Cykel på färjor

markuse1

Ny medlem
Cykel på färjor
Hejsan. tänkt att ta mig över till gotland under semestern och funderar på hur det är med cykel ombord. Är det cykelställ, krokar, eller hur ser det ut? Aldrig tänkt på det tidigare och första gången med cykel på färja där man ställer ifrån sig cykeln. Försökte googla fram något men icke.

Markus

Cykel på färjor
Den variant jag sett på diverse färjor är att cyklar helt enkelt hamnar i ett hörn av bildäck. Oftast med nån vägg eller så som gör det lättare att ha cyklar än bilar just där.

Cykel på färjor
Precis så fungerar det på G-färjan.
Ta med en spännrem att spänna fast den i nån balk eller annat.

Inga problem alls. Sen rullar man av sist så man slipper trängas med bilarna.

Cykel på färjor
Sist??? När man åker Helsingborg-Helsingør får man alltid rulla av först. Där är gott om tid för en cykel att komma ur vägen medan långtradarchaffisarna stänger av filmen etc...

Cykel på färjor
ohellstrom sa:
Sist??? När man åker Helsingborg-Helsingør får man alltid rulla av först. Där är gott om tid för en cykel att komma ur vägen medan långtradarchaffisarna stänger av filmen etc...

När det gäller vanliga vägfärjor (de gula) är det helt värdelöst när cyklister åker av först. Särskilt lvg-cyklister som tänker cykla vägbana. Alla bilar kör om helt i onödan. Vänta till sist och njut av lugnet istället.

Cykel på färjor
Hasse#7 sa:
ohellstrom sa:

När det gäller vanliga vägfärjor (de gula) är det helt värdelöst när cyklister åker av först. Särskilt lvg-cyklister som tänker cykla vägbana. Alla bilar kör om helt i onödan. Vänta till sist och njut av lugnet istället.

I både Helsingborg och Helsingør är det dock så att man redan efter ca 100m på kajen kommer fram till cykelbana som tar en vidare ut från färjeläget. Så i just detta fall är det en ren tidsvinst att komma av först. Dessutom ligger ju bägge hamnarna i städer med många möjliga färdvägar så det blir ingen speciellt markant upphopning av bilar på väg från färjan.

Cykel på färjor
Gotlandsfärjan ja jösses. Man får betala 50kr, sen cykla på EFTER alla bilarna. I ur och skur. Jag brukar försynt be att få köra på före för jag fryser. Sen bara ställa cykeln, ingen fara, så mycket gungar det inte så man behöver surra fast!
Sen cykla av, klart man inte väntar, bara kör ut, det är som lite rusningstrafik i 08, inget att bekymra sig för.
Lycka till!

Cykel på färjor
Kan tillägga inom G-färjan (jobbar på båtarna) att vi försöker att få till så att cyklister inte hamnar i kläm med alla lastbilar osv. Därför som man hamnar längst akterut. Har man tur så får man stå längst förut. Finns spännband att låna :)

Cykel på färjor
ch0ck sa:
Kan tillägga inom G-färjan (jobbar på båtarna) att vi försöker att få till så att cyklister inte hamnar i kläm med alla lastbilar osv. Därför som man hamnar längst akterut. Har man tur så får man stå längst förut. Finns spännband att låna :)

På bättre färjor finns avsatt plats med spännband för cyklar. Gotlandsbolagets färjor tillhör inte kategorin bättre.
Man kan hoppas att Gotlandsbåten kommer igång igen, snabbare, bättre och billigare.

Cykel på färjor
Pfaff sa:
ch0ck sa:

På bättre färjor finns avsatt plats med spännband för cyklar. Gotlandsbolagets färjor tillhör inte kategorin bättre.
Man kan hoppas att Gotlandsbåten kommer igång igen, snabbare, bättre och billigare.

Lite väl hårt kan jag tycka. Ch0ck ville ju bara hjälpa till eftersom han vet hur det funkar. Förmodar att han inte äger vare sig rederi eller färjan.

Cykel på färjor
staine sa:
Gotlandsfärjan ja jösses. Man får betala 50kr, sen cykla på EFTER alla bilarna. I ur och skur. Jag brukar försynt be att få köra på före för jag fryser. Sen bara ställa cykeln, ingen fara, så mycket gungar det inte så man behöver surra fast!
Sen cykla av, klart man inte väntar, bara kör ut, det är som lite rusningstrafik i 08, inget att bekymra sig för.
Lycka till!

Man ska invänta GRÖN signal! :-)

Senast ändrad:
Cykel på färjor
Hasse#7 sa:
Pfaff sa:
ch0ck sa:

Lite väl hårt kan jag tycka. Ch0ck ville ju bara hjälpa till eftersom han vet hur det funkar. Förmodar att han inte äger vare sig rederi eller färjan.

Var väl inte riktat till någon person, utan mer en reflektion.

En del av HH-färjorna (Helsingborg-Helsingör) har cykelställ ombord, längst fram (gamla mercandia-båtarna). De släpper alltid på och av cyklister först.

Cykel på färjor
JTF sa:
staine sa:
Lycka till!

Man ska invänta GRÖN signal! :-)

Nja, det kan man göra på Fårö- och Vaxholmsfärjorna m.fl. Inte i 08 rusningstrafik!
:P

Cykel på färjor
Åkte Gotlandsbåren en gång förra året, helt ok men galet stökigt och trångt på bildäck. Föredrar DG alla gånger. Tycker det funkar bra med cykel också.

Men visst kunde det vara billigare.

Cykel på färjor
jomper sa:
Åkte Gotlandsbåren en gång förra året, helt ok men galet stökigt och trångt på bildäck. Föredrar DG alla gånger. Tycker det funkar bra med cykel också.

Ja lite löjlich att en cykel monterad på bil kostar noll men tilsammans med en cyklist kostar 50 (eller mer?) kr

Cykel på färjor
staine sa:
jomper sa:

Ja lite löjlich att en cykel monterad på bil kostar noll men tilsammans med en cyklist kostar 50 (eller mer?) kr

Men se det som att biljetten blir dyrare om du tar med en bil på cykeln...

Vi åkte Viking Line ifjol Stockholm - Mariehamn och Åbo - Stockholm... På vägen dit fick vi "bara" knyta fast cyklarna mot väggen, men på hemresan var det fler cyklar så då hade vi ett smalt bildäck där vi fick binda cyklarna. Inga speciella ställ, men gick fint ändå.

Cykel på färjor
Spacekitty sa:
Helsingborg-Helsingør: Är cykelplatserna på nåt sätt övervakade, behöver man ha lås med sig eller sitter man bredvid och vaktar?

Det var länge sedan sist, men ingen får uppehålla sig på däck under överfarten.
Hur skulle det se ut om inte alla käkade den där trista räksmörgåsen med följande blaskiga danska ölen? ?

Cykel på färjor
Spacekitty sa:
Helsingborg-Helsingør: Är cykelplatserna på nåt sätt övervakade, behöver man ha lås med sig eller sitter man bredvid och vaktar?

Nix. Men visst, cykeln skulle ju potentiellt kunna lastas in i en lastbil eller annat. Frågan är ju vad som skulle hända om cykeln försvann. Stanna alla bilar för kontroll?

Cykel på färjor
Spacekitty sa:

Nej, är vanliga cykelställ som man ställer cykeln i, sen får man hoppas att det inte gömmer sig någon tjuv i någon trailer som kryper ut och stjäl under överfarten.

Cykel på färjor
Cykelställ?? De gånger jag haft med racer på Scandlines har jag stuvat in den bakom någon ventil, lite lagom bökigt för att någon ska orka sno den med sig. Med Bullitten var det bara att ställa sig mitt på däck!

IMG_9927.jpg

Cykel på färjor
Snodde en gammal tråd.
Ska på tävling med sönerna i Danmark och ska ta färjan Göteborg-Fredrikshamn. Vad har ni för erfarenheter av att ha cyklar på dragkroken på färjan? Får de vara ifred?

Cykel på färjor
Snodde en gammal tråd.
Ska på tävling med sönerna i Danmark och ska ta färjan Göteborg-Fredrikshamn. Vad har ni för erfarenheter av att ha cyklar på dragkroken på färjan? Får de vara ifred?
Har ingen erfarenhet av just Göteborg-Fredrikshamn men har haft med cyklar till Åland, Bornholm och Læsø och det har aldrig varit något problem trots att det varit flera och dyra cyklar. Brukar för säkerhets skull låsa fast de med rejäla lås men att någon skulle lyckas ta sig in på bildäck och i det trånga utrymmet hitta på något har känts ganska osannolikt. Skulle dessutom misstänka att det finns videoövervakning på de flesta färjor.

Tillbaka
Topp