Cykel-SM får avslag – med två dagars varsel

Kollat på damernas kortbane-SM från centrala Umeå på svtplay precis. Varför var det ingen som överklagade där så att de fick ställa in två dagar innan tävlingen?

Får man lägga in alternativ till önskad dragning för att slippa avslag i elfte timmen? Typ, vi vill köra Polackbacken, men är arbetena/protesterna i Ulleråker för massiva kör vi istället.....bara vi är säkra på att få köra.

Spelar ju inte så stor roll när klubben gjort sin ansökan. TS agerar ju på en överklagan och kommer den in sent så spelar det ingen roll om alla tillstånd varit klara i ett år i förväg. Så frågan är om det är rimligt att agera på en sent inkommen överklagan?

Det väcker ju onekligen en del tankar hela historien. Det är som nämnts sällsynt snabba puckar hos TS denna gång och det är inte riktigt deras kännetecken i vanliga fall.

De satt med i nån panel på Vätternsrundans kanal och intrycket var väl att de inte riktigt förstod hur cykelsport fungerar.

Arrangörer förlorar på rättshaveristbetende, och fastughetsägare vinner på det. Två senaste skytteföreningarna jag varit med i, hade bra skjuttider när jag givj med. Nu är en bana borta och den andra hsr begränsade tider. Banor som funnits i decennier
Gäller tyvärr inte bara arrangörer som du skriver.
I Karlstad fick nån brukshundsklubb mark att vara på vid Sörmon där det också ligger 2 skjutbanor långt från bebott område.
Det dröjde inte länge förrän brukshundsklubben började lobba för att flytta skjutbanorna?

Sedan kan det ju ifrågasättas hur mycket publik man lockar en midsommarhelg då SM normalt går, då de flesta ju flyr stan på midsommar…
SM är sällan några publikmagneter. Bara för de aktiva och närmast sörjande.

Hoppas att cykelklubbarna tar åt sig av kritiken. De följebilar jag sett köra runt på Markim banan (bla Nationaldagsloppet) efter avslutad tävling gav dåliga vibbar. SCF bil i topp och sedan 2 följebilar med cyklar i tät svans och hög fart. Körde förbi mig på cykel med liten marginal. Den klart fulaste omkörningen jag varit med om det området och jag cyklar ofta där.

Om cykelsverige vill att bilister skall visa större hänsyn går det inte att bilar med koppling till cykeltävlingar buskör.

Precis som stigcyklister försöker vara trevligaste i skogen måste landsvägscyklister göra sitt bästa för att vara omtyckta på vägen.

Gäller tyvärr inte bara arrangörer som du skriver.
I Karlstad fick nån brukshundsklubb mark att vara på vid Sörmon där det också ligger 2 skjutbanor långt från bebott område.
Det dröjde inte länge förrän brukshundsklubben började lobba för att flytta skjutbanorna?
Hundägare... Skulle säga att ca 70% är socialt störda. Mitt svar på det där skulle ha varit att ansöka om ett sjukt stort fyrverkeri vid varje nyår och valborg.

Blir ca 8 varv för pensionärerna om det är samma sträckning som för eliten förra helgen.
60km och varvet 7,7km.
Banan idag var 5,5 km. Flera utmanande svängar men den vurpa vi hade i gruppen H60 och äldre var på raksträcka med kantvind. Såg inte 100 vad som orsakade vurpan men tror det var hastig sidoförflyttning hos de som låg framför den som vurpade.
Störtskur sen em gjorde att damerna valde att flytta sin start till tidigt i morgon söndag med förhoppning att asfalten ska greppa bättre då.
Gubb racet kördes med endast ett par pölar. Inget regn.

Banan idag var 5,5 km. Flera utmanande svängar men den vurpa vi hade i gruppen H60 och äldre var på raksträcka med kantvind. Såg inte 100 vad som orsakade vurpan men tror det var hastig sidoförflyttning hos de som låg framför den som vurpade.
Störtskur sen em gjorde att damerna valde att flytta sin start till tidigt i morgon söndag med förhoppning att asfalten ska greppa bättre då.
Gubb racet kördes med endast ett par pölar. Inget regn.
Man undrar ju lite hur det gick för farbrorn?

Vi pratar alltså om följebilar som kör snabbt på cykelvägar, där UCK inte varit så noga med flaggvakter, och där någon deltagande cyklist i tidigare arrangemang t.o.m. mött en lådcykel. Har jag förstått det rätt?
*brrr*
Först…… UCK har gjort ett grymt bra jobb att få till tävlingar under rådande (kanske till viss del självförvållade) omständigheter i år. (APPLÅDER).

Det fanns flaggvakter 2022 men hade det gott att få tag i fler så hade det varit kanon.
Tyvärr tror jag inte att flaggvakt har polismans befogenhet och laglig rätt att stoppa bil från att beträda tävlingsbanan!?

Någon trevlig flaggvakt jag pratade med under linje loppen 2022 viste mycket väl vart bilisten inte borde köra MEN hade inte någon bra beskrivning på HUR bilisten istället skulle köra för att komma till just ”B”.

Minns jag rätt så var det då någon bilist som då valde att inte följa flaggvaktens direktiv för att själv nå sitt mål. (Det var definitivt ingen följebil ?). Denna ohörsamhet ställde vad jag vet inte till med ngt problem för cyklisterna när jag såg på.

Skulle ha behövts oranga pilar som visar alternativa vägval för bilisterna och standardcyklisterna som vid andra avstängningar med hänvisningar till olika vanliga mål samt gärna flera ex av karta över området att sticka till bilist som vill ha.
Konflikthanteringsutbilning och hur man på ett lagom auktoritärt men vänligt sätt får bilister att följa flaggvaktens rekommendationer skulle sitta fint men är resurskrävande.
En flaggvakt som är väl påläst och kan ge bilisterna tydliga råd om alternativa vägval får lättare gehör för sitt flaggviftande (tror jag).

OM någon flaggvakt försökt stoppa lådcykeln klungan senare mötte det vet inte jag. Vi lyckades se lådcykeln och väja på den smala cykelbanan.

Tror heller inte det fanns någon flaggvakt som försökte stoppa standardcyklisten som
med god fart (möjligen hörsnäckor i öronen) som från annan cykelbana dök upp bakom en busskur och snuddade främre delen av klungan när cyklisten korsade vår väg. Just där var vi på bilväg. De tävlande han gira undan och jag tror den stackars cyklisten insåg faran först när den var över.

Hmmmm funderar……. skulle man kunna få tillåtelse att lägga in tävlingsbanan på Google/maps under aktuell tid som typ vägarbeten. Tänker att då borde väll alternativa vägar visas om man söker på adressen dit man vill????

Google maps löser dock inte farorna för barnen i området.

För att lösa det kan man bara ödmjukt be ”hatad❤️tobias” och grannar att inleda konstruktiva samtal med UCK om det ska kunna bli bra tävlingar i området.
Det är ju de närboende som har bäst koll på bilarnas trafikflöden och vilka alternativa cykelbanor som är rimliga. Denna lokalkännedom i kombo med UCKs kunskap om vilka vägval som kan ge bra tävlingar kan bli väldigt bra men kräver troligen vissa kompromisser från båda parter.

Kan ju bara hoppas att ALLA berörda kan och vill klämma in sådana samrådsmöten i sina redan fulla livspussel.

Kommer gärna till SM i Uppsala 2024 om hälsan består.

Man undrar ju lite hur det gick för farbrorn?
9F325830-E474-4F21-A105-8C3690A6D1BA.jpeg

Polerar man intensivt kanske den börjar skifta i silver. Fortsätter man polera kanske det blir till guld. ?
Är ändå nöjd och tackar dig M2 för gemensam träning på GC.
Det var två som ärligt talat var starkare idag och möjligen någon som inte tog riskerna som en spurt innebär.

Senast ändrad:
Vi pratar alltså om följebilar som kör snabbt på cykelvägar, där UCK inte varit så noga med flaggvakter, och där någon deltagande cyklist i tidigare arrangemang t.o.m. mött en lådcykel. Har jag förstått det rätt?
*brrr*
OBS att cykelbana med mötande lådcykel inte har något med följebilar att göra.
Tror inte Eliten körde just där. UCK vet nog bättre hur det var.
Vi tävlande pensionärer har aldrig följebil. Vi nöjer oss med någon kompis som sitter tryggt vid sidan om och vinkar sittande på sin rullator ?

Frågade idag ett par av UCKs ambitiösa funktionärer i Tierp hur de mindes SMet i Uppsala 2022.
Min fråga var: ”Var cykelbanorna vi cyklade på typ avlysta med flaggvakter???”

De trodde inte cykelbanorna var avstängda. Tanken är att MCn som ligger först ska varna andra ”normala” cyklister.

Min upplevelse var som nog framgått att den lösningen inte fungerade optimalt.

Hoppas det löser sig till 2024.

Frågade idag ett par av UCKs ambitiösa funktionärer i Tierp hur de mindes SMet i Uppsala 2022.
Min fråga var: ”Var cykelbanorna vi cyklade på typ avlysta med flaggvakter???”

De trodde inte cykelbanorna var avstängda. Tanken är att MCn som ligger först ska varna andra ”normala” cyklister.

Min upplevelse var som nog framgått att den lösningen inte fungerade optimalt.

Hoppas det löser sig till 2024.
Ja, helt avlyst kan vi nog bara drömma om, det skulle troligen anses ge för stora implikationer för närboende så att tillstånd inte ges. Istället är det väl den här lösningen som används, dvs ett gäng mc först som varnar, kompletterat med flaggvakter vid passager och kritiska ställen. Helt avlyst är nog bara vid start- och målrakan.

Som jag sagt tidigare, det jag sett i Uppsala (som boende/åskådare) genom åren tycker jag funkat bra. Missar man att det pågår tävling så lever man antingen i sin egen värld (ex.vis lallar runt med hörlurar i andra tankar) eller är en dåre. Båda är svåra att 100% gardera sig mot, de borde naturligtvis inte vistas i trafiken öht, oavsett pågående tävling eller ej.

Tillbringade dagen i Tierp idag. Stort kudos till eldsjälarna som fick ihop det. Bjöds på fin underhållning för oss flasklangare. Även när regnet drog igång under H40/45. Klubben fick med sig två guld i andra klasser så det var bra.

Jag hoppas i mitt stilla sinne att såväl arrangörer, förbundet och myndigheterna lär sig något av detta. Att man kan hjälpas åt för bra lösningar. Ser med oro på den utveckling vi har haft.

Hoppas att anmälan är skriven på rätt sätt så att rätt saker prövas.
Allt för ofta har fel personer tagit på sig att försöka få rätt mot myndigheter som gör saker utan lagstöd exempelvis och mest ställt till det.

Hoppas att anmälan är skriven på rätt sätt så att rätt saker prövas.
Allt för ofta har fel personer tagit på sig att försöka få rätt mot myndigheter som gör saker utan lagstöd exempelvis och mest ställt till det.
Enl artikel i UNT är han ordf i ”Gamla tävlingscyklister” eller nåt. Enligt samma artikel diskuterar SCF och RF åtgärder också, varav JO-anmälan var en.

Det går inte att starta processen hur tidigt som helst. Ansökan ska innehålla bansträckning, och vill man då undvika vägarbeten och liknande måste kommunens och Trafikverkets planer för året vara klara.
I det här fallet har planerna, om än 6 månader försenade, varit offentligt publicerade sedan 2021-2022. Detaljerad planering finns 3-5 år frammåt.
Vad jag tror hände var att UCK kallt räknade med att kunna köra på cykelbanorna öster om Ulleråker/Hospitalet. Polisen var nog inte riktigt förtjusta i det. Det hade även inneburit enkelriktning av en återvändsgränd (som blivit återvändsgränd pga vägarbeten) vilket betytt att boende (runt 400) inte kunde komma hemifrån med sina bilar dagtid (lagligen) under 4 dagar. Den nya sträckningen som kom i början på maj var, vad jag tror, en mindre genomtänkt nödlösning.
Den nya sträckningen hade stängt in hela området eftersom det är den enda in och utfarten. Det hade funnits luckor där vi hade kunnat, via kilometerlånga omvägar (jo, det blir det), ta oss in och ut med bil, men med en utspridd klunga som passerar varv efter varv blir det lätt 20 min vänta sen 30 sekunder köra. Speciellt i en korsning som skulle passeras 2 ggr per varv. Buss är inte alternativ eftersom de ställdes in för tävlingarna.
Om man söker på andra tillstånd för cykeltävling i Länsstyrelsens diarium går det att hitta exempel (ett från Knivsta) där ansökan skickats in 8 månader innan tävling. Inte drygt 4 som i det här fallet.

Jag funderar på att begära ut all kommunikation mellan LST, polis, kommun och UCK i ärendet för att klura ut vad som egentligen hänt, skriva ihop något, för att inblandade ska kunna dra lärdom och undvika liknande problem.

Är verkligen avstängningen hela dagarna? Så har det inte varit under de cykeltävlingar jag sett här i Uppsala (åtminstone under 10 år). Avstängningen är under den tid loppet pågår, så fort siste cyklist gått i mål för dagen avvecklas avspärrningarna för att sedan sättas upp igen lagom till start dagen efter. Det som möjligtvis är hela tiden är P-förbud, vill minnas att de nån gång fick skjuta på starten för att få bort nån bil som parkerat huvudlöst. Loppet går på en ca 15km lång varvbana och även vid utsträckt fält brukar det finnas gott om tid att korsa banan vid behov. Så jag köper inte snacket att man ”blir instängd i 4 dagars tid”. Det blir lite krångligare att ta sig fram med bil under de timmar loppen pågår, men instängd är man inte då heller. Inga problem alls att som privatperson hantera med lite planering.

Det enda lopp då man väl har fullständig avstängning är Skandis GP som går på en 2km varvbana i centrum, men även där brukar det finnas möjlighet för fotgängare/cyklister att smita över när det går.

Är verkligen avstängningen hela dagarna? Så har det inte varit under de cykeltävlingar jag sett här i Uppsala (åtminstone under 10 år). Avstängningen är under den tid loppet pågår, så fort siste cyklist gått i mål för dagen avvecklas avspärrningarna för att sedan sättas upp igen lagom till start dagen efter. Det som möjligtvis är hela tiden är P-förbud, vill minnas att de nån gång fick skjuta på starten för att få bort nån bil som parkerat huvudlöst. Loppet går på en ca 15km lång varvbana och även vid utsträckt fält brukar det finnas gott om tid att korsa banan vid behov. Så jag köper inte snacket att man ”blir instängd i 4 dagars tid”. Det blir lite krångligare att ta sig fram med bil under de timmar loppen pågår, men instängd är man inte då heller. Inga problem alls att som privatperson hantera med lite planering.

Det enda lopp då man väl har fullständig avstängning är Skandis GP som går på en 2km varvbana i centrum, men även där brukar det finnas möjlighet för fotgängare/cyklister att smita över när det går.
Vad vi fått reda på, 8-18 typ, vad som det skulle varit i praktiken kan jag inte uttala mig om.
Det handlar inte bara om att korsa banan utan att köra längs banan, i vissa fall på vägar inte bredare än en cykelbana (Mellan kriminalvårdens gamla byggnader, norr om Rosendalsskolan). Lämplig hastighet med bil, max 20km/h,. Lätt hänt att cyklisterna kommer ikapp.
Till det kommer följebilarna...
Planering har det inte varit tal om... Informationen har fortfarande inte kommit ut vad jag vet.

Ser nu att Tour of Uppsala som skulle ha körts i början av augusti är inställt

Hittar ingen info om Scandinavian Race (som körts varje år sedan 1909) eller Skandis GP heller, som ju brukat köras samma vecka som Tour of Uppsala.

Så tyvärr ser det ut som att SM-debaclet kanske blev spiken i kistan för en lång tradition av cykeltävlingar i Uppsala.

Ser nu att Tour of Uppsala som skulle ha körts i början av augusti är inställt

Hittar ingen info om Scandinavian Race (som körts varje år sedan 1909) eller Skandis GP heller, som ju brukat köras samma vecka som Tour of Uppsala.

Så tyvärr ser det ut som att SM-debaclet kanske blev spiken i kistan för en lång tradition av cykeltävlingar i Uppsala.
Man kan nog nämna fyra skyldiga grupperingar innan man kommer till folket i Ulleråker. Två myndigheter, en övergripande cykelorganisation och en mer lokal cykelorganisation. Den sistnämnda agerade nog på gammal vana, den innan gjorde ingenting rätt eller bara ingenting alls. De två förstnämnda gick från supersegt traditionella till nyckfulla och inkonsekventa. Inte alls konstigt att man inte vill göra något mer förrän spelreglerna är rimliga. Kan man säga att cykelhatare på alla nivåer vann en seger över föreningsliv och hälsa?

Om UCK tvingas ställa in alla tävlingar på grund av debaclet kring SM är det anmärkningsvärt. Aningslösa arrangörer och illvilliga tjänstemän är dödligt för sporten.

Nu är Länsstyrelsen igång och ska fatta ett nytt beslut om den redan avgjorda tävlingen. De har gjort en utredning av tillståndet som nu skickats ut på remiss. Senare kommer beslut om tillstånd att fattas.

Man kan nog nämna fyra skyldiga grupperingar innan man kommer till folket i Ulleråker. Två myndigheter, en övergripande cykelorganisation och en mer lokal cykelorganisation. Den sistnämnda agerade nog på gammal vana, den innan gjorde ingenting rätt eller bara ingenting alls. De två förstnämnda gick från supersegt traditionella till nyckfulla och inkonsekventa. Inte alls konstigt att man inte vill göra något mer förrän spelreglerna är rimliga. Kan man säga att cykelhatare på alla nivåer vann en seger över föreningsliv och hälsa?
Det finns en stor skillnad i föreningar som jobbar ideellt och skattefinansierade myndigheter. Som representant för förening frågar man myndigheter vad som gäller och försöker bereda svar därefter. Myndigheter skall sedan agera i enighet med lag och sitt uppdrag. Jag sitter i styrelse (Motocross och Enduro) och fascineras över hur myndigheter kan ha rätt att göra fel och dessutom ta betalt för det.

Om föreningen skickat in ansökan i enighet med direktiv de fått från myndigheterna faller ingen skugga på dem. Dock är skadan skedd, medan LS går vidare som om inget har hänt.

Kan inte SCF svartköra SM nästa år. Skit i att söka tillstånd, spärra vägar med egna bommar, vakter, lastbilar och contrainar. Lite som sånt där ungdomar håller på med med sina motorstarka bilar. Väljer en bara en lite avsides plats lär det inte finnas några poliser i stort antal att tala om heller som kan avbryta innan förstärkning kommer.

Nu är Länsstyrelsen igång och ska fatta ett nytt beslut om den redan avgjorda tävlingen. De har gjort en utredning av tillståndet som nu skickats ut på remiss. Senare kommer beslut om tillstånd att fattas.
Men det är väl bra att de jobbar på ändå kan man tycka :-P

Vad jag förstår är de skyldiga att handlägga ärendet och komma fram till ett beslut. Annars får de ordentligt på nöten. Men hela situationen kan lätt uppfattas som smått komisk även om det egentligen är tragisk på alla plan.

Förhoppningsvis har LS lärt sig något och ser till att en liknande situation inte uppstår igen. Även om jag tror att cykel-SM aldrig någonsin kommer gå i Uppsala igen, kan det vara så hemskt att Tobias, vår kära rättshaverist i Ulleråker, flyttar och bosätta sig i någon annan kommun där cykel-SM går framöver. En gång rättshaverist alltid rättshaverist.

#ettbilfrittUlleråker #tänkpåbarnen

Tobias är inte ens i närheten av rättshaverist. Det blir man inte av att överklaga ett beslut. Möjligheten att överklaga beslut är en del i ett sunt rättssamhälle även om det i många fall kan bli lite irriterande. Det är dock något man ska ta med i planeringen.
Har inte fördjupat mig i detta ärende men ska bli intressant att läsa vad JO kommer fram till, någonstans verkar det ha gått fel i alla fall...
Har jobbat många år inom myndigheter och det normala är de allra flesta inom myndigheter vill göra rätt. Men har också sett en del konstiga beslut...

Vore tråkigt om UCK ger upp framtida SM i Uppsala!!!!
Årets planerade bana såg på kartan ut att vara säkrare än 2022.

Har någon här sett att UCK givit sin syn på den påstådda bristande kommunikationen med närboende samt historiska påstådda bristerna i efterföljelse av villkoren i givna tillstånd??

Kommentar från PostNord som ju sägs fått uppdraget att dela ut informationen till närboende.??

Tyckte inte det var läge att ta upp frågan när vi var i Tierp. UCK hade där fullt upp med loppen. Enligt mig gjorde de så gott de kunde i Tierp. Har med tanke på omständigheterna viss förståelse för att informationen (kommunikationen) kom ut sent ang Masters i Tierp men generellt är intrycket att Tobias möjligen kan ha rätt ang bristande kommunikation/information.

Senast ändrad:
Tobias är inte ens i närheten av rättshaverist. Det blir man inte av att överklaga ett beslut. Möjligheten att överklaga beslut är en del i ett sunt rättssamhälle även om det i många fall kan bli lite irriterande. Det är dock något man ska ta med i planeringen.

Det är ett typiskt rättshaveristiskt beteende att använda sina rättigheter bara för att ställa till med skada för annan.

Fordonstrafik i Ulltuna är okej 365 dagar om året, men under just cykel-SM är det helt plötsligt ett problem och då ropar Tobias "tänk på barnen". Om en följebil skulle köra för fort under cykel-SM får väl polisen stoppa och bötfälla den föraren precis som de skulle ha gjort med andra fordonsförare alla andra dagar på året. Det är just detta som jag reagerar på och som gör det tydligt att det är just cyklingen som Tobias riktar in sig på.

Att boende i Ulltuna själva och övriga motortrafikanter utsätter barnen för otroligt mycket mer och större fara varje dag året runt verkar de inte bry sig om för då handlar det om dem själva. Om Tobias verkligen brydde sig om barnen skulle han börja med att få bort all icke samhällsviktig motortrafik från Ulltuna. Istället använder han sina rättigheter att överklaga en cykeltävling bara för att han kan. Överklagan gjordes enbart för att jävlas och inget annat.

I Ulltuna kör alltid bilar som följebilar (i hög fart) på cykelbanorna. Den som protesterar mot det är en haverist.
#frifart #harmanutsettensyndabockärproblemetlöst

I Ulltuna kör alltid bilar som följebilar (i hög fart) på cykelbanorna. Den som protesterar mot det är en haverist.
#frifart #harmanutsettensyndabockärproblemetlöst
Så det är alltså helt okej att göra det 365 dagar om året, men blir helt plötsligt ett problem om det sker under en cykeltävling? Polisen har precis samma möjlighet att ingripa under cykel-SM som alla andra dagar på året.

Det är ett typiskt rättshaveristiskt beteende att använda sina rättigheter bara för att ställa till med skada för annan.

Fordonstrafik i Ulltuna är okej 365 dagar om året, men under just cykel-SM är det helt plötsligt ett problem och då ropar Tobias "tänk på barnen". Om en följebil skulle köra för fort under cykel-SM får väl polisen stoppa och bötfälla den föraren precis som de skulle ha gjort med andra fordonsförare alla andra dagar på året. Det är just detta som jag reagerar på och som gör det tydligt att det är just cyklingen som Tobias riktar in sig på.

Att boende i Ulltuna själva och övriga motortrafikanter utsätter barnen för otroligt mycket mer och större fara varje dag året runt verkar de inte bry sig om för då handlar det om dem själva. Om Tobias verkligen brydde sig om barnen skulle han börja med att få bort all icke samhällsviktig motortrafik från Ulltuna. Istället använder han sina rättigheter att överklaga en cykeltävling bara för att han kan. Överklagan gjordes enbart för att jävlas och inget annat.

Du bör ta en ordentlig funderare på dina påståenden och vad som är fakta. Tobias har inte klagat på att de skulle cykla på vägar eller gator.

Tillbaka
Topp