Cykel på flyget med SAS

Cykel på flyget med SAS
Nja, det är väl inte riktigt helt så va? De har väl tagit bort kravet att en cykel alltid är lika med specialbagage. Som jag fattar saken kan du stoppa in en cykel i ditt vanliga bagage, och får då betala efter storlek och vikt på bagaget. Så länge du håller dig under 32kg går det som vanligt bagage.

Största storleken på bagaget (bredd + höjd + tjocklek) får ju hur mycket det än väger dock inte vara mer än 277 cm.

Edit: Från http://www.sas.se/sv/Allt-om-resan/Bagage/Specialbagage/

"En nyhet är att allt specialbagage nu räknas som "vanligt bagage". Du betalar samma pris för ett specialbagage som för en vanlig resväska, beroende på vikt och mått. Om ditt bagage inklusive specialbagage överskrider den tillåtna vikten och måtten, gäller vanliga överviktsregler."

Senast redigerad av en moderator:
Cykel på flyget med SAS
varför kan du inte packa det som economy extra? det är samma mått men max 32kg.. det väger iaf inte mina cyklar + de cykelväskor jag använt.

rent generellt så är det väl som så att ju fler flygmil du har och ju trevligare du är desto mer goodwill har de, sedan är vissa flygbolag mer generösa än andra.

Cykel på flyget med SAS
Är det någon som vet en väska som har omkrets (höjd+längd+bredd) under 200cm? Den kartong jag åkt med tidigare är 215cm och kostar 1800kr att ta med. Vill gärna hamna under 200cm så att priset blir 900kr istället.

Cykel på flyget med SAS
Detta är intressant, tycker dock det är lite rörigt med skillanden mellan "Större mått på bagage" och "Högre vikt och större mått på bagage"..? Eller så är jag bara trög så här på söndagskvällen.

baggage_sas.jpg ht=433

Oavsett så väger ju de hårda väskorna så erbarmeligt mycket i sig :-s Hur fungerar de mjuka väskorna, nån som vet?

Denna verkar lite intressant
http://www.bike-discount.de/shop/k352/a8683/bike-bag.html

Eller denna, den klarar ju nästan också 200cm gränsen :-) Fast frågan är hur mycket abuse en sån väska tål?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=16402

Även denna har jag funderat på:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=18932

Cykel på flyget med SAS
pbeijer skrev:
-------------------------------------------------------
> Har alla bolag höjt priserna eller är det bara
> SAS?
Har iaf inte läst om någon annan som har höjt priserna ännu, att SAS behöver få in pengar kan man ju förstå... :-/ T

Cykel på flyget med SAS
Betalar 450 per resa med City Airline. De har två alternativ, och 450/t är det dyra för paket upp till 30 kg.

SAS behöver nog få in så mycket slantar de kan ja.

Cykel på flyget med SAS
Åtminstone KLM har också gjort om sina priser till ett liknande system som det Sas kör på nu.

Angående maximala mått på bagage har jag bara varit med om på ett enda ställe att de mätt bagaget och det var i Tokyo på väg därifrån. Ligger måtten på väskan någorlunda nära 200 cm totalt tror jag inte de bryr sig. En normal cykelkartong bör inte vara några problem storleksmässigt.

Vikten är det desto noggrannare med...

Cykel på flyget med SAS
ja, stämmer nog, jag har heller alldrig sett något måttband vid incheckningen. och folk har ibland STORA paket med sig!!

Någon annan med erfarenhet runt detta? Tror det är bra om paketet/väskan ser allt för cyklig ut!

Ska själv till Bali två första veckorna i Januari. Funderar på att ta med hojjen, men kostar det 2400 spänn är det lite väl mycket pengar....

Cykel på flyget med SAS
aronake skrev:
> hur mjuka? det verkar generallt som att dom
> semimjuka väskorna är populärast, för dom är
> mycket lättare.
>
> denna får bra betyg
>
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Par
> tnerID=79&ModelID=49397
>
> men har totalmåttet c:a 240 så en bra bit in i
> den dyra avdelningen på SAS.

Ja, typ som den. Får nog bli typ en sån, storleken verkar svår att komma undan, men bra med vikten :-) Hårdskalsväskorna är ju så tunga.

Cykel på flyget med SAS
Försök skicka en cykel så snabbt med något fraktbolag (DHL, UPS, FedEx) så kommer ni nog märka att SAS priser inte är så höga ändå.

Cykel på flyget med SAS
Har flugit en del med cykel.
Generellt klassas cykeln som "sports equipment" och du betalar en viss summa per "sports equipment".
Ca 500SEK per slutdestination.
Vissa bolag är "anala" med vikten, medan andra bryr sig inte så mkt.
Håller du dig under 32kg är du säker.
SAS verkar inte vara förtjusta i "specialresenärer" vilket visar sig på priset, så jag undviker dem helst.

Själv har jag en Crateworks-låda, kombination av mjuk och hård. "Plastpappkartong" kan man kalla den.
Vikten som en mjuk, men skyddet som en hård.
(www.zoogz.co.uk)
Dyr som satan, men svårslagen, utrymme så det nästan räcker till 2 cyklar.
Hårda väskor brukar vara ett riktigt pussel att få ihop cykeln i, mjuka är enkla att packa men skyddar sämre.
Crateworkslådan har de positiva sidorna av båda.
Kastade ut allt medföljande monteringsmaterial och köpte ett par lager med bäbismadrasser som håller grejjerna på plats.

Om du kan, köp den från staterna och mygla den till Sverige.
Vad som hänt med priset för att den säljs på vår sida om Atlanten är över all sorts resonlighet. (179USD vs. 250GBP !!!???)

Tillbaka
Topp