Cykel på flyget!

Cykel på flyget!
Hejsan!
Har en undran om cykel på flyget, lite hur ni gått tillväga och när ni t.e.x kommit fram dit ni ska på en långfärd och vill flyga hem?
Har nästa år tänkt att cykla från Smygehuk till Gibraltar då resan från Nordkap till Smygehuk redan är avklarad.
Vi funderar om vad som kan vara enklaste o bästaste sättet att ta sig hem från Gibraltar till Sverige. Flyg eller kanske då tåg? om man kan
ta med sig cykeln på tåget utan att behöva packitera ner den, eller ev. om det kanske bäst att packa allt i Swe och flyga ner och cykla tillbaks hem?
Vore roligt om någon gjort en sådan resa och höra hur ni gjort!
Lasse

Cykel på flyget!
Har gjort det där ganska många gånger. Det är väl lite psykologiskt om man gillar att cykla dit eller hem. Själv så föredrog jag att flyga ner till S Eur och cykla tillbaka.

Då funkade det ofta att flyga utan kartong / emballage för cykeln, men numera tror jag dom flesta flygbolag kräver detta, och det är ju extra strul att fixa nere i Eur , -> lättare att starta hemifrån. Men på en del flygplatser kan man köpa cykelkartonger.

Valde alltid destinationer med direktflyg, inga byten, Norwegian el Sas.

Tåg är olika i olika länder, såklart. Lokaltåg funkar ofta utmärkt, ett enkelt hopp på 10-20 mil, bara att rulla ombord. Då hinnar man flera per dag. Längre distanser kräver förbokning osv. Oavsett så blir det ett flertal sträckor & byten om man ska från S Eur till Swe, eller tvärtom. Och tar några dar.

Cykel på flyget!
Har gjort det där ganska många gånger. Det är väl lite psykologiskt om man gillar att cykla dit eller hem. Själv så föredrog jag att flyga ner till S Eur och cykla tillbaka.

Då funkade det ofta att flyga utan kartong / emballage för cykeln, men numera tror jag dom flesta flygbolag kräver detta, och det är ju extra strul att fixa nere i Eur , -> lättare att starta hemifrån. Men på en del flygplatser kan man köpa cykelkartonger.

Valde alltid destinationer med direktflyg, inga byten, Norwegian el Sas.

Tåg är olika i olika länder, såklart. Lokaltåg funkar ofta utmärkt, ett enkelt hopp på 10-20 mil, bara att rulla ombord. Då hinnar man flera per dag. Längre distanser kräver förbokning osv. Oavsett så blir det ett flertal sträckor & byten om man ska från S Eur till Swe, eller tvärtom. Och tar några dar.
Ja jag ska försöka forska lite på hur man hittar emballage osv. Vore ju enkelt om dom hade det på flygplatsen. Är som mer sugen att cykla söderut om jag säger så men som du säger så är det ju enklare att packa allt i Swe. och flyga ner. Tackar för informationen/Lasse

Tillbaka
Topp