Cykel navigator/GPS

estby

Ny medlem
Cykel navigator/GPS
Hej, funderar på att köpa en cykel navigator/gps. Cyklar just nu till 90% mtb och vill gärna få förslag från andra som använder cykel navigator/gps. Har dålig erfarenhet med pulsklocka från Polar....vilka andra märken är bra?

Tack på förhand för tips!

Mvh H

Cykel navigator/GPS
Jag har god erfarenhet av Polar som pulsklocka men vill du navigera är det nog Garmin som gäller. Finns många här som har erfarenhet av dem....

Cykel navigator/GPS
Garmin är bra! Grymt smidigt att slippa ha en GPS pod som både Polar och Suunto kräver. Har en Edge 705 och en Forerunner 405 CX. 705 har karta och fungerar i praktiken som en bilnavigator föruotm att den inte pratar, jättesmidigt om man cyklar på ett nytt ställe. Kartor jag har använt är City Navigator för Europa för racern vilken är såpass bra att man kör som en infödd på Mallis tex. Hämta ner sköna rundor från Garmin Connect, ladda in i 705'an och sen är det bara att köra. Sen finns det Friluftskartan för terräng i Sverige som jag inte cyklat efter men väl haft när jag kört bort mig på längdskidor och den funkar också extremt bra. Forerunnern har jag på pendelhojen och har aldrig använt som navigator men som pulsklocka funkar den klockrent.

Cykel navigator/GPS
Nej 705 har inte vanliga batterier, det är inbyggda laddningsbara som räcker 10 eller 11 timmar tror jag det stod i manualen. Vet av egen erfarenhet att dom räcker fõr. Vättern Runt i skaplig takt i alla fall.

Ja att köra bort sig på lãngdskidor kan man ju fråga sig hur det går till... Jag körde förra vintern spåren vid Rösjön och parkerade bilen på Sollentuna sidan. Efter att ha åkt ett varv på 5 km slingan missade jag avtaget till parkeringen och eftersom det var första gången jag åkte där kände jag inte alls igen mig. Då var det skönt att ha friluftskartan med sig i fickan.

Cykel navigator/GPS
Trådlånar

Funderar på Garmin 800:an, är den obuggig nu eller?
Och ser man verkligen kartan på den när man cyklar?

Om man sällan använder karta är isåfall 500 bättre eller vad får man i mervärde av 800?

eller kanske 310 är att föredra ifall de blir garmin?

Cykel navigator/GPS
stef skrev:
-------------------------------------------------------
> Trådlånar
>
> Funderar på Garmin 800:an, är den obuggig nu
> eller?
> Och ser man verkligen kartan på den när man
> cyklar?
>
Beror på vad man menar. har du en fördefinierad rutt inlagd så fungerar det bra.
Men om man tror att det ska vara samma sak som att ta upp google maps el liknande på sin smartphone, för att kolla nuvarande position och läsa vägnamn och liknande blir man snabbt mycket besviken. Skärmen har alldeles för få bildpunkter för detta.

Har själv garmin 800 men ska jag cykla på nya platser har jag med mig min android lur för navigering.

Cykel navigator/GPS
stef skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man sällan använder karta är isåfall 500
> bättre eller vad får man i mervärde av 800?

Det finns väl en del träningsfördelar med 800 jmf med 500?
Jag tänker tex på TE, som jag jag inte tror finns hos 500

> eller kanske 310 är att föredra ifall de blir
> garmin?
Det går iofs att montera både 800 och 500 på armband,
men skall du tex åka skidor så funkar troligen inte en 800 på handleden så bra.
Den nya 910 är väl ännu bättre, åtminstone för triathleter.

/Håkan

Tillbaka
Topp