Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Frågan är dock om lvg cykling är farligare jämfört med de "ungdomligare" cykelvarianter som visas på Redbull TV, tveksamt? ;-)
Visst killarna nedan är exceptionellt skickliga (även om de vurpar ofta också) men när ungdomarna börjar inspireras av liknande filmer kan det nog göra..... ont.
Förstår din poäng och föräldrarperspektivet är intressant, jag skulle sannolikt inte känna mig bekväm heller.Min erfarenhet är att uppenbart farliga aktiviteter är väldigt självreglerande. Du kanske kollar på Ali Boulala (jättegammal referens) hoppa jättetrappa på nätet eller Fabio köra köttig utförscykling men i verkligheten kommer de flesta välja att börja med trottarkanter eller en lokal pumptrack och skala upp nivån allteftersom.
Däremot är det svårare att själv reglera risken att bli klippt av Benke i sin vita skåpbil.
Roande med inlägg som inte är politiskt korrekta men det här var på gränsen för mig... ;-)Jag har tvá aktiva barn i áldern 10-12. Dom spelar fktboll o hemmavid (friliftsliv) ger dom sig på d som erbjuds. Men jag vet att mima barn inte e repreaentativa. Om jag säger: vi springer 5 km efter maten, så får jag inte ett endaste klagomål utan de går snällt o byter till joggingkläder.
När de tar av sig tröjorna på fotbollsträningen för att skilja på lagen så e mina pojkar de enda som har hälsosamma kroppar. Alla, alla de andra e ôverviktiga fettkroppar.
Och, vi e blattar. I princip de enda svartskallarna i området.
Igår spelade de fotbollsmatch. Det andra laget bestod av enbart utlänningar. När de värmde upp så tog halva laget av sig tröjorna. Och det var bara vältränade barnkroppar (vilket eg borde vara normalt i den åldern). Nlrmala barnkroppar ska eg inte bestå av fetma. Pojkarna i min sons lag klagade hela matxhen, de var helt slutkörda. Pojkarna i andra laget klagade inte en enda gång (jag var linjedomare o var nära spelet hela tin). Och nej, bara för att man e brun så beryder dinte att man klarar värme bättee, kroppen aklimatiseras oavsett hudfärg.
Det jag försöker beskriva e inte att etniska svenska barn e lata o att svartskallebarn e bättre. Det jag vill beskriva e att olika förutsättningar ger olika resultat/intressen. Kan man få in fler konditionerade utlänningar i mtb? Kan man konditionera fler etnisk svenska barn till mtb? Mtb kräver ändå en hel del av utövaren. Skulle det ena främja det andra? Och tjejer, hjr får man in fler rjejer rill sporten.
Hir d gick i matchen? Dom som vet, vet.
Ja. Av rent estetiska skäl borde du tvinga honom att köra skateboard iaf.Kickbike är ju poppis och kommunen här bygger i alla fall ramper. Grabben har kört sin 16'' där men självklart vill han också byta ner sig till kickbike.....
Han fick en skateboard men det verkar också vara en materialsport. Den far iväg när han ställer sig på den och han menar att hjulen är dåliga. (Han är fem, så han är väl för gammal för en satsning)Ja. Av rent estetiska skäl borde du tvinga honom att köra skateboard iaf.
Ett problem är kostnaden. Cyklar är bra dyra om man ska ha något vettigt. Köper inte mor och far en så är man körd.
fiske är betydligt enklare att börja med. 2000kr och du har ett vettigt spö och de mest kritiska runtom.
Knappast.Ja kanske... Skulle säga att fiske och cykling är mina största intressen. För mig går det inte ens att mäta på samma skala.. Fiske är så enormt mycket dyrare. Cykling känns för mig som bland det billigare man kan hålla på det.
I Södra Ängby skola går det väl åas två moppebilar på varje elev... ?Vilken skola? Det där blir väl typ 2 per klass och det låter toppen men också otroligt. På min sons skola i bromma är han tvärensam om att cykla året runt och vi kör en del mtb och vi känner till en skolkamrat som också kör lite. Ett snitt på två per klass har inte södra ängby skola...
I Södra Ängby skola går det väl åas två moppebilar på varje elev... ?
Knappast.
fiske kan bli mycket dyrare än cyklingen. Speciellt om man börjar räkna in båten.
cyklingen har högre start kostnad men taket för ”allt” man behöver är lägre. Cykel +gear är typ priset av en rejälare båtmotor.
Ska man kunna fiska på något "vettigt" sätt behöver man ju en trailerbåt. Och alltså ockås en bil. Sen en hel del spön, beten, håvar, ekolod, vadare osv osv.
En racer kostar typ 10 000 och är enormt billig i drift om man jämför med en båt och en bil t.ex.
Personligen ser jag ju cykling som väldigt billigt. Sen är det populärt för medelålders män. Därför "måste" det kosta en himla massa pengar.
Blir lite rörigt tycker jag, det går ju verkligen att budgetfiska också men inte om man vill ha trailerbåt samt åka på några fiskeresor varje år. ;-)
Faktiskt inte, du måste in närmare stan, alltså typ Ålsten eller ut på Lidingö för att hitta moppebilarna i nåt antal.I Södra Ängby skola går det väl åas två moppebilar på varje elev... ?
Ska man kunna fiska på något "vettigt" sätt behöver man ju en trailerbåt. Och alltså ockås en bil. Sen en hel del spön, beten, håvar, ekolod, vadare osv osv.
En racer kostar typ 10 000 och är enormt billig i drift om man jämför med en båt och en bil t.ex.
Personligen ser jag ju cykling som väldigt billigt. Sen är det populärt för medelålders män. Därför "måste" det kosta en himla massa pengar.
Jo, så är det nog. Räknar med båt i fiske så blir det väl helt andra priser, sen snöar man kanske in på båtar och då kan ju det växa till astronomiska summor i sig. Lite som att räkna med husbil med släp till cyklingen när man pratar om kostnad. Men blir lite konstigt då känner jag. Men det bevisar nog bara hur lite jag vet angående fiske mest.Jo du kan köpa ett metspö för 100 spänn på macken. Det är ju billigare än en cykel. Absolut. Kanske jag som fiskat för länge och cyklat för lite.
Låter som exakt samma resonemang jag skulle föra åt andra hållet. Varför i hela friden skulle man behöva en båt för att fiska? Som du ser har det inget med saken att göra utan handlar bara om hur mycket man är beredd att lägga på en viss aktivitet.
Jo, så är det nog. Räknar med båt i fiske så blir det väl helt andra priser, sen snöar man kanske in på båtar och då kan ju det växa till astronomiska summor i sig. Lite som att räkna med husbil med släp till cyklingen när man pratar om kostnad. Men blir lite konstigt då känner jag. Men det bevisar nog bara hur lite jag vet angående fiske mest.
Nog för att det säkert finns riktigt dyra spön/rullar etc i den övre skalan kan jag tänka mig, men att det skulle ligga i nivå med en finare Mtb eller landsvägs-hoj av finare kaliber känns lite otroligt. Men hur det ser ut idag så skulle jag inte förvåna mig om det finns faktiskt.
Riktigt så enkelt är det inte. Man tvingas betala om man vill va med och cykla. På samma sätt som för många andra produkter är inte valet så svart eller vitt.Så var vi där igen, hur definierar man något som ”det är för dyrt i förhållande till den teknik som finns i den”?
Cyklarna säljs väl? Isf är priset rätt eller för lågt, annars skulle de inte säljas.
Heldämpad eller fiskespö ? =)
![]()
Scott SC Flugspön
Med en fortsatt tradition att ligga i framkant när det kommer till världens bästa spl...www.sportfiskeprylar.se
(var bara tvungen o kolla)
Det är klart en cykel kostar pengar. Konstigt vore det väl annars. Är cyklarna för dyra blir de inte sålda, och blir de sålda så var priset rätt. Så fungerar en marknad. Sedan kan man ju ha åsikter att det är för dyrt, men det är ju just åsikter, inte fakta.Riktigt så enkelt är det inte. Man tvingas betala om man vill va med och cykla. På samma sätt som för många andra produkter är inte valet så svart eller vitt.
Det är mycket enkelt att titta på teknik mot pris både internt cykel som produkt mot varandra och externt vad samma pengar köper bland andra produkter.
Ett klockrent exempel är Enduro / stig / Bikepark hojjar där instegsmodellen hos flertalet märken är 30-35 k och har väldigt låga specar och enskilda komponenter som man hittar på 5-10 k hojar.
Instegsmodeller bör främja sporten,inte vinga folk att betala överpris för att kunna vara med.
Finns även fler aspecter på detta som visar att det vinsdrivade syftet självfallet är viktigare än allt annat hos tillverkarna.
Det är klart en cykel kostar pengar. Konstigt vore det väl annars. Är cyklarna för dyra blir de inte sålda, och blir de sålda så var priset rätt. Så fungerar en marknad. Sedan kan man ju ha åsikter att det är för dyrt, men det är ju just åsikter, inte fakta.
Fakta är också att bredden på olika sporter blir lidande av för dyr utrustning. Inte alla har råd att låta sina barn testa dyra sporter.Det är klart en cykel kostar pengar. Konstigt vore det väl annars. Är cyklarna för dyra blir de inte sålda, och blir de sålda så var priset rätt. Så fungerar en marknad. Sedan kan man ju ha åsikter att det är för dyrt, men det är ju just åsikter, inte fakta.
Visste knappt det fanns så dyra spön i "vanliga" butiker.
Bygger mera som en galning. Enda som faktiskt funkar.Jag tycker husen har blivit för dyra i förhållande till vad man får. Vad gör vi åt det?
Kan du bygga billigare hus precis som en del märke kan sätta bra geo på en billig cykel så blir du nog rik.Jag tycker husen har blivit för dyra i förhållande till vad man får. Vad gör vi åt det?
Det är sant. Jag tänker inte helt olikt dig. Ankedningen till att jag använde just dom orden var för att förstärka det som var så tydligt i fotbollsmatchen i fråga.Roande med inlägg som inte är politiskt korrekta men det här var på gränsen för mig... ;-)
Men det finns ingen knapp för att ogilla ett inlägg här.
För att uttrycka mig som du gör: Det provocerar mig något när man pratar om "blattar" vs svenskar och blandar in etnicitet i det hela, jag gillar inte den typen av mycket grova generaliserande resonemang.
Haha :D , ja, det var verkligen ett dyrt spö, men i sammanhanget "billigt" jämfört mot min och många andras hojar här kan jag tänka mig. Fast trots det så skulle jag påstå att min hoj är mer prisvärd jämförelsevis.Scott Heldämpad eller Scott fiskespö ? =)
![]()
Scott SC Flugspön
Med en fortsatt tradition att ligga i framkant när det kommer till världens bästa spl...www.sportfiskeprylar.se
Det kommer mer och mer i alla fall i Skåne, inte minst friluftsfrämjandet.Det är sant. Jag tänker inte helt olikt dig. Ankedningen till att jag använde just dom orden var för att förstärka det som var så tydligt i fotbollsmatchen i fråga.
Och som en annan frågade i luften: vad är anledningen till att de olika pojkarna spelar i lagen - den frågan e viktig. Alla vet att fotboll finns och det är en billig sport. Bryr sig mtb/cykel-klubbar om att locka unga? Hur ser deras arbete i frågan ut? Hur möjliggör man detta för de med mindre medel? Var finns cykelfrämjandet? Varför är de inte ute på skolor o pratar? Cykelskola en vecka om året, som fotbollsskola?
Om man inte vet hur man ska lösa ett verkligt problem är det väl utmärkt att jobba på att försöka lösa det. Däremot är det rätt onödigt att jobba på lösningar till problem som inte existerar i verkligheten.Om vi inte vet hur vi ska lösa ett problem, så då ska vi strunta i problemet. Om nån inte har råd att bo under tak så får det vara så.
Det där spöt var nog det dyraste jag sett, men det är också ett av de mest speciella. Det är väl till för smygfiske i små bäckar på små fiskar. Och så är det ett Scott, stängernas Pinarello. Så det där spöt är ju att jämföra med en custombyggd lättviktsracer på 5,5 kg. Inte det första man köper. :)Scott Heldämpad eller Scott fiskespö ? =)
![]()
Scott SC Flugspön
Egen cykel måste man ha. Oklart om det finns någon lösning i sikte där. Barnen köper inte en egen kanot för att träna padling?
ja kanske faller på service och/eller att det är tillväxt så man fyller alla plats man kan skaka fram utan investering.Nej. Du kan paddla rätt länge med klubblådor. Däremot kommer man vilja köpa en egen paddel före man fixat en egen kanot. Kanoter är dock rätt mycket mindre service-krävande än cyklar.
Sen måste inte problem lösas.Om vi inte vet hur vi ska lösa ett problem, så då ska vi strunta i problemet. Om nån inte har råd att bo under tak så får det vara så.
Fotboll är en fantastisk sport som 90% lägger ner innan dom är 18år och spelar aldrig igen.Det är sant. Jag tänker inte helt olikt dig. Ankedningen till att jag använde just dom orden var för att förstärka det som var så tydligt i fotbollsmatchen i fråga.
Och som en annan frågade i luften: vad är anledningen till att de olika pojkarna spelar i lagen - den frågan e viktig. Alla vet att fotboll finns och det är en billig sport. Bryr sig mtb/cykel-klubbar om att locka unga? Hur ser deras arbete i frågan ut? Hur möjliggör man detta för de med mindre medel? Var finns cykelfrämjandet? Varför är de inte ute på skolor o pratar? Cykelskola en vecka om året, som fotbollsskola?