Cykel på buss

Yeti

Aktiv medlem
Cykel på buss
Jag fick ingen respons på Utsidan.se, så jag frågar här. (Överhuvudtaget tycker jag att Utsidans diskussionsforum har stagnerat...)

Hur är det i Sverige? Får man ta cykeln med på bussarna i Lappland?

Ett alternativ för kommande sommars huvudsakliga cykelutflykt är Kummavuopio-Abisko, huvudsakligen på Nordkalottleden. Hur jag kommer hem från Abisko till södra Finland med en cykel i bagaget med buss och tåg är dock ett frågetecken för mig.

Cykel på buss
Jag lyfter den här igen.

Jag ringde och frågade vad som gäller och de sade att om det finns plats bör det inte vara något problem. Är det en reell eller blott en teoretisk möjlighet att det inte finns plats?

En möjlighet är förstås att fixa ihop ett par väskor för hjulen och ramen. Kanske det vore säkrast trots allt. Då har man ju ingen cykel med, utan enbart bagage.

Cykel på buss
Åkte nyligen Swebus, sträckan Jönköping-Göteborg och jag tog med cykeln i bagageutrymmet genom att använda en super-lätt "Scicon Pocket Bike bag" och hjulväska (som faktiskt vägde mer än väskan för ramen).

IMG_0358.JPG

Sadeln fick lite små märken på sig (kan undikas nästa gång med en plastpåse på) som gick dock att täcka i efterhand. Det hela gick prima i övrigt. Mycket praktiskt också eftersom väskorna väger så lite och kan lätt rymmas in i en ryggväska eller en stor sadelväska för flerdagsturer (använder en Carradice 24 lt).

Cykel på buss
Enda gången jag minns att jag behövt ta cykel på buss var då Pågatåget (lokaltrafiken Skåne) pajade i Svedala. Jag och frun betonade att cyklarna var värda mycket. Vi överdrev men det skadade nog inte. Vi fick lasta in dem tillsammans med alla andra strandade resenärers bagage och de fick ligga utan annat bagage ovanpå, helt utan skydd eller väskor.

Chauffören var schysst och professionell och skötte hela saken mycket smidigt trots svettiga, stressade, otåliga och irriterade tågresenärer varav en del sannolikt skulle vidare till Kastrup med väntande flyg.

Det enda som kan kännas lite hårigt, och så är det väl alltid då man åker långfärdsbuss med bagaget utanför kupén, är när det är stopp och folk lastar ur sina prylar. Inte tusan kan chauffören hålla redan på vems som är vems och jag kan mycket väl tänka mig att bussbolaget friskriver sig från ansvar.

Cykel på buss
Kan Informera om att UL har endast dessa hållare på vissa linjer. Dock kan de hända att bussar saknar ändå. Så bäst att maila å fråga.

Fick detta svar ang att ta med cykel i väska.
"Du får ta med dig bagage som du utan besvär själv kan bära. Du får inte blockera
sittplatser ombord på bussen men på de flesta bussar finns det bagageutrymme under
bussen." Låter som ett rätt vanligt standard svar.

VL (Västerås) har slutat helt med att tillåta att man tar med cykel på sina bussar.

Verkar som att många bolag drar in på att ha möjlighet att ta med cykel.

SJ får man ta med cykel så länge du har det i en väska, och själv kan bära det.
Från sidan.
"Har du en hopfällbar cykel klassas den som bagage och får tas med på alla SJ-tåg, året om."
De bör väl alla cyklar kunna anpassas till om man får ner dem i en väska? ;)

Cykel på buss
aYa skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan Informera om att UL har endast dessa hållare på vissa linjer. Dock kan de hända att bussar
> saknar ändå. Så bäst att maila å fråga.

Vågar man hänga sin finräser på de där hållarna? :-/
Tänkte ta bussen ut till Roslagen och trampa runt där en dag; det skulle vara trevligare att lägga fem mil där ute än på att plattmosa dit på kända vägar. Man kommer längre ut i havsbandet också.

Men jag är rädd att cykeln blir blästrad av vägdamm i baksuget eller nedlortad och skavd av annat jox, om man lämnar den där ensam på vägen ut till Hallstavik.
De bussar som SL kör i räjongerna tar hursomhelst inte cyklar alls, inte ens bakpå.

Cykel på buss
Yeti: ska du åka buss i Norrlands inland skulle du för det mesta kunna få plats med 10 cyklar om det vore så ;) Om du inte prickar in tidpunkten för något större evenemang typ Fjällräven Classic el dyl så är det liten risk att bussarna är fullproppade. Många av bussarna i norr kör godstransporter (Bussgods) så lastutrymme saknas sällan.
Väskor är förstås ingen dum idé ändå, som skydd för prylarna om inte annat och det ger väl lite sinnesfrid kanske - det är lättare att göra rum för ett "bagage" än en cykel ;)

Cykel på buss
Tack quid, det var väl lite det jag tänkte. Då jag ringt och frågat har de varit försiktiga och betonat att det är möjligt *om* det finns plats. Kanske jag fixar väskor i alla fall, men jag hinner knappast till min första eventuella utflykt. (Jag tänkte ta mig till Abisko-trakten i slutet av juli för några dagars fjällcykling).

Tillbaka
Topp