Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
file=133114

Cyklar upphängda på två st Michalngelo Gravity, under dessa IKEA Kolon golvskydd samt en billig matta att meka lite på.

Senast redigerad av en moderator:
Cykel i lägenhet
Cyklarna fick börja bo på väggen i sovrummet i stället för att stå lutade mot bokhyllor och väggar och allmänt vara i vägen på andra ställen i lägenheten.

Bilagor

• 20100731_002.jpg
    20100731_002.jpg
    48.7 KB · Besök: 142
  • 20100731_001.jpg
    20100731_001.jpg
    49.1 KB · Besök: 142
Cykel i lägenhet
access skrev:
-------------------------------------------------------
> Cyklarna fick börja bo på väggen i sovrummet i
> stället för att stå lutade mot bokhyllor och
> väggar och allmänt vara i vägen på andra
> ställen i lägenheten.

TVÅ Dew Drop?
Vad dum jag är, man måste ju ha en i varje färg! =)

Cykel i lägenhet
zarkov skrev:
> access skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cyklarna fick börja bo på väggen i sovrummet
> i
> > stället för att stå lutade mot bokhyllor och
> > väggar och allmänt vara i vägen på andra
> > ställen i lägenheten.
>
> TVÅ Dew Drop?
> Vad dum jag är, man måste ju ha en i varje
> färg! =)

Självklart… iofs är en min och den andra min sambos.

Cykel i lägenhet
Jag är väldigt förvånad att ingen har lagt upp en bild med sig själv och sin cykel i sängen...

=)

jag hade min i lägenheten dom två första veckorna ja bodde där men sambon sa åt mig att ställa den i förrådet.... Hon har verkligen misstagit sig om vem som går först i vårt förhållande...

Min älskarinna heter Commencal o bor i mitt förråd....

Cykel i lägenhet
DirtMechanic skrev:
> Jag är väldigt förvånad att ingen har lagt upp
> en bild med sig själv och sin cykel i sängen...
>
>
> =)
>
> jag hade min i lägenheten dom två första
> veckorna ja bodde där men sambon sa åt mig att
> ställa den i förrådet.... Hon har verkligen
> misstagit sig om vem som går först i vårt
> förhållande...
>
> Min älskarinna heter Commencal o bor i mitt
> förråd....

la du ner sambons smycken där med? i förrådet alltså :D

Cykel i lägenhet
Hellu! Första inlägget på Happy!
Funderar på om den mycket snygga och platsbesparande lösningen som bla Fässberg använt sej av (hänga på väggen i framhjulet, tidigare i tråden) påfrestar framhjulslager och styrlager mycket?
Någon som har haft sina cyklar hängandes på detta vis i flera år månne?

Cykel i lägenhet
Hur skulle det påverka att cykeln hänger från hjulet på sin egen vikt, 10-20 kilo beroende på cykel, jämfört med om du sitter på cykeln med 70-90 kilo?

Cykel i lägenhet
Jo, min tanke är alltså att en cykel (tror jag) är konstruerad att ta vikt uppifrån och ner mot backen när du kör den och naturligtvis stötar och liknande under färd oxå. Men frågan är alltså om lagren klarar att hänga belastade på detta sättet under längre tid?. Mina cyklar står/hänger (tyvärr) mer still än vad dom rullar..

Cykel i lägenhet
Gumae skrev:
> Köpte min första lägenhet nu i maj och började
> direkt fundera.. Vart ska jag ha cyklarna?
>
> Fick tips av Bruce att köpa lite prylar från
> IKEA. Serien heter STOLMEN. Billig, lätt att
> montera och praktiskt!
>

Hur stabilt hänger cyklarna på bara en krok?

Cykel i lägenhet
inga problem, fast har ju inte låtit dom hänga i flera år i sträck så klart.. cyklar ju änna på dom i mellan åt :)

Mina hänger för övrigt stabilt som fan :D

Cykel i lägenhet
Nä, det är väl kanske så att ett nav eller ett styrlager kanske inte vet vad som är upp lr ner.. ;)
Jag kör på den lösningen i garaget. (OT egentligen då va..?)
Det ser ju onekligen jäkligt bra ut och när du sen säger att de hänger bra där oxå Fässberg så funderar jag inte mer.. Tack!

Cykel i lägenhet
Jag börjar få fullt hemma, så det går inte att ha fyra hojar (som säkert kommer föröka sig under vintern) som står och dräller på den lilla golvyta som inte är täckt med möbler. Så de måste upp någonstans, och jag tror det bästa är att bygga en vägg av dem som avgränsare mot sovsmygen. Vilka fristående upphängningsanordningar finns det? Stolmenstolpar, samma tanke fast Topeak och snören från taket är det som jag kommer på med en gång. Finns det något annat?

Cykel i lägenhet
Kristoffer skrev:
> CRC har en del. Jag är sugen på denna:
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=12982

Tycker den ser riktigt grym ut, och är den samma kvalité som det Ultimate Feedback Rakk golvställ jag använder nu till den hoj som cyklas mest för tillfället, så är den perfekt. Men det finns en sak som gör mig lite orolig. Anges att den tål högst 80lbs/36kg ...köper man till expansions-kit för att hänga 4 cyklar på den, så får snittvikten på hojarna ligga på högst 9 kilo. Plus att man kanske gärna vill hänga något extra hjulpar på armen som ingår i expansions-kitet. Med MTB-hjulpar, säg 3 kilo med däck, slang, kassett, snabbkopplingar osv, så trillade den godkända snittvikten ner på omkring 8,3 kilo per cykel.

Den kanske tål mer i verkligheten, men jag tycker det låter ganska illa.

Cykel i lägenhet
Fast expansions-kitet gör ju att du kan hänga två cyklar på baksidan av stolpen, det bygger ju inte på höjden så det lär ju inte välta lättare för det. Snarare tvärt om. Följer ju dessutom med ett extra ben/fot med kitet.

EDIT: Står ju iofs "Use extra arms for spare wheels, frames, or anything else you need out of the way." så man kanske inte bör belasta det med 4 DH-riggar ;-)

Cykel i lägenhet
Ja men titta, jag kanske borde ha letat där tidigare :) Men på många av prylarna står det att höjden är åtta fot, vilket är strax över höjden i en lägenhet efter byggnormen infördes. Eller tror ni att de är sju fot och tio tum, så det får plats?

Cykel i lägenhet
Ah jag tolkade det som att den lilla pinnen i expansionskitet var en arm för att hänga hjul på, och de vanliga ställningarna var till cyklar, men vid närmare titt ser det ju ut som att den extra lilla pinnen är ett ben så att stativet står på fyra ben istället för tre.

Fast frågan är vad det egentligen är som begränsar vikten, varför säger dom att den bara tål 36 kilo? ...det som borde ge vika först är väl armarna som håller cyklarna, och de bör ju tåla en fullstor heldämpad 16-17 kilos hoj vardera - så vad på ställningen skulle ge vika om man belastar den med fyra såna hojar á la 68 kilo totalt?

Bortsett från att den välter om man hänger alla på samma sida då :)

Cykel i lägenhet
DirtMechanic skrev:
> Jag är väldigt förvånad att ingen har lagt upp
> en bild med sig själv och sin cykel i sängen...
>

Bilagor

• n613445943_958282_1558.jpg
    n613445943_958282_1558.jpg
    57.7 KB · Besök: 126
Cykel i lägenhet
Kanske har denna förvaring funnits med i någon tidigare tråd (har inte kollat alla sidor..) Men den är snygg och rätt praktisk, såg den på ett av kontoren på jobbet.

cykelangare.JPG ht=544

www.cycloc.com

/Lisa

Cykel i lägenhet
Lisis skrev:
> Kanske har denna förvaring funnits med i någon
> tidigare tråd (har inte kollat alla sidor..) Men
> den är snygg och rätt praktisk, såg den på ett
> av kontoren på jobbet.
>
>
>
> www.cycloc.com
>
> /Lisa

Skönt med företag som främjer cykelpendlande :-) T

Cykel i lägenhet
Lisis skrev:
> Kanske har denna förvaring funnits med i någon
> tidigare tråd (har inte kollat alla sidor..) Men
> den är snygg och rätt praktisk, såg den på ett
> av kontoren på jobbet.
>
>
>
> www.cycloc.com
>
> /Lisa

Trevligt! Var är bilden tagen?

Cykel i lägenhet
O, jag har inte läst alla inlägg och inte tittat sååå noga... jag postad iaf fotot...

Kontoret ligger på Manhattan, på 8 ave, ca street 39.

Kontoret är LEED certifierat! Då får man poäng om man har cykelställ till en viss procent av de anställda samt erbjuder omklädningsrum med dusch.

Lisa

Cykel i lägenhet
Det måste jag ju lobba på att vårt Nev Jork-kontor också blir certifierat för! Leadership in Energy and Environmental Design, det låter det.

Cykel i lägenhet
mzi skrev:
> Det måste jag ju lobba på att vårt Nev
> Jork-kontor också blir certifierat för!
> Leadership in Energy and Environmental Design, det
> låter det.

Min cykel har tillgång till fri tvätt och står sen i varmt omklädningsrum hela dagen :-) T

Cykel i lägenhet
Tvättar du helst i Mälaren eller Saltsjön?

Jag vet inte riktigt hur det ser ut på nya kontoret, men låst cykelrum och omklädningsrum med dusch finns det. Dock är jag riktigt osäker på att samma faciliteter går att uppbringa på kontoren runt om i världen; och eftersom jag säkerligen kommer komma på besök någon gång så vore det ju bra om det var uppstyrt innan jag kommer dit!

Cykel i lägenhet
http://img411.imageshack.us/img411/3028/cycloc011.jpg

cycloc011.jpg

fick precis upp min Cycloc-hållare

grymt lätt installation och verkar rätt stabilt (är mest orolig att mina 40-tals väggar i lägenheten inte riktigt är i bästa skick)

hållaren är inte heller anpassad för 750mm styren men det passar så länge man kan leva med att ha framhjulet lite snett mot väggen.

Cykel i lägenhet
Mitt hallskåp med cykelförvaring börjar ta form. Skåpet är 80cm djupt så det bör gå att få in tre cyklar. Nu väntar jag bara på ett tre meters skjutdörrspar från ikea.

cykelskap.jpg ht=450

Cykel i lägenhet
Olby skrev:
> Mitt hallskåp med cykelförvaring börjar ta
> form. Skåpet är 80cm djupt så det bör gå att
> få in tre cyklar. Nu väntar jag bara på ett tre
> meters skjutdörrspar från ikea.
>
>

RIKTIGT snygg lösning på det hela

Cykel i lägenhet
Grymt! både snyggt Olby och wuchi!

De där cycloc-hållarna kommer definitivt sitta på min vägg så småningom. Hade gärna haft ett 80cm djupt skåp, men tar lite förmycket plats i detta fallet! =)

Cykel i lägenhet
Velox skrev:
> Nu har jag äntligen fått upp min tavellist från
> rusta.

Inredningen i form av djuren var top notch tycker jag :).

//Kristin

Tillbaka
Topp