fernausleuchtung und die Breite der Ausleuchtung liegen nur im Mittelfeld.

Road.cc sa:
Review Supernova E3 Pro 2
9/10
Superb front light with near-perfect beam pattern for road riding
Hydrauliska skivbromsar, inga vajrar som fryser fast i höljena.
Schwalbe G-One Allround som ger bra grepp på gruset och rullar hyfsat på asfalten.
Bicycle Rolling Resistance (BRR) G-One Allround

Cycling Weekly sa:
Schwalbe G-One Allround 650b tyre review
4/5
The Schwalbe G-One Allround is a good option to add a bit of traction to 650b wheels without impacting ride quality or handling on tarmac. But a wider tyre would give better grip and roll-over.

Reasons to buy
+ One of the few tyres available to fit the Cannondale Slate
+ Gravel-specific tread pattern
+ Tubeless ready
+ Clears mud quickly
+ Rides well on tarmac and firmer surfaces

Reasons to avoid
- Prone to loss of grip on more muddy sections
- Not quite wide enough for all the benefits of a 650b tyre
- Expensive

road.cc sa:
Schwalbe G-One Allround Evolution Review
9/10
Fast rolling and grippy tubeless gravel tyres for any terrain – so long as it's dry
+ Low rolling resistance
+ Great dry weather grip
- Limited to dry conditions
Stel framgaffel, ingen dämpargsffel som rostar ihop.
Stänkskärmar i aluminium.
Pakethållare.

Road.cc sa:
Canyon Commuter 5
8/10
Excellent fast, fun and assured bike for light commuting and urban blasts, and it's got a hub gear

BikeRadar sa:
Canyon Commuter 7
5/5
Canyon’s Commuter 7 is one of the best thought-out commuter bikes I’ve ever tested. The ride is superb, the handling ideal for the commuting environment and Canyon even throws in Knog’s funky Oi bell on what’s an already comprehensive kit line-up.

Some more tech-minded consumers may find the threaded bottom bracket old-fashioned but if the crank-retaining bolts are kept tight, these sealed units should last and last and, unlike some press-fit systems, they don’t creak.

The weight weenie in me would like the Canyon to shed a few grams too, as at 13kg it is a bit of a lump if you ever need to carry it, but it’s not excessively heavy.

This is about as good a commuter bike as you can buy today and I have no reservation whatsoever in recommending it. It comes with all the fittings for commuting and a ride that’s everything you need from a commuter bike.

Senast ändrad:
Jag har svårt att se behovet av dämpgaffel så på traditionellt happyvis rekommenderar jag därför cykeln jag själv pendlar med: Cube Hyde. Själv har jag modellen med 8-växlad kassett men den finns även med remdrift och navväxel om man föredrar det.
Feta däck, kolgaffel och hydrauliska bromsar. Jag har monterat skärmar själv men jag har för mig att den finns i en fullkittad variant också om man inte vill skruva själv.

Väljer man nav växel bör den ha rätt fett i sig Sram S7 hade då inte det vet inte om Shimano är bättre fungerande i minusgrader själv bytt jag ut olja fett i navet.

Kapar tråden lite granna! Jag kommer snart flytta till ett hus som ligger längst ut på en liten grusväg i Jämtland. Jag vill cykla till tåget på morgonen men plogbilen kommer inte hinna komma innan dess. Till skillnad från TS vill jag helst inte ta bil om det kommit mycket snö. Klarar man ett rejält snöfall utan fatbike? Sträckan är bara drygt 3 km men passerar också en bro där snön nästan alltid är avblåst vilket innebär att det kan vara väldigt isigt. Därför känns dubbdäck som ett måste. I tillägg kommer jag behöva låsa fast cykeln vid tågstationen så en cykel för 15 000 är inte aktuellt. Tacksam för råd!

Jag har haft en surly krampus med 3" däck som gick väldigt bra vintertid i västerbottens inland med ett jonesstyre. Dubbdäck onödigt då det är få gånger som det är isigt på dessa vägar.

Tillbaka
Topp