Cykel på tåg

Cykel på tåg
Hej! Jag undrar om någon här kanske vet.
Jag och min son skulle så gärna åka till järvsö och köra downhill med våra cyklar i sommar och ta med dem på tåg. Är det ens möjligt? Sträckan är mellan Jönköping och järvsö. Har ingen bil… tacksam för svar! 🙏🏻😊
Hälsningar Nadja

Cykel på tåg
Det kan gå om du använder små cykelväskor som kräver att cyklarna demonteras, hjul plockas av, sadel skjuts ned och styre vrids. Men två väskor kommer göra det svårare att stuva undan dem på tågen.

Cykel på tåg
Hej! Jag undrar om någon här kanske vet.
Jag och min son skulle så gärna åka till järvsö och köra downhill med våra cyklar i sommar och ta med dem på tåg. Är det ens möjligt? Sträckan är mellan Jönköping och järvsö. Har ingen bil… tacksam för svar! 🙏🏻😊
Hälsningar Nadja
Det borde gå, men den bistra verkligheten är att det fungerar uselt att ta med cykeln på tåg längre sträckor i Sverige.

Resan kräver en hel del tålamod, tid och lite tur. Som Berk skriver ovan går det att ta sig till Järvsö via regiontåg med många byten. Ifall ni tar er till Linköping/Norrköping med direkttåg klarar ni er med tre byten. Annars blir det ett fjärde i Nässjö. Från Östergötland fortsätter ni norrut med Mälartåg och sedan Tåg i Bergslagen vidare till Järvsö. Notera att man inte får kliva av med cykel på Stockholms central, planera bytet till någon annan station. Det är också ett begränsat antal cykelplatser på tågen och man ”konkurrerar” med rullstolar och barnvagnar som har förtur.

Ett annat alternativ är att montera ned cyklarna och packa i väskor. Då får ni ta med dem på SJ tåg. Men är det trångt kan konduktören vägra släppa på er.

Mer info hittar du på: https://happyride.se/cykel-pa-tag/

Lycka till!

Cykel på tåg
Cykel på tåg
Det är riktigt bra! Lite snabbare än bilen från Stockholm till Järvsö. Tyvärr får man dock inte stiga på med cyklar i Stockholm ...
Nja, du får inte ta cykel genom huvudbyggnaden. Du får ta ned cykel borta vid sista spåret (19) och/eller vid Arlanda Express och sen leda den till den platform tåget går från.

Screenshot_20250510-105442562 (1).webp

Cykel på tåg
Nja, du får inte ta cykel genom huvudbyggnaden. Du får ta ned cykel borta vid sista spåret (19) och/eller vid Arlanda Express och sen leda den till den platform tåget går från.

Visa bilaga 768035

Tack för det! Jag gick på att man inte får stiga på och av med cykeln på endeltåget vid Centralen och Arons inlägg ovan.

Cykel på tåg
Tack för det! Jag gick på att man inte får stiga på och av med cykeln på endeltåget vid Centralen och Arons inlägg ovan.
Det stämmer bra för pendeltågen (vars plattformar går nere halvvägs till jordens mitt). De tågen kan man inte gå på eller av med cykel på Stockholms Central. Pendeltågen kan man dock komma på/av på Odenplan och Södra station (under de tider man får ta cykel på pendeltåget).

Cykel på tåg
Det stämmer bra för pendeltågen (vars plattformar går nere halvvägs till jordens mitt). De tågen kan man inte gå på eller av med cykel på Stockholms Central. Pendeltågen kan man dock komma på/av på Odenplan och Södra station (under de tider man får ta cykel på pendeltåget).

Ja, och vid Odenplan bara entreen vid korsningen Vanadisvägen/Dalagatan. Använde den när vi köpte en begagnad gruscykel till sonen.

Cykel på tåg
Det borde gå, men den bistra verkligheten är att det fungerar uselt att ta med cykeln på tåg längre sträckor i Sverige.

Resan kräver en hel del tålamod, tid och lite tur. Som Berk skriver ovan går det att ta sig till Järvsö via regiontåg med många byten. Ifall ni tar er till Linköping/Norrköping med direkttåg klarar ni er med tre byten. Annars blir det ett fjärde i Nässjö. Från Östergötland fortsätter ni norrut med Mälartåg och sedan Tåg i Bergslagen vidare till Järvsö. Notera att man inte får kliva av med cykel på Stockholms central, planera bytet till någon annan station. Det är också ett begränsat antal cykelplatser på tågen och man ”konkurrerar” med rullstolar och barnvagnar som har förtur.

Ett annat alternativ är att montera ned cyklarna och packa i väskor. Då får ni ta med dem på SJ tåg. Men är det trångt kan konduktören vägra släppa på er.

Mer info hittar du på: https://happyride.se/cykel-pa-tag/

Lycka till!
Det är X-trafik inte TiB som trafikerar Järvsö.

Cykel på tåg
Underbar trådrubrik eftersom tidigare varit väldigt specifika. Jag lägger in ett tips för resande Stockholm- Göteborg, Mälartåg till Örebro, sen kör Västtåg hela vägen. Jag bytte i Herrljunga (på väg från Göteborg)

Cykel på tåg
I helgen tog jag Tåg i Bergslagen Örebro - Rättvik för att köra Mörksuggejakten.
Gick relativt smidigt.
Höll på att bli ersättningsbuss i Borlänge på ditvägen, men det löste sig...
Knep sista cykelplatsen (av två) i Borlänge på vägen hem och näste man blev nekad.
Skulle lätt göra samma resa igen, men nästa år kanske jag får med dottern också och det blir ju lite lurigare att få plats med två cyklar...

Cykel på tåg
I helgen tog jag Tåg i Bergslagen Örebro - Rättvik för att köra Mörksuggejakten.
Gick relativt smidigt.
Höll på att bli ersättningsbuss i Borlänge på ditvägen, men det löste sig...
Knep sista cykelplatsen (av två) i Borlänge på vägen hem och näste man blev nekad.
Skulle lätt göra samma resa igen, men nästa år kanske jag får med dottern också och det blir ju lite lurigare att få plats med två cyklar...
Brukar ibland köras med det nya tåget där och det har 6 st cykelplatser.

Cykel på tåg
Skulle åka från Linköping till Sundsvall med en cykel. Hade tänkt ta TiB Mjölby - Gävle. Kollade i förväg och TiB var inställt på vissa sträckor så jag tog mälartåg Linköping - Eskilstuna - Uppsala - Gävle. Var först på alla byten och fick med cykeln. Sedan X-tåg från Gävle till Sundsvall. Först på även där då de bara har två cykelplatser. Den andra står tom. Hade med spännband och de behövdes. Startade 06:10 i morse och kommer kanske fram 15:40.

Edit: hade kanske kunnat kapa 90 minuter på restiden men jag ville inte stressa det korta bytet i Gävle.

Cykel på tåg
Skulle åka från Linköping till Sundsvall med en cykel. Hade tänkt ta TiB Mjölby - Gävle. Kollade i förväg och TiB var inställt på vissa sträckor så jag tog mälartåg Linköping - Eskilstuna - Uppsala - Gävle. Var först på alla byten och fick med cykeln. Sedan X-tåg från Gävle till Sundsvall. Först på även där då de bara har två cykelplatser. Den andra står tom. Hade med spännband och de behövdes. Startade 06:10 i morse och kommer kanske fram 15:40.

Edit: hade kanske kunnat kapa 90 minuter på restiden men jag ville inte stressa det korta bytet i Gävle.
Ja, all tågtrafik över Borlänge är inställd i en månad.
Tänkte prova att ta med mig cykel ner till Mjölby med TiB. Går 4 tåg per dag den sträckan och då borde man komma med på tåget med cykeln någon av turerna.

Cykel på tåg
Detta Norrtåg, och enligt uppgift även nästa, är däremot av annan typ, samma som TiB. Vi var två med cyklar från Umeå till Vännäsby, sedan har jag varit ensam. Preliminärt 32 personer mot Haparanda så hoppas högst en person till har cykel (egentligen hoppas jag att alla har cykel såklart). Jag har i alla fall hängt på sadelväskan och ramväskan nu när det sägs att belastningen fortsätter vara mindre.

Det är långa avstånd här i norr och jag är tacksam att tåget fungerar.

Cykel på tåg
Utmanade ödet och tog tåget till startpunkten för ett litet bikepackingäventyr ifrån vilken planen sedan var att cykla hem. Tog av hjul och pedaler, sänkte sadeln och vände styret, samt paketerade in cykelväskorna på lämpliga ställen för att hålla mig inom maxmåtten som SJ stipulerat. Slog sedan in hela alltet i två stora sopsäckar och tejpade ihop (plus lite bubbelplast runt känsliga delar (på cykeln, inte mig...)).
Slutligen fäste jag axelremmen från riktiga cykelväskan (som jag inte ville bära med mig under cyklingen sen) i snabblåsen så jag också kunde bära "väskan" på ett någorlunda smidigt sätt.

IMG_0450.webp

IMG_0451.webp

Det var lite nervöst i och med allt man läst om nekade påstigningar etc., men allt gick väldigt smidigt och inget knussel från någon tågvärd!

IMG_0460.webp

Senast ändrad:
Cykel på tåg
Enligt den länken går det med tre regionaltåg från Nässjö till Järvsö.
Regionaltåg från Nässjö till Järvsö tror jag inte finns?
edit: givetvis finns det inte ett regionaltåg hela vägen....borda man ju fattat.

Då blir det väl 4a byten, första Jönköping-Nässjö?

Senast ändrad:
Cykel på tåg
Regionaltåg från Nässjö till Järvsö tror jag inte finns?
Eller menar du med 3 byten av regionaltåg?
Då blir det väl 4a byten, första Jönköping-Nässjö.
För sträckan Mjölby-Järvsö finns regionaltåg men Nässjö-Mjölby är kanske svår att få till med regionaltåg?
SJ-tåg Nässjö - Norrköping går ju i massor men då kan cykel vara ett problem.....

Östgötapendeln, Mjölby-Norrköping
Mälartåg, Norrköping-Stockholm
Mälartåg, Stockholm-Uppsala
Mälartåg, Uppsala-Gävle
X-tåget, Gävle-Järvsö

Cykel på tåg
För sträckan Mjölby-Järvsö finns regionaltåg men Nässjö-Mjölby är kanske svår att få till med regionaltåg?
SJ-tåg Nässjö - Norrköping går ju i massor men då kan cykel vara ett problem.....

Östgötapendeln, Mjölby-Norrköping
Mälartåg, Norrköping-Stockholm
Mälartåg, Stockholm-Uppsala
Mälartåg, Uppsala-Gävle
X-tåget, Gävle-Järvsö
Men sen är det ju Jönköping-Nässjö också.
Men det är nog det minsta problemet iofs...

Cykel på tåg
Nässjö-Tranås-Mjölby-Norrköping, krösatågen Nässjö till Tranås. Östgötapendeln Tranås till Mjölby. Annan Östgötapendel Mjölby till Norrköping.

Cykel på tåg
Hej medcyklister! Jag efterlyser erfarenhet om Snälltåget: Har någon rest / försökt resa med Snälltågets vanliga dagtåg (inte de till Jämtland som har med en särskild cykelvagn) och tagit med en cykel i väska?

Anledning är att en deltagare till UTU undrar hur strikta de är på måtten. Hen har en Rinko-cykel, vilket är något större än än vikcykel och Snälltågets officiella mått, men betydligt mindre än en "normal" rando/landsvägscykel i väska.

Tillbaka
Topp