Har tidigare tipsat om detta, men till mina kämpande lägenhetsbröder och systrar, skaffa en lågtryckstvätt! Finns någon här i tråden nyligen länkad Kärcher (?) med inbyggd vattentank men jag kör med min pålitliga Worx Hydroshot och en vanlig 10 L skurhink som vattenkälla. Tillsammans med mikrofiber för torkning efteråt. Lätt att bära ut i hissen samtidigt som du får med dig cykeln så du slipper gå flera gånger.
Och har du en snäll sambo kan du enklare få vattnet påfyllt om det tar slut än att behöva kånka hela maskinen för att fylla på. Det finns ju också dom som har vattenkranar på utsidan av huset som är påslagna sommartid vilket man kan koppla maskinen till direkt så slipper man även hela hinken. Allt följer med. Foamer-kanon för schampo som täcker hela cykeln på några sekunder, lång slang, batteri och laddare etc.
Ca 10 L räcker dock gott för en enkel men väldigt grundlig avsköljning. Ska man tvätta med schampo först kan det dock bli tight, men funkar med en hink om man är praktisk och sparsam med vattnet. Finns även ett ”Eco mode” med lägre tryck som jag skulle rekommendera förutom till de mest ihärdiga lerkakorna vid första avspolningen.
Visa bilaga 778141
Visa bilaga 778142
Visa bilaga 778143
Jag får alltid komplimanger från min cykelmekaniker över hur väl jag tar hand om cykeln och det hade inte varit möjligt utan denna setup. Har dock börjat misstänka att han säger så till alla.. :(
Jag har också satt ihop en liten cykelgarderob precis vid ytterdörren med alla mina tillbehör, kläder osv. Och det är där tvätt-kitet får vila mellan användning.
Visa bilaga 778145
(Lite mer ordning i den nu för tiden dock, gammal bild!)