Ragge Hylsa
Aktiv medlem
Cykel i lägenhet
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det där Turbojugend-rummet glömmer jag inte även om det var länge sedan förra bilden!Frugan tröttnade på mina cyklar i lägenheten och sa att jag borde låta bygga ett separat cykelrum. Gläds dagligen över detta.
Visa bilaga 610071
Jag bor inte i lägenhet och har efter flytt ett garage som verkstad. Där byggde jag något liknande med en portskena och löphjul att hänga cyklar i. Går att skjuta fram o tllbaks och vändas på allt efter vilken cykel som ska luftas.Nån som testat?
![]()
Bike Storage Systems
The home of the SpaceRail Bike Storage System. The only system that reduces the storage volume taken up by your bikes and maximizes your space.stashed-products.myshopify.com

Du får ju plats med några cyklar till på den väggen ?På övervåningen har jag en egen liten del, precis uppför trappen bredvid en garderob.
Just nu är det lite stökigare än vanligt dock. Ska fixa en lite bättre/djupare arbetsbänk istället för ett skrivbord så småningom så jag kan ha ett skruvstäd bla. Funderar också på att skaffa en upphängning man kan vinkla och flytta in klädhängaren i garderoben för att fria upp lite markyta.
Visa bilaga 610123
Visa bilaga 610124
Du får ju plats med några cyklar till på den väggen ?
Krokarna, finns de på jula eller är det egen tillverkning?Jag bor inte i lägenhet och har efter flytt ett garage som verkstad. Där byggde jag något liknande med en portskena och löphjul att hänga cyklar i. Går att skjuta fram o tllbaks och vändas på allt efter vilken cykel som ska luftas.
Visa bilaga 610101
Löphjulen löper lite för lätt därav bromsklämman :-)
Prylarna köpt på Jula för några hundralappar. Råkade va rea just då.
Hopplock av vinkeljärn, krokar, långa 10 mm bult, VP-rör och cykelslang.Krokarna, finns de på jula eller är det egen tillverkning?
Fick en sån här av grannen och det går utmärkt att hänga cyklarna i den. Den spänner fast mellan golv och tak så, inga borrhål.Tja!
Ska flytt och då behöver fixa ny lösning för mina cyklar.
Kraven är följande
Jag har kollat lite på
- Inga hål i vägen.
- Plats effektivt som möjligt.
- Cyklarna ska kunna vara skitiga.
- Smart lösning för 2st cyklar (Landsväg och MTB)
- Få plats för XL ramar.
Finns ju för och nackdelar med allihopa, men hittar inte riktigt några bra omdömen här på Happy eller andra platser. Så finns det någon där ute som kan prata ris eller ros över dessa tre produkter, eller om du har någon annan trevlig lösning som inte kräver att jag bygger något.
Mvh
Taller
Några tips från mig, om du googlar lite så hittar du säkert bättre priser:Tja!
Kraven är följande
Jag har kollat lite på
- Inga hål i vägen.
- Få plats för XL ramar.
Finns ju för och nackdelar med allihopa, men hittar inte riktigt några bra omdömen här på Happy eller andra platser. Så finns det någon där ute som kan prata ris eller ros över dessa tre produkter, eller om du har någon annan trevlig lösning som inte kräver att jag bygger något.
Mvh
Taller
Tja!
Kraven är följande
Jag har kollat lite på
- Inga hål i vägen.
- Få plats för XL ramar.
Mvh
Taller
Jag har feedback sport varianten och är nöjd.Tja!
Kraven är följande
Jag har kollat lite på
- Inga hål i vägen.
- Få plats för XL ramar.
Mvh
Taller
Sätt en större krok i väggen och häng upp cykeln i framhjulet. Se till att kroken har någon form av vaddering så du inte repar fälgen.Nu är detta förvisso ett innerförråd i ett garage som avhandlas, men kunskapen jag söker finns nog i denna tråd.
Biltema har en klämma för mountainbikes som man sätter på väggen (klämman alltså), och som håller fast/balanserar hojen i framdäcket. En sådan vore käck för att ställa hojen på bakhjulet här, och således spara lite plats på djupet, besudling av den vackra tapeten till trots.
Visa bilaga 632778
Men Biltema-klämman tar endast däck upp till 2,25 tum och på min hoj sitter det 2,4:or. Så, vet någon om det saluförs en variant som ackommoderar rediga däck?
Jag har typ en sån här från förra boendet, men hade gärna sluppit lirkandetSätt en större krok i väggen och häng upp cykeln i framhjulet. Se till att kroken har någon form av vaddering så du inte repar fälgen.
De som klämmer runt däcken brukar släppa om trycket i däcket blir för lågt. Låt mig gissa att lirkandet berodde på att kroken ramlade ner när du skulle hänga upp ckeln? Min första tanke var att bygga en sån här, även om den är sjukt ful och troligen overkill och inget man vill ha i lägenhet.
mtbtjejer.se
Den hade funkat med tanke på var den skall sitta, men lite många skruvar att dra i.. och du har rätt, TL-däck så trycket sjunker ju. Nu lutar det åt vanlig befintlig krok.De som klämmer runt däcken brukar släppa om trycket i däcket blir för lågt. Låt mig gissa att lirkandet berodde på att kroken ramlade ner när du skulle hänga upp ckeln? Min första tanke var att bygga en sån här, även om den är sjukt ful och troligen overkill och inget man vill ha i lägenhet.
![]()
Väggfäste - Steadyrack MTB - MTBTJEJER.SE
Steadyrack MTB är designade med en lång och stark arm som du rullar in din MTB på och den sitter på din vägg. De fungerar perfekt för både MTB, Gravel ochmtbtjejer.se
"Många skruvar att dra i" Tänkte du på att återställa i ett senare läge? Om du lagar 4 eller 14 hål gör ingen skillnad. Om problemet med kroken är som jag gissade, då kan du alltid lägga in ett stopp så den in ramlar ner eller montera en fjäder som håller ut den.Den hade funkat med tanke på var den skall sitta, men lite många skruvar att dra i.. och du har rätt, TL-däck så trycket sjunker ju. Nu lutar det åt vanlig befintlig krok.
Jag kör Clug till lvg och mtb med 2,35”.Nu är detta förvisso ett innerförråd i ett garage som avhandlas, men kunskapen jag söker finns nog i denna tråd.
Biltema har en klämma för mountainbikes som man sätter på väggen (klämman alltså), och som håller fast/balanserar hojen i framdäcket. En sådan vore käck för att ställa hojen på bakhjulet här, och således spara lite plats på djupet, besudling av den vackra tapeten till trots.
Visa bilaga 632778
Men Biltema-klämman tar endast däck upp till 2,25 tum och på min hoj sitter det 2,4:or. Så, vet någon om det saluförs en variant som ackommoderar rediga däck?
Fuuuusk med sådär smala styren?Funkade inte riktigt med tre cyklar på väggen, men nu är hålet under trappen lite mer optimerat.
Visa bilaga 636994Visa bilaga 636995
Vad för stolpar är det du har använt?Kanske inte den snyggaste men, slippa skruva etc är värt det
Visa bilaga 626134
Det är typ en sån här. Fast jag har för mig att min är köpt på Jula.Vad för stolpar är det du har använt?
Nu har det definitivt urartat hemma hos mig.
Visa bilaga 660997
Planen är få upp tre cyklar där det nu hänger två, samt hänga två på en annan vägg. Och låta skete-mtben stå i förråd. Blir nog bra. Måste hitta vettig borrmaskin att låna bara...
Ett enpersonshushåll....säg att det är så!?Nu har det definitivt urartat hemma hos mig.
Visa bilaga 660997
Planen är få upp tre cyklar där det nu hänger två, samt hänga två på en annan vägg. Och låta skete-mtben stå i förråd. Blir nog bra. Måste hitta vettig borrmaskin att låna bara...
Det finns ju bara cyklar så det räcker till en person.Ett enpersonshushåll....säg att det är så!?
jag öppnar dörren på glänt och klämmer in mig serruHur kommer du in i badrummet? Eller används det inte längre?
Jo singel men dejtar friskt, SLR01an är min nya flamma!Ett enpersonshushåll....säg att det är så!?
Det är typ en sån här. Fast jag har för mig att min är köpt på Jula.
![]()
KLÄDSTÄNGER WENKO HERKULES TELESKOP BASIC SVART 75-120 CM
Praktiskt och utrymmesbesparande hyllsystem!Individuellt organisationssystem med klädställ som kan förlängas på höjden från 165 - 300 cm och i bredd från 75 - 120 cm och erbjuder gott om plats för din garderob med två hängare och klädkrokar och kan anpassas till det individuella rummet.Teknisk...www.bauhaus.se
Hänger på styret och sadeln över stångenVad har ni sen att fästa cyklarna i stolparna med?
Hej, fanns krokarna färdiga med den vinkeln eller bockade du själv? Var hittade du de?Jag bor inte i lägenhet och har efter flytt ett garage som verkstad. Där byggde jag något liknande med en portskena och löphjul att hänga cyklar i. Går att skjuta fram o tllbaks och vändas på allt efter vilken cykel som ska luftas.
Visa bilaga 610101
Löphjulen löper lite för lätt därav bromsklämman :-)
Prylarna köpt på Jula för några hundralappar. Råkade va rea just då.
Jula eller BT. Skruvade ihop dom med ett vinkeljärn, lång M8 bult och en bit VP-rörHej, fanns krokarna färdiga med den vinkeln eller bockade du själv? Var hittade du de?
Tackar, ska se om jag kan få ihop något liknande. :)Jula eller BT. Skruvade ihop dom med ett vinkeljärn, lång M8 bult och en bit VP-rör
För droppskydd så tror jag biltema har bilmattor i plast som man lätt med en morakniv slotta in i varandra.Visa bilaga 668011
Köpte det här upphägningsstativet på amazon efter att jag blivit bestulen på sadel med sadelstolpe förra veckan. Cykeln var väl låst i cykelrummet så jag ska väl vara glad att jag har kvar cykeln. Men tog det som en varning och nu förvarar jag ingenting i gemensamma utrymmen längre.
Stativet verkar funka bra och skönt att slippa borra i väggen Kommer utöka med något droppskydd inom snart
Köpte det här upphägningsstativet på amazon efter att jag blivit bestulen på sadel med sadelstolpe förra veckan. Cykeln var väl låst i cykelrummet så jag ska väl vara glad att jag har kvar cykeln. Men tog det som en varning och nu förvarar jag ingenting i gemensamma utrymmen längre.
Stativet verkar funka bra och skönt att slippa borra i väggen Kommer utöka med något droppskydd inom snart