cykel fundering vad välja

Takido

Ny medlem
Hej på er har försökt komma fram till vad jag skall välja för typ av cykel för skogs åkningen.
Jag gillar cykla på små bökiga stigar och grusvägar också. Har cyklat mycket tidigare men har legat nere i ca 12 år men nu är suget åter. Treak 4400 används I dag med luftdämpare fram, växelväljaren bak har börjat strula så då kommer funderingar på ett byte upp. Barnen har också funnit nöjet med mtb så de åker nu också med ut. Cyklar runt Torslanda, Borås och har med hojen på resor vi var i Skövde en helg hela familjen. I sommar blir det runt Sälen, Rättvik, Karlstad och ner till Skåne.
Så ska man fundera på 27,5 eller 29 framdämpare eller fulldämpad?
Har verktyg pump samt pedaler som får flyttas över eller ska man fixa befintlig cykel?
Är ca 177 lång ca 98kg och ben längd på 82 cm
Hoppas någon har bra tips.

Takido skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej på er har försökt komma fram till vad jag
> skall välja för typ av cykel för skogs
> åkningen.
> Jag gillar cykla på små bökiga stigar och
> grusvägar också.

Om du har "cykel funderingar" om vilken cykel du vill ha för "skogs åkning"
så tycker jag att du även bör välja en för "grus vägar"
istf grusvägar.

/Håkan

Vad är felet med Trek-cykeln? Vad vill du den nya cykeln skall kunna som inte den du har kan?

Du skriver inte vilket år den är från vilket hade hjälpt en hel del och om det är skivbromsmodellen men med den låga modellbeteckningen gissar jag att det sitter nån billig växelgrupp på även om jag inte riktigt får ihop det med luftgaffel.

Är cykeln mycket sliten i drivlinan?
Har du justerat bakväxeln?
Har du smort, rengjort eller vid behov bytt växelvajrar

Om svaret på frågorna är NEJ är det läge att göra det. :)

Treak cykeln är från 2004 är V - broms på den. Cykeln börjar bli gammal och växlar är fixade tidigare känner att byta klingor samt kedja och växel reglage inte är värt det.

Så något som är lättare samt skivbroms lockar ju mer ny. Sen vissa gånger har man funderat på heldämpad över rötterna i skogen. Så allt har ju gått framåt känns dumt att montera skivbroms och annat nytt på befintlig ram.

Beror väl på din ekonomi. Fulldämpat är mycket roligare i skogen. Köp ordentliga grejor från början. Har du råd så köp en ny nu eller gör en budgetrenovering på den gamla och spara några år till.

Jag kan tänka mig att max 20 000 så mellan 10 000 till 20 000 nu. Men sparar man vidare så klart har varit inne på kolla från Tyskland kanske sommar resmål. Ser ju ut att få mer för pengarna där. Men kollade också xxl de har ju satt ned sin xc275 killer.

29" sväljer rötterna och stenarna mycket bättre än 26" men går lika bra på grusväg.
Vill man köra ännu mjukare i skogen tar man heldämpat, finns i massa olika varianter där trampeffektiviteten vägs mot terrängegenskaperna.

Jag tycker iaf att 29" kändes alldeles för bökigt i skogen när det är teknisk körning, där föredrar jag 27.5 dom motarbetar en inte och cykeln är lättare att få dit man vill den, men 26" är ju givetvis toppvalet i riktigt teknisk terräng.

I slutändan så är det upp till dig att prova dig fram och se vad som faller dig i smaken. Kolla vad din LBS har att erbjuda så får du en bättre insikt om vad som gäller för dig. :-)

Wee skrev:
> Jag tycker iaf att 29" kändes alldeles för
> bökigt i skogen när det är teknisk körning,
> där föredrar jag 27.5 dom motarbetar en inte och
> cykeln är lättare att få dit man vill den, men
> 26" är ju givetvis toppvalet i riktigt teknisk
> terräng.
>
>

den åsikten får du ju såklart ha , men tror att du är i stort sett ensam om den.

27,5 eller en 29 är det som de kommer bli men fått plocka bud hos lokala kjedja i två olika delar av staden. Så känner mig fundersam blir fler besök och se om man kan hyra och provcykla. Är det MTB butiken samt Sportson som har den tjänsten i Göteborg?

hm skrev:
> den åsikten får du ju såklart ha , men tror att
> du är i stort sett ensam om den.

Nja, delar den åsikten med ganska många eller så har vi helt enkelt olika definitioner av vad en stökig och bökig stig är. 29" känns som att det blir i vägen när man kör tekniskt och är jobbigare att komma igång med, terrängen här är väldigt upp och ner med väldigt tighta svängar och många långsamma partier så 26-27.5" fungerar bättre än 29".

Bor man i ett lite plattare eller öppnare klimat där man bara har sten och rötter på stigarna med bra flow kan jag mycket väl tänka mig att 29" är betydligt bättre. Men här är det ytterst få som använder 29" vid stökig körning, det är mest gubbarna som kör grusvägar för att det inte fungerar speciellt bra på stigarna här.

Kan inte ni som kategoriskt är emot 29"- eller 27,5"-cyklar ge några konkreta exempel på vilka cyklar som ni själva har testat? Ta gärna med geometrin och specen för hojarna också. Det finns mycket på cykeln som påverkar hur den känns och beter sig att det bara blir larvigt när man enbart går på hjulstorleken.

1888 skrev:
> http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike-mtb/wh
> ite-xc-275-killer-eu-terrangcykel-15/p/1108142_1_s
> tyle
>
> Tror detta är helgens klipp.
> För denna peng är det nog svårt att få något
> bättre. TROR jag alltså.
> Men jag tror att detta pris endast gäller i
> helgen.

Enligt specen så ska det vara REBAgaffel och SLX/XT i övrigt, men bilderna samt specen på http://whitebikes.se/white2015/terrang/xc275-carbon-killer/ säger annat

Bra pris ändå trots att det är DEORE och 30 GOLD

HåkanC skrev:
> Takido skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej på er har försökt komma fram till vad
> jag
> > skall välja för typ av cykel för skogs
> > åkningen.
> > Jag gillar cykla på små bökiga stigar och
> > grusvägar också.
>
> Om du har "cykel funderingar" om vilken cykel du
> vill ha för "skogs åkning"
> så tycker jag att du även bör välja en för
> "grus vägar"
> istf grusvägar.
>
>
> /Håkan

Bra Håkan att du lastar min forna roll;)

Hej var på xxl och skulle kolla men de hade inga kvar eller hittade inte cykeln. Men de skulle kolla vidare tror det gäller tisdag kväll ut man måste betala innan då för under 12000 känns ju okej. Blir nog ett besök i morgon igen.

Eller är det värt kolla i Tyskland mer på typ Radon eller Cube? Känns som ganska samma spec men xxl har kolfiber ram.

Hubbe skrev:
> Kan inte ni som kategoriskt är emot 29"- eller
> 27,5"-cyklar ge några konkreta exempel på vilka
> cyklar som ni själva har testat? Ta gärna med
> geometrin och specen för hojarna också. Det
> finns mycket på cykeln som påverkar hur den
> känns och beter sig att det bara blir larvigt
> när man enbart går på hjulstorleken.

Jag är inte så insatt men har inte dom flesta 29" längre hjulbas än 26"? Längre hjulbas kan ju inte vara bra om det är mycket sten som man ska trixa sej runt.

dhe skrev:
> 1888 skrev:
> -----
> >
> http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike-mtb/wh
>
> >
> ite-xc-275-killer-eu-terrangcykel-15/p/1108142_1_s
>
> > tyle
> >
> > Tror detta är helgens klipp.
> > För denna peng är det nog svårt att få
> något
> > bättre. TROR jag alltså.
> > Men jag tror att detta pris endast gäller i
> > helgen.
>
>
> Enligt specen så ska det vara REBAgaffel och
> SLX/XT i övrigt, men bilderna samt specen på
> http://whitebikes.se/white2015/terrang/xc275-carbo
> n-killer/ säger annat
>
> Bra pris ändå trots att det är DEORE och 30
> GOLD

Det är märkligt att man specar en kolfiber hoj med en tkdämpare, det är verkligen ingen rolig dämparenhet.

Takido skrev:
> 27,5 eller en 29 är det som de kommer bli men
> fått plocka bud hos lokala kjedja i två olika
> delar av staden. Så känner mig fundersam blir
> fler besök och se om man kan hyra och provcykla.
> Är det MTB butiken samt Sportson som har den
> tjänsten i Göteborg?

Mtbstore på Skanstorget hyr ut
Specialized Concept store vid Odinsplatsen likaså
Tror även Bikeplace /Trek på övre husargatan

Lätt värt att lägga lite pengar och tid på att köpa rätt cykel, det kommer alltid nya erbjudanden.

XXL-cykeln är säkert prisvärd men jag tycker det är uppenbart att man tillskriver kolfiberram ett slags egenvärde och snålar in på resten av komponenterna. Det är dock rätt vanligt i XC och lvg men den typen av prioritering syns rätt sällan på cyklar för AM/Enduro.

Hjulstorlek i all ära men det är mer som spelar in. Min erfarenhet är att geometrin är mer avgörande, och då har jag haft minst ett dussin mtb:er senaste fem åren.

Med det sagt; du som är rätt tung bör vinna på 29 då den inte sjunker ned på samma sätt i mjuka underlag. Jag vet inte om du är kroppsbyggare eller sumobrottare till formatet men den något lugnare gången hos en 29 hjälper en åkare som inte orkar vara lika aktiv på cykeln. Är du kroppsbyggare, vältränad och orkar jobba med cykeln kanske styvheten hos 26/27 och rappheten är till din fördel istället.

Jag tycker du kan provcykla ett par XC-cyklar som är den logiska fortsättningen på din gamla Trek men även testa nåt "annat"; typ en Stumpjumper, Kona Process eller vilken Trek som motsvarar. Änggården ligger ju ett stenkast från två av affärerna jag tipsar om.

Lycka till med väljandet!

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Hubbe skrev:
> -----
> > Kan inte ni som kategoriskt är emot 29"- eller
> > 27,5"-cyklar ge några konkreta exempel på
> vilka
> > cyklar som ni själva har testat? Ta gärna med
> > geometrin och specen för hojarna också. Det
> > finns mycket på cykeln som påverkar hur den
> > känns och beter sig att det bara blir larvigt
> > när man enbart går på hjulstorleken.
>
> Jag är inte så insatt men har inte dom flesta
> 29" längre hjulbas än 26"? Längre hjulbas kan
> ju inte vara bra om det är mycket sten som man
> ska trixa sej runt.

Precis. Snacka hjulbas istället för hjulstorlek. Det finns långa 29or och korta 29or, långa 27,5or och korta 27,5or, osv. Sen kan man lägga på vinklar på t.ex. gaffeln, längd på styrstam och bredd på styret för att få fler parametrar som påverkar hur cykeln känns och beter sig.

Var på XXL och kollade och är ju sämre specas på deras killer. Har sänt ett mail med fråga om att det är falsk marknadsföring stod fel på cykeln i butiken också. Var flera fel på dem dämpare växelväljare fram och bakväxeln. En av 5 hade XT som den bakre växeln.

Det låter som fusk på riktigt.

Jag har kollat på denna hoj flera gånger, var nu riktigt sugen på att inhandla en när priset "gått ner" såpass.
Tillräckligt sugen för att inte gå in och läsa specen "igen".

Riktigt dåligt XXL!

Hej jag hade läst in mig på cykeln på XXL hemsidan blev mycket besviken när mycket inte stämde. Blir besök hos olika LBS i Göteborg och runt om nu får se om jag får svar från XXL på mitt mail.

Har kollat vidare på dessa cyklar nu: Radon ZR Team 29, Cube Race One, Grand Canyon AL 6,9 & Grand Canyon AL SLX 7,9

Har ni experter någon bra info om dessa som ni kan råd ge mig eller kanske någon har själv också.

Tillbaka
Topp