Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
AddeN skrev:
-------------------------------------------------------
> Jonas H: Stilig, men det ser ut som du bor på
> andra eller tredje våningen (eller är det en
> häck man ser inte träd?), tar du ner hojen i
> hiss eller? :)

Nej jag bor i hus så det är inga problem att få in och ut fordon ;-)

Cykel i lägenhet
2w5lu8o.jpg

Var tvungen att justera växlar och montera skärmar, detta var bästa platsen.

Cykel i lägenhet
Måste försöka gräva fram en bild från min lägenhet innan man blev sambo. På 31 kvadrat fick det plats tre cyklar. Hade en hängandes på min loftsäng och två ståendes mot ena sänggaveln. Bodde granne med en amfetaminpundare så ett tag fick pendlarcykeln flytta in i lägenheten också. Det såg helst klart förjävligt ut och var allt annat än praktiskt.

Cykel i lägenhet
jag vill hänga i krok, bakjul eller framhjul. den där fina svarta cykelkroken jag ser på massa inlägg verkar ha utgått överallt. jag har googlat mig blå. några tips?

Cykel i lägenhet
orm skrev:
> jag vill hänga i krok, bakjul eller framhjul. den
> där fina svarta cykelkroken jag ser på massa
> inlägg verkar ha utgått överallt. jag har
> googlat mig blå. några tips?

Jag köpte nyligen en svart cykelkrok på Jula. Har du kollat där?

Jag är inte säker att det är just den du menar men det är en platta i metall med en krok som är klädd i plast.

Det var bara några veckor sedan jag köpte den på Jula i Östersund.

Cykel i lägenhet
Det är ju större än ett värmeskåp på macken men det kanske är meningen att det är cykeln inte cyklisten som skall förvaras i "tältet"?

Cykel i lägenhet
Mitt påhitt! En krok för trädgårdsredskap i taket. Enkelgips så jag lättade på trycket me att lägga en liten tunn skiva som jag målat me takfärg i mellan innan jag monterade me molly.

Så till något som jag sett att några sett som problem.... Klistrase en rand me "bokplast" där däcken e mot väggen. Syns inte, enkel att torka av och enkel att ta bort!

Bilagor

• IMG_0085.JPG
    IMG_0085.JPG
    83.7 KB · Besök: 215
Cykel i lägenhet
En annan känner att jag nästan borde köpa en snygg cykel, bara lite för att ha den framme. Nu när jag är singel fick jag äntligen ett bra förråd att ha de andra två skroten i, så när jag KAN ha en hoj framme så finns ingen som är fin nog en hedersplats....

Cykel i lägenhet
I vår lägenhet finns cykelvänliga fönsterbänkar i sovrummen. Har man dessutom en fru som gillar cykel är det OK att ha två racer nära sängen.

IMG_2816.JPG

Fruns Giant TCR Composite till vänster och min Colnago CLX 2 till höger

/Botak

Cykel i lägenhet
Uncle Botak skrev:
> I vår lägenhet finns cykelvänliga
> fönsterbänkar i sovrummen. Har man dessutom en
> fru som gillar cykel är det OK att ha två racer
> nära sängen.
>
>
>
> Fruns Giant TCR Composite till vänster och min
> Colnago CLX 2 till höger
>
> /Botak

Ser riktigt trevligt ut :) Det är ju bra att ställa upp cyklarna så att de skymmer för eventuell insyn...

/Johan

Cykel i lägenhet
Insyn är Inge direkt problem på 18 våningen. Sällan det går förbi någon.

Det är väl ca 1.5 km till närmaste hus som har fönster åt vårt håll och på samma höjd.

/Botak

Cykel i lägenhet
Detta duger. Notera döda växten i fönstret som blivit bortglömd. Gammal t-shirt på golvet som jag torkar av kedjan med. Varför krångla till det?

Bilagor

• IMG_0087.JPG
    IMG_0087.JPG
    77.9 KB · Besök: 207
Cykel i lägenhet
Stervelo skrev:
> Kan någon identifiera alla fyra hojjarna bjussar
> jag den förste på en bira. :)

Det räcker inte med en?..
Jag kan identifiera den babyblå med orange fälgar,
den for över parkeringen på A6 idag vid lunchtid.
Grymt najs färgkombo!

Cykel i lägenhet
Eftersom ingen kommer lyckas knäcker jag upp segerölen själv då. Kapsylen finns att hämta, 14 dagar ligger den. :) Ingen vidare kapsly på en brew dog punk ipa, men god öl. Behövs, jag städar.
Framsida nerifrån och upp, ibis mojo, vicious blue, kona band wagon.
Baksida nerifrån och upp, Cervelo team soloist, Vicini med crouce daune och spx rör från columbus.

Bor nära hammarbybacken, var ska dh hojjen stå?

Cykel i lägenhet
Det ligger i betraktarens öga men Konan drar blickar till sig, mer än retroracern gör.
Jag gjorde en stoppie vid ett rödljus med den, då kommenterade en östermalmsdam med handväskhund, "vilka fina hjul" :)

Cykel i lägenhet
Jag har just köpt en kolfiberräser som jag förvarar på balkongen. Min gamla stålhingst fick stå lutad mot väggen, men med den nya blir jag lite nojjig. Jag vill sova gott och veta att den inte ramlar om det blåser mycket. Drar över ett kapell över cykeln så den skyddas mot vädret, men det betyder också mer vindfång.

En bra lösning vore väl ett ställ, men vilket är stabilt nog?
Här är en variant, men det ser för klent ut:
10585.jpg

I värsta fall får jag väl ställa upp hojen på trainern, men det känns lite meckigt så kan jag slippa gör jag gärna det.

Det måste finnas många andra som förvarar cykeln på balkongen, hur löser ni det? Eller är det bara jag som är löjlig och det visst går att luta cykeln? Det är alltså en kolfiberfräser värd ca 15000kr.

Någon kommer säkert säga att jag ska ställa den inne, men det finns inte riktigt plats där. Plus att jag går långsamt framåt med att etablera cykelns plats i vardagen för min sambo. Det går bra än så länge, med långsamma steg kanske hojen kan stå i vardagsrummet, men det dröjer nog. Är själv ganska nöjd med balkongen också, den är stor nog att rymma två cyklar och sittmöbler.

Cykel i lägenhet
pean skrev:
> Det där stället är skitbra. Jag har det till
> mig blytunga skogscykel. Enda som kan hända är
> att styret vrider sig.

+1

Har min +20kg DH rigg ståendes i ett sånt utan några problem :)

Cykel i lägenhet
stället vå vara bra, men om det blåser starkt, o ett kapell tar ju vind med som sagt, tror jag att det ä risk att det blåser omkull, men du kan ju alltid göra nån sorts förankring i balkongen :D

Cykel i lägenhet
Cykeln kan stå ganska nära en vägg, så den får inte så mycket vind från båda håll, mest det ena.

Den väger drygt åtta kilo, den kanske står mindre stabilt än era dubbelt så tunga hojar? Konstruktionen verkar ju stabilare ju tyngre cykel man ställer i den. Får kanske lura på någon extra förankring.

Framhjulet kan jag sätta rakt med stödet jag har till trainern, om nu det har någon betydelse.

Cykel i lägenhet
Eftersom cykeln står på foten är det väl snarare bättre för en tung cykel. Jag har min landsvägscykel i ett sånt ställ. Funkar bra inomhus, men utomhus skulle jag fundera extra på om den skulle kunna blåsa omkull när jag högprofilarna på eller om den hade ett kapell.

Cykel i lägenhet
Såja, nu är cyklarna på väggen och ur vägen. Min och sambons cykel.

cykelilgh.jpg

Denna hållaren är inköpt på Evans. Går att fälla upp också om man skulle behöva utrymmet till annat...

cykelilghhallare.jpg

Cykel i lägenhet
Var kan jag köpa dessa vägghållare?
Allt jag hittar på Biltema är dessa som inte alls är lika snygga!
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Lasta-och-forvara/Vaggkrok-for-cykel/

Supersonic skrev:
> Road_Runner skrev:
> GöranH kan rekommendera att böja ner lite på
> ena kroken som håller i MTBn om du vill ha hojjen
> att hänga lite rakare
> --------------------------------------------------
> -----
>
> Sådärja nu är det gjort, cykeln hänger lite
> snyggare.
>

Bilagor

• 20091114040.jpg
    20091114040.jpg
    69.8 KB · Besök: 191
Cykel i lägenhet
eklöf skrev:
> Var kan jag köpa dessa vägghållare?
> Allt jag hittar på Biltema är dessa som inte
> alls är lika snygga!
> http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Lasta-
> och-forvara/Vaggkrok-for-cykel/
>
> Supersonic skrev:
> -----
> > Road_Runner skrev:
> > GöranH kan rekommendera att böja ner lite på
> > ena kroken som håller i MTBn om du vill ha
> hojjen
> > att hänga lite rakare
> >
>
> > -----
> >
> > Sådärja nu är det gjort, cykeln hänger lite
> > snyggare.
> >

de hade då dem där på biltema förut. har även jag sånna. möjligt att de inte finns i sortimentet längre

Tillbaka
Topp