Cykel på gotlandsfärjan

Rooskilj

Medlem
Cykel på gotlandsfärjan
Hej

Snabb fråga. Skall till Gotland med familjen en vecka. Frågan är hur cykeltransport på färjan går till. Får jag ha cykel på taket eller måste jag leda in den? Jag vet att jag borde ha frågat, men det kom lite abrupt och deras kontakt är stängd.

Tacksam för svar

Cykel på gotlandsfärjan
Med destinations Gotlands stora färjor är det i alla fall 4,5m fri höjd.

Vid incheckning tilldelar dom dig en fil att köra i som kommer ha höjd nog oavsett.

Cykel på gotlandsfärjan
Tänk på att Gotlandsbåtens katamaran(er) har snävare mått för "vanlig" personbil och betydligt trängre bildäck än Destination Gotlands färjor SF1500/SF700 så åker du med dem är det nog bra å dubbelkolla med bokningen så du slipper problem vid incheckning.

Cykel på gotlandsfärjan
Maxhöjd på SF700 är 2,60. På SF 1500 är det inga problem. Jag upptäckte just detta och kommer få leda på cyklarna på vägen till Gotland. Hade bokat stora färjan hem så det får väl ses som tur i oturen.

Cykel på gotlandsfärjan
Bra att det löste sig. Destination Gotland är bra att ha att göra med. De brukar lösa det mesta i 'udda' transportväg.
Hade det varit SJ hade cyklarna blivit avkastade i Avesta. :-(
(Och hade det varit Ryan Air hade du fått checka ut ditt €450 specialbagage på en annan flygplats, 40 mil från där du landade själv. 3,5 veckor efter du åkt.)

Cykel på gotlandsfärjan
Åkte stora 1500 från Nynäs i morse och det var en hel hög med bilar som hade cykel på taket.
Dock ska man se upp om man har cykel hängandes bak på krok då jag såg en bil som hade så och då tog däcken i marken/ rampen när bilen neg till när den kördes upp på rampen.
Mina däck fick åka i packlinen:)

Cykel på gotlandsfärjan
Tillbaka
Topp