Cykel i lägenhet

Cykel i lägenhet
Fler placeringsmöjligheter. Allt är inspiration från denna tråd så inget nytt tänk här inte.

Bilagor

• PhotoGrid_1451841792969.jpg
    PhotoGrid_1451841792969.jpg
    108.4 KB · Besök: 193
Cykel i lägenhet
Kudos skrev:
-------------------------------------------------------
> En av väggarna i min lägenhet.

Snyggt!
Men vänd cyklarna åt rätt håll och dra upp vevarmarna i rätt position så blir det ännu snyggare ;)

/Stilpolisen

Cykel i lägenhet
CarlPedal skrev:
> Kudos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En av väggarna i min lägenhet.
>
> Snyggt!
> Men vänd cyklarna åt rätt håll och dra upp
> vevarmarna i rätt position så blir det ännu
> snyggare ;)
>
> /Stilpolisen

Vet att det är stilmässigt korrekt men det fick bli så här av tre skäl:

1) Mkt snyggare att se cyklarna framifrån när man kommer in rummet.
2) När man sitter i soffan (ej synlig på bild) känns det som om de faller mot en om de är "rättvända"
3) Kroken i väggen fäster i pedalen.

Tips på alternativ till stödet i bild två för bakhjulet mottages tacksamt. Det är något för brett för en billybokhylla på 28cm djup.

Cykel i lägenhet
Kudos skrev:
> En av väggarna i min lägenhet.

Riktigt snyggt... Jag följer den här tråden med intresse då jag tycker det är riktigt kul att se allas lösningar. Det här är det snyggaste jag sett hittills!

(Själv har jag hus och mina träningsprylar har därför ett eget rum i källaren, så "tyvärr" har jag inte själv behov av lösningarna i tråden)

Cykel i lägenhet
Kudos skrev:
> CarlPedal skrev:
> -----
> > Kudos skrev:
> >
>
> > -----
> > > En av väggarna i min lägenhet.
> >
> > Snyggt!
> > Men vänd cyklarna åt rätt håll och dra upp
> > vevarmarna i rätt position så blir det ännu
> > snyggare ;)
> >
> > /Stilpolisen
>
> Vet att det är stilmässigt korrekt men det fick
> bli så här av tre skäl:
>
> 1) Mkt snyggare att se cyklarna framifrån när
> man kommer in rummet.
> 2) När man sitter i soffan (ej synlig på bild)
> känns det som om de faller mot en om de är
> "rättvända"
> 3) Kroken i väggen fäster i pedalen.
>
>
> Tips på alternativ till stödet i bild två för
> bakhjulet mottages tacksamt. Det är något för
> brett för en billybokhylla på 28cm djup.

Gitarrställ? Har inte koll på hur djupt det är, men finns säkert någon modell som är smalare än 28cm iaf.

Cykel i lägenhet
Rattnalle skrev:
> Håll koll på tavelhyllorna bara, det finns flera
> bilder på dylika som gått av här i tråden.

Jag har funderat lite på det där... Av den anledningen har jag bestämt mig för att köra på en längre hylla, och jag vill även satsa på att luta hojen mer, jag inbillar mig att det riktar mer kraft "mot väggen" och minskar risken att hyllan går av... 12 kilo cykel, ungefär.
Nu ska jag bara hitta en bra lösning för snodden att förankra det hela med... hittar inget enkelt att använda, men samtidigt skonsamt mot röret den ska greppa om...
B!

Cykel i lägenhet
Johan Falk skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Håll koll på tavelhyllorna bara, det finns
> flera
> > bilder på dylika som gått av här i tråden.
>
>
> +1, var rädd om katten där nere i stolen!! :-)

Haha ja jag kanske får fixa gångjärn att stabilisera med. Katten är bara ett litet renskinn, men man vill ju helst inte få 15 kg cykel i huvudet om man sitter i fåtöljen heller

Cykel i lägenhet
marr skrev:
> Någon som har koll på var man hittar en schysst
> ganska stor plastmatta, gärna med små kanter upp
> så skiten stannar på den.
>
> Ska vara stor nog att ha under mekstället och
> täcka hela cykelns längd. Gärna längre med.
>
>
> Länkar mottages tacksamt.

En variant kanske skulle kunna vara Ikeas plastskiva som man skall ha som skydd för golvet under skrivbordsstolar. Borde vara enkelt att fästa en självhäftande gummilist längs kanten för att hålla kvar smuts(varför man nu skulle smutsa ner sin cykel vet jag dock inte ;) )

Cykel i lägenhet
Många fina tips, men har ni något tips på hur man kan förvara denna skönheten på väggen under vintern när jag åker annat med min hund.

Den bör kunna sitta en bit upp på väggen så inga klåfingriga ungar rör den ;)

Bilagor

• kick-scooter-kostka-mushing-max9.jpg
    kick-scooter-kostka-mushing-max9.jpg
    57 KB · Besök: 111
Cykel i lägenhet
Fråga, kommer hädanefter ha cyklarna i lägenheten, varav en används som pendlare, dvs dagligen. Alla bilder här verkar ju vara från folk som inte cyklar... Men en fråga ang cykel som inte riktigt används dagligen, är det skadligt för hydrauliska skivbromsar att hänga cykeln vertikalt? Dvs finns risk för att det går in luft? El är det bara en skröna? Eller bara om den står uppochner? (Shimano BR-RS785). Dåligt med plats i min tvåa med två dörrar till varje rum... Ingen väggyta mao. Så hänga en vertikalt är nästan förutsättningen nu när jag fått två cyklar snodda inom ett halvår... Senast inbrott i förråd där jag trodde att en cykel kunde stå säkert. Kommer väl iofs säkert få inbrott i lägenheten så fort folk ser att jag bär upp cykel och blir av med alla med min tur... Kanske ändå får betala 90 spänn i månaden för säkerhetsdörr... Men alltså, hydrauliska skivbromsar vertikalt?

Cykel i lägenhet
Konkret sa:
Är inte systemet slutet? Det skall ju aldrig hända något oavsett hur cykeln ligger eller står isf.
De flesta bromsar har en reservoar upptill. Där kan det finnas luft utan att påverkan bromsprestandan i övrigt. Den luften skulle kunna ställa till det om man har riktig otur. Men då är det nog ändå läge att fylla på med lite olja i bromsarna.

Cykel i lägenhet
Efter att under i princip hot blivit tvungen att ha cykeln ute på inglasade balkongen i cykelväska är det nu dags för ny lägenhet. Denna gång har jag lyckats tjata till mig den "skrubb"/klädkammare som finns i lägenheten som min egen. Blir att skrolla bakåt i denna tråd för inspiration på smarta förvaringsmetoder.

Cykel i lägenhet
Skral sa:
Aliide sa:
Fråga, kommer hädanefter ha cyklarna i lägenheten, varav en används som pendlare, dvs dagligen. Alla bilder här verkar ju vara från folk som inte cyklar...

Fast man tvättar ju mtb:n efter varje cykling...
Beror på definitionen av tvättar. Jag blaskar av min med slang sen står den i vardagsrummet och glänser under kvarvarande smuts.

Cykel i lägenhet
Rattnalle sa:
Skral sa:
Aliide sa:
Fråga, kommer hädanefter ha cyklarna i lägenheten, varav en används som pendlare, dvs dagligen. Alla bilder här verkar ju vara från folk som inte cyklar...

Fast man tvättar ju mtb:n efter varje cykling...
Beror på definitionen av tvättar. Jag blaskar av min med slang sen står den i vardagsrummet och glänser under kvarvarande smuts.

haha ja lite så är det väl. lite barr och spår av lera blir ofta kvar, och nån gång då och då tvättar jag noggrannare med såpa.

Cykel i lägenhet
Simon89 sa:
Haha men är den inkopplad ?! Har aldrig sett en sådan placering innan.. :p
/seriöst undrande
den är inkopplad. Det kommer vattenrör inifrån väggen nertill till höger, precis ovanför golvet. Det är enda radiatorn i rummet. Lite lustig placering men det är ju rätt bra egentligen. Håller rummet varmt och badkaret i synnerhet. Sparar energi vid varma bad :) bara det att jag typ aldrig använder badkaret. Tycker det är mest ivägen, som där. Men men, planerar inte att bo där för evigt så det får vara tillsvidare. Har faktiskt sett samma placering i andra gamla bostäder, någon gång iaf.

Cykel i lägenhet
Japp av med framhjulet, sätt ner bakhjulet i badkaret framgaffeln uppe på kanten så har du fritt att snurra vevpartiet
(baklänges men fungerar bra) och kan rengöra :-)

Cykel i lägenhet
Road_Runner sa:
Japp av med framhjulet, sätt ner bakhjulet i badkaret framgaffeln uppe på kanten så har du fritt att snurra vevpartiet (baklänges men fungerar bra) och kan rengöra :-)
det hade funkat. Har inget bra att ställa gaffeln på bara, en duschsvamp kanske.

Racern fick sig en ordentlig tvätt, tog av båda hjulen och lade den upp-å-ner i badkaret. Har aldrig rengjort den så noga faktiskt, blev sååå fin. Nu är den snart redo för årets racer-säsong efter lite mek-justering också!

Cykel i lägenhet
Alltså, jag hade tyckt det varit _sjukt_ jobbigt att hålla cykeln så ren att man kan sätt upp den på väggen... en vit vägg dessutom, över en vit soffa...! :\ Det funkar bara inte i min värld, jag blir alldeles matt bara jag ser bilderna.

Cykel i lägenhet
Naugas sa:
Alltså, jag hade tyckt det varit _sjukt_ jobbigt att hålla cykeln så ren att man kan sätt upp den på väggen... en vit vägg dessutom, över en vit soffa...! :\ Det funkar bara inte i min värld, jag blir alldeles matt bara jag ser bilderna.

+1

Det du ser på bilderna är cyklar som inte cyklas på, men som av någon anledning inte vill säljas. Inredningsdetalj.

Tillbaka
Topp