Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
Funderar på ett fristående vertikalt ställ men svårt att veta vilket av alla sjuhundra olika modeller som funkar bäst.
Det känns ju som att något av dom som även håller framhjulet på plats blir stabilare.

Någon som har provat något liknande?
Den längst ner till höger verkar bäst, känns nästan som att man kan ta bort den där metallställningen till vänster om cykeln.

Edit; kul att vi har både @Silent_Jay och @snoogans aktiva här på Happy

Cykel i lägenhet
Det har inget att göra med att cykeln var upp och ner utan snarare att cykeln blev lämnad efter race! Det är en konstig gissning att det kommer in luftbubblor i ett slutet system
Så gissningen om att bromsen var död för att den blev lämnad efter ett race är mindre konstig?
….Man får ju hoppas att alla som gör häftiga trick och volter med sina cyklar endast har mekaniska bromsar, annars bör det gå ut en varning här känner jag!
Gissar dock att dom inte hänger upponer i två veckor!

Men ärligt så har jag själv inte en aning. Vet bara att bromsen funkade fint innan jag tog av hjulen och parkerade cykeln upponer i bilen och drog till Italien.

Cykel i lägenhet
Precis, vi körde med skjutdörrsskenan, 2 skenor (lite omlott pga tillgängligt utrymme) roddar just nu 6 cyklar.

Och typ dessa krokar med nån smidig tunn slang runt som skydd. Bara enkelt buntbandade till beslagen (kan bli en snyggare lösning med öglemutter nån gång).

Cykel i lägenhet
Så gissningen om att bromsen var död för att den blev lämnad efter ett race är mindre konstig?
Nja men den är sannolikt utsatt för lite påfrestningar samtidigt som en del yttre faktorer som kan påverka bromsarna. Även om det är exakt det de har tillverkats för att klara, men det är en annan diskussion.

Min bakborms gav upp efter cykelvasan i fjol då jag latade mig i ca 2 veckor med tvätt och service efter race. Samma cykel har förvarats hängande 2 år utan problem.

Gissar dock att dom inte hänger upponer i två veckor!

Men ärligt så har jag själv inte en aning. Vet bara att bromsen funkade fint innan jag tog av hjulen och parkerade cykeln upponer i bilen och drog till Italien.
haha ja det kan man ju hoppas, men skulle man våga chansa i så fall. Var går gränsen 2 veckor, några dagar eller 4 bakåtvolter?

Cykel i lägenhet
Precis, vi körde med skjutdörrsskenan, 2 skenor (lite omlott pga tillgängligt utrymme) roddar just nu 6 cyklar.

Och typ dessa krokar med nån smidig tunn slang runt som skydd. Bara enkelt buntbandade till beslagen (kan bli en snyggare lösning med öglemutter nån gång).
Smutt!
Men aj faen, den där i alu m hängrullarnas hjul av plast hade ju varit betydligt smidigare & billigare än den garageportskena i plåt m metallhjul som jag skaffade....
Nåja, det får väl bli en sån till nästa bygge.

Cykel i lägenhet
Senast ändrad:
Cykel i lägenhet
Har du nån känsla för vilken vikt varje beslag kan tänkas klara?
Jag har några tyngre cyklar på 15-17 kg som vore najs att hänga upp.
Nej, egentligen inte. Jag skulle ju kunna väga de cyklar som hänger uppe eller om Google är din vän, det är en Cannondale Bad Habit, en Canyon Spectral Al6, fatbike Nakamura nånting, fatbike Specialized Hellga, Sonder Camino Al, Trek 920, de båda sista med pakethållare fram och bak. Vi borrade extra hål i skenorna, och skruvade upp dem tajt mot en träbalk, så skenan bågnar iaf inte.

Cykel i lägenhet
Nej, egentligen inte. Jag skulle ju kunna väga de cyklar som hänger uppe eller om Google är din vän, det är en Cannondale Bad Habit, en Canyon Spectral Al6, fatbike Nakamura nånting, fatbike Specialized Hellga, Sonder Camino Al, Trek 920, de båda sista med pakethållare fram och bak. Vi borrade extra hål i skenorna, och skruvade upp dem tajt mot en träbalk, så skenan bågnar iaf inte.
Bra arsenal!

Cykel i lägenhet
Tack för svaret.
Jag får testa helt enkelt. Om de ramlar ner vet jag åtminstone maxlasten 😉

Cykel i lägenhet
Tack för alla tips!

Lite möblering kvar, men det blev toppen!
Behöver köpa fler cyklar också ;)

1000004740.webp

Prylar jag köpte:

Cykel i lägenhet
Funderar på ett fristående vertikalt ställ men svårt att veta vilket av alla sjuhundra olika modeller som funkar bäst.
Det känns ju som att något av dom som även håller framhjulet på plats blir stabilare.

Någon som har provat något liknande?
Köpte du någon av dessa och hur funkade det? Har funderat på exakt samma. Vill ej skruva och montera på väggen helst.

Cykel i lägenhet
Tack för alla tips!

Lite möblering kvar, men det blev toppen!
Behöver köpa fler cyklar också ;)

Visa bilaga 763385

Prylar jag köpte:

Grymt!

Är påväg att lösa cykelkaoset med nästan samma lösning som du har gjort(andra krokar).

Borrade du hål i skenan och drog fast den? Eller hur löste du upphängningen av skenan?

Cykel i lägenhet
Nog för att det kanske inte är i en lägenhet, men känns som att det hör hemma här ändå.

Jag körde också på Julas skena som postats tidigare, med tillhörande beslag. Lite lagom bryskt våld med hammare så blev jag av med deras ”mittpinne” och hade bara glidhjulsannordningen kvar.

Där passade ParkTools cykelkrok perfekt, en mutter och lite superlim senare.
Om någon tänker köra på samma lösning så är det rätt tajt i skenan så skruv med platt huvud annars går det inte

IMG_9526.webp
IMG_9525.webp
IMG_9527.webp

Cykel i lägenhet
När man har delad vårdnad om huset och förfogar över 20 kvm resten av tiden så gäller det att prioritera ytan..(för cykla måste man ju kunna göra 100% av tiden). Mycket nöjd med denna lösning (IKEA så klart) som inte kräver fast installation i vägg eller tak. Det går att ställa en mtb till mot den andra stolpen under hyllan och ändå backa in racern emellan. 3 cyklar plus lite förvaring ovanför på ca 1 kvm!Visa bilaga 732202Visa bilaga 732203
Vad heter den hyllan du använder?

Cykel i lägenhet
Jag har ett prima förråd i anslutning till lägenheten, men cykelkrokarna måste skruvas in i en tegelvägg. Oavsett vilka pluggar och skruvar jag använder slutar det med att hävstången från cykelkroken drar ut den övre pluggen ur borrhålet.
PXL_20250703_125622815.MP.webp

Det är en lätt räser som hänger i denna krok, så inga galna vikter som orsakar problemet.

Vad ska jag göra för att få krokarna att sitta dikt an mot väggen, utan att bändas ut på det här sättet?

Cykel i lägenhet
Jag har ett prima förråd i anslutning till lägenheten, men cykelkrokarna måste skruvas in i en tegelvägg. Oavsett vilka pluggar och skruvar jag använder slutar det med att hävstången från cykelkroken drar ut den övre pluggen ur borrhålet.
Visa bilaga 777908
Det är en lätt räser som hänger i denna krok, så inga galna vikter som orsakar problemet.

Vad ska jag göra för att få krokarna att sitta dikt an mot väggen, utan att bändas ut på det här sättet?

Dra i t.ex. https://verktygsboden.se/bygg-hem-hus/tejp-lim/kraftlim-montagelim/montagelim-500-losningsm-300-ml och tryck sedan i pluggen. Låt torka innan du drar i skruven. Alternativt expanderplugg med samma tillvägagångssätt.

Cykel i lägenhet
Visa bilaga 777908

Expanderskruv?

Cykel i lägenhet
Planka med större/fler skruvar som kroken skruvas i.

(Och eventuellt bättre hantverk)
Har en annan krok där jag gjort just så: Två skruvar uppe och en nere, men de kryper ändå ut. I och för sig hängs en flakcykel i den kroken, men lastcykel till trots väger den inte mer än en genomsnittlig Skeppshult.

Bristande hantverk är den gemensamma nämnaren dock...

Cykel i lägenhet
HALLÅ alla sköna boys! Nu kommer jag här och stör.

Är de här upphängningarna till för vinterförvaring? Eller hur gör ni med allt slask och skit när ni släpar in cyklarna på vintern?

Cykel i lägenhet
Har en planka som sitter med två expanderskruvar som jag sen hängt massa grejer på. Ingen cykel dock, men nog vikt motsvarande två cyklar. Fördelen med planka-lösningen är att det är enkelt att flytta och möblera om bland krokarna.

Om du inte prövat, testa mindre borr. Ibland när det är poröst blir hålet större än pluggen. Ibland går jag ner två storlekar och stegar mig upp. Det ska vara lite motstånd när pluggen knackas in. God längd ska det vara på pluggarna också.

Cykel i lägenhet
Kör genomgående med mutter på andra sidan väggen.

Nej, men om ingen riktig hantverkare säger motsatsen så tycker jag det borde tåla en del om hålet är rätt dimensionerat. Jag har iofs inte fäst så mycket i tegel det kanske är sämre att skruva i än betong....

Cykel i lägenhet
Visa bilaga 777908

Du använder antagligen för klen skruv (och kanske för kort?) för pluggen.
Brun 8 mm plugg? 6 mm skruv.

Cykel i lägenhet
Visa bilaga 777908

När jag bodde i lägenhet körde jag planka fäst med expanders i gipsväggen, och sedan kroken med träskruv i plankan. Höll iaf en hoj på 12kg, och båda däcken låg an mot plankan vilket mestadels skyddade väggen.

Cykel i lägenhet
HALLÅ alla sköna boys! Nu kommer jag här och stör.

Är de här upphängningarna till för vinterförvaring? Eller hur gör ni med allt slask och skit när ni släpar in cyklarna på vintern?
En cykel som är det minsta stöldbegärlig måste förvaras i lägenheten eller låst enskilt utrymme om man bor i flerbostadshus.

Man spolar av slask och skit innan man tar in cykeln, sedan får den stå och torka inne på en plastmatta (eller ute om man har någonstans där man vågar lämna den).

Har man ingen vattenslang så finns det bärbara och batteridrivna cykeltvättar:

Pendelcykeln som används varje dag i slask är så pass billig och oattraktiv att den förvaras i cykelförråd eller utomhus.

Cykel i lägenhet
En cykel som är det minsta stöldbegärlig måste förvaras i lägenheten eller låst enskilt utrymme om man bor i flerbostadshus.

Man spolar av slask och skit innan man tar in cykeln, sedan får den stå och torka inne på en plastmatta (eller ute om man har någonstans där man vågar lämna den).

Har man ingen vattenslang så finns det bärbara och batteridrivna cykeltvättar:

Pendelcykeln som används varje dag i slask är så pass billig och oattraktiv att den förvaras i cykelförråd eller utomhus.

Jag använder den här typen av ställ för förvaring av två cyklar i lägenheten, just den här modellen är jag väldigt nöjd med, har även något liknande i metall som funkar men det känns lite vingligt och är krångligare att få upp cykeln i.

Under sommar halvåret har jag tillgång till tvätt platta med vattenslang ett par hundra meter hemifrån och på vintern använder jag lågtryckstvätt med inbyggd vattentank, blöt/smutsig cykel i lägenheten ställer jag i ett ett sånt här och placerar en stor sko matta i gummi med kant under för att inte smutsa ner golvet.

Sko mattan tillsammans med ett gammalt täcke funkar bra att ha under cykeln när man meckar med cykel i lägenheten, och en depå matta som kapas till så den passar i sko mattan suger upp vatten, olja m.m., detta har funkat bra för mig i flera år, och sambon klagar faktiskt inte överhuvudtaget då det alltid är rent och snyggt på golvet och runtom cyklarna som står i två hörn i vardagsrummet (och för att hon tycker att mina benmuskler är värda mer än den lilla plats i vardagsrummet som cyklarna tar upp)😉

Cykel i lägenhet
Har tidigare tipsat om detta, men till mina kämpande lägenhetsbröder och systrar, skaffa en lågtryckstvätt! Finns någon här i tråden nyligen länkad Kärcher (?) med inbyggd vattentank men jag kör med min pålitliga Worx Hydroshot och en vanlig 10 L skurhink som vattenkälla. Tillsammans med mikrofiber för torkning efteråt. Lätt att bära ut i hissen samtidigt som du får med dig cykeln så du slipper gå flera gånger.

Och har du en snäll sambo kan du enklare få vattnet påfyllt om det tar slut än att behöva kånka hela maskinen för att fylla på. Det finns ju också dom som har vattenkranar på utsidan av huset som är påslagna sommartid vilket man kan koppla maskinen till direkt så slipper man även hela hinken. Allt följer med. Foamer-kanon för schampo som täcker hela cykeln på några sekunder, lång slang, batteri och laddare etc.

Ca 10 L räcker dock gott för en enkel men väldigt grundlig avsköljning. Ska man tvätta med schampo först kan det dock bli tight, men funkar med en hink om man är praktisk och sparsam med vattnet. Finns även ett ”Eco mode” med lägre tryck som jag skulle rekommendera förutom till de mest ihärdiga lerkakorna vid första avspolningen.

IMG_9177.webp

IMG_9178.webp

IMG_9180.webp

Jag får alltid komplimanger från min cykelmekaniker över hur väl jag tar hand om cykeln och det hade inte varit möjligt utan denna setup. Har dock börjat misstänka att han säger så till alla.. :(

Jag har också satt ihop en liten cykelgarderob precis vid ytterdörren med alla mina tillbehör, kläder osv. Och det är där tvätt-kitet får vila mellan användning.

IMG_9181.webp

(Lite mer ordning i den nu för tiden dock, gammal bild!)

Cykel i lägenhet
Har tidigare tipsat om detta, men till mina kämpande lägenhetsbröder och systrar, skaffa en lågtryckstvätt! Finns någon här i tråden nyligen länkad Kärcher (?) med inbyggd vattentank men jag kör med min pålitliga Worx Hydroshot och en vanlig 10 L skurhink som vattenkälla. Tillsammans med mikrofiber för torkning efteråt. Lätt att bära ut i hissen samtidigt som du får med dig cykeln så du slipper gå flera gånger.

Och har du en snäll sambo kan du enklare få vattnet påfyllt om det tar slut än att behöva kånka hela maskinen för att fylla på. Det finns ju också dom som har vattenkranar på utsidan av huset som är påslagna sommartid vilket man kan koppla maskinen till direkt så slipper man även hela hinken. Allt följer med. Foamer-kanon för schampo som täcker hela cykeln på några sekunder, lång slang, batteri och laddare etc.

Ca 10 L räcker dock gott för en enkel men väldigt grundlig avsköljning. Ska man tvätta med schampo först kan det dock bli tight, men funkar med en hink om man är praktisk och sparsam med vattnet. Finns även ett ”Eco mode” med lägre tryck som jag skulle rekommendera förutom till de mest ihärdiga lerkakorna vid första avspolningen.

Visa bilaga 778141
Visa bilaga 778142
Visa bilaga 778143

Jag får alltid komplimanger från min cykelmekaniker över hur väl jag tar hand om cykeln och det hade inte varit möjligt utan denna setup. Har dock börjat misstänka att han säger så till alla.. :(

Jag har också satt ihop en liten cykelgarderob precis vid ytterdörren med alla mina tillbehör, kläder osv. Och det är där tvätt-kitet får vila mellan användning.

Visa bilaga 778145
Jag har också en sådan. Den följer även med på alla bilresor med mtb. Har med en liten hopvikbar vattendunk på fem liter också.
Den är helt suverän.

Cykel i lägenhet

Visa bilaga 778141
Visa bilaga 778142
Visa bilaga 778143

Visa bilaga 778145
Mer ordning? 🤔

Cykel i lägenhet
Jag har också en sådan. Den följer även med på alla bilresor med mtb. Har med en liten hopvikbar vattendunk på fem liter också.
Den är helt suverän.
Finns ju även andra maskiner från Worx som passar med samma batteri om man har behov. Såg tex en lövblås som skulle kunna funka för att snabbtorka cykeln om man nu är jättepetig.

Glömde nämna det i mitt inlägg men om någon skulle bli sugen så köpte jag iallafall min från Amazon. Det var innan Jeff Bezos blev helt tokig (då bara lite kufig). Vet inte men det finns säkert någon svensk återförsäljare annars, eller annan modell/tillverkare som säljs här. Köpte också denna innan det blev lika populärt och vanligt med batteridrivna trädgårdssaker så det finns säkerligen fler ute på marknaden numera.

Efter snabb googling hittade jag tex denna lite billigare variant från Jula:
(22 bar räcker gott och väl!)

Finns nån super-variant av Hydroshot numera med 56 bar och det känns lite overkill för cykeltvätt. Även om man kan använda eco mode och ställa in mer ”dusch” på munstycket än smalt och riktat högtrycks-fräs så känns det som att man ska ta den svagare varianten för att inte mörda alla lager och sånt av misstag.

Tillbaka
Topp