Cykel som attraherar ungdomar/unga vuxna

Så länge det handlar om transport tror jag det är rätt kört. Där ser det ut som om elsparkcykeln redan har vunnit och det är inte så konstigt.

Skulle snarare säga att det är en fusion av gammal tråkcykling och motorsport, sen tror jag inte heller att tävling står högst på agendan utan snarare glädje.

Sen ser jag ingen konflikt mellan kondition/styrka/teknik och eldrift.
Inte?

Nädu - det blir inte sport av det där. Eldrift är säkert utmärkt för någon sorts transport, men inte är det något för träning/tävling. Eller ville du motordrivna diskusar, maratholöpare som åker taxi halva rundan och rakerdrivna spjut.....

Inte?

Nädu - det blir inte sport av det där. Eldrift är säkert utmärkt för någon sorts transport, men inte är det något för träning/tävling. Eller ville du motordrivna diskusar, maratholöpare som åker taxi halva rundan och rakerdrivna spjut.....

Föreslår att du testar tex enduro, att brottas med 110kg motorcykel i skogen kräver kondition, styrka och teknik trots att en motor driver den framåt.

Men sporterna du nämner hade jag gärna tittat på ?

Som lärare på högstadium kan jag konstatera att av aktuell elevgrupp cyklar ca 6,5 % av eleverna aktivt (tränar, tävlar, kör lopp). 80% av de som cyklar kör enduro och 20% tränar inför motionslopp på landsväg. Dessutom tar sig ytterligare ett gäng till och från skolan med cykel. Hade jag jobbat i en annan klass eller skola så hade det säkert sett helt annorlunda ut.
Vilken skola? Det där blir väl typ 2 per klass och det låter toppen men också otroligt. På min sons skola i bromma är han tvärensam om att cykla året runt och vi kör en del mtb och vi känner till en skolkamrat som också kör lite. Ett snitt på två per klass har inte södra ängby skola...

Vilken skola? Det där blir väl typ 2 per klass och det låter toppen men också otroligt. På min sons skola i bromma är han tvärensam om att cykla året runt och vi kör en del mtb och vi känner till en skolkamrat som också kör lite. Ett snitt på två per klass har inte södra ängby skola...
Cykelhögstadium ;-)

Ungdomar är kluriga men misstänker att det är alldeles för dålig information nu för tiden om träning och hälsa i allmänhet. Man hoppas verkligen att idrottsföreningar besöker skolor och motiverar, inspirerar.

Nu när vi lever i Internet-eran, sociala medier, skönhets-kirurgi, ständigt uppkopplad via olika enheter samt sist men inte minst den pågående motoriserade el-trenden. Ungdomar som skickar bilder på hur jäkla fina de ser ut i sina senaste kläder eller efter senaste spacklet. Oftast är det sådant jämfört med att skicka information om det senaste passet i Strava.

Frågor att ställa: Vill du får muskler, vill du bli stark, vill du få starka lungor och hjärta, vill du känna dig generellt piggare och orka mer, tycker du det är bra med en stark rygg och att bli sjuk mera sällan, gillar du att tävla? Faktum är ju att träning också kan göra dig lite mera attraktiv till det motsatta könet, du måste inte låta en kirurg sätta kniven i dig, det finns andra vägar att gå.

Sedan verkar det dock som att många ungdomar går på gym (och går på olika klasser) istället för att träna kondition genom löpning eller cykel. Gym är självklart bra också om det utförs på rätt sätt. Genvägar och doping verkar tyvärr fortfarande relativt vanligt. De tycker kanske gym, klasser är roligare samt att de har större fokus på det hmmm "ytliga".

Konditionsträning kan ju vara lite speciellt och attraherar nog enbart en liten procentandel ungdomar, alla verkar inte palla det riktigt rent mentalt och kommer inte över de trösklar man behöver komma över för att tycka det är skönt? För ungdomar tror jag det är bäst att träna kondition i föreningsform eller gruppform, det sociala är viktigt för dem.

Jag vet inte, tänker högt. ;-)

Cykel som strikt transport medel riktat mot ungdomar är en annan sak. Cyklar som både fungerar som transport men också att "leka med" är väl bra för ungdomar, de måste tåla lite samt att utseendet är oerhört viktigt för dem. Men då kommer man in på det här på pris/kostnad och den oerhört höga stöldrisken också, då blir det lite rörigare igen. Få ungdomar har råd att köpa den typen av cyklar som skulle passa dem bäst?

Absolut att många ungdomar attraheras av den typen av sport som visas på Redbull TV dock, det är väl mer den typen av sport ungdomar attraheras av nu för tiden och här finns det ju några roligare cykelformer också. Inget fel egentligen, nya tider bara. Att risken ökar enormt för att bryta benen av sig (sport som visas i Redbull TV) är en annan sak, det är sådant unga gör (bryter benen), livet är tufft. Igen så tror jag det vore bra om föreningarna blir mera aktiva i hur de riktar sig mot skolor och ungdomar.

Senast ändrad:
Av alla cyklar jag låtit mina ungdomar testa så har lättviktsrejser och Brompton dragit det längsta strået. Mtb, touringhoj, stålrando, herr och dam samt hybrider har inte gett samma respons.

Brompton tror jag själv på som en riktig utmanare med dess möjligheter att använda ihop med lokaltrafik och att kunna vika ihop och ta in i lgh, biograf etc.
Priset (runt 14kkr) avskräcker naturligtvis.

Hej,

Jag har i uppdrag att på kort tid ta fram ett koncept på en cykel som kan attrahera unga vuxna och ungdomar (fri tolkning vilka åldrar som räknas) att köpa en ny cykel. Några tips och tankar från någon i detta forum? Någon som har en känsla vad som efterfrågas idag av unga och om det finns några tydliga trender och strömningar?

Måhända lite skamlöst att fråga rakt ut såhär men den som inte frågar får heller inga svar ;)

Allt gott, Filip
På vems uppdrag och vad ska konceptet användas till?

Jag tror vi har hittat rätt koncept!

81A144EB-A7CE-4C2A-9B48-1A128E615A67.jpeg

Elsparkcykeln har en del fördelar som inte går att bortse ifrån. Nätt format, man blir inte svettig, någorlunda överkomligt pris, hyfsat accepterad on den blir buren i kollektivtrafik. Tilltalar folk som inte fattar hur man fixar en punktering eller en broms men som kan flasha och modda det elektriska. Annars är brompton som redan nämnts det bästa cykelrelaterade som passar compact living, och är mest stöldsäker om man tar den med sig överallt.

Cyklar har ju alltid gått i vågor, limpor, bmx, gamla kärring cyklar, mtb osv.
Just nu är vi ju mitt uppe i en våg med elektricitet så nån form av elcykel, detta baserar jag lite på att man iaf inom ungdomens år förflytta sig långt. Man skulle till högstadiet som låg 4km bort och kompisar som kanske bodde i andra sidan stan osv.

Ett problem är kostnaden. Cyklar är bra dyra om man ska ha något vettigt. Köper inte mor och far en så är man körd.

fiske är betydligt enklare att börja med. 2000kr och du har ett vettigt spö och de mest kritiska runtom.
Du skämtar säkert, men jag tror att ditt inlägg skulle vara precis tvärtom ifall det stod i ett fiskeforum.

tycker det verkar som damtralla med vevskrap mot kedjeskyddet håller ställningarna rätt bra.

visar sig inte minst i att cykeltypen lär stå för en stor majoritet av de stulna. monark karin leder ligan.

Konditionsträning kan ju vara lite speciellt och attraherar nog enbart en liten procentandel ungdomar, alla verkar inte palla det riktigt rent mentalt..

Absolut att många ungdomar attraheras av den typen av sport som visas på Redbull TV dock, det är väl mer den typen av sport ungdomar attraheras av nu för tiden och här finns det ju några roligare cykelformer också. Inget fel egentligen, nya tider bara. Att risken ökar enormt för att bryta benen av sig (sport som visas i Redbull TV) är en annan sak, det är sådant unga gör (bryter benen), livet är tufft. Igen så tror jag det vore bra om föreningarna blir mera aktiva i hur de riktar sig mot skolor och ungdomar.

Fast de flesta ungdomar som idrottar spelar väl fortfarande typ fotboll? Huvudsakligen för att det är roligt både att utöva och följa som fan.

Jag gillar konceptet om den lekande människan. "Redbull-sporterna" är ju lek, det är ju perfekt. Motionen får man på köpet.

Nu är det ju lite otydligt vad tråden handlar om, och vad frågeställningen egentligen var från början. Men jag tolkar det som cykel som ett transportmedel att konkurrera med elspark och moppebil. Jag spånar så här:
- Design. Den bör vara snygg eller cool (jag vet inte exakt vad det innebär).
- Assistans. Att slippa bli svettig tror jag är nödvändigt, så en liten batteriknuff är nog uppskattat.
- Undrhållsfritt och enkelt. Nav-/o-växlat. Däck som ej behöver pumpas. Beltdrive. Inbyggd låsvajer. Snygg skärmlösning.
- Uppkopplad. Tracking och batteristatus via app. Möjlighet att toppa upp telefonbatteriet från cykelbatteriet. Nödfunktion, automatiska sms till föräldrar vid regn/lågt batteri/motvind.

Nåt sånt? ;-)

Skillnaden är fundemental - transpormedel vs tävlingsredskap.
Du missar dock en antagligen väldigt stor grupp cyklister; de som cyklar för rekreation. Man behöver inte ha ett transportbehov, tävla eller vara intresserad av sport/idrott för att tycka att det är roligt att cykla och få motion på köpet.

Med tanke på hur överfulla de små skate-parker som finns är, av främst sparkcyklande barn, tror jag snarast att en öppning för cykelintresse kan vara att få dessa att börja med bmx eller liknande istället. Och bygga fler lek-arenor för cykel, såsom pumptracks och dylikt. Det dräller av fotbollsplaner och hockeyrinkar men här i huvudstaden finns bara ett litet fåtal ställen för dedikerat tramsande på cykel. Det kan jag tycka är väldigt märkligt, särskilt om man från politiskt håll anser att cykling är ett bra sätt att transportera sig. Då gäller det att få barn och ungdomar att börja med det långt innan det är ett transportmedel. Dessutom stänger man ute väldigt många från motion genom att bara lägga pengar på sånt som handlar om lagsport. Själv började jag inte motionera förrän väldigt sent, mycket på grund av den vedervärdiga skolidrottens totala fokus på grupperingar. Tänk om man redan tidigt tillåtits förstå att det går att ha roligt samtidigt som man blir i fysiskt bra form.

Jag har tvá aktiva barn i áldern 10-12. Dom spelar fktboll o hemmavid (friliftsliv) ger dom sig på d som erbjuds. Men jag vet att mima barn inte e repreaentativa. Om jag säger: vi springer 5 km efter maten, så får jag inte ett endaste klagomål utan de går snällt o byter till joggingkläder.
När de tar av sig tröjorna på fotbollsträningen för att skilja på lagen så e mina pojkar de enda som har hälsosamma kroppar. Alla, alla de andra e ôverviktiga fettkroppar.
Och, vi e blattar. I princip de enda svartskallarna i området.
Igår spelade de fotbollsmatch. Det andra laget bestod av enbart utlänningar. När de värmde upp så tog halva laget av sig tröjorna. Och det var bara vältränade barnkroppar (vilket eg borde vara normalt i den åldern). Nlrmala barnkroppar ska eg inte bestå av fetma. Pojkarna i min sons lag klagade hela matxhen, de var helt slutkörda. Pojkarna i andra laget klagade inte en enda gång (jag var linjedomare o var nära spelet hela tin). Och nej, bara för att man e brun så beryder dinte att man klarar värme bättee, kroppen aklimatiseras oavsett hudfärg.
Det jag försöker beskriva e inte att etniska svenska barn e lata o att svartskallebarn e bättre. Det jag vill beskriva e att olika förutsättningar ger olika resultat/intressen. Kan man få in fler konditionerade utlänningar i mtb? Kan man konditionera fler etnisk svenska barn till mtb? Mtb kräver ändå en hel del av utövaren. Skulle det ena främja det andra? Och tjejer, hjr får man in fler rjejer rill sporten.
Hir d gick i matchen? Dom som vet, vet.

På vems uppdrag och vad ska konceptet
Någon stackare som fått ett projekt som aldrig kommer lyckas på sitt bord :)
Jag har tvá aktiva barn i áldern 10-12. Dom spelar fktboll o hemmavid (friliftsliv) ger dom sig på d som erbjuds. Men jag vet att mima barn inte e repreaentativa. Om jag säger: vi springer 5 km efter maten, så får jag inte ett endaste klagomål utan de går snällt o byter till joggingkläder.
När de tar av sig tröjorna på fotbollsträningen för att skilja på lagen så e mina pojkar de enda som har hälsosamma kroppar. Alla, alla de andra e ôverviktiga fettkroppar.
Igår spelade de fotbollsmatch. Det andra laget bestod av enbart utlänningar. När de värmde upp så tog halva laget av sig tröjorna. Och det var bara vältränade barnkroppar (vilket eg borde vara normalt i den åldern). Nlrmala barnkroppar ska eg inte bestå av fetma. Pojkarna i min sons lag klagade hela matxhen, de var helt slutkörda. Pojkarna i andra laget klagade inte en enda gång (jag var linjedomare o var nära spelet hela tin). Och nej, bara för att man e brun så beryder dinte att man klarar värme bättee, kroppen aklimatiseras oavsett hudfärg.
Det jag försöker beskriva e inte att etniska svenska barn e lata o att svartskallebarn e bättre. Det jag vill beskriva e att olika förutsättningar ger olika resultat/intressen. Kan man få in fler konditionerade utlänningar i mtb? Kan man konditionera fler etnisk svenska barn till mtb? Mtb kräver ändå en hel del av utövaren. Skulle det ena främja det andra? Och tjejer, hjr får man in fler rjejer rill sporten.
Hir d gick i matchen? Dom som vet

Lägg mer energi på att stava istället för att kommentera på prepubertala barns kroppar så slipper folk tycka att du framstår som en rövhatt.

Klurigt ämne. Ungdomar är ju intresserade av att vara både unika och tillhöra en grupp. Vad håller samman ungdomar? Vad upptar deras tid? Vad är de villiga att lägga pengar på? Vad är minsta gemensamma nämnaren? Mobiler och appar. Tyvärr (killgissar jag) är inte kondition nåt som tilltalar. Att få en genomsnittlig tonåring att börja flåsa på cykel är en onödigt stor utmaning. Inte heller lek i nån större skala (på nåt konstigt sätt, då leka med cykeln är hur kul som helst). Jag tror som Makten att mer skateparker och pumptracks kan vara en inkörsport till mer seriös cykling. För främst yngre unga. Gruppen "ungdomar som ska luras att bli cyklister" är svår. Kanske en ihopfällbar iBike (med ett modernt gränssnitt och inbyggd tiktok-kamera)? Såklart producerad av Apple och därmed nåt som förstärker en ungdoms moderna livsstil. Så långt ifrån morfars gamla enpetare som det bara går.

Någon stackare som fått ett projekt som aldrig kommer lyckas på sitt bord :)

Lägg mer energi på att stava istället för att kommentera på prepubertala barns kroppar så slipper folk tycka att du framstår som en rövhatt.
Haha. Ja, d stämmer kanske för den som tänker på d sättet. Men när jag skrev d så tänkte jag på ungdomar o deras förutsättningar. D kanske du hade klurat ut om du läst d genom andra glasögon. Så fråga dig själv varför du tänker tänker på d sättet. Varning varning.

Klurigt ämne. Ungdomar är ju intresserade av att vara både unika och tillhöra en grupp. Vad håller samman ungdomar? Vad upptar deras tid? Vad är de villiga att lägga pengar på? Vad är minsta gemensamma nämnaren? Mobiler och appar. Tyvärr (killgissar jag) är inte kondition nåt som tilltalar. Att få en genomsnittlig tonåring att börja flåsa på cykel är en onödigt stor utmaning. Inte heller lek i nån större skala (på nåt konstigt sätt, då leka med cykeln är hur kul som helst). Jag tror som Makten att mer skateparker och pumptracks kan vara en inkörsport till mer seriös cykling. För främst yngre unga. Gruppen "ungdomar som ska luras att bli cyklister" är svår. Kanske en ihopfällbar iBike (med ett modernt gränssnitt och inbyggd tiktok-kamera)? Såklart producerad av Apple och därmed nåt som förstärker en ungdoms moderna livsstil. Så långt ifrån morfars gamla enpetare som det bara går.

En fråga är ju om det är ett problem som måste lösas? Vill inte kidsen cykla så låt det bero?

En fråga är ju om det är ett problem som måste lösas? Vill inte kidsen cykla så låt det bero?
Nej, faktiskt. Idag behöver ungdomar en push annars händer absolit inget. Det beror inte helt o hållet på tiktok, det beror delvid på att vi mänskor evolutionärt e gjorda för att spara kalorier.

Tror säkert den typen av cykling som visas på Redbull TV attraherar ganska många unga, de tycker det ser kul och coolt ut varje fall, finns ju diverse olika discipliner. Men det är ändå ett ganska stort steg från att tycka det ser coolt ut till att börja samt att det kan bli dyrt vilket kan vara ett problem för en del..."Pappa, jag skulle vilja ha den här cykeln men den kostar 30 lapp, är det ok?"

Lvg cykling sannolikt betydligt mera sällsynt men kan kanske bero lite på stad, var man bor också, om det finns en större aktiv klubb med bra ungdomsverksamhet tex. Motala är väl ett exempel som har bra ungdomsverksamhet tex och en viss historik. Bor man där kanske inte lvg cykling känns lika udda som på en del andra ställen. ;-)

Tycker inte man ska underskatta vikten av aktiva drivna föreningar. Men i den här tråden kanske vi mera snackar cool fritidscykel för ungdomar vilket så klart är en annan grej.

Jag är en av de bättre på att gå OT. ;-)

Senast ändrad:
När jag var ung var det minicykel som gällde ett tag (efter limpcyklarnas era). Så kanske är det dags för en comeback för dem? Fast numera är det kanske för mycket husbilsvarning för att det ska bli inne...

Jag trodde ett tag att laserdome/laser game hade alla förutsättningar att utvecklas till en populär sport, men det var tydligen roligare framför datorn.
Tror det ger en fingervisning om hur svårt det blir att få yngre förmågor att vilja cykla.

Jag trodde ett tag att laserdome/laser game hade alla förutsättningar att utvecklas till en populär sport, men det var tydligen roligare framför datorn.
Tror det ger en fingervisning om hur svårt det blir att få yngre förmågor att vilja cykla.
En tanke för datorfixerade unga...
Man kanske ska försöka lansera cykling som Zwift IRL???
En Zwift-plugin till Strava...

Eller varför inte en billig swift-kompatibel stationär cykel? Skulle hellre låta mina barn swifta än cykla lvg på riktigt.

Eller varför inte en billig swift-kompatibel stationär cykel? Skulle hellre låta mina barn swifta än cykla lvg på riktigt.
Frågan är dock om lvg cykling är farligare jämfört med de "ungdomligare" cykelvarianter som visas på Redbull TV, tveksamt? ;-)

Visst killarna nedan är exceptionellt skickliga (även om de vurpar ofta också) men när ungdomarna börjar inspireras av liknande filmer kan det nog göra..... ont.

Senast ändrad:
Det stämmer säkert. Frågan är de vill göra just cykla
Det beror ju också på hur roliga/intressanta cyklarna och cyklingen är. Barn äter hellre pizza än broccoli, men nånstans får man försöka sälja in det hälsosammare alternativet (säger inte att cykla är bästa aktiviteten, men det är en aktivitet).

När jag var ung var det minicykel som gällde ett tag (efter limpcyklarnas era). Så kanske är det dags för en comeback för dem? Fast numera är det kanske för mycket husbilsvarning för att det ska bli inne...
Minicyklar är coola. Lite livsfarliga i konstruktionen men de borde gå att göra bättre idag.

Det beror ju också på hur roliga/intressanta cyklarna och cyklingen är. Barn äter hellre pizza än broccoli, men nånstans får man försöka sälja in det hälsosammare alternativet (säger inte att cykla är bästa aktiviteten, men det är en aktivitet).
1
Iofs, men jag tror tyvärr kombinationen av att det är lite struligt, lite dyrt, man blir svettig och det uppfattas som lite farligt gör att lockelsen är låg. Friheten som lockade när man själv var ung kan de få på annat sätt idag tänker jag.

Självklart kan man försöka, men det är nog ett svårt uppdrag att lyckad locka kidzen till cykeln.

Haha. Ja, d stämmer kanske för den som tänker på d sättet. Men när jag skrev d så tänkte jag på ungdomar o deras förutsättningar. D kanske du hade klurat ut om du läst d genom andra glasögon. Så fråga dig själv varför du tänker tänker på d sättet. Varning varning.
Jo, jag ska se det som en varning att jag reagerar på att

"mina pojkar de enda som har hälsosamma kroppar. Alla, alla de andra e ôverviktiga fettkroppar.
Och, vi e blattar. I princip de enda svartskallarna i området."

kan upplevas som en lätt olämplig grej att skriva om barn :)

1
Iofs, men jag tror tyvärr kombinationen av att det är lite struligt, lite dyrt, man blir svettig och det uppfattas som lite farligt gör att lockelsen är låg. Friheten som lockade när man själv var ung kan de få på annat sätt idag tänker jag.

Självklart kan man försöka, men det är nog ett svårt uppdrag att lyckad locka kidzen till cykeln.
Jag tror också det är svårt att locka kidsen till cykeln. De är ju vana att uppnå nåt genom att swipa. Och det är en helt annan sak att cykla.

Det behövs
  • en cykel som är Cool och Bra™ till rimligt pris och
  • ett incitament att använda cykeln
Ungdomar behöver ha kul och de behöver ha det med likasinnade. Det behövs därför förutsättningar för alla som vill att skaffa sig en cykel som både gör jobbet bra och som ser bra ut.

Därtill behövs det bättre förutsättningar för att använda sin cykel i närområdet. Det finns, som nämnts tidigare, fotbollsplaner överallt (eller gräsytor stora nog att improvisera på). Det finns en del, fast inte alltgår många, skateparker/halfpipes där hjulförsedda brädor eller skor samt sparkcyklar kan användas.

Men vi saknar kanske samma enkelhet och närhet för cykling. Fler MTB-spår nära hem och skola? Fler små cykelorienterade parker likt den vid Starbo? Någonstans dit cyklande ungdomar kan ta sig, ha kul en stund, och lämna, utan att det blir ett projekt.

Barnen SKA röra på sig och det går att hjärntvätta folk till vad som helst bara man börjar i tid. Min dotter vet att träna måste man för att vara frisk. Gillar man ingen annan sport så blir det cykling med pappa och det accepterar hon och efter att ha testat lite olika har hon landat i att cykla blir det. MTB och zwift (gratis upp till 16). Kvaliteten på träningen är en annan femma och hon börjar bli stor nog för att bruka allvar....

Sen tror jag säkert att cykling passar fin fint för obemedlade men träningsvilliga ungdomar, etnicitet oaktat. Det är bara det att de obemedlade verkar ha så svårt att få till en bra budget för utrustningen....

Hir d gick i matchen? Dom som vet, vet.
Det där är ganska intressant och kanske helt enkelt handlar om vilka idoler man har, vilket lär bero på grupptillhörighet och kultur. Spelade de "svenska" barnen fotboll för att de ville det själva, eller för att deras föräldrar satt dem att spela fotboll för att "det nog är nyttigt"? Spelade barnen med annan härkomst fotboll för att de brann för det och ville uppnå något? Jag bara spekulerar men det vore verkligen inte otänkbart. Fotboll är betydligt större i många länder och även en liten skillnad kan förstärkas om det blir det som håller gruppen samman i ett annat land. Även sociala klyftor kan göra sport till en sammanhållande faktor. "Vi mot dom", tyvärr.

-----------

Om något av detta stämmer kan det visa vikten av min egen poäng jag försökte göra, nämligen att om man ska få barn att göra något och fortsätta med det, så måste de själva vilja det, och det kan man naturligtvis påverka genom att göra vissa aktiviteter attraktiva.
Själv sattes jag att spela blockflöjt i lågstadiet. Visst lärde jag mig något av det, men inte fan gick jag dit för att jag ville det. Vem har någon som helst nytta av instrumentet blockflöjt liksom? De sporter jag sattes att prova gav absolut ingenting då det handlade om lag, och jag har aldrig känt någon gemenskap i grupp, tvärtom faktiskt. Alltså var det helt dödfött och det blev ingen fysisk aktivitet alls istället. Edit: Gissningsvis hade jag hatat cykling också om det gick ut på att tävla. För det enda det mynnar ut i för den som inte vinner, är att man känner sig sämre som människa. Jag förstår inte hur det kan vara en rimlig strategi för att få barn intresserade av idrott. Det är snarare djupt tragiskt att merparten av all sport går ut på att vara bättre än nån annan, istället för att må bra fysiskt och ha roligt.

Tillbaka
Topp