Cykel-SM får avslag – med två dagars varsel

Det jag läst i media (börjar med det som brasklapp) är att de boende känt sig otrygga, inte pga cyklister utan pga följebilar som de upplever kör 100km/h på 30-vägar.

Huruvida det stämmer eller inte har jag ingen aning om.

Det jag läst i media (börjar med det som brasklapp) är att de boende känt sig otrygga, inte pga cyklister utan pga följebilar som de upplever kör 100km/h på 30-vägar.

Huruvida det stämmer eller inte har jag ingen aning om.
Det är rätt väl avhandlat i denna tråd gällande avstånd mellan tävling och de klagande. Jag känner mig jävligt orolig av bekämpningmedlen i Sveriges samlade golfbanor. Kan jag stänga dem direkt eller måste jag gråta ut i Aftonbladet först. Det är dags för tjänstemannaansvar igen. Inkompetensen som vi föder med våra skattepengar är monumental.

För det första anser jag att UCF har GROVT misskött hela tillståndsprocessen. Man ansöker inte < 6 månader innan tävling och man inkommer med kompletterande uppgifter inom en vecka. Man dröjer ABSOLUT inte 4 veckor.
Det är alltid rätt att kontrollera med bägge parter men jag tvivlat på att han bluffar med saker som är lätt att kontrollera som t ex att han kontaktade arrangörerna för > 1 år sedan. Då är det ett måste för en seriös arrangör att fixa ett personligt infomöte vilket UCF inte gjort.
Infobrev är inte heller tillräckligt i praktiken, man fixar ett infomöte. Om UCF hade gjort det hade de upptäckt att infobrevet med en inbjudan som de kanske/kanske inte skickade inte hade kommit fram till berörda.
Det är så många punkter som UCF har missat att jag inte ens behöver lita på T.
Hela idrottssverige dignar under de krav som numera ställs på små, ideella organisationer, krav som inte alls står i proportion till resurserna. Det är kommuner, förbund, myndigheter, media, allmänhet/kringboende, samt medlemmar som inte fattar skillnad på ideellt och kommersiellt.

Nu vet jag inte hur stort UCKs kansli är, men det är sannolikt inte överbefolkat av jurister, kommunikatörer och allsköns handläggare som kan pyssla med detta på betald arbetstid.

Trots allt vackert tal om idrottsrörelsens betydelse för samhället så tror jag dessvärre att den modell vi har för organisering av idrott -framför allt ungdomsidrott- i Sverige står inför stora och smärtsamma förändringar.

Hela idrottssverige dignar under de krav som numera ställs på små, ideella organisationer, krav som inte alls står i proportion till resurserna. Det är kommuner, förbund, myndigheter, media, allmänhet/kringboende, samt medlemmar som inte fattar skillnad på ideellt och kommersiellt.

Nu vet jag inte hur stort UCKs kansli är, men det är sannolikt inte överbefolkat av jurister, kommunikatörer och allsköns handläggare som kan pyssla med detta på betald arbetstid.

Trots allt vackert tal om idrottsrörelsens betydelse för samhället så tror jag dessvärre att den modell vi har för organisering av idrott -framför allt ungdomsidrott- i Sverige står inför stora och smärtsamma förändringar.
Du har en viktig poäng i vad du skriver.

Den som har vissa insyn i hur ungdomsfotbollen i exempelvis Sthlm med omnejd organiseras och sköts idag kan antagligen med lätthet styrka din tes samt utvidga den både en och två gånger.

OnT: hur svårt skall det vara att framföra en följebil på ett snyggt sätt? Om inte annat i förebyggande syfte. Lite självinsikt hos personerna bakom rattarna och frågan är avgjord innan den ens hunnits gnällas över.

Någon som sett vad som gäller inför helgens tävlingar, var ska jag släppa av ungarna för start?
Inte sett något.
Kollar UCKs hemsida löpande.
Har sett en liten notis (tror det var FB) där det står att besked ska ges under måndagen. Måndagen är inte slut.
Kan verkligen förstå om organisationen har behov av återhämtning !!!!! men ett kort meddelande om läget till oss som anmält oss lördag/söndag skulle sitta fint.

Var personligen glad åt den bana som fick avslag. Jämfört med förra årets (cykel)bana där vi tävlade på cykelbanor med andra ”normala” cyklister. Klungan mötte exempelvis lådcykel.
Jag var livrädd.
Inte ens cykelbanorna var alltså avstängda när rollatorklasserna avgjordes.
Jag var då ganska upprörd och pratade med tävlingsledningen om mina upplevelser. Såg på papperet bättre ut i år.

Kanon att UCK tagit på sig att fixa SM i år igen trotts den kritik de fick av mig ?.
Är ju inte lätt hitta arrangörer idag.

Frågan jag svarat på sent måndag är ändå möjligen en indikation på att UCK behöver hjälp på kommunikationssidan.

Jag är inte rätt person att hjälpa dem. Kanske någon annan Happyit kan ställa upp om UCK själva ser behovet?

Möjligt jag missat info om helgens tävlingar. I så fall bekräftar det att jag är fel person att hjälpa till på nätet ?

Var personligen glad åt den bana som fick avslag. Jämfört med förra årets (cykel)bana där vi tävlade på cykelbanor med andra ”normala” cyklister. Klungan mötte exempelvis lådcykel.
Jag var livrädd.
Jag var då ganska upprörd och pratade med tävlingsledningen om mina upplevelser. Såg på papperet bättre ut i år.
Oj, i så fall kan man ju kanske ha viss förståelse för att en del boende i området är negativt inställda.

Inte sett något.
Kollar UCKs hemsida löpande.
Har sett en liten notis (tror det var FB) där det står att besked ska ges under måndagen. Måndagen är inte slut.
Kan verkligen förstå om organisationen har behov av återhämtning !!!!! men ett kort meddelande om läget till oss som anmält oss lördag/söndag skulle sitta fint.

Jag var livrädd.

Kanon att UCK tagit på sig att fixa SM i år igen trotts den kritik de fick av mig ?.
Är ju inte lätt hitta arrangörer idag.

Frågan jag svarat på sent måndag är ändå möjligen en indikation på att UCK behöver hjälp på kommunikationssidan.

Jag är inte rätt person att hjälpa dem. Kanske någon annan Happyit kan ställa upp om UCK själva ser behovet?

Möjligt jag missat info om helgens tävlingar. I så fall bekräftar det att jag är fel person att hjälpa till på nätet ?
Ok. Vi får avvakta och se helt enkelt.

Flera polare väljer att avstå pga banan. Inte för att den tidigare var bra men att varva 23 varv på ett flygfält gör att lusten avtar.

Det här behöver förbundet ta tag i.

Flera polare väljer att avstå pga banan. Inte för att den tidigare var bra men att varva 23 varv på ett flygfält gör att lusten avtar.

Det här behöver förbundet ta tag i.
Frågan är vilken bana som är/var bäst - det var minst sagt bekymrade rapporter från dagarna innan rekat den bana det skulle körts på egentligen (av typen "här-kommer-det-att-knäckas-kolfiber-och-ben").

Det var på FB Svenska Mastercyklister som ngn med anknytning till SCF skrev

”När det gäller nästa helgs SM för master- och ungdomsklasser återkommer vi med mera information under måndagen. Tempoloppen i Björklinge köra som planerat. ”

Får intrycket att Fjäderbrun och hans kompisar vet mer än mig. Eller????

Nedanstående publicerades nyligen på Svenska Mastercyklisters FB.

Nu är det klart! Även linjeloppen för masters- och ungdomsklasserna körs på Tierp Arena och det blir samma dagar och tider 1–2 juli som var tänkt från början. Tempoloppen fredag 30 juni körs exakt som tänkt i Björklinge.

”Ja, och när det gäller linjeloppen blir det om sagt tävlingar på Tierp Arena. Vi är väldigt tacksamma att de återigen ställer racerbanan till förfogande och glada för att kunna genomföra alla SM-tävlingar trots det horribelt sena beskedet om att vi inte fick köra linjeloppen i Uppsala” säger arrangerande Upsala CK:s tävlingsledare Göran Mattsson.

Läs mycket mera: https://scf.se/landsvag/klart-aven-masters-sm-och-usm-i-linjelopp-raddas-av-tierp-arena/

Foto: Åke Lavén

Svenska Masterscyklister
Svenska Cykelförbundet
Upsala CK”

Det var på FB Svenska Mastercyklister som ngn med anknytning till SCF skrev

”När det gäller nästa helgs SM för master- och ungdomsklasser återkommer vi med mera information under måndagen. Tempoloppen i Björklinge köra som planerat. ”

Får intrycket att Fjäderbrun och hans kompisar vet mer än mig. Eller????
Mitt inspel handlar mest om linjeloppet, Tierp-banan och masterklasser.

De boende i området bryr sig inte om säkerhet eller barnen över huvud taget. Deras argument är bara svepskäl. Det har varit tydligt hela tiden.
Jag håller inte riktigt med.
"Folk" blev sura på att vi inte fick info, även om banan fanns att ladda ned på hemsidan på måndagen (innan midsommar), fanns ingen info om hur vi skulle köra m.m. Denna info skulle meddelats oss typ 2-3 veckor innan tävling. Tidigare års dåliga och farliga arrangemang (enligt inte bara oss utan även polisen) spädde på missnöjet. Generellt (det finns dock undantag) har inte cyklar varit problemet utan följebilar. Och när följebilar kör i hög hastighet ett par meter från lekplatser skapas en viss irritation...
I vanliga fall hade det nog slutat där. Vägarbeten gjorde dock att bägaren rann över. Det fanns även kommentarer i den lokala facebookgruppen (som runt 25% av de boende är med i) som - Här kan de ju inte cykla, vägarna är ju paj! De kommer slå ihjäl sig.
Men jag kan hålla med om att överklagan skrevs i viss affekt. Det fanns dock inte tid att vänta.
Hade vi haft mer tid hade nog överklagan sett lite annorlunda ut, med ett annat fokus, även om den nog hade blivit inskickad.

Tobias Lindblom

Jag skulle gissa att de bryr sig om sig själva och sedan inget mer än så.
Jag håller inte riktigt med.
"Folk" blev sura på att vi inte fick info, även om banan fanns att ladda ned på hemsidan på måndagen (innan midsommar), fanns ingen info om hur vi skulle köra m.m. Denna info skulle meddelats oss typ 2-3 veckor innan tävling. Tidigare års dåliga och farliga arrangemang (enligt inte bara oss utan även polisen) spädde på missnöjet. Generellt (det finns dock undantag) har inte cyklar varit problemet utan följebilar. Och när följebilar kör i hög hastighet ett par meter från lekplatser skapas en viss irritation...
I vanliga fall hade det nog slutat där. Vägarbeten gjorde dock att bägaren rann över. Det fanns även kommentarer i den lokala facebookgruppen (som runt 25% av de boende är med i) som - Här kan de ju inte cykla, vägarna är ju paj! De kommer slå ihjäl sig.
Men jag kan hålla med om att överklagan skrevs i viss affekt. Det fanns dock inte tid att vänta.
Hade vi haft mer tid hade nog överklagan sett lite annorlunda ut, med ett annat fokus, även om den nog hade blivit inskickad.

Tobias Lindblom
Hade ni jobbat lika hårt under resten av året för att höja säkerheten och stoppa alla bilar som kör för fort hade jag och många med mig inte haft så mycket att säga om det hela. Nu är det inte så vilket får många att ilskna till.

Det är nästan så man önskar att all form av motorfordonstrafik blir förbjuden i området eller att alla barn helt stoppas från att vistas där. Barn och bilar är helt enkelt inte förenligt ur ett säkerhetsperspektiv i Ulleråker.

Planen för nya Ulleråker är väl just att det ska bli ett bilfritt område, där enbart leveranser till ev butiker får köra in. De boende får inte ha bil, alt. måste parkera den i ett p-hus i utkanten av området, långt hemifrån.

UNT hade en artikel igår där arrangören uttalar sig. Egentligen inget nytt, annat än att förbund och RF tydligen planerar juridiska åtgärder mot Transportstyrelsen. .
2CCA023B-BD4B-4456-93E3-12E237CD9BBA.jpeg

Planen för nya Ulleråker är väl just att det ska bli ett bilfritt område, där enbart leveranser till ev butiker får köra in. De boende får inte ha bil, alt. måste parkera den i ett p-hus i utkanten av området, långt hemifrån.
För barnens skull hoppas jag att det även gäller "gamla" Ulleråker. Säkerhet är viktigt och då kan inte de boende åka runt hur som helst och utsätta barnen för fara. Sen är frågan hur säkerheten ser ut kring p-garagen i "nya" Ulleråker. Förhoppningsvis förbjuds biltrafiken även där så att inte säkerhetsproblemen flyttas från de boendes närmiljö till p-garagen.

Var överklagar jag om jag vill att cykel-SM ska gå på min gata, i min stad? Och om det går vill jag att bilkörning förbjuds, eller att bilister tvingas att köra under hastighetsbegränsningen? Vi har en sån där mätare här på en lyktstolpe som visar hastigheten och den lyser rött 99/100 gånger när bilar kör förbi.

Vi pratar alltså om följebilar som kör snabbt på cykelvägar, där UCK inte varit så noga med flaggvakter, och där någon deltagande cyklist i tidigare arrangemang t.o.m. mött en lådcykel. Har jag förstått det rätt?
*brrr*

Fortfarande nöjd med andra ord?
Nej. Jag har personligen inte något emot tävlingen. O-ringen kunde genomföras utan att det störde. Lite mer trafik än vanligt i en vecka.
Vi trodde ärligt talat inte att vår överklagan skulle få något gehör. Det var inte stoppa tävling som var syftet. Snarare en markering för LST & UCK att vi var missnöjda.
Däremot blev jag ganska glad att tävlingen kunde genomföras, även om det skedde i en tillgjord miljö.
Jag har viss förståelse för att ni hyser agg, men jag gör det inte.

Jag skulle gissa att de bryr sig om sig själva och sedan inget mer än så.

Hade ni jobbat lika hårt under resten av året för att höja säkerheten och stoppa alla bilar som kör för fort hade jag och många med mig inte haft så mycket att säga om det hela. Nu är det inte så vilket får många att ilskna till.

Det är nästan så man önskar att all form av motorfordonstrafik blir förbjuden i området eller att alla barn helt stoppas från att vistas där. Barn och bilar är helt enkelt inte förenligt ur ett säkerhetsperspektiv i Ulleråker.

Du skulle se mina mail till kommunen om trafiksäkerheten runt bygget, de lyssnade till viss del och byggde en extra tillfällig gång/cykelbana. De har inte löst situationen runt Rosendalsskolan (Som tillfälligt ligger i Ulleråker) än.
De som kör för fort genom Ulleråker är främst de som genar in till stan (för att undvika trafik eller polis) eller gymnasieungdom på väg till/från Lundellska. De sistnämnda flyttar dock till polacksbacken i höst om jag fattat rätt.

Nej. Jag har personligen inte något emot tävlingen. O-ringen kunde genomföras utan att det störde. Lite mer trafik än vanligt i en vecka.
Vi trodde ärligt talat inte att vår överklagan skulle få något gehör. Det var inte stoppa tävling som var syftet. Snarare en markering för LST & UCK att vi var missnöjda.
Däremot blev jag ganska glad att tävlingen kunde genomföras, även om det skedde i en tillgjord miljö.
Jag har viss förståelse för att ni hyser agg, men jag gör det inte.
Du sätter dig på en moralisk hög häst med mankhöjd nog att det krävs syrgas. Att överklaga mot myndigheter och tro att det bara kan klassas som en "markering" eller att visa sitt missnöje, samtidigt som du tycks veta väldigt mycket om trafiksituation, vart man skall klaga och hur ger en trovärdighet på ca. 0%. Stå för vad du gjort om du vill ha någon form av dialog. Transportstyrelsen ger inte "varningar" eller anmärkningar, de är en myndighet som fattar beslut. Din attityd i artikeln stärker inte heller bilden du försöker ge här.

En kan fråga sig hur arrangören skulle gjort för att göra klagande nöjda. Finns det något scenario där ni hade varit tillfreds med arrangören?

Nu var det ett par år sedan jag bevistade cykeltävlingar i centrala Uppsala, men iaf då så var det ju inte avstängt hela helgen. Ev avstängning var ju bara under den tid själva loppet pågick, dvs några timmar varje dag. Direkt efter sista målgång avvecklades alla avstängningar, sedan sattes de upp igen till första start dagen efter.

Varför vill man ha en stendöd bostadsort/sovsamhälle? Finns mängder i olika avflyttningsorter, förmodligen väldigt mycket billigare än i en förort till Uppsala. För mig som är från glesbygd så är detta helt vrickat. Allt som ger aktivitet ska stödjas. Så man får ett levande samhälle.
Det bästa vore om cykelklubben hade så gott om resurser så man satsade på att bygga förankring i berörd förort. Cykelkök, ungdomsverksamhet osv. Men med tanke på hyror och minskat stöd till folkrörelser så lär det väl inte kunna ske, vilket göder individualistiska gnällspikar.

Du sätter dig på en moralisk hög häst med mankhöjd nog att det krävs syrgas. Att överklaga mot myndigheter och tro att det bara kan klassas som en "markering" eller att visa sitt missnöje, samtidigt som du tycks veta väldigt mycket om trafiksituation, vart man skall klaga och hur ger en trovärdighet på ca. 0%. Stå för vad du gjort om du vill ha någon form av dialog. Transportstyrelsen ger inte "varningar" eller anmärkningar, de är en myndighet som fattar beslut. Din attityd i artikeln stärker inte heller bilden du försöker ge här.
Min "attityd" i artikeln är nog ett resultat av journalism. Jag står för att vi överklagade. Jag anser inte att jag gjort fel. Resultatet var dock inte förväntat. Jag tror det mest handlade om att tvinga UCK till dialog "nästa gång".
När det gäller uppdelningen mellan Transportstyrelsen/Förvaltningsrätten visste jag inte vem som bestämde vad. Jag skickade, per instruktioner i beslutet, överklagan till LST som skickade vidare till båda.

Det mailet ser jag mest som en upplysning/information (som UCK troligen redan kände till), ingen förfrågan om möte eller information eller liknande, än mindre klagomål om att saker skulle ha fungerat illa under tidigare arrangemang. Tveksam om jag skulle agera på det öht, möjligen skicka ett svar ”Tack för info” eller liknande, men inte mer än så.

Varför vill man ha en stendöd bostadsort/sovsamhälle? Finns mängder i olika avflyttningsorter, förmodligen väldigt mycket billigare än i en förort till Uppsala. För mig som är från glesbygd så är detta helt vrickat. Allt som ger aktivitet ska stödjas. Så man får ett levande samhälle.
Det bästa vore om cykelklubben hade så gott om resurser så man satsade på att bygga förankring i berörd förort. Cykelkök, ungdomsverksamhet osv. Men med tanke på hyror och minskat stöd till folkrörelser så lär det väl inte kunna ske, vilket göder individualistiska gnällspikar.
Det fetmarkerade håller jag helt med om! Jag bor mittemot infarten till Vallåkraträffen, så varje år är min infart avspärrad i två dygn och det är mycket buskörning och ljud. Självklart stör det, men det hjälper att hålla byn levande. De arrangörerna är dock rätt duktiga på att lyssna på de boende och försöka underlätta, mer dialog hade nog hjälpt i Uppsala oxå.

Det mailet ser jag mest som en upplysning/information (som UCK troligen redan kände till), ingen förfrågan om möte eller information eller liknande, än mindre klagomål om att saker skulle ha fungerat illa under tidigare arrangemang. Tveksam om jag skulle agera på det öht, möjligen skicka ett svar ”Tack för info” eller liknande, men inte mer än så.
Det handlade om att UCK visste att det skulle bli bökigt att köra genom Ulleråker, och ur vår synvinkel direkt olämpligt. Följden var även att tillståndet skulle ta längre tid än vanligt. Trots detta tänkte de att 4-5 månader skulle vara tillräckligt.
Läs gärna synpunkter från polis och kommun som finns i tillståndet.

Det fetmarkerade håller jag helt med om! Jag bor mittemot infarten till Vallåkraträffen, så varje år är min infart avspärrad i två dygn och det är mycket buskörning och ljud. Självklart stör det, men det hjälper att hålla byn levande. De arrangörerna är dock rätt duktiga på att lyssna på de boende och försöka underlätta, mer dialog hade nog hjälpt i Uppsala oxå.
De som startade Vallåkraträffen är ju från Vallåkra också. Sen verkar det allmänt funka bra där. Aldrig hört att det gnälls på flygklubben heller. Ni får skaffa en skjutbana och en cykeltävling också :)

De som startade Vallåkraträffen är ju från Vallåkra också. Sen verkar det allmänt funka bra där. Aldrig hört att det gnälls på flygklubben heller. Ni får skaffa en skjutbana och en cykeltävling också :)
det gnälls rätt mycket på flygklubben, men det är mest för att det finns många som inte förstår att de behöver hålla sig till inflygningsvägarna, men de försöker ha dialog och kommer ut och pratar med en när man klagar. Vallåkraträffen sköter sig däremot riktigt bra med aktiva funktionärer som håller koll på besökarna.

Fast vad kan man faktiskt förvänta sig? Ska boende i ett område som påverkas av ett event komma med en egen förstudie, uttalande från experter och kunna lagboken innantill för att alla ska vara nöjda?

Har både överklagat och suttit på andra sidan bordet i liknande frågor och även om det kanske är de mest välgrundade argumenten som får mest fokus så är det inte alltid de som faktiskt kan riva upp ett tidigare taget beslut, kan mycket väl räcka med ett mail likt det som Tobias skrev ovan.

I slutändan är det upp till arrangören att visa att dom har koll på allt, vill man kunna ha följebil som kör i hög hastighet på en cykelbana vid en lekpark så får arrangören visa att det kommer ske på ett säkert sätt.

I mina ögon så är det arrangören som gjort fel, om boende i området inte hade haft något att slå ner på så hade loppet körts som tänkt.

Blir ju löjligt när flera sitter här och anklagar boende för att vara rättshaverister och att hata sport och kultur i allmänhet när det i grunden är arrangören som inte kunnat påvisa att dom kan genomföra ett säkert event.

Framförallt så ju de som gjort mest fel i detta Transportstyrelsen. De brydde sig ju inte ens om överklagan i sig, utan hittade istället nån formalitet i Länsstyrelsens agerande att hugga in på. De ville ju uppenbarligen bara stoppa arrangemanget.

Tillbaka
Topp