Cykel som funkar för både Ironman och Vättern

augustrc

Medlem
Hej!

Bakgrund: har inte cyklat mer än att jag cykelpendlat (Kronan Rask, single speed) så har ingen koll alls på cyklar.

Jag skulle vilja köra superklassiker (vilket i mitt fall nog innebär Vättern sub 10) det kommande året, och även Iron Man 2024. Jag är lite för fattig/snål för att köpa både en tempocykel och en landsväg. Skulle vilja hitta en cykel som alltså funkar för både för 10kSEK. Eftersom man inte får ha tempocykel på Vättern antar jag att måste köpa en landsvägscykel? Är det möjligt eller får jag tänka om? Jag har inget specifikt tidsmål på Iron Man, men har nog högre ambition än att bara ta mig igenom

Senast ändrad:
Har inte järnkoll på det här (eller reglerna som finns för Iron Man) men räcker det inte med att montera tempopinnar på en vanlig lvg cykel så är man hemma? En begagnad vettig lvg kan du säkert finna för runt 10 lapp om du söker lite, åtminstone om du nöjer dig med fälgbromsat. Pinnarna nedan kostar 449 på Decathlon men vet ej om de är tillräckligt bra. När det gäller Vättern sub 10 är det säkert inga större problem (om du tränar...) men underlättar om du går med i någon Vättern sub 10 grupp (solo är sub 10 avsevärt tuffare, går knappt att jämföra).
1693152431873.png

Senast ändrad:
Du får en fin begagnad fälgbromsad landsvägscykel för de pengarna. Se till så att man kan montera tempopinnar på styret.

Nu ser man dem inte lika ofta, tror jag, men de första åren med Ironman här på Öland och delvis i Kalmar, hihi!, var det oftast landsvägscyklar, dvs icke-tempohojar. Proffsen har naturligtvis det. Vättern tillåter som nämnts inte tempohojar och -pinnar.
10 000 kr låter litet snålt för dina mål, (vet inte precis vilka de är). Tror inte cykeln kommer att vara riktigt färdig, så att säga, för de pengarna. Specialized Tarmac, begagnad, om du väljer bort värsta/dyraste drivlinan?

Nu ser man dem inte lika ofta, tror jag, men de första åren med Ironman här på Öland och delvis i Kalmar, hihi!, var det oftast landsvägscyklar, dvs icke-tempohojar. Proffsen har naturligtvis det. Vättern tillåter som nämnts inte tempohojar och -pinnar.
10 000 kr låter litet snålt för dina mål, (vet inte precis vilka de är). Tror inte cykeln kommer att vara riktigt färdig, så att säga, för de pengarna. Specialized Tarmac, begagnad, om du väljer bort värsta/dyraste drivlinan?
För 10 000 kan du lätt hittar en cykel för TS mål?

Kan vara värt att tänka på att man oftast vill sitta lite mer frammåt-roterat vid triathlon. Dvs det kan behövas en ny sadelstolpe för att få en bättre position vid tempo.
Eftersom man inte får suga hjul/drafta på triathlon kan det kännas bra med en aero-hoj.

Om 10k är en stenhård budget så är det nog svårt med dubbla cyklar. Men jag har sett bra tempohojar från 6 tusen. Men för 10k kan du säkert hitta en bra fälgbromsad racer. Glöm inte att du behöver en snabb hjälm och bekväma skor också!

Klart det går att köra på de flesta cyklarna, men det är enligt min ringa erfarenhet stor skillnad på linje- och tt/triathloncyklar. Det bästa vore två cyklar, man bör ha mycket att vinna på en tt-cykel på Kalmar som är platt. Utan att ha kikat runt skulle jag gissa att det vore möjligt att köpa en begagnad sådan cykel hyfsat överkomligt och kunna sälja den utan större förlust efter Kalmar. Men då får man ligga ute med en slant, om man har lust och möjlighet.

Är det en cykel som gäller finns ju inga alternativ till linjecykel om man ska köra Vättern. Med tempopinnar funkar det till triathlon, men det är nog svårt att få till en riktigt bra position. Men det beror ju på ambitionsnivå också, klart det funkar!

Men framförallt, träna på den cykel du ska tävla på.

Jag har en polare som körde Kalmar på en Nishiki-hybrid med tempopinnar.

Tjena!

Simon Stark, VD för Umara, cyklade årets upplaga med ett snitt på nästan 26 km/h. På en militärcykel!
Efter det så gjorde han löpningen med 4,3 som tempo.

Så det går att göra med nästan vilken cykel som helst. Men det är odiskuterbart att det går snabbast med trihoj. Men gör man inte en bikefit så kan man lika gärna släng på clipons på en lvg-cykel.

Tjena!

Simon Stark, VD för Umara, cyklade årets upplaga med ett snitt på nästan 26 km/h. På en militärcykel!
Efter det så gjorde han löpningen med 4,3 som tempo.

Så det går att göra med nästan vilken cykel som helst.
Tjena!

TS skriver att han siktar på sub 10 för Vättern och dessutom gissar jag att denna Simon Stark är jäkligt vältränad, något fjantigt exempel kan jag tycka.

Tjena!

Bra, klipp bort halva mitt inlägg och svara på det. ?
Tjena!

TS skriver bland annat om sub 10 på Vättern och du svarar att det går att göra med nästan vilken cykel som helst och tar en stark atlet på militärcykel som exempel.

Jag står för att jag tycker det var fjantigt formulerat.

Du kan få en bra LVG för 10'. Att sätta tempopinnar på den gör den bättre för Ironman. Det blir inte optimalt, men det är många som klarar 18 mil och ett maraton utan att ha en superoptimal position som sparar lårmusklerna. Den viktigaste frågan är om din rygg klarar tempoposition så länge.

Bästa begagnade landsvägscykeln med lite aeroinriktning (men runt styre) för 9000 kr, sen 500kr för Decathlons tempopinnar (har dessa själv) och 500 för en begagnad tempohjälm att använda på Kalmar (och några timmar själv med att sätta upp sittställningen för Ironman) kommer vara snabbast är jag rätt säker på. Och snabbt nog, det är lokal och central kapacitet som står för 95% av jobbet när man väl nått till en lämplig lvgsittställning med pinnar.

Tjena!

TS skriver bland annat om sub 10 på Vättern och du svarar att det går att göra med nästan vilken cykel som helst och tar en stark atlet på militärcykel som exempel.

Jag står för att jag tycker det var fjantigt formulerat.

Tjena!

Jag svarade på kommentaren om att Mzis kompis kört Ironman på en hybrid. Sen la jag till ganska tydligt att en triatloncykel garanterat är det bästa valet för en Ironman.
Jag skrev ingenting om Vättern.

Ska du köra en landsvägshoj med tempopinnar hade jag tänkt på följande två saker:
- se till att den har en rund standardsadelstolpe, då kan du få till en bekvämare tempoposition genom att montera stolpen bakofram (med setbackstolpe) så att sadeln kommer längre fram.
- tempopinnarna du köper: kolla att det finns spacers för att kunna justera höjden relativt enkelt att få tag på och vad de kostar (de brukar vara svindyra i relation till vad det är)
- kolla att du kan justera armpadsen oberoende från monterinsplattan.
På en lvg cykel blir det lätt för utsträckt med fast position på padsen och då är det nice att kunna montera padsen "framför" styret närmare kroppen för bättre vinkel och axlar och armbågar.
Men det beror så klart på hur lång du är, cykelns storlek osv.

Tillbaka
Topp