Cykel som inte motsvarar spec och värde

• Trådstartare Trådstartare WFD
  • Start datum Start datum
faktiskt är det bra att ha med sig en bra våg när man skall köpa cykel. att det byts ut komponenter både i produktion, och senare hos användare är ju förekommande och ofta acceptabelt.

men man vill ju inte ha fina grejor ersatta med bojsänken.

men ibland är det tvärtom; det finns en produktionsomgång cyklar därute av en modell man är intresserad av som råkar ha uppgraderade grejor, utan att det framgår av spec-listan:)

att klaga i efterhand känns mer än tveksamt, om det som här gäller privatköp på plats. liksom att i sammanhanget nämna ordet juridik.

Senast ändrad:
Som sagt. Vill inte dra det för mycket innan den juridiska processen är klar. Men nästa gång jag köper en cykel kommer jag absolut att ta med hela specen, mätverktyg etc. Se tiull att det är bra dagsljus så jag inte missar något. Ja, det finns en rejäl mailkonversation som beskriver cykelns skick.
Ska du dra igång en juridisk process för några sketna hundralappar? Snacka om att inte välja sina strider…

Köpte en begagnad cykel av en privat säljare han har hävdat att allt ska vara som original och det skiljer en del på specen och vad som satt på cykeln jag köpt. Funderar lite på hur det faktiskt påverkar värdet på cykeln?
Kolumnen till vänster är det som ska sitta på cykeln och högra kolumnen är det som satt på. Även om det kanske inte är några brutala skillnader, så känns det som att det kanske borde tagits upp vid köpet. Framförallt bromsarna verka skilja en del. Att det kan skilja lite kan självklart hända. Antar att de flesta uppgraderar komponenterna, marknadsför det och ökar priset. Rimligen bör man väl informera köparen om man gör tvärtom och då även ta ett lägre pris.

PS! Undersökningsplikten är lite mer komplicerad än vad många verkar tro. Så det är inte bara att haspla ur sig, I befintligt skick.

KedjaShimano CN-M7100Shimano CN-M6100
VevarmarShimano FC-MT610Shimano FC-MT7100
KassettShimano SLX CS-M7100-12 / 10-51 TShimano Deore CS-M6100-12 / 10-51 T
BromssetShimano MT501 DiscShimano MT410 Disc
Du skriver ju själv inledningsvis att säljaren säger att ”allt ska vara som original”. Jag tolkar det som att säljaren säger att allt som sitter på är ungefär likvärdigt med vad som satt på när cykeln var ny, inte att allt är exakt detsamma som satt på cykeln som ny.

Du köpte ju cykeln begagnat. Hur vet du att säljaren inte sänkt priset lite pga att det sitter marginellt sämre komponenter på den?

Nu verkar tråden kantra lite, åt ett håll du kanske inte räknat med? Jag menar att nu är ett utmärkt tillfälle att lägga upp hela storyn. Iaf om du vill att Happy ska se dig som någorlunda trovärdig.
Nah, det är ok. Folk får gärna fantisera ihop saker jag aldrig sagt. Kanske dags att några här tänker till lite och lyfter sin nivå några steg över Beavis & Butthead.

@WFD , det känns som du behöver försöka släppa detta och gå vidare i livet. Du skrev i Hur många mil i år-tråden att du varit begränsad av ett cykelköp som "gått tokfel". I mina öron låter det som att det är du själv som är den enda begränsningen.

Förhoppningsvis tänker du om några år tillbaks på den här tråden som ett lite pinsamt minne, som bleknar i skuggan av alla de roliga turer du kommer göra på din nya cykel. Ut och kör bara!

Jag är också lite nyfiken hur man kan få det till juridiken efter att man köpt på plats.
Hade det postats hade jag nog varit mer förstånde, men nu låter det märkligt.
Ja, är skicket viktigt och att alla komponenter skall stämma mot sina förväntningar, då är det bra att ha med sig en tillräckligt bra ficklampa och se till så att man har tid att kolla genom allt.

Jag är också lite nyfiken hur man kan få det till juridiken efter att man köpt på plats.
Hade det postats hade jag nog varit mer förstånde, men nu låter det märkligt.

Att få till en juridisk prövning är ju inte så mycket svårare än att rent teoretiskt ha något litet på fötterna och lägga ut en slant, se något av mina tidigare inlägg i tråden.

Att få juridiskt gehör däremot...

Lite väl dömande inlägg här av vissa (djupare problem osv), tagga ner lite? WFD skrev på förra sidan att "det var några andra problem med cykeln som jag inte tagit upp.", så det är åtminstone ur min synvikel svårt att ha en bestämd åsikt om vad som är ett rimligt efterspel.

Sen gör sig WFD ingen tjänst med selektionen av information hen gett ut, men tycker ändå att flera inlägg här är obefogat personliga.

Jag är helt säker på att jag sett @marr här i tråden. Och jag vill gärna ta del av såväl kompletterande bevis samt slutligt utfall innan tråden förpassas till de låsta jaktmarkerna...
Jag har bett @marr ta bort den här tråden eftersom folk inte kan hålla en sund dialog. Det är väl bara 3-5 inlägg som handlar om min frågeställning. Resten har bara handlat om min mentala hälsa och diverse andra patetiska påhopp.
Som jag skrev tidigare så var min avsikt att lägga till allt. Men det först när hela processen är klar.

Klassisk Happy. Denna gången som mellandagstragedi.

Man vill ju verkligen att en av de här trådarna ska få ett lyckligt slut. TS har rätt i sak och klargör missförstånd, drevet lägger sig, Happy förfasas kollektivt över dum säljare/butik/årsmodell/etc. Men eftersom det första aldrig inträffar, så blir det alltid skitpankaka av det. Nåväl, jag ger inte upp hoppet. Vilket år som helst nu!

Klassisk Happy. Denna gången som mellandagstragedi.

Man vill ju verkligen att en av de här trådarna ska få ett lyckligt slut. TS har rätt i sak och klargör missförstånd, drevet lägger sig, Happy förfasas kollektivt över dum säljare/butik/årsmodell/etc. Men eftersom det första aldrig inträffar, så blir det alltid skitpankaka av det. Nåväl, jag ger inte upp hoppet. Vilket år som helst nu!
Har ts rätt i sak?

Tillbaka
Topp