Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
Fick tag på ett extra förråd på drygt 4 kvm. Man kan göra rätt mkt med ganska lite yta. Enduron hänger på väggen i en vagga för framhjulet och ett bultat ankare i väggen. Graveln fick stå innanför, den ville inte vara på väggen med skärmarna

Bilagor

• IMG_1179.webp
    IMG_1179.webp
    328.1 KB · Besök: 196
  • IMG_1178.webp
    IMG_1178.webp
    420.5 KB · Besök: 195
Cykel i lägenhet
Fick tag på ett extra förråd på drygt 4 kvm. Man kan göra rätt mkt med ganska lite yta. Enduron hänger på väggen i en vagga för framhjulet och ett bultat ankare i väggen. Graveln fick stå innanför, den ville inte vara på väggen med skärmarna
Effektivt, kompressor till och med.

Men en krok som denna https://bikeshop.se/pro/prac0093/pro-cykeloppheng-for-vegg-passer-alle-hjulstørrelser eller liknande kan du hänga upp även med skärmar.

Cykel i lägenhet
Verkar sjukt osmidigt. Tänk dig att du ska försöka hålla cykeln i den positionen medan du också ska trä igenom öglan och stänga. Bättre med en gummiklädd krok bara?
Du sätter väl fast grejen på hjulet först tänker jag, innan du lyfter upp. Så är det bara att lyfta och snäppa karbinhaken. Men jo, tycker ändå det känns relativt osmidigt. Hade hellre haft kroklösning något där man bara lyfter upp och så är det klart. Finns ju sådana som kan rotera i sidled så att man kan "bläddra" bland cyklarna, om det är den effekten man vill åt.

Cykel i lägenhet
Du sätter väl fast grejen på hjulet först tänker jag, innan du lyfter upp. Så är det bara att lyfta och snäppa karbinhaken. Men jo, tycker ändå det känns relativt osmidigt. Hade hellre haft kroklösning något där man bara lyfter upp och så är det klart. Finns ju sådana som kan rotera i sidled så att man kan "bläddra" bland cyklarna, om det är den effekten man vill åt.
Är ute efter möjligheten att kunna skjuta cyklarna i sidled, beroende på hur många som hänger.

Cykel i lägenhet
Det är nog en bra lösning. Tror påfrestningen blir ok med bakhjul på golvet. Sen blir det nog två hyllor i bredd, med två cyklar på varje.
Bakhjulet kommer att rulla och cykeln kommer åka in med hjulet mot väggen ändå. Sätt upp en skyddsplast eller något på väggen så kan du köra S-krok och slippa rem överhuvudtaget ändå!

Cykel i lägenhet
Jag har en klädkammare.

I klädkammaren har jag satt upp en väggfast hylla (som givetvis går att modifiera, bara skruv inget lim) och på den har jag satt en krok till cykeln.

Men ju mer jag funderar på saken skulle jag framförallt vilja få till ett bättre system för att komma åt alla cykeldelar som nu ligger i kartongerna. Lite grejer som skivor och sånt skulle väl gå att hänga på spikar, men det är nog ändå nån sorts smartare lådsystem som ska till för att det ska bli bra.

Idéer och inspiration?

IMG_0420.webp

Jag har en nedmonterad PAX-garderob med fyra 60-lådor i som jag skulle kunna kapa i lagom höjd och ställa på golvet där frysen som jag är osäker på om jag verkligen behöver står nu, men det kan ju finnas något ännu fiffigare. Det är också lite extra fullt pga pågående köksrenovering, ugnen ska nog inte stå där sen.

Jag har också funderat på att försöka få upp cykeln så framhjulet hamnar mer i takhöjd, för att lättare kunna nå saker närmast innanför dörrn med cykeln på plats.

Cykel i lägenhet
Jag har en klädkammare.

I klädkammaren har jag satt upp en väggfast hylla (som givetvis går att modifiera, bara skruv inget lim) och på den har jag satt en krok till cykeln.

Men ju mer jag funderar på saken skulle jag framförallt vilja få till ett bättre system för att komma åt alla cykeldelar som nu ligger i kartongerna. Lite grejer som skivor och sånt skulle väl gå att hänga på spikar, men det är nog ändå nån sorts smartare lådsystem som ska till för att det ska bli bra.

Idéer och inspiration?

Visa bilaga 822686

Jag har en nedmonterad PAX-garderob med fyra 60-lådor i som jag skulle kunna kapa i lagom höjd och ställa på golvet där frysen som jag är osäker på om jag verkligen behöver står nu, men det kan ju finnas något ännu fiffigare. Det är också lite extra fullt pga pågående köksrenovering, ugnen ska nog inte stå där sen.

Jag har också funderat på att försöka få upp cykeln så framhjulet hamnar mer i takhöjd, för att lättare kunna nå saker närmast innanför dörrn med cykeln på plats.
Jag har en liknande historia i mitt förråd i garaget (sorry för OT) där jag stuvar undan icke-vardagscyklar. Tycker det funkar rätt bra men det hade varit käckt med ngn QR-lösning för att vrida styret på mtb’n.
IMG_3491.webp

Cykel i lägenhet
Jag har en liknande historia i mitt förråd i garaget (sorry för OT) där jag stuvar undan icke-vardagscyklar. Tycker det funkar rätt bra men det hade varit käckt med ngn QR-lösning för att vrida styret på mtb’n.
Visa bilaga 822720
Ditt ser en gnutta bredare ut, hyllor på sidorna och cykeln längs in hade ju på ett sätt varit mer praktiskt annars men styret är redan i väggen till höger och det är inte mycket marginal till den ganska grunda hyllan till vänster.

Men det är egentligen mest överblickbar reservdelsförvaring jag saknar, att cirkeln måste ut för att gräva gör mig inte så mycket.

Cykel i lägenhet
Beställde nyss en sån här bad boy

Visa bilaga 824119

Kommer på söndag, återkommer då med bild och review
IMG_3218.webp

IMG_3219.webp

IMG_3220.webp

Godkänd av både mig och inspektörerna! Fin mjuk krok också. Älskar dom lättrullade hjulen (som går att låsa fast). Lite väl lång rem till framhjulet som egentligen inte behövs, men som ändå är bra att ha. Fick placera den lite konstigt för att den ens skulle gå att säkra.

Sparade en hel del plats och framöver kommer det bli slippa bli ännu fler märken på väggar samt bli enklare att tvätta cykeln. Det är ju bara att köra ut hela ställningen! Väldigt lätt att flytta. Eller hänga av den i hallen efter en regnig runda för snabbtorkning. Ingen risk att den ramlar nu heller.

Tillbaka
Topp