cykel till 13-åring

asba

Ny medlem
cykel till 13-åring
Hej!

Vår 13-åring ska få en cykel i julklapp. Han cyklar allra mest till och från skolan, men vill kunna äventyra lite också.
Jag är okunnig, jag har förstått att jag ska titta på specifikationerna, men de säger mig ingenting. Tacksam för råd! Vilken cykel ska jag köpa och är det stor skillnad:

Alternativ 1:
HUVUDKOMPONENTER
- Ram: WHITE XC AL 27 (5x135)
- Gaffel: SR Suntour XCE28 100mm (5x100)
- Fälg: WHITE MD21 32h
- Nav, fram: Shimano HB-TX505
- Nav, bak: Shimano FH-TX505
- Bromsar: Shimano BL-MT200/BR-MT200 (160/160)
- Däck: MTB 27.5x2.10
- Vikt: Ca 14,7 kg

DRIVNING
- Antal växlar: 3 x 8
- Framväxel: Shimano Tourney FD-TY700-TS6
- Bakväxel: Shimano Acera RD-M360-L
- Växelreglage: Shimano SL-M315-L/8R
- Kassett: Shimano CS-HG31-8, 11-34T
- Vevparti och vevlager: Prowheel, 42/34/24T (175 mm M–XL)
- Kedja: KMC Z8.3 NPGY

Alternativ 2:
  • Ram:A1 premium butted alloy, zero-stack head tube, internal cable routing, 135x9mm forged dropouts, chainstay-mounted disc brake, replaceable alloy derailleur hanger, stealth rack mounts, dropper post compatible
  • Framgaffel: SR Suntour XCM 27.5, 30mm stanchions, Rx Tune, coil spring, QR, 80/90/100mm travel (size-specific), 42mm offset
  • Framväxel: Shimano Altus, FD-M2020 2-speed
  • Bakväxel: Shimano Acera, RD-M2000 9-speed
  • Växelreglage: Shimano Altus, RapidFire Plus, 9-speed
  • Bromsar: Fram: Tektro HD-M275, hydraulic disc, 180/160 mm. Bak: Tektro HD-M275, hydraulic disc, 160 mm
  • Fälgar: Specialized alloy, disc only, double wall, 25 mm inner width, 32th
  • Däck: Ground Control Sport, 27,5x2,3

MagerValp

Aktiv medlem
cykel till 13-åring
Hej! Ja det är inte lätt att avkoda specarna. Jag håller på att (försöka hitta tid att) fixa en uppdaterad version av min köpguide, men du hittar den här: https://github.com/MagerValp/MTB

Men extra relevant nu är väl tillgänglighet och pris. Det första ser ut som en White XC 275 för 4000, men vad är tvåan? Och i den prisklassen tror jag du får lite bättre grejer hos Biltema.

asba

Ny medlem
cykel till 13-åring
Hej!

Vår 13-åring ska få en cykel i julklapp. Han cyklar allra mest till och från skolan, men vill kunna äventyra lite också.
Jag är okunnig, jag har förstått att jag ska titta på specifikationerna, men de säger mig ingenting. Tacksam för råd! Vilken cykel ska jag köpa och är det stor skillnad:

Alternativ 1:
HUVUDKOMPONENTER
- Ram: WHITE XC AL 27 (5x135)
- Gaffel: SR Suntour XCE28 100mm (5x100)
- Fälg: WHITE MD21 32h
- Nav, fram: Shimano HB-TX505
- Nav, bak: Shimano FH-TX505
- Bromsar: Shimano BL-MT200/BR-MT200 (160/160)
- Däck: MTB 27.5x2.10
- Vikt: Ca 14,7 kg

DRIVNING
- Antal växlar: 3 x 8
- Framväxel: Shimano Tourney FD-TY700-TS6
- Bakväxel: Shimano Acera RD-M360-L
- Växelreglage: Shimano SL-M315-L/8R
- Kassett: Shimano CS-HG31-8, 11-34T
- Vevparti och vevlager: Prowheel, 42/34/24T (175 mm M–XL)
- Kedja: KMC Z8.3 NPGY

Alternativ 2:
  • Ram:A1 premium butted alloy, zero-stack head tube, internal cable routing, 135x9mm forged dropouts, chainstay-mounted disc brake, replaceable alloy derailleur hanger, stealth rack mounts, dropper post compatible
  • Framgaffel: SR Suntour XCM 27.5, 30mm stanchions, Rx Tune, coil spring, QR, 80/90/100mm travel (size-specific), 42mm offset
  • Framväxel: Shimano Altus, FD-M2020 2-speed
  • Bakväxel: Shimano Acera, RD-M2000 9-speed
  • Växelreglage: Shimano Altus, RapidFire Plus, 9-speed
  • Bromsar: Fram: Tektro HD-M275, hydraulic disc, 180/160 mm. Bak: Tektro HD-M275, hydraulic disc, 160 mm
  • Fälgar: Specialized alloy, disc only, double wall, 25 mm inner width, 32th
  • Däck: Ground Control Sport, 27,5x2,3
Länkar till cyklarna:

asba

Ny medlem
cykel till 13-åring
Länkar till cyklarna:

Hittade även denna, trodde det var samma som Länna Sport, men komponenterna verkar olika:

https://www.tcmcykel.se/hardtail-mtb/specialized-rockhopper-sport-275-satin-slate-cool-grey

Bamsebjörn

Aktiv medlem
cykel till 13-åring
Den här ser roligare ut än white-cykeln. Bättre hoj utan framväxel. Väger 1 kg mindre än whiten. Någon billig framdämpare men resten ser bra ut. Specad som damcykel men den är blå. Finns i rätt storlek o anpassad för lätt cyklist. 4700kr Decathlon. Mkt cykel för pengarna och en riktig fin budgetmtb med enklare framgaffel (gissar jag, ser inte vad det är för gaffel).

Senast ändrad:

Bamsebjörn

Aktiv medlem
cykel till 13-åring
Skulle sonen bli mer intresserad av skogscykling sen så kan gaffeln uppdateras till denna. 2000kr luftgaffel vikt 1,6kg. Gissningsvis väger orginalgaffeln närmare 2,5 kg eller så och är en fjädergaffel (vilket är normalt för cyklar sub 10 tkr). Med en uppdatering av gaffeln har han en mtb som duger till motionstävlingar och har kostat 4700+2300 kr.

Men orginalgaffeln lär duga till det du beskrivit, bara min cykelbyggarfantasi som drar iväg.

Manitou Markhor 27.5" Fork - 100mm​

asba

Ny medlem
cykel till 13-åring
Skulle sonen bli mer intresserad av skogscykling sen så kan gaffeln uppdateras till denna. 2000kr luftgaffel vikt 1,6kg. Gissningsvis väger orginalgaffeln närmare 2,5 kg eller så och är en fjädergaffel (vilket är normalt för cyklar sub 10 tkr). Med en uppdatering av gaffeln har han en mtb som duger till motionstävlingar och har kostat 4700+2300 kr.

Men orginalgaffeln lär dugs till det du beskrivit, bara min cykelbyggarfantasi som drar iväg.

Tack för tips!

Bamsebjörn

Aktiv medlem
cykel till 13-åring
Decathloncykeln är bättre än Rockhoppern oxå hittade någon sida där den påstås väga 14,25 kg.

Decathlonen har de bästa budgetväxleln jag känner till (billigaste ”riktiga” skogsväxeln). Ska du ha bättre blir det shimano Deore o uppåt och det kostar. Cykeln har narrow-wide klinga fram, fälgar förberedda för tubeless. Det är en damspecifik sadel men är den oskön är det billigt att köpa ny sadel.

Senast ändrad:
Topp