Cykel som attraherar ungdomar/unga vuxna

Kickbike är ju poppis och kommunen här bygger i alla fall ramper. Grabben har kört sin 16'' där men självklart vill han också byta ner sig till kickbike.....

Frågan är dock om lvg cykling är farligare jämfört med de "ungdomligare" cykelvarianter som visas på Redbull TV, tveksamt? ;-)

Visst killarna nedan är exceptionellt skickliga (även om de vurpar ofta också) men när ungdomarna börjar inspireras av liknande filmer kan det nog göra..... ont.

Min erfarenhet är att uppenbart farliga aktiviteter är väldigt självreglerande. Du kanske kollar på Ali Boulala (jättegammal referens) hoppa jättetrappa på nätet eller Fabio köra köttig utförscykling men i verkligheten kommer de flesta välja att börja med trottarkanter eller en lokal pumptrack och skala upp nivån allteftersom.

Däremot är det svårare att själv reglera risken att bli klippt av Benke i sin vita skåpbil.

Min erfarenhet är att uppenbart farliga aktiviteter är väldigt självreglerande. Du kanske kollar på Ali Boulala (jättegammal referens) hoppa jättetrappa på nätet eller Fabio köra köttig utförscykling men i verkligheten kommer de flesta välja att börja med trottarkanter eller en lokal pumptrack och skala upp nivån allteftersom.

Däremot är det svårare att själv reglera risken att bli klippt av Benke i sin vita skåpbil.
Förstår din poäng och föräldrarperspektivet är intressant, jag skulle sannolikt inte känna mig bekväm heller.

Jag har tvá aktiva barn i áldern 10-12. Dom spelar fktboll o hemmavid (friliftsliv) ger dom sig på d som erbjuds. Men jag vet att mima barn inte e repreaentativa. Om jag säger: vi springer 5 km efter maten, så får jag inte ett endaste klagomål utan de går snällt o byter till joggingkläder.
När de tar av sig tröjorna på fotbollsträningen för att skilja på lagen så e mina pojkar de enda som har hälsosamma kroppar. Alla, alla de andra e ôverviktiga fettkroppar.
Och, vi e blattar. I princip de enda svartskallarna i området.
Igår spelade de fotbollsmatch. Det andra laget bestod av enbart utlänningar. När de värmde upp så tog halva laget av sig tröjorna. Och det var bara vältränade barnkroppar (vilket eg borde vara normalt i den åldern). Nlrmala barnkroppar ska eg inte bestå av fetma. Pojkarna i min sons lag klagade hela matxhen, de var helt slutkörda. Pojkarna i andra laget klagade inte en enda gång (jag var linjedomare o var nära spelet hela tin). Och nej, bara för att man e brun så beryder dinte att man klarar värme bättee, kroppen aklimatiseras oavsett hudfärg.
Det jag försöker beskriva e inte att etniska svenska barn e lata o att svartskallebarn e bättre. Det jag vill beskriva e att olika förutsättningar ger olika resultat/intressen. Kan man få in fler konditionerade utlänningar i mtb? Kan man konditionera fler etnisk svenska barn till mtb? Mtb kräver ändå en hel del av utövaren. Skulle det ena främja det andra? Och tjejer, hjr får man in fler rjejer rill sporten.
Hir d gick i matchen? Dom som vet, vet.
Roande med inlägg som inte är politiskt korrekta men det här var på gränsen för mig... ;-)

Men det finns ingen knapp för att ogilla ett inlägg här.

För att uttrycka mig som du gör: Det provocerar mig något när man pratar om "blattar" vs svenskar och blandar in etnicitet i det hela, jag gillar inte den typen av mycket grova generaliserande resonemang.

Mountainbike sportens alla grenar växer. Ungdomar som vill cykla Mtb attraheras bra nog av dagens cykel utbud sålänge det är i idrotssyfte. Det stora problemet är att cyklarna är för dyra i förhållande till den teknik som finns i cykeln och även grenerelt så är instegsmodellerna för dyra och väl dåligt teknikst presterande i förhålande till pris.

När det gäller ungdomar som inte vill träna MTB så vill de inyte ha en egen cykel att ta hand om. De vill inte sköta något, de vill inte äga ngt för det blir ändå bara stulet. De vill helst inte behöva trampa själva.
De vill ha hyrservice på scooter eller elmopeder, och slita o slänga runt i storstan.

Mindre orter och landsbyggden är nog ngt mer traditionella

Så var vi där igen, hur definierar man något som ”det är för dyrt i förhållande till den teknik som finns i den”?
Cyklarna säljs väl? Isf är priset rätt eller för lågt, annars skulle de inte säljas.

Ett problem är kostnaden. Cyklar är bra dyra om man ska ha något vettigt. Köper inte mor och far en så är man körd.

fiske är betydligt enklare att börja med. 2000kr och du har ett vettigt spö och de mest kritiska runtom.

Ja kanske... Skulle säga att fiske och cykling är mina största intressen. För mig går det inte ens att mäta på samma skala.. Fiske är så enormt mycket dyrare. Cykling känns för mig som bland det billigare man kan hålla på det.

Ja kanske... Skulle säga att fiske och cykling är mina största intressen. För mig går det inte ens att mäta på samma skala.. Fiske är så enormt mycket dyrare. Cykling känns för mig som bland det billigare man kan hålla på det.
Knappast.

fiske kan bli mycket dyrare än cyklingen. Speciellt om man börjar räkna in båten.

cyklingen har högre start kostnad men taket för ”allt” man behöver är lägre. Cykel +gear är typ priset av en rejälare båtmotor.

abu startkit börjar runt 300kr. Hitta en ny cykel för dom pengarna….

Vilken skola? Det där blir väl typ 2 per klass och det låter toppen men också otroligt. På min sons skola i bromma är han tvärensam om att cykla året runt och vi kör en del mtb och vi känner till en skolkamrat som också kör lite. Ett snitt på två per klass har inte södra ängby skola...
I Södra Ängby skola går det väl åas två moppebilar på varje elev... ?

I Södra Ängby skola går det väl åas två moppebilar på varje elev... ?

Är det kanske vanligare med feministiska värderingar nu för tiden?

Förr i tiden var det mera självklart för en man att vara stark och inte gnälla men det blir allt mera sällsynt att man försöker hävda sig genom sin "manlighet". Det är nya värderingar som gäller vilket kanske är sunt. I dag kör männen/killarna elfordon och spelar dataspel (ok, kraftigt generaliserande).

Könsrollerna är lite mera diffusa nu för tiden, nya värderingar.

Verkar inte att så många killar bryr sig över att de riskerar få hängpattar om de kör moped samt hänger framför datorn hela dagarna men jag kan ha fel.

Det som möjligen talar emot det här är väl att fortfarande gym är väldigt poppis. Då verkar det ändå som att killarna jobbar lite på deras hmmm "manlighet" rent ytligt varje fall. ;-) Tom tjejer har väl börjat träna på gym mera i takt med att det blev populärt med stor rumpa, tidigare var det kanske mera klasser för tjejer.

Ja, jo, generaliserande inlägg, sorry.

Senast ändrad:
Knappast.

fiske kan bli mycket dyrare än cyklingen. Speciellt om man börjar räkna in båten.

cyklingen har högre start kostnad men taket för ”allt” man behöver är lägre. Cykel +gear är typ priset av en rejälare båtmotor.

Ska man kunna fiska på något "vettigt" sätt behöver man ju en trailerbåt. Och alltså ockås en bil. Sen en hel del spön, beten, håvar, ekolod, vadare osv osv.

En racer kostar typ 10 000 och är enormt billig i drift om man jämför med en båt och en bil t.ex.

Personligen ser jag ju cykling som väldigt billigt. Sen är det populärt för medelålders män. Därför "måste" det kosta en himla massa pengar.

Ska man kunna fiska på något "vettigt" sätt behöver man ju en trailerbåt. Och alltså ockås en bil. Sen en hel del spön, beten, håvar, ekolod, vadare osv osv.

En racer kostar typ 10 000 och är enormt billig i drift om man jämför med en båt och en bil t.ex.

Personligen ser jag ju cykling som väldigt billigt. Sen är det populärt för medelålders män. Därför "måste" det kosta en himla massa pengar.

Blir lite rörigt tycker jag, det går ju verkligen att budgetfiska också men inte om man vill ha trailerbåt samt åka på några fiskeresor varje år. ;-)

Blir lite rörigt tycker jag, det går ju verkligen att budgetfiska också men inte om man vill ha trailerbåt samt åka på några fiskeresor varje år. ;-)

Jo du kan köpa ett metspö för 100 spänn på macken. Det är ju billigare än en cykel. Absolut. Kanske jag som fiskat för länge och cyklat för lite.

Låter som exakt samma resonemang jag skulle föra åt andra hållet. Varför i hela friden skulle man behöva en båt för att fiska? Som du ser har det inget med saken att göra utan handlar bara om hur mycket man är beredd att lägga på en viss aktivitet.

Jo du kan köpa ett metspö för 100 spänn på macken. Det är ju billigare än en cykel. Absolut. Kanske jag som fiskat för länge och cyklat för lite.
Jo, så är det nog. Räknar med båt i fiske så blir det väl helt andra priser, sen snöar man kanske in på båtar och då kan ju det växa till astronomiska summor i sig. Lite som att räkna med husbil med släp till cyklingen när man pratar om kostnad. Men blir lite konstigt då känner jag. Men det bevisar nog bara hur lite jag vet angående fiske mest.

Nog för att det säkert finns riktigt dyra spön/rullar etc i den övre skalan kan jag tänka mig, men att det skulle ligga i nivå med en finare Mtb eller landsvägs-hoj av finare kaliber känns lite otroligt. Men hur det ser ut idag så skulle jag inte förvåna mig om det finns faktiskt.

Låter som exakt samma resonemang jag skulle föra åt andra hållet. Varför i hela friden skulle man behöva en båt för att fiska? Som du ser har det inget med saken att göra utan handlar bara om hur mycket man är beredd att lägga på en viss aktivitet.

För att komma rimligt nära fisken och ha en rimlig chans att få något. Men det går säkert att föra samma resongemang åt andra hållet. Jag är väl som jag är. Brukar fundera över funktion osv, inte så mycket stilregler, utseende osv. Kan jag cykla snabbare med en cykel för 60 tusen än en för 15.. Nja knappast. Då funkar den för 15. Kan jag komma åt fisk från land som är 2 mil ut på Vänern. Nej, då "behöver" jag en båt. Jaja, skit samma. Fattar att jag är på helt fel ställe för att diskutera detta.

Jo, så är det nog. Räknar med båt i fiske så blir det väl helt andra priser, sen snöar man kanske in på båtar och då kan ju det växa till astronomiska summor i sig. Lite som att räkna med husbil med släp till cyklingen när man pratar om kostnad. Men blir lite konstigt då känner jag. Men det bevisar nog bara hur lite jag vet angående fiske mest.

Nog för att det säkert finns riktigt dyra spön/rullar etc i den övre skalan kan jag tänka mig, men att det skulle ligga i nivå med en finare Mtb eller landsvägs-hoj av finare kaliber känns lite otroligt. Men hur det ser ut idag så skulle jag inte förvåna mig om det finns faktiskt.

Sysslar man med trollingfiske t.ex är det nog ganska rimligt räkna in båten. Jaja, folk är olika inser jag.

Så var vi där igen, hur definierar man något som ”det är för dyrt i förhållande till den teknik som finns i den”?
Cyklarna säljs väl? Isf är priset rätt eller för lågt, annars skulle de inte säljas.
Riktigt så enkelt är det inte. Man tvingas betala om man vill va med och cykla. På samma sätt som för många andra produkter är inte valet så svart eller vitt.
Det är mycket enkelt att titta på teknik mot pris både internt cykel som produkt mot varandra och externt vad samma pengar köper bland andra produkter.
Ett klockrent exempel är Enduro / stig / Bikepark hojjar där instegsmodellen hos flertalet märken är 30-35 k och har väldigt låga specar och enskilda komponenter som man hittar på 5-10 k hojar.

Instegsmodeller bör främja sporten,inte vinga folk att betala överpris för att kunna vara med.
Finns även fler aspecter på detta som visar att det vinsdrivade syftet självfallet är viktigare än allt annat hos tillverkarna.

Riktigt så enkelt är det inte. Man tvingas betala om man vill va med och cykla. På samma sätt som för många andra produkter är inte valet så svart eller vitt.
Det är mycket enkelt att titta på teknik mot pris både internt cykel som produkt mot varandra och externt vad samma pengar köper bland andra produkter.
Ett klockrent exempel är Enduro / stig / Bikepark hojjar där instegsmodellen hos flertalet märken är 30-35 k och har väldigt låga specar och enskilda komponenter som man hittar på 5-10 k hojar.

Instegsmodeller bör främja sporten,inte vinga folk att betala överpris för att kunna vara med.
Finns även fler aspecter på detta som visar att det vinsdrivade syftet självfallet är viktigare än allt annat hos tillverkarna.
Det är klart en cykel kostar pengar. Konstigt vore det väl annars. Är cyklarna för dyra blir de inte sålda, och blir de sålda så var priset rätt. Så fungerar en marknad. Sedan kan man ju ha åsikter att det är för dyrt, men det är ju just åsikter, inte fakta.

Det är klart en cykel kostar pengar. Konstigt vore det väl annars. Är cyklarna för dyra blir de inte sålda, och blir de sålda så var priset rätt. Så fungerar en marknad. Sedan kan man ju ha åsikter att det är för dyrt, men det är ju just åsikter, inte fakta.

Så allt som blir sålt har "rätt" pris? Bara nyfiken. Ja så kanske man ser det om man är ekonom eller nåt :)

Fakta är också att bredden på olika sporter blir lidande av för dyr utrustning. Inte alla har råd att låta sina barn testa dyra sporter.

Det är inte de dyra cyklarna som är för dyra utan de billiga. Eller för dåliga.
Vi får väl se om varuhusen råder bot på detta efter pesten. XXL och Decathlon verkar vara på god väg. Fast billgt blir det aldrig. Skönt att det är billigare än fiske i alla fall

Jag tycker husen har blivit för dyra i förhållande till vad man får. Vad gör vi åt det?
Kan du bygga billigare hus precis som en del märke kan sätta bra geo på en billig cykel så blir du nog rik.

Lättare med cykel då vilken idiot som helst kan kopiera ett par vinklar och få till en ok HT.

Roande med inlägg som inte är politiskt korrekta men det här var på gränsen för mig... ;-)

Men det finns ingen knapp för att ogilla ett inlägg här.

För att uttrycka mig som du gör: Det provocerar mig något när man pratar om "blattar" vs svenskar och blandar in etnicitet i det hela, jag gillar inte den typen av mycket grova generaliserande resonemang.
Det är sant. Jag tänker inte helt olikt dig. Ankedningen till att jag använde just dom orden var för att förstärka det som var så tydligt i fotbollsmatchen i fråga.
Och som en annan frågade i luften: vad är anledningen till att de olika pojkarna spelar i lagen - den frågan e viktig. Alla vet att fotboll finns och det är en billig sport. Bryr sig mtb/cykel-klubbar om att locka unga? Hur ser deras arbete i frågan ut? Hur möjliggör man detta för de med mindre medel? Var finns cykelfrämjandet? Varför är de inte ute på skolor o pratar? Cykelskola en vecka om året, som fotbollsskola?

Scott Heldämpad eller Scott fiskespö ? =)

(var bara tvungen o kolla)
Haha :D , ja, det var verkligen ett dyrt spö, men i sammanhanget "billigt" jämfört mot min och många andras hojar här kan jag tänka mig. Fast trots det så skulle jag påstå att min hoj är mer prisvärd jämförelsevis.

Allt handlar väl om perspektiv och vilka förutsättningar/intresse man har när man jämför priser också. Väl medveten om att för någon annan kan en cykel för exempelvis 35 000kr vara otroligt dyrt/helt onödigt att lägga den summan, men för någon annan så känns det som en "instegsmodell".

Vet bara att ju mer en snöar in på något och ju mer en vet, ju dyrare blir det när man börjar få smak för olika saker.

Det är sant. Jag tänker inte helt olikt dig. Ankedningen till att jag använde just dom orden var för att förstärka det som var så tydligt i fotbollsmatchen i fråga.
Och som en annan frågade i luften: vad är anledningen till att de olika pojkarna spelar i lagen - den frågan e viktig. Alla vet att fotboll finns och det är en billig sport. Bryr sig mtb/cykel-klubbar om att locka unga? Hur ser deras arbete i frågan ut? Hur möjliggör man detta för de med mindre medel? Var finns cykelfrämjandet? Varför är de inte ute på skolor o pratar? Cykelskola en vecka om året, som fotbollsskola?
Det kommer mer och mer i alla fall i Skåne, inte minst friluftsfrämjandet.

Egen cykel måste man ha. Oklart om det finns någon lösning i sikte där. Barnen köper inte en egen kanot för att träna padling?

Om vi inte vet hur vi ska lösa ett problem, så då ska vi strunta i problemet. Om nån inte har råd att bo under tak så får det vara så.

Om vi inte vet hur vi ska lösa ett problem, så då ska vi strunta i problemet. Om nån inte har råd att bo under tak så får det vara så.
Om man inte vet hur man ska lösa ett verkligt problem är det väl utmärkt att jobba på att försöka lösa det. Däremot är det rätt onödigt att jobba på lösningar till problem som inte existerar i verkligheten.

Scott Heldämpad eller Scott fiskespö ? =)

(var bara tvungen o kolla)
Det där spöt var nog det dyraste jag sett, men det är också ett av de mest speciella. Det är väl till för smygfiske i små bäckar på små fiskar. Och så är det ett Scott, stängernas Pinarello. Så det där spöt är ju att jämföra med en custombyggd lättviktsracer på 5,5 kg. Inte det första man köper. :)
Ska du flugfiska i älv så kommer du undan med ca 10000:- för ok vadare, spö, rulle, lina och några flugor. 3-4000:- om du köper det allra billigaste.

Egen cykel måste man ha. Oklart om det finns någon lösning i sikte där. Barnen köper inte en egen kanot för att träna padling?

Nej. Du kan paddla rätt länge med klubblådor. Däremot kommer man vilja köpa en egen paddel före man fixat en egen kanot. Kanoter är dock rätt mycket mindre service-krävande än cyklar.

Nej. Du kan paddla rätt länge med klubblådor. Däremot kommer man vilja köpa en egen paddel före man fixat en egen kanot. Kanoter är dock rätt mycket mindre service-krävande än cyklar.
ja kanske faller på service och/eller att det är tillväxt så man fyller alla plats man kan skaka fram utan investering.
I Skåne är väl dessutom skillnaden att friluftsfrämjandet vad jag vet inte blivit miljonärer på drakbåtstävlingar på festivalen.

Sen måste inte problem lösas.

Jag tänker på sveriges agerande under varvskrisen där stödet istället slog undan fötterna för den omställningen som kanske hade räddat branshen.

Är det inte lönsamt att bygga båtar i sverige längre så kanske det inte är lämpligt att bygga båtar i sverige.

Vill inte kidsen cykla så vill de kanske inte där oavsätt om vi tycker att det är det roligaste som finns.

Eller?

Vill man träna någon kanotgren så är nog inte friluftsfrämjandet rätt ställe att börja. Och ingen kanotklubb jag har varit med I har haft några intäkter från drakbåtsfestival.Däremot bygger systemet på att det läggs ned mycket tid på att laga och underhålla lådorna. Trots att det är mycket mindre service än cykling så går saker sönder.

Har lagt många timmar på laga hål med olika sorters fiber-vävar.

Fotboll är en fantastisk sport som 90% lägger ner innan dom är 18år och spelar aldrig igen.

individsporterna är bättre då du inte behöver andra för andra utöva dom. Även om det oftast är roligare när man är flera.

Tillbaka
Topp