Cykel köpt 29 juni, kedja gick av nyss. Garanti?

Brato

Aktiv medlem
Hej!

Har haft en diskussion innan ang denna cykel (Marine Nail Trail 26) med massvis problem, Köpt hos cykelringen.
Tyvärr så fick jag veta i efterhand att det inte var en bra ide att handla hos de eftersom de är oseriösa.

Men nu till mitt problem, Kedjan gick av när jag skulle ta en cykeltur häromdan.
Det var när framväxeln var på nivå 2(Mittersta kuggen av de 3) som kedjan gick av.
Vill bara påpeka att jag hade förut problem med växeln eftersom kedjan hoppade ibland så undvek jag detta och gick inte till cykelringen eftersom jag redan fick smaka hur inkopententa personalen/mekanikern är.

Nu ringde jag till dem och deras svar via telefon var att jag borde ha ställt in växlarna efter varje månad de första månaderna för att kedjan inte skulle gå av, samt att jag skulle behöva bekosta ny kedja och de skulle göra gratisreparation.
Är inte kedjan inom garantin eller räknas den som slitvara?

köp ett kedjelås för 30 kr och en kedjebrytare för 40 kr så är det är lugnt. Och handla aldrig hos cykelringen igen ;>

Tack för alla dessa svar !
Det jag undrar också är om man måste ställa om sina växlar efter så kort tid efter köpet av ny cykel ?

Brato skrev:

> Det jag undrar också är om man måste ställa om
> sina växlar efter så kort tid efter köpet av ny
> cykel ?

Ja,i början så töjs vajrarna lite och det är bra om man efterjusterar växlarna då.

Om cykeln är taskigt ihopmonterad är det virehöljena som sätter sig och då måste man justera växlarna. Växelviren töjer sig inte.

Brato skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter som att det är ingen bra idé att gå o
> tjafsa med dem eller ?

Vad skulle du vinna på det, att de möjligen efter mycket tjafs skulle betala en ny kedja (som kostar någon hundralapp)?

Kedjor är slitvara. Finns olika religioner men jag tillhör falangen som byter vart 150 mil på racern och 100 på mtbn (växlar mellan 3 för säsongen nya fräscha). Så köp ny kedja, kedjebrytare och snabblås och byt utan att blanda in Cykelringen. De gör nog mer skada än nytta om de får peta på din cykel. Lycka till.

Kedjor passar man på och köper några stycken åt gången när man handlar. För egen del föredrar jag Wipperman p g a deras kedjelås men varje person har sitt favoritmärke

grump skrev:
> Kedjor är slitvara. Finns olika religioner men
> jag tillhör falangen som byter vart 150 mil på
> racern och 100 på mtbn (växlar mellan 3 för
> säsongen nya fräscha). Så köp ny kedja,
> kedjebrytare och snabblås och byt utan att blanda
> in Cykelringen. De gör nog mer skada än nytta om
> de får peta på din cykel. Lycka till.

Jag bytte tidigare vid 150 mil, blev ca en gång i månaden.
Skaffade en kedjemätare och kör lätt 450-500 mil på kedjan och kassetten klarar sig bra.
Är väldigt nogrann med rengörning, kan sparar mycket på det.

Jag byter kedja 1-2 ggr/år. Det är en slitdel och inget att tjafsa om.

Att behöva justera växlarna efter några cykelturer är normalt. Sen behöver jag inte justera dom om jag inte slagit i nåt så det blivit snett etc.

Byter innervajer ungefär 1 gång/år och den tjugan känns ungefär som lika stor aha-upplevelse som när man byter torkarblad på bilen och plötsligt ser igen.

DT skrev:
> Brato skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Låter som att det är ingen bra idé att gå o
> > tjafsa med dem eller ?
>
> Vad skulle du vinna på det, att de möjligen
> efter mycket tjafs skulle betala en ny kedja (som
> kostar någon hundralapp)?

Jag funderade på mer att häva köpet eftersom totalt så har jag varit hos dem ungefär 4-5 ggr.

2 ggr ang min rockshox som de slutligen bytte ut eftersom remotelockouten inte funkade (Hittade själv info att det var fabriksfel samt de glömde ploppen på vajern och vajern's småtrådar började glida ifrån varann) samt bakbromsen som gnisslade under körning.
Får inte glömma att gummitätningen under styret hängde löst och när jag bad de att fixa det så verkar det som om de skulle tagit bort helt eller så är jag blind?

Bortsett från Cykelringen är det en bra cykel från ett ansett märke, vettigt specad också.

Om du absolut vill häva köpet är det CR som gäller, men troligen får du ut mer för din energi om du tar dig till en bra cykelmek och ber om hjälp att göra den "rätt". Det är inte så mycket rymdteknologi på en HT mtb så det borde inte ens bli dyrt.

Bor du i Göteborg, åk t.ex. till Bikeplace. Bor du någon annanstans kan du säkert få tips här vilka som är bra!

En kommentar: Jag minns att du hade bromsgnissel. Som cykelrådgivare till vänner och släkt får jag ibland stå mitt kast och i helgen supportade jag en cykel som vägrade bli tyst. Det var nya Shimano hydrauliska bromsar utan fulkomponenter men ingenting hjälpte, jag flyttade, bytte, växlade, slipade, justerade, smärglade, tvättade, spritade till ingen nytta. I total desperation (klubbträning dagen efter) smetade jag in skivan med bilschampo och då blev det nästan tyst. Bromsprestanda var fortfaraned helt OK. Det kan dock bli spännande när det regnat nästa gång. Nya belägg blir den permanenta lösningen.

Kristoffer R skrev:
> Bortsett från Cykelringen är det en bra cykel
> från ett ansett märke, vettigt specad också.
>
> Om du absolut vill häva köpet är det CR som
> gäller, men troligen får du ut mer för din
> energi om du tar dig till en bra cykelmek och ber
> om hjälp att göra den "rätt". Det är inte så
> mycket rymdteknologi på en HT mtb så det borde
> inte ens bli dyrt.
>
> Bor du i Göteborg, åk t.ex. till Bikeplace. Bor
> du någon annanstans kan du säkert få tips här
> vilka som är bra!
>
> En kommentar: Jag minns att du hade bromsgnissel.
> Som cykelrådgivare till vänner och släkt får
> jag ibland stå mitt kast och i helgen supportade
> jag en cykel som vägrade bli tyst. Det var nya
> Shimano hydrauliska bromsar utan fulkomponenter
> men ingenting hjälpte, jag flyttade, bytte,
> växlade, slipade, justerade, smärglade,
> tvättade, spritade till ingen nytta. I total
> desperation (klubbträning dagen efter) smetade
> jag in skivan med bilschampo och då blev det
> nästan tyst. Bromsprestanda var fortfaraned helt
> OK. Det kan dock bli spännande när det regnat
> nästa gång. Nya belägg blir den permanenta
> lösningen.

Tja o tack för hjälpen, jo jag funderade också på att gå till nån som kan fixa cykeln än CR men det är en princip sak att de egentligen har gjort fel och skall stå för det.
Jag märkte att gummiskyddet mellan styret och dämparna fattas, minns att den hängde lös förra gången jag lämnade in den och bad de att fixa det.....de tog bort den helt enkelt, jag kan inte fatta att den verksamheten finns och överlever idag.
Skall försöka avråda alla som kommer till CR att de nog får vända sig till folk som kan cyklar.

BLIR så förbannad.

Tjata dig till en ny kedja hos CR men ta den och gå därifrån innan de hinner röra din cykel. Sätta på kedjan är lätt och det gör du minst lika bra själv.

Jag har varit inne på CR en gång. Det var helt öde trots att cykelhuset intill var fullt och killen i kassan hejade inte ens på mig.

castrello skrev:
> Vilket gummiskydd mellan styre och dämpare pratar
> du om?

+7. Typ.

castrello skrev:
> Vilket gummiskydd mellan styre och dämpare pratar
> du om?

Damaskerna som man gjorde sig av med för typ 10 år sedan?

Bifogar bild och visar vad jag menar, detta var innan CR "ågärdade" felet genom att ta bort den helt.
Skall klaga på det också !

Bilagor

• bild(5).JPG
    bild(5).JPG
    54.9 KB · Besök: 21
Har Lämnat in cykeln ( lördag 3 maj) och så får vi se vad som händer!
Är det nån som har nåt svar ang bilden ovanför?

Tillbaka
Topp