Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
Niko: jag tycker då att det blir dammigt att orka av den när allt torkat, men det är ju bara min högst personliga åsikt. o att spola av den när det är blött, tar ju max 5 min, även om man använder Yes o även tvättar den. sen att allt skit hamnar i badkaret ä väll en annan femma. själv tvättar jag den utomhus.

Cykel i lägenhet
Tvättar också cykeln på en gång i badkaret, inga stora problem värre när den har torkat tycker jag.
Då den blir stående ute i hallen och det rasar ner damm o smuts som dras omkring.
Naturligtvis är det ju massor med faktorer som spelar in.
har man en snabbtvätt utanför sig ta med en 10 spola av skiten.
har du världens största hall låt cykeln stå där o bli snustorr. mm mm

Senast redigerad av en moderator:
Cykel i lägenhet
Jensen, nu jämför du ju äpplen och päron. Att tvätta hojen med en slang utomhus eller stöka runt i det genomsnittliga lägenhetsbadrummet (som väl är kanske 2,5-3kvm golvyta i bästa fall?) med efterföljande fläckar i badkaret, balansövningar med ett hjul i golvet och ett annat på väggen med styret fastkrånglat i badhanddukarna på väggen och vattenstänk precis överallt.

Men visst, har man ett stort badrum eller litet hall/torrutrymme så är det ju precis som Road_Runner påpekar, att i olika situationer är olika lösningar olika bra. Var och en ska ju givetvis göra som denne finner lämpligast.

Cykel i lägenhet
Förut så tvättade jag med en hink och stor svamp. Svampen är viktig för man får upp mycket vatten och kan trycka ur det under lång tid. Sedan köpte jag en sån där handpumpad tryckspruta från biltema, och den fungerar jättebra.

Ett tips är att förbereda tvätten innan man åker ut, dvs fyller trycksprutan med vatten osv. För när man kommer tillbaks efter en lång tur är det enda som jag längtar efter en varm dusch och mat. Så det måste gå fort.

Efter man spolat av cykel låter man den torka lite på en matta, medan man duschar och äter. Sedan turkar man den ren och oljar. Lätt som en plätt.

Måste dock säga att det inte är så roligt ibland. Jag var ute på en tur runt gömmaren, och när vi nästan hade kört ett varv så missade vi en avfart och började köra ett nytt varv. Vi var så trötta att vi inte märkte det förrän vi hade kört halva varvet igen. Vid detta laget hade det hunnit blivit några minusgrader och blötsnö. Den kvällen var det inte så roligt att stå ute och blaska med en hink och svamp....

Cykel i lägenhet
Papper skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som har era skogscyklar i lägenheter, var fan gör ni av all lera?

Under cykeln:

matta.JPG ht=480

Om jag inte hittar något ställe på vägen hem där man kan spola av cykeln, hänger jag upp den och låter leran torka över natten. Sedan borstar jag bort det värsta med en mjuk borste samt smular sönder större kockor med fingrarna. Skiten trillar ner på en billig syntetmatta från Jysk. Gummibelagd på undersidan, så den ligger still när man dammsuger upp allt bös. En sprejflaska med såpvatten och microfibertrasor gör sedan cykeln skinande ren. Eventuellt på med lite bike-shine för att få riktigt fin lyster på ramen :)

> I alla fall här i staden känns det som att det finns relativt få ställen där man kan låna en
> vattenslang och få bort det värsta innan man ska släpa in kräket.

På välsorterade bensinmackar kan man ju låna en vattenkanna och slabba av det värsta. Jet Västra skogen har en ganska smidig självtvätt där man för en tia kan köpa sig några minuters vattensprut. Det tar effektivt bort skiten, och så kan man åka hem och ta det sista med en tops.

Cykel i lägenhet
Papper skrev:
> Ni som har era skogscyklar i lägenheter, var fan
> gör ni av all lera? Har ni teflonlack så det
> ramlar av utomhus eller meckar ni ner det i
> duschen med en gaffel när ni spolar av den?
>
> I alla fall här i staden känns det som att det
> finns relativt få ställen där man kan låna en
> vattenslang och få bort det värsta innan man ska
> släpa in kräket.

Statoil och högtrycken i gör det själv tvätten.

Cykel i lägenhet
Niko/Frost skrev:
> Jensen, nu jämför du ju äpplen och päron. Att
> tvätta hojen med en slang utomhus eller stöka
> runt i det genomsnittliga lägenhetsbadrummet (som
> väl är kanske 2,5-3kvm golvyta i bästa fall?)
> med efterföljande fläckar i badkaret,
> balansövningar med ett hjul i golvet och ett
> annat på väggen med styret fastkrånglat i
> badhanddukarna på väggen och vattenstänk precis
> överallt.
>
> Men visst, har man ett stort badrum eller litet
> hall/torrutrymme så är det ju precis som
> Road_Runner påpekar, att i olika situationer är
> olika lösningar olika bra. Var och en ska ju
> givetvis göra som denne finner lämpligast.

nej, jag missförstår inte, jag har tvättat inomhus med :D det går lika fort. skillnaden är som du säger att det ä svårare utan att skita ner överallt, därmed inte sagt att det inte går.

o ja, olika lösningar ä bra o olika situationer. ett tips när man tvättar me vatten ä ju att torka av hojen me en "skithandduk" alltså en sådan man inte bryr sig så mycket om :D så slipper man damm.

christi@n: annars brukar ju högtrycken vara ajabaja näre gäller att tvätta av hojar :D

Cykel i lägenhet
Från sidan sju, denna tråd:

the_TnT skrev:
> Jag drar bort den värsta skiten innan jag tar in
> cykeln i huset. Sen hänger jag bara upp den. När
> smutsen torkat går den lättare att pilla bort.
> Dammsugaren används relativt ofta under cyklarna,
> så fort man lyfter ned en lossnar en massa...
>
> På vintern när man får med sig massa snö och
> is in med cykeln får den stå på en handduk och
> droppa av sig innan jag hänger upp den.
>
> Tvätta gör jag aldrig. :)

Cykel i lägenhet
Hej!

Har inte kollat igenom alla inlägg i denna tråd men ville bara tipsa om mitt senaste inköp vilket berör denna tråd:
Det är en trädgårdspruta från Jula:
http://www.jula.se/trycksprutor-med-sprayhandtag-131517
5L funkar alldeles utmärkt för 1-2 cyklar plus lite vattenkrig också....
Dom har en 2L's också om man tycker den andra är för klumpig

Sen kommer dom att i januari släppa denna:
http://www.jula.se/minidusch-jenny-12-v-129596
som ju gör det hela ännu enklare, så länge det finns vatten i närheten...

// Larsa :D

Cykel i lägenhet
ostkaka skrev:
> Papper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som har era skogscyklar i lägenheter, var
> fan gör ni av all lera?
>
> Under cykeln

Sätt potatis :D

Cykel i lägenhet
Kan passa på att tipsa om att Stolmen som många använt för att hänga upp sina hojar på är utgående på IKEA så om ni behöver reservdelar som backup eller tänker bygga något av den är det dags att åka dit nu.

Cykel i lägenhet
Jaha, govänner...

Senast jag skröt i tråden handlade det, tror jag, om hur fin flickvän jag hade som accepterat att cyklar inte förvaras i källarförråd och de fick stå snällt och still i hallen. Ena hennes, den andra min (även om det bara är jag som bryr mig om de båda cyklarna). Nu har vi flyttat och jag såg framför mig en bättre lösning då nya lyan ju var lite större och sportade både sovrum och vardagsrum...
Men icke. Nu har det kommit till gränsen och hon piper varje dag om att de är i vägen oc att det minsann är väldigt fult också. Det passar faktiskt inte till nya soffan och alla teakmöbler. Till viss del kan jag köpa att en snyggare förvaring skulle vara på sin plats, men att ens hänga upp dem på väggen lite snitsigt funkar inte heller. Eventuellt kan de få vara i källaren här, men det blir ett vansinnigt bassel varje gång man skall ha ut den när våren kommer.

Till frågan äntligen; Hur mycket skada tar cykeln utomhus? Vi har en balkong som står under tak, så regn slipper den. Men hur är det med kylan? Har bara mekaniska skivbromsar, så den oljan och joxet behöver jag inte bry mig om, men hur är det med resten? Lager och fett och allt skit? Kan det räcka med ett överdrag så att säga? Eller är det förkastligt på alla sätt?

Cykel i lägenhet
Simpanovic skrev:
> Jaha, govänner...
>
> Senast jag skröt i tråden handlade det, tror
> jag, om hur fin flickvän jag hade som accepterat
> att cyklar inte förvaras i källarförråd och de
> fick stå snällt och still i hallen. Ena hennes,
> den andra min (även om det bara är jag som bryr
> mig om de båda cyklarna). Nu har vi flyttat och
> jag såg framför mig en bättre lösning då nya
> lyan ju var lite större och sportade både sovrum
> och vardagsrum...
> Men icke. Nu har det kommit till gränsen och hon
> piper varje dag om att de är i vägen oc att det
> minsann är väldigt fult också. Det passar
> faktiskt inte till nya soffan och alla
> teakmöbler. Till viss del kan jag köpa att en
> snyggare förvaring skulle vara på sin plats, men
> att ens hänga upp dem på väggen lite snitsigt
> funkar inte heller. Eventuellt kan de få vara i
> källaren här, men det blir ett vansinnigt bassel
> varje gång man skall ha ut den när våren
> kommer.
>
> Till frågan äntligen; Hur mycket skada tar
> cykeln utomhus? Vi har en balkong som står under
> tak, så regn slipper den. Men hur är det med
> kylan? Har bara mekaniska skivbromsar, så den
> oljan och joxet behöver jag inte bry mig om, men
> hur är det med resten? Lager och fett och allt
> skit? Kan det räcka med ett överdrag så att
> säga? Eller är det förkastligt på alla sätt?

När vi flyttar nästa gång är både frugan & jag överens om att vi behöver ett hobbyrum i lägenheten där vå båda får plats med alla hobbyprylar... Även om det betyde flytt från stor 2:a till 4:a så kommer det vra värt varende krona för att slippa problemet med skrymmande och känsliga prylar i lägenheten som idag (har en son på 16 månader)... Och svaret på din fråga blir, jag skulle aldrig förvara cykeln utomhus :-/ T

Cykel i lägenhet
Är balkongen inglasad? Annars blir det i min erfarenhet rätt lite skillnad. Det är fuktigt ute, och regn studsar in lite hur som helst. Och det är bökigt att bära cykeln genom hela bostaden (om inte balkongen är i hallen).

Cykel i lägenhet
Inglasad balkong är hyffsat okej, men det blir lite fuktigt och dessutom är det nödvändigt med något som skyddar cykeln mot att blekna i solen. Du kan täta springorna runt om med skum så blir det tätare.

Cykel i lägenhet
Jaha... Det är inte en inglasad balkong, så smällkallt är det ju. Är väl mest kylan jag haft som främsta anledning att sätta mig på tvären, även om det inte lär bli som i GöranH:s exempel :)

Låter som en samlad stillsam avrådan hur som helst.
Cykeln fick förpassas till källaren tidigare idag. Frågade hyrestanten snällt och det gick bra att den står där. Men knöligt kommer det bli att navigera upp den för trappen när väl våren och cyklingen kommer igång igen.

Jag skall hänvisa till den respektingivande expertisen på Happy nästa gång tjejen piper. Tackar!

Men jag, likt Brakastruten vill ha fler bilder i tråden!

Cykel i lägenhet
Simpanovic skrev:
> Jaha... Det är inte en inglasad balkong, så
> smällkallt är det ju. Är väl mest kylan jag
> haft som främsta anledning att sätta mig på
> tvären, även om det inte lär bli som i
> GöranH:s exempel :)
>
> Låter som en samlad stillsam avrådan hur som
> helst.
> Cykeln fick förpassas till källaren tidigare
> idag. Frågade hyrestanten snällt och det gick
> bra att den står där. Men knöligt kommer det
> bli att navigera upp den för trappen när väl
> våren och cyklingen kommer igång igen.
>
> Jag skall hänvisa till den respektingivande
> expertisen på Happy nästa gång tjejen piper.
> Tackar!
>
> Men jag, likt Brakastruten vill ha fler bilder i
> tråden!

Va? Vad på en cykel tåler inte lite minusgrader? Klart du kan ha den på balkongen, den är väl inte gjord av papier mache? Jag tycker du ska ha den där stöldrisken är lägst och där det är lättast att komma åt den när du vill cykla eller bara okynnesmecka lite (och det vet ju alla att det är sovrummet som gäller då, där ser man den dessutom precis innan man somnar, och blir alltså en lite lyckligare människa!)

Cykel i lägenhet
Tack Marran!
Ja, ligger säkert sanning i det du säger. Utomhus är kanske inte skdaligt som så, men det känns psykologiskt fel också.
Man borde kanske göra mer som brakastruten. Även om det där med tvätt av cykel eller inte blir en avgörande fråga.

Cykel i lägenhet
Annars kan man göra som lagombra, sova på balkongen och ha cyklarna i lägenheten. :D

Från och med idag har jag inte längre cyklar i lägenheten, de fick åka till husets källare i morse...

Cykel i lägenhet
Så här såg det ut i vårt kök när et tpar av mina cyklar fick komma in. Har inte lyckats kompromissa till någon fast placering av cyklarna i lägenheten, men frugan ställde in min minimoto som inredningsdetalj i vardagsrummet iaf när vi flytta ihop.

Bilagor

• IMG_5757_2.jpg
    IMG_5757_2.jpg
    88.2 KB · Besök: 166
Cykel i lägenhet
Dålig mobilbild men det är en hållare för framhjulet som jag har satt på en svartbetsad bräda.
2010031416563.jpg

I förrådet har jag pendlarcykeln. Planen var att åtminstone göra det lite jobbigt för tjuven. Oxford låsankare i väggen, 13mm kätting och klass 3 lås från Biltema.
2010031416573.jpg

Tillbaka
Topp