Cykel på Gran Canaria i november

Tittade precis på deras hemsida och det verkar som om de har gjort om vinterschemat ordentligt jämfört med vad som låg på sidan tidigare.

Kommer ni till Mirador i Santa Lucia får ni inte missa deras Gamla kläder (Ropa Vieja). Den är mycket god (muy rico) - säg det så får ni påfyllning.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Äh ska den här skittråden komma upp igen.

+1
Kanske lika bra att jag funderar på att ta ut lite av min sommarledighet nu istället.

Björn72: Vi fikade ju på Mirador. Inga Gamla kläder denna gången, får bli nästa!

Orbeamannen: Ska du cykla med FM? Jag tyckte att det var trevligt med sällskap under turen. Och guide-Viktor, med jättevaderna, var lagom sparring... ;-)

Stort +1 för www.free-motion.net

Hade inte bokat i förväg då de i telefon sa att de hade mycket cyklar inne. Väl på plats i butiken provades snabbt en Cannondale Synapse Carbon med trippelklinga ut. Blev dessutom utrustad med både hjälm, slang och pump - allt för €17:90 - ett fynd. Några minuter senare var jag på väg upp för mitt första bergspass. Termometern på ca 25 grader och strålande solsken. Klättrade upp på ett par olika pass. Denna dag kommer nog dessvärre bli dyr i längden, cykelresa och en riktig räcer har kommit in på önskelistan. Några bilder:

IMG00263.jpg ht=544

På väg upp till Fataga

IMG00270.jpg ht=725

Slingrande nyasfalterad väg på väg upp till San Bertolome

IMG00275.jpg ht=544

Fruktstund i Santa Lucia

IMG00281.jpg ht=725

Precis så här slät och tom på bilar var vägen upp till Temisas

Race2010-11-04Hjd-Distans.png ht=435

En höjdkurvkurva oxå.

Vi har precis bestämt oss för att åka till GC med familjen nästa höst. Längtar redan. Då ska det hyras hoj minsann :) Känns att racer är mest häftigt!

Nu är vi hemkomna efter en vecka på GC med familjen. Tanken var att jag skulle cykla på fm när familjen badar. Jag hyrde en Cannondale Synapse med trippelparti på free-motion.
Då jag bodde i Puerto Rico tyckte jag det var litet långt att haka på deras organiserade turer så jag körde själv.
På måndagen blev det bara en tur från Playa Ingles till Puerto Rico. Pga kraftigt försenat bagage fick jag inte cykelgrejorna förrän sent på måndag em.

Tisdag fm tog jag en tur till Soria och tillbaka. En trevlig tur med liten klättring upp till 650h.
På väg upp träffade jag en norrman som jag även fikade med uppe i Soria. Härligt att få prova på att cykla i ordentliga backar.

IMGP0798Small.JPG ht=480

Vägen upp till Soria från Arguinegin.

IMGP0799Small.JPG ht=480

Fina cykelbanor, men det var några bilar som förirrat sig dit ;-)

IMGP0801Small.JPG ht=480

Här börjar klättringen.

IMGP0803Small.JPG ht=480

Vägen upp mot Soria

På onsdagen blev det delfinsafari hela dagen.

Torsdagsturen började med samma klättring upp mot Soria, men sedan tog jag vänster upp över Tauropass. Därefter vidare upp mot Ayacata. Generellt är det mycket fina vägar men det var 3-4km på vägen upp mot Ayacata som var riktigt dåligt. Väl i Ayacata stannade jag och stärkte mig med en Pepsi och en Cafe Solo. Det känndes i kroppen och jag var osäker på om jag skulle fortsätta uppåt men insåg att jag skulle ångra mig efteråt om jag inte forsatte. Jag satte alltså kurs mot Pico de las Nieves, toppen av Gran Canaria på 1950 m.ö.h. De sista km var riktigt tunga men jag belönades med en finfin utsikt och specialpris på inköpen i den lilla vagnen på toppen, cyklister fick rabbat enligt en gamla mannen.

IMGP0804Small.JPG ht=480

Ta till vänster upp mot Tauropass

IMGP0806Small.JPG ht=480

Vägen upp till Tauropass var rejält brant och inte i bästa skick.

IMGP0812Small.JPG ht=480

IMGP0814Small.JPG ht=480

Fika i Ayacata

IMGP0820Small.JPG ht=480

Trött cyklist på toppen.

IMGP0823Small.JPG ht=480

Dålig väg till Ayacata

Nervägen var den stora belöningen, mil efter mil med serpentinvägar. Hem hörde jag ner via Ayacata och vidare till Mogan - Puerto de Mogan och till Puerto Rico. Totalt 115km och ca 2600 höjdmeter samt rejält trötta ben men lycklig.

IMGP0824Small.JPG ht=480

Vägen strax norr om Mogan

Fredagen var jag så stum i benen att det bara blev en tur till Playa Ingles och återlämning av cykeln

Fiiina bilder! Vägen norr om Mogan har jag bara tagit i bil, men nästa gång står den lätt överst på turlistan:)

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Härligt! Pico de las Nieves är en skön
> utmaning.
> /J

Mmmmm, men då helst från öster så man får max antal höjdmetrar per cyklad kilometer.

Finns en kvadriljon Gran Canaria-trådar på Happy, men den här verkade lämplig att bumpa.

3-10/11 är jag på GC nån kilometer från Puerto de Mogán och med mig har jag cykeln (lvg), någon happyit som vill med på en tur?
Förra året tog jag och EvenSteven en trevlig tur upp till Ayacata :)

Tillbaka
Topp