Cykel garanti

LuckyDuke

Medlem
Cykel garanti
Var o prata med en cykel handlare igår angånde garantin på min crescent cykel, och enligt honom så har man bara ett års garanti på crescent cyklar, efter de så kan man bara reklamera om man kan bevisa att de är ett fabrikationsfel, o de var tydligen väldigt svårt o göra o svårt att få igenom.
Hur ser de ut för er? har ni ofta stött på problem när ni vill reklamera ett problem på en cykel som uppstått efter ett år ?

Cykel garanti
Vid reklamation så har du som köpare bevisbördan efter sex månader. Dock 3 års reklamationsrätt i Sverige.

Vad har du för problem med cykeln?

Cykel garanti
Jag slet loss vevlagerhylsan på en riktigt dyr ram. Inga problem eftersom det var inom stipulerad tid med flera dagar.
Det blev en ny värstingram. Det var några lackskador på den gamla.

Cykel garanti
Spacekitty sa:

Om det gäller det hjulet så var väl alla ganska överens om att det var ett solklart fall som borde gå på garanti eller reklamation.

Så om handlaren hävdar något annat så tycker jag du ska stå på dig.

Fungerar det ändå inte så får du säga att då kommer du inte tillbaka nästa gång det är dags att handla och för att lösa det här problemet så beställer du nya hjul från Tyskland.

Cykel garanti
DanielS sa:
Spacekitty sa:

Om det gäller det hjulet så var väl alla ganska överens om att det var ett solklart fall som borde gå på garanti eller reklamation.

Så om handlaren hävdar något annat så tycker jag du ska stå på dig.

Fungerar det ändå inte så får du säga att då kommer du inte tillbaka nästa gång det är dags att handla och för att lösa det här problemet så beställer du nya hjul från Tyskland.

Håller med. Funkar det inte hos handlaren så ta en kontakt med Crescent direkt? Enligt dem själva så har deras produkter 3 års garanti: https://www.crescent.se/faq

Cykel garanti
salle sa:
Håller med. Funkar det inte hos handlaren så ta en kontakt med Crescent direkt? Enligt dem själva så har deras produkter 3 års garanti: https://www.crescent.se/faq

Du får nog läsa igen...

Den treåriga garantin gäller endast EL-Cyklar och då endast om man registrerat den i deras serviceprogram Cykelkärlek (Går endast att registrera EL-Cyklar). I det fallet ställs dessutom krav på kunden att denne skall lämna in cykeln en gång per år och betala en (av Crescent godkänd ) handlare för den servicen.

På deras vanliga cyklar är garantin Ett År. (Undantaget ramar på cyklar köpta 2018 och framåt där det finns en 10 års garanti på ram och gaffel. Gäller EJ deras kolfiberramar som inte alls har någon garanti på ramen).

Reklamationsrätten är tre år men bevisbördan ligger på kunden efter 6 månader.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp