Cykel renovering, gammal Mustang

imme7

Medlem
Cykel renovering, gammal Mustang
Plockade upp denna goding för 100kr, har stått i flera år. Ska bli universitetscykel för mig i Uppsala, vågar inte hojja runt på mina andra cyklar.

Jag tänker sätta lite nya komponenter på denna:
- nya däck och slangar
-byta Clb bromsarna till ett par Shimano RSX- fälgbromsar
-byta ut sachs commander mot en 7x1 setup, med Shimano frikrans och ett downtube reglage
-ny kedja

Har inte stenkoll på vad som går och inte går

Hojta gärna till om ni har någon input eller sitter på lite delar!


C97F1823-44DA-4CF3-A859-783404B27FE5.jpeg
 

Bilagor

  • 392AD7B4-A4A6-4C5B-BC5D-670CD90D3219.jpeg
    392AD7B4-A4A6-4C5B-BC5D-670CD90D3219.jpeg
    559.3 KB · Besök: 70
  • 8C8312CB-4D18-4FD7-AAFF-867A92F8501B.jpeg
    8C8312CB-4D18-4FD7-AAFF-867A92F8501B.jpeg
    565.9 KB · Besök: 69

Carl.M

Medlem
Cykel renovering, gammal Mustang
Har du inte gjort det redan så borde du serva alla lager (hjul-, styr- och vevlager), rengör dem, byt ut kulorna (om de inte fortfarande är spegelblanka utan skavanker), fetta in och justera.
 

Kalle med K

Aktiv medlem
Cykel renovering, gammal Mustang
Du tycks ha gjort ett gott kap, 100 kr för en gammal 80-tals cykel i sällsynt gott skick. Att byta däck förefaller självklart, dom har knappast åldrats med behag. Som Carl.M skriver lagren behöver kanske en översyn. Bromsar CLB är kanske inga toppen bromsar men nya bromswirar och kabelhöljen av god kvalitet plus nya kvalitetsbromsbackar kan göra underverk. RSX-bromsarna har bara 49mm reach, räcker det. Och jag instämmer med Kashmirsocialisten varför byta växlar om dom funkar. Eventuellt behöver du byta wirar och höljen även här, istället för bakhjul, kassett, kedja, reglage och nya växelwirar och höljen. Dessutom har du antagligen 126mm avstånd mellan gaffeländarna, byter du behöver kanske du vidga baktriangeln till 130mm
 

Batavus

Aktiv medlem
Cykel renovering, gammal Mustang
Det är en friktionsväxel, men är det 2x5 växlar ursprungligen? Lägg int fö mö peeng på'n, ser rätt lagom välvål'd ut fö studra, men sadeln verkar helt slut.
 

ADD

Aktiv medlem
Cykel renovering, gammal Mustang
3x2. 3vxl Torpedonav med tydliga klicklägen. Med 2 klingor utanpå som manövreras med en Hi/Lo spak. Har haft en sådan och var helnöjd med den. Skulle absolut inte byta utan mkt goda orsaker om det var min Mustang.
 

aben

Aktiv medlem
Cykel renovering, gammal Mustang
Säger samma som övriga ovan: jag hade bytt däck, kedja och sadel, kanske även styre och gjort en grundlig service på resten av cykeln, då blir den fit for fight och en trevlig brukshoj.
 

imme7

Medlem
Cykel renovering, gammal Mustang
Efter all bra input jag har fått här i tråden, blir det nog att behålla växelsystemet. Fick av någon konstig anledning inte få det att fungera när jag använde den. Men hela systemet behöver nog en genomgång. Jag har dock inte bra koll på hur man ställer in växlarna, men borde nog finnas manualer online. Får hålla det billigt helt enkelt och byta vajrar och höljen, och bromsklossar, utöver en grundlig service.

Hur servar man ett faubervevparti? Hittade ingen vettig info på google
Mitt dimmiga minne säger att Huret-Sachs Commander är ett 2 x 6 system med två navväxlar och 6 indexerade utanpåliggande
Det stämmer!
 

aben

Aktiv medlem
Cykel renovering, gammal Mustang
Efter all bra input jag har fått här i tråden, blir det nog att behålla växelsystemet. Fick av någon konstig anledning inte få det att fungera när jag använde den. Men hela systemet behöver nog en genomgång. Jag har dock inte bra koll på hur man ställer in växlarna, men borde nog finnas manualer online. Får hålla det billigt helt enkelt och byta vajrar och höljen, och bromsklossar, utöver en grundlig service.

Hur servar man ett faubervevparti? Hittade ingen vettig info på google

Det stämmer!
Spara bromsklossarna och jämför bromsverkan mot de nya du köper, rostfria stålfälgar är lite kinkiga och skall helst ha speciella klossar som jag tror inte tillverkas längre.

Samt att låsmuttern på vänster sida av vevpartiet är vänstergängad.
 

kais01

Aktiv medlem
Cykel renovering, gammal Mustang
byt till kompressionsfria bromshöljen no matter what. gör du det kan det hända föreliggande bromsar funkar i närheten av bra, och iaf tillräckligt för den framfart cykeltypen lockar till.

de här enklare 80tals-cyklarna tenderar att gå påtagligt stötigt. det kan bli bättre om du köper fetare däck. även rullet förbättras, bara du köper en vettig sort. på köpet kommer den se mindre jönsig ut:)
 

Pedalisten

Aktiv medlem
Cykel renovering, gammal Mustang
har för mej att det var en helt egen kassett på dom där naven, alltså inte frikrans. Så vill du byta kan " fyndet" dra iväg i pengar
 

Köp & Sälj

Topp