Cykel på gotlandsbåt

Cykel på gotlandsbåt
Hej
Jag funderar på att hälsa på mina föräldrar på gotland medelst fincykel. Men frågan är om man vågar ställa den på bildäck? Skall man ta med tre lås o låsa fast hjulen i ramen? Skall man hänga 4 timmar på bildäck? Skall man ta sin pendlingscykek? Tråkigt när man har en så fin fin cykel...

Cykel på gotlandsbåt
Minns jag inte fel så är det låst till bildäck vid överfarten bortsett från ett tillfälle då djurägare kan gå ner och kolla till djuren, du kan kanske passa på att kolla din cykel.

Cykel på gotlandsbåt
Kört fincyklar på bilen mången gång på gotlandsbåten utan några som helst problem. Jag tror att det är lugnt att ställa bara cykeln också. Men ett lås är väl aldrig fel.

Cykel på gotlandsbåt
Förutom att inga passagerare tillåts på bildäck förutom vid tidigare nämnda husdjurstillsyn, där en besättningsman är med, så lär varenda kvadratmeter vara TV-övervakad. Om det skulle börja brinna i en bil så vill ju besättningen veta det så fort som möjligt. Ett bra lås borde räcka mer än väl. Min största oro hade varit att surra cykeln så att inte eventuell sjögång orsakar några skador på den.

Cykel på gotlandsbåt
Ja bildäck är låst och skall aldrig besökas av passagerare under överfart, förutom vid tidigare nämnda husdjurstillsyn. Och ja övervakningen är maximal på fartyg - tro mig, man kan se _allt_. Och om någon mot förmodan skulle ta sig in på bildäck och stjäla cykeln under sjöresan, så kommer de ju ändå inte så långt. Att stjäla och begå brott ombord båtar är tämligen korkat.

Cykel på gotlandsbåt
Jag brukar använda mig av ett enkelt vajerlås för resväskor när jag parkerar min cykel där det är säkert. Väger lite och skyddar mot förhoppningsvis mot spontanbrott.

Cykel på gotlandsbåt
Ett spännband eller två är inte så tokigt för att försäkra sig om att cykeln inte välter under överfarten. Har åkt med cykel över ett par gånger och aldrig bekymrat mig över ev stöldrisk.

Cykel på gotlandsbåt
Loftberg sa:
Och om någon mot förmodan skulle ta sig in på bildäck och stjäla cykeln under sjöresan, så kommer de ju ändå inte så långt. Att stjäla och begå brott ombord båtar är tämligen korkat.
Största risken är väl i så fall att någon slänger den överbord.
Att någon skulle stjäla den är som sagt korkat, i alla fall om man upptäcker det innan båten lagt till.
Då är det ju bara att söka igenom varje bil som kör av.
Förutsatt då att ingen i besättningen tar och gömmer den. Men då hjälper nog inget lås ändå.

Cykel på gotlandsbåt
JFCarlstrom sa:
Hej
Jag funderar på att hälsa på mina föräldrar på gotland medelst fincykel. Men frågan är om man vågar ställa den på bildäck? Skall man ta med tre lås o låsa fast hjulen i ramen? Skall man hänga 4 timmar på bildäck? Skall man ta sin pendlingscykek? Tråkigt när man har en så fin fin cykel...
Du parkerar cykeln på bildäck, jag brukar inte ens låsa cykeln. Ta en matbit i restaurangen så är du hemma! ?

Cykel på gotlandsbåt
Fältprästen sa:
Loftberg sa:
Och om någon mot förmodan skulle ta sig in på bildäck och stjäla cykeln under sjöresan, så kommer de ju ändå inte så långt. Att stjäla och begå brott ombord båtar är tämligen korkat.
Att någon skulle stjäla den är som sagt korkat, i alla fall om man upptäcker det innan båten lagt till.
Då är det ju bara att söka igenom varje bil som kör av.
Förutsatt då att ingen i besättningen tar och gömmer den. Men då hjälper nog inget lås ändå.
Högst troligen får de inte söka igenom varje bil. Det måste vara specifik misstanke mot någon, man får inte göra generell sökning... Integriteten ska värnas så att inte någon blir "krengt"...

Cykel på gotlandsbåt
jomper sa:
Ett spännband eller två är inte så tokigt för att försäkra sig om att cykeln inte välter under överfarten. Har åkt med cykel över ett par gånger och aldrig bekymrat mig över ev stöldrisk.

Asså ursäkta men om cykeln riskerar att välta under överfart lär du för länge sen ha tagit på dig flytväst och skyndsamt ha tagit dig ut till en livbåt. Samt antagligen glömt att du ens äger en cykel.
Jag tror bortsett från det att risken är ca 0 att något händer. Har många ggr bara ställt ifrån mig cykeln och gått. Det störande är att den kostar.

Cykel på gotlandsbåt
staine sa:
jomper sa:

Asså ursäkta men om cykeln riskerar att välta under överfart lär du för länge sen ha tagit på dig flytväst och skyndsamt ha tagit dig ut till en livbåt. Samt antagligen glömt att du ens äger en cykel.
Jag tror bortsett från det att risken är ca 0 att något händer. Har många ggr bara ställt ifrån mig cykeln och gått. Det störande är att den kostar.
Den? Du vill att det ska vara gratis cyklar åt folket :-)

Cykel på gotlandsbåt
staine sa:

Jag har inget stöd på min cykel, och den brukar stå sådär halvbra lutad mot något när det är packväskor på.

Fast jag har bara varit med om att det gungar ordentlig en enda gång, då välte en drickaautomat och i princip alla satt och kräktes, bistron var stängd. Oväder och trasiga stabilisatorer på båten.

Cykel på gotlandsbåt
Jag åkte över i somras. Tror inte vi låste våra cyklar ens. Vi blev anvisade plats på bildäck där man fick lägga sin cykel. Spände inte ens fast dem, fanns dock prylar till det som MC-åkarna använde.
Det enda som var oskönt var att nå människa med tantcykel parkerat bredvid och inte lagt ned cykeln utan bara ställt den på sitt stöd, så den hade ju såklart ramlat på en av våra cyklar.
Tror inte att nån lär sno cykeln utan det man riskerar är nog lite repor om man inte spänt fast den eller om man har folk som ovan nämnd person som parkerar nära ;)

Cykel på gotlandsbåt
Fältprästen sa:

Hur skulle någon kunna göra det på ett låst och tillbommat bildäck? De seglar ju direkt inte runt med bogvisiret öppet.

ooms sa:
Högst troligen får de inte söka igenom varje bil. Det måste vara specifik misstanke mot någon, man får inte göra generell sökning... Integriteten ska värnas så att inte någon blir "krengt"...

Du missade stycket om att hela bildäck är TV-övervakat.

Cykel på gotlandsbåt
Har också haft över cykeln till Gotland fast det var anno 2006 så det är ju ett tag sen, men vill minnas att spänna fast cykeln var precis lika viktigt som att låsa den risken att den välter i vågor och vind är nog ganska stor tror jag. Sen finns det många rör vill jag minnas att låsa fast cykeln i gäller bara o komma tillräckligt nära om du inte har en vajer förstås. Jag spände fast min cykel från 2 håll så den inte skulle kunna välta åt något håll. Sen har vi problemet som det redan skrivits om. Nåt pucko som kanske ställer sig bredvid med bara hjälp av cykelns stöd och så välter den på din cykel tror det hände mig också faktiskt. Det är inte kul om du tar över fincykeln. Min erfarenhet är att folk skiter totalt i sånt dom kanske säger förlåt det inte meningen på sin höjd...

Cykel på gotlandsbåt
Ja, att surra cykeln ordentligt skulle jag säga är det allra viktigaste. Någon som påstår att vältrisk enbart existerar vid något så kritiskt som ett fartygs övergivande, har uppenbarligen aldrig varit på havet. Det är ett dynamiskt och levande element, det kommer alltid att röra sig - mer eller mindre. Det krävs betydligt mer för att välta en båt än vad som krävs för att välta en cykel.

Cykel på gotlandsbåt
Aron sa:
Fältprästen sa:

Hur skulle någon kunna göra det på ett låst och tillbommat bildäck? De seglar ju direkt inte runt med bogvisiret öppet.

ooms sa:

Du missade stycket om att hela bildäck är TV-övervakat.
Nej, det gjorde jag inte. Min kommentar var till Fältprästen som tyckte att det bara var att söka igenom varje bil. Det får de inte. Däremot kan ju tv-övervakningen användas till att hitta misstänkt bil, som då genomsöks.
Sedan är ju det faktum att generell sökning inte tillåts en stor anledning till att det är så lätt att lämna Sverige med massor av stöldgods i t.ex. skåpbilar. Allt för att ingen ska bli "krengt"...

Cykel på gotlandsbåt
Hmm. De gångar jag haft cykeln med på Gotlandsbåten har jag fått anvisat en plats mellan två spant utan surrningsmöjlighet. Fast överfarten har alltid varit lugn så det har gått bra.
Sedan får man ju tillbringa en stund i fräscha dieselavgaser innan man kan rulla av, helst efter alla lastbilar.
Om Gotlandsbolaget tycker jag inte, Gotlandsfärjan var betydligt roligare ( och billigare) när den fanns. Och med cykelplatser.

Cykel på gotlandsbåt
Ställer man cykeln inne eller ute?

04042014-DSC_0493.jpg

Cykel på gotlandsbåt
Det viktigaste när man sen är på Gotland är att man cyklar psykiskt. Åtminstone enligt Kjell Bergqvist rollfigur Harald i filmen Jack från 1977... :-)

(Cykla psykiskt i dagens tider, är det samma sak som att internet-cykla kanske?)

Senast redigerad av en moderator:
Cykel på gotlandsbåt
Jösses vad krångligt det här var då.
Kontentan, _Igenklijen_, är väl, kör bara, det går bra hursom och inget ont kommer att hända!
:p

Cykel på gotlandsbåt
ooms sa:
Allt för att ingen ska bli "krengt"...

Här ska du få en liten utmaning: Lista tre anledningar till varför det i demokratier inte är tillåtet för polisen att göra husrannsakningar och genomsökningar av bilar utan konkret misstanke om brott. Leta sedan upp tre länder där sådant är tillåtet och ta dig en rejäl funderare på om du verkligen skulle vilja bo i något av de länderna.

Du behöver verkligen inte redovisa vad du kommer fram till, vi ska inte göra detta till en politiktråd, men ovanstående är en nyttig tankeövning varje gång man spelar ut kränkthetskortet, eller PK-kortet, eller hådare-tag-kortet, eller alla-ska-med-kortet, eller #meeto-kortet eller vilket kort det än månde vara.

Cykel på gotlandsbåt
Eller 'jag-skriver-i-alla-trådar-och-har-alltid-nåt-smart-att-säga-även-om-jag-egentligen-aldrig-visat-minsta-hint-om-att-jag-faktiskt-cyklar-på-riktigt'-kortet"...

Cykel på gotlandsbåt
Ta cykel fan cykla ombord lås fast den vid räckena som finns på bildäck klart gå upp i båten ta en macka eller något annat en öl vänta 3.5 timme så kommer du till Visby.Och båt jäveln går på skit numera och naturgas.Den skall tydligen visas i fjollträsk.

Cykel på gotlandsbåt
sdx sa:
Ta cykel fan cykla ombord lås fast den vid räckena som finns på bildäck klart gå upp i båten ta en macka eller något annat en öl vänta 3.5 timme så kommer du till Visby.Och båt jäveln går på skit numera och naturgas.Den skall tydligen visas i fjollträsk.

word

Cykel på gotlandsbåt
Aron sa:
Nu var det några år sedan jag åkte färja, men då var det inga problem att komma till bildäck.
Min erfarenhet av Gotlandsfärja är ringa och framför allt var den i mycket unga år, så den kan jag inte uttala mig speciellt mycket om.
Men bildäcket är väl ändå tillgängligt vid avfärd och ankomst nuförtiden?

Cykel på gotlandsbåt
Aron sa:
Här ska du få en liten utmaning: Lista tre anledningar till varför det i demokratier inte är tillåtet för polisen att göra husrannsakningar och genomsökningar av bilar utan konkret misstanke om brott. Leta sedan upp tre länder där sådant är tillåtet och ta dig en rejäl funderare på om du verkligen skulle vilja bo i något av de länderna.
Jag kan direkt hitta ett land och tillfälle då jag blev stoppad utan misstanke om brott. Gränsen till Schweiz. Stickprov utan speciell misstanke om brott.
Tog visserligen en halvtimme för en lite längre genomgång av mitt pick och pack, men jag hade inga problem med det. Och det är definitivt en en demokrati (en riktig) som jag kan tänka mig att bo i.
I Sverige får tullen visserligen öppna bilar som är på väg ut ur landet, men de får inte stoppa dem, oavsett vad de hittar.
Och ja, nu skrev jag inte om poliser, jag vet.

Cykel på gotlandsbåt
Chilla! Ställ cykeln på bildäck, går att nästan lägga ner på anvisad plats. (Något som redan ligger ner kan inte ramla) Har åkt den färjan säkert 50 ggr med cykel värd 100tkr med exakt 0 problem. Ta en öburgare och sen bombar du norrut med vinden i rygggen (9av10ggr)

Cykel på gotlandsbåt
ToniTrajcevski sa:
Chilla! Ställ cykeln på bildäck, går att nästan lägga ner på anvisad plats. (Något som redan ligger ner kan inte ramla) Har åkt den färjan säkert 50 ggr med cykel värd 100tkr med exakt 0 problem. Ta en öburgare och sen bombar du norrut med vinden i rygggen (9av10ggr)

+1
Men för att käka "öjburgaren" måste du vara så rik så du har råd med en cykel för 100k
;P

(annars är tipset att det finns en micro utanför restaurangen)

Cykel på gotlandsbåt
Ni kanske tycker att jag låter paranoid, men jag har råkat ut för ett och annat när det gäller cykeltjuveri, och jag har inte råd med en ny hoj på ett bra tag...

Men det låter ju bra att folk åkt över med hojjar som är dyrare än min på färjan utan att ngt hänt dem. Egenttlign det lite sjukt hur mycket man måste tänka på det här...

Cykel på gotlandsbåt
Du är nog inte speciellt ensam, här är i alla fall en till. Jag är ganska jobbig när jag måste parkera mina cyklar någonstans (förutom pendlarcykeln).

Var på cykelsemester med en sån där gravel, bodde på vandrarhem, gav mig inte förrän jag fick ha cykeln på rummet trots att dom hade förråd, och jag hade ett bra lås på cykeln. Har även haft med graveln på några jobbresor, likadant där, har inte gett mig förrän jag fått ha den i något inre förråd typ sånt där dom har för väskor för lämnande gäster, och då givetvis låst ordentligt fast personal alltid är med när någon hämtar väskor. Och typ släpa in racern på inhägnad uteservering om den är med.

Skulle jag rest med Gotlandsfärjan hade jag nog tjatat tills jag hade fått ställa in cykeln i kommandohytten, låst givetvis. Inte för att det behövs egentligen. Tycker det låter betryggande vad dom skrivit i tråden.

Cykel på gotlandsbåt
“It is preoccupation with possession, more than anything else, that prevents men from living freely and nobly.”

Bertrand Russell, Principles of Social Reconstruction (1917)

Tillbaka
Topp