Cykel Gdansk - Berlin

matt1as

Aktiv medlem
Cykel Gdansk - Berlin
Vi skall toura från Gdansk (eller egentligen Sopot, utanför Gdansk) till Berlin om ett par veckor. Resan kommer företas som en kreditkorts-resa på en lätt packad caféracer.

Har någon här erfarenhet av Polen, och kanske t.om. har en bra vägbeskrivning, vi har planerat att köra på ett par 700x28c, även om jag tror att jag till nöds kan trycka in ett par 32or. Vi har planerat att följa östersjökusten så långt möjligt, och sen vika ner söderut när vi kommer in i Tyskland. Från tyska gränsen har vi bra vägbeskrivningar och cykelkartor.

Cykel Gdansk - Berlin
Jag var i Gdansk för något år sedan inte för att cykla men ändå. Före kriget tillhörde Gdansk Östpreussen och var alltså tyskt. Detta har gjort att många tyskar har kopplingar till Gdansk. Det finns många tyska färdbeskrivningar på nätet om man söker. Gdansk hette Danzig på tyska.

Vägstandarden i Polen och övriga forna Östländer kan vara lite si och så Mtb är egentligen det bästa alternativet. Justa asfalterade vägar är ofta starkt trafikerade.

Passa även på att läsa på om Polens historia. Det Polska folkets historia är gripande

Cykel Gdansk - Berlin
Polens nationalsång är nog den enda i världen där man sjunger om hur man krigar mot svenskarna. Utsatt läge, liksom.

Polen står med på min resmålslista för framtiden, så jag är lite avis. Lycka till!

Cykel Gdansk - Berlin
Det lilla jag har sett av de polska vägarna (bara söderut runt Krakow) skulle nog ha funkat bra m 28 mm däck. Jag hade 37, men en del packning på cykeln.

Lycka till, det blir nog en väldigt trevlig tur.

Cykel Gdansk - Berlin
Jag har seglat lite i de trakterna. I Utska drack jag min första öl med körsbärssaft i. Rekommenderas inte...

Kuststräckan är en enda lång bländvit sandstrand där små badorter avlöser varandra. Det finns närmare 40 miljoner polacker och många har inte råd att åka utomlands så det är ganska bra drag i dessa kuststäder.

Misstänker att antalet turister inte ökat nämnvärt sedan jag var där så var beredd på att hälla ut en hel del bjudvodka. Folk är nämligen väldigt trevliga och gästvänliga.

Om ni har tid så fortsätta gärna upp till Stralsund i forna DDR innan ni viker söderut. Det är en riktigt söt liten stad med fina omgivningar.

Ni kan se fram emot ett spännande och på sina vis ganska exotiskt resmål som i vanliga fall ligger i ett helt bortglömt grannland. Jag är lite avis på er resa.

Cykel Gdansk - Berlin
Tack för alla råd, men om du menar riktig körsbärsöl så kan den vara riktigt god,det var något jag lärde mig under 4 år universitet i Benelux.

Vi kommer passera Stralsund på vägen hem, vi tar färjan hem från Sassnitz, och på vägen passerar vi både Stralsund och flera orter på Rügen.

Jag har varit en hel del i Polen, men bara i "storstäder" (Gdansk/Gdynia/Sopot, Krakow, Warsawa, Lotdz osv,), men har ingen egentlig erfarenhet av landsbygden däromkring.

I mån av internet på B&B/Vandrarhemmen vi bor på så kommer det en RR här på Happy.

Cykel Gdansk - Berlin
Det jag bjöds på var polsk pilsner som i sig var alldeles utmärkt. Sedan toppade bartendern det hela med en deciliter körsbärsjuice. Inte min tekopp, eller snarare pint. Detta var för övrigt i Utska, en riktigt trevlig liten partystad där jag hoppas att ni stannar till.

Cykel Gdansk - Berlin
jag cykla kiel mellan kolobrzeg i somras, jag klarade mig ok på 28 mm på landsbygden, det var riktigt retard terräng emellanåt, men får du in 32 skulle jag valt det.

färjeläget från gdansk in till stan är lite cykelovänligt, mycket konstiga stop mitt i cykelbanan och sådär. förutom det tycker jag att det funka bra att cykla i polen, trafiken var superlugn, hoppas det blir en trevlig resa och kolla upp warmshowers.org .

Cykel Gdansk - Berlin
Vi skall toura från Gdansk (eller egentligen Sopot, utanför Gdansk) till Berlin om ett par veckor. Resan kommer företas som en kreditkorts-resa på en lätt packad caféracer.

Har någon här erfarenhet av Polen, och kanske t.om. har en bra vägbeskrivning, vi har planerat att köra på ett par 700x28c, även om jag tror att jag till nöds kan trycka in ett par 32or. Vi har planerat att följa östersjökusten så långt möjligt, och sen vika ner söderut när vi kommer in i Tyskland. Från tyska gränsen har vi bra vägbeskrivningar och cykelkartor.
Hej! Du skrev att du skulle cykla till Berlin från Gdansk för 7 år sen. Gjorde du det? Har du några tips om vägval? Jag tänkte göra samma tripp. Aina

Cykel Gdansk - Berlin
Hej,

Ja, det gjorde vi, nu är det många år sen,så jag måste gräva djupt i minnet :-)

Men vi följde väg 213 känns kusten,och gjorde varje kväll en avstickare till en kuststad och tog in på hotell. Vi cyklade i april/maj, innan turistsäsongen,så det var aldrig några problem att hitta boende.

Från Szczecin följde vi Odel ner på den tyska sidan, tills vi kom till *bortglömt namn*, och där följde vi ett övergivet tågspår som byggts om till cykelbana.

Efter några fina dagar i Berlin,med mycket öl och schnitzel för att ladda energi, följde vi den tyska cykelturistvägen till Rugen, och därifrån färja hem till Sverige

Ursäkta den vaga beskrivningen, det her några år sen :-)

Cykel Gdansk - Berlin
Jag har hört att EuroVelo 10 ska vara en sträckning som går från Lübeck enda fram till Gdansk. Söker man på Eurovelo10 får man upp karta längs med kusten i Tyskland/Polen. Men vad jag har hört så ska det vara bra fina cykelvägar längst med kusten i Polen, de har jobbat väldigt mycket med det de senaste åren att just kunna cykla längst med Östersjön.

Cykel Gdansk - Berlin
Jag såg en på Strava som cyklade så här för ett par veckor sedan. Ingen aning om hur vägarna var men du kanske kan få lite ideer

Bilagor

• C504B5D5-DB4E-48E5-A28B-EC3480D090C4.png
    C504B5D5-DB4E-48E5-A28B-EC3480D090C4.png
    80.9 KB · Besök: 87
Cykel Gdansk - Berlin
Egentligen ingen erfarenhet av att cykla där, men om de inte är den kortaste vägen du är ute efter, hade jag valt att cykla mindre vägar o mer norrut för att slutligen passera Szczecin och sen ner mot Berlin.

Cykel Gdansk - Berlin
Hej,

Ja, det gjorde vi, nu är det många år sen,så jag måste gräva djupt i minnet :-)

Men vi följde väg 213 känns kusten,och gjorde varje kväll en avstickare till en kuststad och tog in på hotell. Vi cyklade i april/maj, innan turistsäsongen,så det var aldrig några problem att hitta boende.

Från Szczecin följde vi Odel ner på den tyska sidan, tills vi kom till *bortglömt namn*, och där följde vi ett övergivet tågspår som byggts om till cykelbana.

Efter några fina dagar i Berlin,med mycket öl och schnitzel för att ladda energi, följde vi den tyska cykelturistvägen till Rugen, och därifrån färja hem till Sverige

Ursäkta den vaga beskrivningen, det her några år sen :-)
Tack för detta! Jag såg inte ditt svar förrän idag?. Vi tog en annan väg som gick en bra bit söder om kusten, med trafikerade bilvägar eller sandiga grusvägar som enda alternativ. Men det var otroligt lätt att hitta fina och billiga boenden. Vi fiskade också och tåg tåg en bit. Det är lätt att ta cykel på tåg i Polen

Tillbaka
Topp