Cykel på köpet —> nånting kul

Peth

Aktiv medlem
För att göra en lång historia kort: köpte ett hus och i garaget står en "elgiganten-cykel" (från typ allra första driven de hade), fick så att säga cykeln på köpet. Går det att göra något kul med ramen, typ bygga en ss eller ännu hellre, en ok pendlarhoj, eller är det merallåtervinningen som gäller?

Peth skrev:
-------------------------------------------------------
> För att göra en lång historia kort: köpte ett
> hus och i garaget står en "elgiganten-cykel"
> (från typ allra första driven de hade), fick så
> att säga cykeln på köpet. Går det att göra
> något kul med ramen, typ bygga en ss eller ännu
> hellre, en ok pendlarhoj, eller är det
> merallåtervinningen som gäller?

Det är ruskigt dålig kvalitet på alltihop. Direkt farlig faktisk. Jag har en period för länge sen försökt pendla på den svarta Nakaharamodellen. Förutom att det var tråkigt vet jag att jag fick gå uppemot tre mil vid två olika tillfällen på grund av fel man inte förväntar sig. En gammal stålcykel oavsett skick ger oerhört mycket mer glädje. Släng skiten eller ge till någon som bara cyklar fram och tillbaka till brevlådan.

Edit: Förlorade och extra bokstäver städade.

Senast ändrad:
Tror att happy gjorde något test på _riktigt_ billiga mtb:er för några år sedan. Typ från Jula och liknande.
Om jag inte minns fel förvandlades hjulen till tacos bara genom ett kraftfullt tramptag eller försök till wheely (stavning?).
Jag gissar att kvalitén är ungefär densamma på cykel-på-köpet-cyklar.
Det är nog inte meningsfullt att lägga tid på att göra i ordning något som sedan kommer falla isär.
Fast kan ju vara bra att öva på om du vill testa att göra en budget-SS.

Kör den till glasskiosken. Du slipper bry dig om att låsa den. Kassera när den går sönder.

vingelstyret skrev:
-------------------------------------------------------
> Använd som lånecykel till besökande närboende
> middagsgäster med bil och dyl.

Klart bästa förslaget!

Låt den vara som den är. Går inte att göra något kul av den, utan att det skenar iväg kostnadsmässigt... och det är då fortfarande en skitcykel.

Använd cykeln, men sätt gärna på ett par Big Apple-däck så har du en lättrullad slarvcykel. Schwalbe Big Apple 26 x 2.15" (eller ännu hellre 2.35" om det får plats) kan man köpa billigt för ca 150-160 kr/st från Tyskland.

Tack för svar. Kollade lite närmare på cykeln som är av modellen Mingo 4900 (inte mycket står att läsa på Internets om cykelmärket Mingo). Aluram med Shimano STX-växlar och cantileverbromsar.

Nya (läs bättre begagnade) hjul och däck, en översyn av drivlina och en ny sadel så blir det nog en utmärkt sommarstugecykel.

Är det verkligen en cykel-på-köpet? STX och STX-RC är föregångare till Deore, så det är ändå hyfsad nivå. Jag hade förväntat mig Tourney-komponenter.

Blev förvånad själv. Köpte huset av mina föräldrar och vet att de efter en runda på elgiganten på nittiotalet kom hem med tre cyklar. Nu kan de ju ha gått och köpt en ny cykel sedan dess, men med tanke på deras preferenser när det kommer till cyklar är det scenariot ganska osannolikt.

Tillbaka
Topp