Cykel som attraherar ungdomar/unga vuxna

Vill man träna någon kanotgren så är nog inte friluftsfrämjandet rätt ställe att börja. Och ingen kanotklubb jag har varit med I har haft några intäkter från drakbåtsfestival.Däremot bygger systemet på att det läggs ned mycket tid på att laga och underhålla lådorna. Trots att det är mycket mindre service än cykling så går saker sönder.

Har lagt många timmar på laga hål med olika sorters fiber-vävar.
Nä, det vill jag inte uppmana till, jag är scout, men ska man cykla så får man i alla fall här nere nöja sig med skogsmulle.
Malmö kanotklubb har enligt hörsägen dragit in lite flis men de sliter säkert med fiber i alla fall.

Skulle det bli så väldigt mycket dyrare med underhåll på tex helstela white 240 och white 260 jämfört med kanot?

Om man inte vet hur man ska lösa ett verkligt problem är det väl utmärkt att jobba på att försöka lösa det. Däremot är det rätt onödigt att jobba på lösningar till problem som inte existerar i verkligheten.
Precis. Det är alldeles utmärkt att försöka lösa problem. Men bara för att inte DU har problem betyder det inte att ANDRA har problem. Jag tror att de som inte har råd att köpa en bostad upplever ett problem. Och jag tror att de familjer som inte har råd att kunna välja och vraka bland sporter till barnen upplever att de inte kan välja bland alla sporter. Vad tror du?

Sen måste inte problem lösas.

Jag tänker på sveriges agerande under varvskrisen där stödet istället slog undan fötterna för den omställningen som kanske hade räddat branshen.

Är det inte lönsamt att bygga båtar i sverige längre så kanske det inte är lämpligt att bygga båtar i sverige.

Vill inte kidsen cykla så vill de kanske inte där oavsätt om vi tycker att det är det roligaste som finns.

Eller?
Nä, man behöver ju inte lösa problem. Men i vissa fall kan det vara både trevligt och ekonomiskt fördelaktigt att lösa problem. Jag vet inte riktigt om man kan jämföra barns/ungdomars stillasittande med varvskrisen. Om barn inte vill motionera, äta hälsosamt och göra läxorna anser jag att det är värt att försöka underlätta för dem att göra just det ändå. Men det är jag.

"Någon som har en känsla vad som efterfrågas idag av unga och om det finns några tydliga trender och strömningar?"

Från vad jag kan se här i Göteborg så vill "unga" bara ha elektriskt. När jag satt på en restaurang i Linnéstan i helgen så såg jag hur verkligen ingen cyklade av dom som var ungdomar - alla var på hyr-elscootrar. Dom som cyklade var vuxna och till synes i 30+ års åldern.

Det blir ett moment 22 i slutändan tror jag - om man ska rikta in sig på ungdomar som målgrupp - för om det är en elcykel som är rätt produkt så blir den produkten för dyr. Kom ihåg, det här är Sverige, där Svensson går in i en cykelbutik och frågar "vad har ni för 5000?" och blir förvånad när det inte räcker till mer än en barncykel.

Nä, man behöver ju inte lösa problem. Men i vissa fall kan det vara både trevligt och ekonomiskt fördelaktigt att lösa problem. Jag vet inte riktigt om man kan jämföra barns/ungdomars stillasittande med varvskrisen. Om barn inte vill motionera, äta hälsosamt och göra läxorna anser jag att det är värt att försöka underlätta för dem att göra just det ändå. Men det är jag.
Jag håller egentligen med dig, men har gett upp lite då kidzen verkar ha ett genuint motstånd emot att vilja cykla. Fast det här är inte jättenytt, fenomenet började redan för iaf 20 år sedan. Internet i stugorna --->> cykeldöd?!

Fast poppar ju upp bikeparks på löpande band i Sverige nu. Har svårt att se att de är inriktade till 40+ Gubbar? Tror inte de kommer överleva isf..

Jag håller egentligen med dig, men har gett upp lite då kidzen verkar ha ett genuint motstånd emot att vilja cykla. Fast det här är inte jättenytt, fenomenet började redan för iaf 20 år sedan. Internet i stugorna --->> cykeldöd?!
Jo, det är lite nedslående att cykling (och andra analoga/fysiska aktiviteter) är så impopulära bland yngre generationer.

Fast poppar ju upp bikeparks på löpande band i Sverige nu. Har svårt att se att de är inriktade till 40+ Gubbar? Tror inte de kommer överleva isf..
Snittåldern i Järvsö denna helg var säkert 30-35år. Fanns gott om >45åringar i kön. Såg några som nog var närmare 60år.

Hur gör föreningar, det finns inte cyklar att låna ut till unga medlemmar eller någon form av hyreskontrakt?
Den ena cykelklubben jag är med i har ett antal MTB, som jag tror ungdomarna kan låna. Har inte hört detaljerna om hur det funkar.

Lokala cykelklubben startade för drygt tre år sedan. Nåt år senare startades MTB-träning för barn och ungdomar i mindre skala. Nu tror jag det dyker upp ett 50-tal på träningarna, så nog finns det barn/ungdomar som vill cykla.

Det är klart en cykel kostar pengar. Konstigt vore det väl annars. Är cyklarna för dyra blir de inte sålda, och blir de sålda så var priset rätt. Så fungerar en marknad. Sedan kan man ju ha åsikter att det är för dyrt, men det är ju just åsikter, inte fakta.
Så kan man se det som som konsument med det är inte riktigt så man tänker i branschen när man prissätter en produkt. Man använder affärsstrategiska definitioner som kommer ur marknadsanalyser och det blir då fakta.
Så du har helt enkelt fel, men jag klandrar dig inte om du bara har erfranhet av din privata konsumtion.
Produkter kan va felvärderade men prisnivån accepteras fortfrande av marknaden.
Få marknaden att känna sig tvungen att betala dyrt för att få va med är ett marknadsföringstrick som bland annat kläd och bilindustrin tagit till enorma höjder med nichprodukter.
Nu har det inte helt oväntat hittat till cykel.

Så kan man se det som som konsument med det är inte riktigt så man tänker i branschen när man prissätter en produkt. Man använder affärsstrategiska definitioner som kommer ur marknadsanalyser och det blir då fakta.
Så du har helt enkelt fel, men jag klandrar dig inte om du bara har erfranhet av din privata konsumtion.
Produkter kan va felvärderade men prisnivån accepteras fortfrande av marknaden.
Få marknaden att känna sig tvungen att betala dyrt för att få va med är ett marknadsföringstrick som bland annat kläd och bilindustrin tagit till enorma höjder med nichprodukter.
Nu har det inte helt oväntat hittat till cykel.
Vad är ”rätt” pris då? Och vem ska bestämma det, om inte marknaden? Nån myndighet? Eller hur tänker du dig att det ska fungera?

bla bla. Boken om ekonomisk teori är lite längre än så.
Tanken är att det inte går att ta ut överpriser pga konkurens. (Det finns inga supernormala vinster)
Läser man lite längre så framgår det att marknaden i verkligheten är imperfekt. Därför finns det en hel del man kan fundera över när det gäller prissättning. (Oj, det FINNS supernormala vinster i den faktiska verkligheten).

Att hävda nån annat är att som Candide hävda att vi lever i den bästa av världar och det tror jag inte vi gör.

Motorsport finns redan. Cykelsport är konditions/styrke/tekniksport och hur hade du tänkt dig att kunna tävla med elcyklar?! Hallå!
Finns massor av elcykeltävlingar utomlands. I enduro världserien finns en officiell elklass.
Men hur de kollar att det inte fuskas med motortrim vore intressant att veta.

De unga vuxna som cyklar alls gör det på det som finns till hands. Ofta är budgeten starkt begränsad och funktion i kombination med lågt pris trumfar allt.
Går så långt som att påstå att TS har åkt på ett kamikaze-uppdrag (även om jag hoppas ha fel)...

Vilken skola? Det där blir väl typ 2 per klass och det låter toppen men också otroligt. På min sons skola i bromma är han tvärensam om att cykla året runt och vi kör en del mtb och vi känner till en skolkamrat som också kör lite. Ett snitt på två per klass har inte södra ängby skola...
I Göteborg. Tror att CK Master som även satsat på enduro de senaste åren är helt rätt ute.
Sonen som går på en annan skola är ganska ensam som aktiv cyklist. I vår stadsdel har det startats en cykelklubb och byggts en pumptrack mm så om något år börjar ett gäng kids som cyklar i högstadiet även på sonens högstadium.

Tillbaka
Topp