Cykel till 4-åring

Octagon

Aktiv medlem
Cykel till 4-åring
Har lovat sonen en riktig cykel med trampor till 4-års dagen...

Just nu far han som ett jehu på sin Biltema springcykel, den är riktigt bra och prisvärd (rekommenderas). Alu-ram och allting. Men när jag tittar på tramcyklarna från Biltema blir jag mindre imponerad, tunga som as! var hittar man bra barncyklar för riktigt små barn? Den behöver inte vara avancerad, bara bra geometri och låg vikt.

Cykel till 4-åring
Små och små, grabben fyllde fyra i maj. Han har en 16"-are. Han är i och för sig rätt så lång, drar 110 och har långa ben. Jag köpte en Crescent Gorm till honom. Finns i de flesta "vanliga" cykelbutiker. Kostar ca 1500-2000kr. Helt ok hoj med pakethållare, stänkor och stel framgaffel. Jag ser ingen anledning att köpa "värsting-MTB" än så länge.

Titta på Crescents hemsida så finn sdet beskrivning. Det finns mycket annat intressant också Isla Bikes tex som säkerligen någonm annan tipsar om. Lycka till! :)

Cykel till 4-åring
Atle har hojat på denna sen han var 3 år och fem månader och den är fortfarande (kanske ännu mer) perfekt i storlek.
Fast hans är blå.

cnoc14-main-red.jpg

Cykel till 4-åring
Vår äldsta 3,5 år kör runt på en bmx-ish cykel av märket sierra 16", hade 12" i början av sommarn, ville då ta av stödhjulen. jag sa nej, han sa jo, jag sa nej, han sa jo. Då sa jag ok, men du kommer ramla. han sa nej. ok, bort med stödhjulen. 15 min senare röjde han runt klockrent. men den var lite liten mot slutet av sommarn så då införskaffa vi den han har nu. lite stor kanske men han kommer kunna ha den säkert två säsonger till. han e också rätt lång typ 110 nu i kläder. så 16" blir nog bra. Såg att tcm i tyresö hade nån schysst också i alu. fanss i blåsvart och gulsvart tror jag. bmx-stuk.

Cykel till 4-åring
Vår Isabella gick från en Islabikes Rothan springcykel till Islabikes CNOC16 när hon var 4,5 år. Tog cirka 5 minuter att lära sig trampa och styra bra ;). Kunde nog börjat med en sådan cykel redan vid 4 års ålder men det blev lite senare ...

Islabikes är jag jättenöjd med och kommer nog att fortsätta köpa deras modeller ;)

Cykel till 4-åring
Jag var ute och åkte bil med en kompis som är jurist, vi råkade se en morsa joggandes med en liten grabb på 3-4 år cyklandes framför henne på cykelbanan brevid och det gick fort och lite okontrollerat. Då sa kompisen att om lillgrabben råkar dra ut bland bilarna nu och blir dödad, så åker morsan med högsta sannolikhet i fängelse. Känner därför ingen stress med den biten orkar heller inte låsa in cykeln.

Cykel till 4-åring
Barnis skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag var ute och åkte bil med en kompis som är
> jurist, vi råkade se en morsa joggandes med en
> liten grabb på 3-4 år cyklandes framför henne
> på cykelbanan brevid och det gick fort och lite
> okontrollerat. Då sa kompisen att om lillgrabben
> råkar dra ut bland bilarna nu och blir dödad,
> så åker morsan med högsta sannolikhet i
> fängelse. Känner därför ingen stress med den
> biten orkar heller inte låsa in cykeln.

Ehhh, vad tycker han att mamman borde gjort mer än att barnet cyklar på avsedd yta samt springa efter samma barn? Bygga en mur? Konstigt resonemang av din kompis...

Cykel till 4-åring
Hypotesen var att barnet skullea avvika från cykelbanan o ge sig ut på vägen bland bilar, och bedömningen var att mamman inte hade tillräcklig koll på barnet för det gick för fort o okontrollerat. En 4 åring har knappast själv tillräcklig koll på sin egen säkerhet i trafiken. Jag tror nog även du hade gett tagit på dig skulden om din 4 åring omkommit i trafiken under de omständigheterna.

Då är det en jävligt lame ursäkt att komma med i rättegången: "Vad skulle jag göra då? BYGGA EN MUR???"

Cykel till 4-åring
Omega skrev:
> Är problemet att man riskerar fängelse?

Definitivt, ungar går att göra fler.

Cykel till 4-åring
Jag köpte i all hast en 1000:- cykel på cykelcity och kan så här efteråt tycka att jag köpte en för billig hoj då den är sjukt tung. bättre att satsa på beg eller något dyrare.

Sen kan du ju diskutera med din juristpolare hur troligt det är att morsan verkligen åker in...
Om hon ens blir dömd till något så blir det troligen vilkorligt...

Senast redigerad av en moderator:
Cykel till 4-åring
Har själv sett skräckexempel med mamma på cykel och två barn, knappt cykelkunniga, vinglande EFTER mamman, med en 70-väg omedelbart till vänster. Den ena tror jag tom hade stödhjul Upplagt för katastrof.

Cykel till 4-åring
jag har typ alla biltemas små cyklar hemma. 14" (?), 16", 2 st 20" och en 24". tycker att de är OK tills barnen är mer än 7-8 år.
Jag har barn 9+6+0 år gamla så det är bra med en välfylld cykelpark.

man märker att handbromsar, vevlager etc är skit. ändå står våra i garage jämt, men vevlager & nav regnar sönder. handbromsar går inte att ställa in på ett vettigt sätt.

Har nu köpt en pitpro till 9-åringen.

Men jag undrar om det är bra med springcykel? fanns i princip inte när de äldre killarna lärde sig cykla, men kankse skall man köpa en till lilltjejen innan hon börjar cykla på alla blåa biltemacyklar, som nu mest används som "hoppcyklar" till älgbrorsorna. lär de sig cykla tidigare med springcyklar att öva med?

annars håller jag med om att stödhjul kan man ta bort tidigare än man tror. bäst är att öva i en gräs-nedförssluttning att cykla utan stödhjul.

Cykel till 4-åring
Tri_peter skrev:
> Men jag undrar om det är bra med springcykel?

Allt är säkert individuellt men Atle har aldrig haft en trehjuling utan han fick sin springcykel när han var knappa 2 år och sen gick han direkt till en Islabikes Cnoc 14 som han lärde sig att hoja på utan stödhjul på ca 30 minuter när han var dryga 3 år.

Cykel till 4-åring
Barnis skrev:

Din kompis "juristen", han va me å dömde i Lund va?

Cykel till 4-åring
Barnis skrev:

Jasså, måste man ut i trafiken så fort man lärt sig cykla?

Cykel till 4-åring
Tack för alla bra svar. Verkar finnas en del bra ändå:
Specialized Hotrock 16" 2300:-
Crescent Gorm 2000:-
Islabike CNOC 14" 150 GBP ~ 1580 kr

Islabike verkar vara hetast.

Ang. Springcykel.
Biltemas är väldigt bra, förutom bromsen som dom kunde ha skippat. Kanske går den att få till med ny wire mm, men jag har inte brytt mig om det. Hojjen väger in på 2.5 kg och har bra grejor på rätt ställen; bra hjullager men bara glidlager i styret. Ingen rost trots att den stått ute till och från i 1 års tid. Möjligen kan den vara lite hög, medellånga 2-åringar når knappt ner.
Största fördelen mot trampcykel är att ungarna blir mer terrängående. I uppförsbacke kommer han upp även där flera år äldre ungar inte kommer upp med trampcykel och nerför över rötter och sten verkar vara det roligaste av allt. Att det sen går att köra riktigt sakta (pappafart) och kontrollen bättre är ytterligare en fördel om man ska cykla till dagis, i alla fall den vägen jag går. Med tramcykel håller han till på hela vägen och pappa måste springa (uff, jobbigt!). Men, nån gång får man ju byta. Blir nog en Islabike. Tack för tippsen!

[P.S. Lustigt att barntrådar alltid ska utvecklas till skryt över hur tidigt ens lille teling lärde sig nåt duktigt al la alltförföräldrar. "-Min lille Astor-Månblände lärde sig bajsa åttor redan vid 6 månaders ålder, men det är nog lite speciellt, alla har ju inte superföräldrar och gener". Men det ligger väl i förälderns natur att vara stolt över sina barn. Jag är det i allafall. :-D D.S.]

Cykel till 4-åring
Bromsen på BT springcykeln går mycket lättare om man tar bort den ena returfjädern vid bakbromsen samt häktar av den som sitter gömd innanför kåpan vid bromsen, då orkar små barnhänder bromsa och den ligger inte på fast man tagit bort båda fjädrarna.

Cykel till 4-åring
Vem kan motstå denna text? betänk att cykeln kostar knappt ingenting! $76,52..

"Kaboom! Do you feel the need for speed? The Huffy Sonic 6 is the newest, fast and fun bike from Huffy Racing Extreme and is designed to fill that need. Equipped with an aerodynamic steel frame, smooth tread racing slick tires, drop and tuck speed enhancing bar ends, six speed stick shifter and racing speedomoter, this race ready, speed generating machine will enable you to rule your neighborhood."

http://reviews.walmart.com/1336/541...nic-6-racing-extreme-bike-reviews/reviews.htm

Yikes! :P

Cykel till 4-åring
andematt skrev:
> Vem kan motstå denna text? betänk att cykeln
> kostar knappt ingenting! $76,52..
>
> "Kaboom! Do you feel the need for speed? The Huffy
> Sonic 6 is the newest, fast and fun bike from
> Huffy Racing Extreme and is designed to fill that
> need. Equipped with an aerodynamic steel frame,
> smooth tread racing slick tires, drop and tuck
> speed enhancing bar ends, six speed stick shifter
> and racing speedomoter, this race ready, speed
> generating machine will enable you to rule your
> neighborhood."
>
> http://reviews.walmart.com/1336/5412214/20-boys-hu
> ffy-sonic-6-racing-extreme-bike-reviews/reviews.ht
> m
>
> Yikes! :P

Ända tills man ser den, då får man kväljningar :=(o

Cykel till 4-åring
StefanA skrev:
> Ända tills man ser den, då får man kväljningar
> :=(o

Hur tänke man när man gjorde den där kastrat-modellen egentligen? Och hur tänker de som köper den till sina barn vars framtid kommer slå jäkligt hårt emot "puckeln"..

0002891423507_500X500.jpg

AJJJ!!

Cykel till 4-åring
Väcker liv i denna tråd.

I Maj fyller miraklet 4 år och ska få en cykel med trampor.

Om nån har tips och erfarenheter så tar jag hemskt gärna emot dom.
Vi är inne på 12" för att inte avskräcka. Man för köpa en ny om den blir för liten snabbt.

Specializeed riprock har ju schyst stil:

Cykel till 4-åring
Väcker liv i denna tråd.

I Maj fyller miraklet 4 år och ska få en cykel med trampor.

Om nån har tips och erfarenheter så tar jag hemskt gärna emot dom.
Vi är inne på 12" för att inte avskräcka. Man för köpa en ny om den blir för liten snabbt.

Specializeed riprock har ju schyst stil:
Vi körde en Specialized hotrock, dock 16tum. funkade bra, men min erfarenhet är att den blev lite hyfsat fort. Bytte till en 20" islabikes nu (hon är 4,5) och det funkar bra.
Jag skulle skippa 12" då de känns väldigt små för en fyraåring. Men det beror ju också till viss del på hur långt barnet i fråga är såklart.

Cykel till 4-åring
Vi körde en Specialized hotrock, dock 16tum. funkade bra, men min erfarenhet är att den blev lite hyfsat fort. Bytte till en 20" islabikes nu (hon är 4,5) och det funkar bra.
Jag skulle skippa 12" då de känns väldigt små för en fyraåring. Men det beror ju också till viss del på hur långt barnet i fråga är såklart.
Klurigt. Har inte nått 100 cm riktigt än så kanske något mindre.

Cykel till 4-åring
Vår grabb gick från 12" balanscykel till islabikes cnoc 16 på sin fyraårsdag. 10 minuter senare kunde han cykla och ha är rätt klumpig :)
Polarn som körde en 14" emellan med sin grabb tyckte det var galet onödigt med facit i hand och ångrade att de inte tog 16" direkt.
Kan bara säga gott om islabikes cnoc 16. Tror vår son var runt 102 cm så det begav sig.

Cykel till 4-åring
Hej,

jag skulle också säga 16”. Kolla nya Frog 44 som är 16” med lågt insteg. Mät grenmåttet och hitta en cykel som passar efter det. Stora däck ger stabilitet och det rullar lättare. Frog, woom eller isla verkar alla vettiga där man fokuserar på låg vikt viket gör att dom små hanterar cykeln själv. Vår pojk började cykla på en frog 43, som nu heter 40, när han fyllde 3. De gick hur bra som helst. Tack vare bakåttramp så blir det inga oväntade stopp heller då han ibland råkade börja trampa åt fel håll. Har även ett gäng kompisar som också köpt Frog till sina barn och alla är mer än nöjda. När man väl förstått att allt verkligen är genomtänkt och anpassat för barn så är det svårt att välja nåt annat nästa gång :) Men tänk på att även om dom kan lära sig cykla tidigt så lär man vara med till 100% när det finns medtrafikanter i närheten. Det går snabbt på vägarna!

Lycka till! /Robert

Cykel till 4-åring
För min grabb verkar tillverkarens tabeller stämma. Dvs 16'' runt 104. Jag tror 14'' är bra men dyrt med en extra cykel. Vi hade en kass 12'' som blev för kort innan nån av dem lörde sig cykla.

Grabben kör vitus 16. Funkar bra med en kortare rak stam. Guld att slippa fotbroms.

Cykel till 4-åring
+1 på att skippa fotbroms. Min 3,75-åring kör runt som ett jehu och tappar ibland fötterna från pedalerna. Med handbroms både fram och bak går det finfint att stanna ändå, samt hitta pedalerna såklart.

Islabikes eller Woom är stalltipset. Tror att båda är svåra att få tag på som nya, men det brukar gå ok att köpa beg.

Vi kör på en beg Isla 14” utan några problem; när han fick den i vintras var den snäppet för stor så han ville fortsätta med balanscykeln. Men nu är den perfekt i storlek och passar nog lagom tills 2-åringen ska få ta över den om något år eller så. Det enda som var lite problematiskt var bakhjulslagret - någon hade överspänt det så det var lite kass lagerbana. Men med en varsam hand och lite fett gick det bra att få till rull utan glapp.

Cykel till 4-åring
Min dotter gick från en specialized hotwalk springcykel till en earlyrider belted 14” när hon fyllde 3. Hon har lärt sig väldigt snabbt och på den senast nämnda cykeln sitter det handbroms både bak&fram, alltså ingen fotbroms, vevparti är i aluminium vilket knappt några barncyklar har, kollade runt väldigt länge och alla andra har gjutet i Järn. Kan starkt rekommendera earlyridern. Suverän kvalite och genomtänkt cykel på 5,5 kg, många andra barncyklar väger 10kg i samma storlek

Tillbaka
Topp