Cykel i bilen

Oooh

Aktiv medlem
Cykel i bilen
Jag köpte en Honda Civic Tourer 2015 årsmodell härom veckan och började googla på ett nytt cykelställ/takräcke till bilen. Hittade dock bilder från ett cykelställ inne i bilen (se bif bild). Jag har inte sett denna lösning tidigare hos nån förutom skåpbilar/pickuper.

Är de nån som har nån erfarenhet av nåt liknande, att ta loss framhjulet och spänna fast cykel ståendes i bilen, likt bilden.
Med en cykel skulle jag inte behöva fälla hela baksätet utan likt bilden, endast fälla en den smalare delen av sätet bakom föraren.
De kanske ändå blir omständligt när man skall sätta in den alt ta ut den, med tanke på om sitsen kanske tar i "taket".

Jag är alltid nojig vid ex fika/luchstopp när jag har cykeln på taket eller fastspänd bakom bilen. Borde ju vara säkrare att ha den fastspänd i bilen?

Va tror ni? Bra lösningen eller ej?

Bilagor

• content_Cycle_Rack_3-4_View_into_Boot_Space.jpg
    content_Cycle_Rack_3-4_View_into_Boot_Space.jpg
    126.8 KB · Besök: 466
Senast ändrad:
Cykel i bilen
Ganska schysst lösning, jag brukar själv fälla ”lilla” baksäteshalvan i vår Qashqai. Anyway, jag undrar hur de fick in cykeln med stolpe & sadeln på den höjden. I mitt fall åker sadel+stolpe av för att få in cykeln i bilen.

Cykel i bilen
Min förra bil köpte jag bla med just det i åtanke - gick bra att ha en lvg i storlek 54 stående som på bilden med sadeln kvar. Riktigt bra faktiskt! Med en filt eller presenning är det inga problem att packa mycket annat. Kände aldrig behov av ngt slags ställ heller, nån gång drog jag en rem mellan ram och baksätets kurvhandtag bara.
Bilen var en Citroen c3Picasso.
Men om du får in en cykel stående så i en Civic tourer den väldigt mycket större/högre än den ser ut på utsidan. Har du mätt?
Edit: ser nu att bilden är på en Civic. Ser smart ut. Jag skulle lätt köpt!

Senast ändrad:
Cykel i bilen
Vi köpte också en Honda Civic Tourer för några månader sen. Jag såg den lösning och undrade hur man fick cykeln in med sadelstolpe. Kanske fäller man ner hela baksätet och vrida in cykeln? Vi har köpt takräcke och cykelställ till mtb. I var gamla Honda Jazz fick vi in cykel med stolpe utan problem.

Cykel i bilen
Oooh sa:
Är de nån som har nån erfarenhet av nåt liknande, att ta loss framhjulet och spänna fast cykel ståendes i bilen, likt bilden.
Va tror ni? Bra lösningen eller ej?
Bra lösning.
Jag har erfarenhet av denna lösning vid längre transporter. Se till att också spänna fast cyklarna med remmar i lastöglor, så står de stadigt och säkert, speciellt med lastnät framför.
MTB, 2-3 stycken bredvid varandra, med en kartong som avdelar resten av utrymmet. Alla hjul avtagna och cyklarna fastspända fram och bak i egentillverkad justerbar ställning. Sadel nersänkt eller avtagen. I V50/Avensis.
Man kan sno in cyklarna/ställningen i en kraftigare kedja om man vill. Ingen som snor ramarna i alla fall, lättare då med hela bilen.

Cykel i bilen
är det inte överdrivet med det där specialstället? cykeln ska körstås ändå säkras med lastnät eller via lastkrokar, men det kan väl räcka??

att tro att buset avstår att sno en cykel bara för att den befinner sig inne i en lättforcerad bil är lite naivt...

Cykel i bilen
En cykel väger mer än man tror vid en krock eller "bara" en hård inbromsning. Lastnät brukar inte hålla så bra. Möjligen lastgaller av stål.

Senast redigerad av en moderator:
Cykel i bilen
jo stål är bäst. 10 kg cykel väger hälften av 20 kg resväska. och det där stället är väl inte bättre än sin infästning?

Cykel i bilen
Självfallet är det så. Ännu bättre är ju en skåpis (varebil på norsk) med mellanvägg av plåt.

Cykel i bilen
kais01 sa:
är det inte överdrivet med det där specialstället?
Jo, kanske, men jag tror jag kan ha tillgång till ett extra cykelställ, där jag skulle kunna ta den del som man fäster gaffeln i.
När jag inte har cykeln i bilen är ju locket på.

Senast ändrad:
Cykel i bilen
På Cykelmässan (tror det var i Kista) för 2-3 år sedan hade Honda ställt ut en Civic tourer med just detta cykelställ. Såg riktigt elegant och smidigt ut.

Cykel i bilen
Skoda har en liknande lösning för Fabia.
Med den erfarenhet jag har av att transportera mina cyklar i min Fabia får nog inte ramstorleken vara större än 46 cm om den ska kunna gå in med Skodas ställ ?

Cykel i bilen
Pfaff sa:
Med den erfarenhet jag har av att transportera mina cyklar i min Fabia får nog inte ramstorleken vara större än 46 cm om den ska kunna gå in med Skodas ställ ?
Är du säker på att den finns till Fabia? Finns till Roomster vet jag och det känns ju utrymmesmässigt rimligare.

Cykel i bilen
Lejon sa:
Pfaff sa:
Är du säker på att den finns till Fabia? Finns till Roomster vet jag och det känns ju utrymmesmässigt rimligare.

Ätminstone i brochyren.
Men Roomster känns som ett bättre alternativ om man vill ha cykel i ställ i bilen. Det går dock alldeles utmärkt med mina 55-57 cm cyklar i Fabian. Om man ger fan i ställ o tänker till lite av egen maskin hur jätteprblemet ska lösas :-)

Tillbaka
Topp