Cykel till 5 åring 110cm

philsson

Ny medlem
Cykel till 5 åring 110cm
Min systerson är mäkta imponerad av MTB och cyklar runt på en Peak 16" med fotbroms, utan växlar. Vi har cyklat lite ihop och jag ser stor potential och vilja, så jag blir sugen på att inspirera och köpa honom en "riktig" MTB. Vet dock inte om det är läge med ny cykel nu eller om jag bör vänta, kanske till nästa vår. Vore så klart kul att cykla mer ihop och jag har semester nu så det finns tid någon vecka framöver. Jag har läst lite trådar här om barncyklar och det pratas mycket om ålder men inte så mycket om längd. Han är som sagt 110cm lång och fyller 6 senare i år. Är en 20" MTB lämplig eller blir den bara för stor? De flesta beskrivningarna på 20" cyklar säger "6-9 år". Tänker lite att om det skulle bli för stort så kanske det är bäst att vänta lite istället för att köpa en annan 16" cykel. Sett att det finns cyklar med två hål för vevarmarna där man kan skifta efterhand de växer men hittar inga sådana cyklar. Jag har spanat in denna på CRC som ser trevlig ut med låg ram. Begagnat vore kanske att föredra och budget runt 2k just nu tänker jag mig innan han är riktigt inbiten.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/fuji-dynamite-20-kids-bike-2018/rp-prod166361

Cykel till 5 åring 110cm
Jag köpte en Orbea MX20 XC till min dåvarande 6-åring. Passar utmärkt även om han är 130cm nu. Pris runt 2500-2800:- så lite över din budget men garanterat mer prisvärt än många andra "Stadiumcyklar".

Cykel till 5 åring 110cm
Köpte en Superior fly 20” (från cykelkraft) till min son tidigare i år. Han fyllde 6 i april och är ~117cm. Han flyger på både i skogen och på vägen med den. Extra plus för den låga vikten.
Sonen körde också en Peak 16” tidigare med fotbroms utan växlar. Blev en stor skillnad på cyklingen när vi bytte cykel.

Lycka till med köpet!

Cykel till 5 åring 110cm
Köpte en Orbea MX20 Team Disc till min 5 åring. Han är nog något längre, men den funkar jättebra. Det enda jag har att klaga på är bromshandtagen som fungerar dåligt till små händer. Han fick ett par gamla Shimano SLX handtag jag hade med justerbar reach som fungerar kanon!

Cykel till 5 åring 110cm
Köpte en Frog 52 till grabben i samma storlek. Otroligt lyft jämfört med gamla bojsänket till cykel. Nu kör vi 12 km och köper glass mm....

Cykel till 5 åring 110cm
Bara instämmer i ovanstående tips. Frog 52 är kalas, men justera naven först och bättre däck om du vill ut i skogen! Orbea MX24 är bästa barncykelköpet jag gjort, även om Islabikes 16” var kalas den oxå. Superior 26” XS är jättefin och lätt men för stor. Deras mindre modeller är nog oxå fina. Det finns gott att välja på!

Jag har satt kortare styrstam än original på grodan och orbean, för att det skall bli bra. Men det beror ju på hur långbenta dom är kan jag tänka.

Inser att cykelbudgeten för barnens cyklar överstiger min egen... Åtgärdas i annan tråd :-)

Cykel till 5 åring 110cm
Att tänka på är att andrahandsvärdet på frog och isla med flera är väldigt, väldigt bra. Många pappor som hänger här :-)

Cykel till 5 åring 110cm
Min son fyllde 6år i maj och är i ”normalstorlek”. Han älskar att cykla och gör det varje dag på en Frog 52:a. Hans bästa kompis har en lika dann och de cyklar 8:or runt sina kompisar. Oklart hur den fungerar i skog men efter semestern tänkte jag sätta på skogsdäck och testa. Misstänker att den har ngt för lång reach för att bli bra i skogen. Vi hyrde en Scott Scale jr 20plus i Idre och den fungerade riktigt bra i skogen. Dessutom hyfsat lätt där fram eftersom den inte har dämpare.
Ang strl så är det förmodligen dags att byta upp i strl till våren eftersom min son redan nu vissa dagar lånar och kör på brordans Frog 62.

Cykel till 5 åring 110cm
LHelge sa:
Köpte en Orbea MX20 Team Disc till min 5 åring. Han är nog något längre, men den funkar jättebra. Det enda jag har att klaga på är bromshandtagen som fungerar dåligt till små händer. Han fick ett par gamla Shimano SLX handtag jag hade med justerbar reach som fungerar kanon!
En till nöjd femåring här. Han och jag tycker bromshandtagen dessutom fungerar utmärkt (kanske de är ändrade?) däremot kräver växelreglaget mer kraft än han kan applicera för att få i ettan. Så just nu är det växel 2-9 som gäller. Räknar med att förmågan kommer!

Bilagor

• 20180704_181646.jpg
    20180704_181646.jpg
    227.1 KB · Besök: 461
Cykel till 5 åring 110cm
Tack för alla era tips. Det är väldigt läsvärt. Har lite mer funderingar men ville snabbt kolla om denna cykeln kan vara någonting. En pappa i stan som har en begagnad Scott Voltage JR 20" i halvdant skick. Behövs lite fix med bakbromsen bland annat. Jag kan fixa cykeln, inga problem. Det är nästan bara en fördel om den blir lite billigare.
Vad jag läst om cykeln är den väldigt bra komponentmässigt och bland annat fjädringen sägs jobba bra och inte bara vara"for show" som på många andra barncyklar. Vikten är dock rätt hög på 12.38kg. Jag är helt med på vad ni menar med hög vikt men eftersom den finns i närheten och den verkar bra i övrigt så ville jag få och kolla på den. Tror ni det kan vara en lämplig cykel? Och vad är rimligt att betala? Är en tusenlapp ett för lågt bud om den är några år gammal och kräver lite fix?

I övrigt. Var hittar ni era orbea till bäst pris. Det jag hittar är runt 3k.

Bilagor

• scott-voltage-jr-20-inch-2011-kid-s-bike-20-inch-wheel-EV137949-9999-1 (1).jpg
    scott-voltage-jr-20-inch-2011-kid-s-bike-20-inch-wheel-EV137949-9999-1 (1).jpg
    29.9 KB · Besök: 165
Cykel till 5 åring 110cm
Om du överväger en Orbea tycker jag du lika gärna kan köra på Scotten. Om du får ett bra pris alltså, typ att inköp och renovering klarar sig runt 1500:-.

Men annars tycker jag du ska fundera på en lätt cykel. Gaffel och skivor tillför ingetutöver bling-faktor. Mina ungar kör fortfarande, 7- och 9-år, helstelt med fälgbroms. Vad de däremot har är lyxiga däck, rätt tryck och (iaf den ena) låg vikt. De kör klubbträningar och hänger med mycket bra.

Cykel till 5 åring 110cm
MIn dottern kör på Commencal Meta 20 och det var kanske lite misstag att köpa den om man tänker på hur tungt den är. Men jag har sett både Orbea och frog 52 och de är suveräna. Skulle gå för Orbea för att den är riktigt fin. Om 2 år när dottern väver upp till 24" ska jag satsa på något lätt.

Cykel till 5 åring 110cm
philsson sa:
Tack för alla era tips. Det är väldigt läsvärt. Har lite mer funderingar men ville snabbt kolla om denna cykeln kan vara någonting. En pappa i stan som har en begagnad Scott Voltage JR 20" i halvdant skick. Behövs lite fix med bakbromsen bland annat. Jag kan fixa cykeln, inga problem. Det är nästan bara en fördel om den blir lite billigare.
Vad jag läst om cykeln är den väldigt bra komponentmässigt och bland annat fjädringen sägs jobba bra och inte bara vara"for show" som på många andra barncyklar. Vikten är dock rätt hög på 12.38kg. Jag är helt med på vad ni menar med hög vikt men eftersom den finns i närheten och den verkar bra i övrigt så ville jag få och kolla på den. Tror ni det kan vara en lämplig cykel? Och vad är rimligt att betala? Är en tusenlapp ett för lågt bud om den är några år gammal och kräver lite fix?

I övrigt. Var hittar ni era orbea till bäst pris. Det jag hittar är runt 3k.

Ramen passar utmärkt till byggprojekt (har för mig att den årsmodellen har skivbromsfäste på ramen till skillnad från senare årsmodeller). I övrigt får du samma cykel på biltema, enda skillnaden är logga o färg.
Mao, det enda som e ok på scotten e ramen, allt annat e skräp.

Cykel till 5 åring 110cm
MTB kanske är annorlunda i storlek med vår dotter skulle aldrig kunnat ha 20” när hon var 110cm. Har det nu när hon är 120. Dock mer traditionell barnram

Cykel till 5 åring 110cm
Ok, det var det inte alltså. Jag vågar nog satsa mitt högra ben på att de inte väger under 9kg i sådana fall, det är för tight. Och det vore väl ändå första gången en spec stämmer i sådana fall, de skrev ju tom ”ca”. ;-)

Fast långt ifrån 12kg iaf om man räknar med en normal avvikelse. Så den ska inte jämföras med Scotten, det håller jag med om!

Cykel till 5 åring 110cm
Ville tacka alla för mycket bra input. Jag har nu köpt en Scott Voltage Dirt 20", samma som XC modellen fast utan fjädring. Den är köpt i fjol och ser inte mycket använd ut (mest smutsig). Ska gå över den och tvätta den så får vi se vad grabben säger om den. Jag vägde in den på 9.6kg men vet inte hur exakt vår våg är på låga vikter. Tycker att 2.7kg lägre för avsaknad av gaffel låter som väl stor skillnad?
Tack igen!

Bilagor

• 20180707_103125.jpg
    20180707_103125.jpg
    298.8 KB · Besök: 147
Cykel till 5 åring 110cm
philsson sa:
Ville tacka alla för mycket bra input. Jag har nu köpt en Scott Voltage Dirt 20", samma som XC modellen fast utan fjädring. Den är köpt i fjol och ser inte mycket använd ut (mest smutsig). Ska gå över den och tvätta den så får vi se vad grabben säger om den. Jag vägde in den på 9.6kg men vet inte hur exakt vår våg är på låga vikter. Tycker att 2.7kg lägre för avsaknad av gaffel låter som väl stor skillnad?
Tack igen!

Ramen ser inte ut att vara Voltage. Det ser ut att vara en Contessa Scale (tjej-scale). Att det är en tjejmodell är oviktigt, kanske enbart bättre då det finns mindre risk att smälla i kulorna. Voltage har en octagonal ram medan Scalen har rund ram - det blir en stor viktskillnad på det hela. Rund e bättre eftersom det blir starkare för samma vikt. Scott använder Suntour xct till dämpade modeller och i 20"-utförande väger den ganska exakt 2 kg. En alu-gaffel i den storleken väger ca 500 g (där är 1,5 kg av de 2,7 du ifrågasätter :-)).

Bra köp. Stel gaffel underlättar för barnet att lära sig cykla på mer tekniska partier: dom lär sig parera snabbare och rycka vid behov. Den lägre vikten gör att det blir lättare att hålla balansen.
Mina 2 pojkar cyklar på 20" och i original väger dom bly med usla växlar. Numera väger båda cyklarna ca 9 kg, med stela gafflar och bättre växlar. Skillnaden är som natt o dag - i skog som i Åre som på platten.

Cykel till 5 åring 110cm
kogoyo sa:
Ramen ser inte ut att vara Voltage. Det ser ut att vara en Contessa Scale (tjej-scale). Att det är en tjejmodell är oviktigt, kanske enbart bättre då det finns mindre risk att smälla i kulorna. Voltage har en octagonal ram medan Scalen har rund ram - det blir en stor viktskillnad på det hela. Rund e bättre eftersom det blir starkare för samma vikt. Scott använder Suntour xct till dämpade modeller och i 20"-utförande väger den ganska exakt 2 kg. En alu-gaffel i den storleken väger ca 500 g (där är 1,5 kg av de 2,7 du ifrågasätter :-)).

Bra köp. Stel gaffel underlättar för barnet att lära sig cykla på mer tekniska partier: dom lär sig parera snabbare och rycka vid behov. Den lägre vikten gör att det blir lättare att hålla balansen.
Mina 2 pojkar cyklar på 20" och i original väger dom bly med usla växlar. Numera väger båda cyklarna ca 9 kg, med stela gafflar och bättre växlar. Skillnaden är som natt o dag - i skog som i Åre som på platten.

Visst hade du rätt där! Det står ju till och med på ramen. Det är en Scott Scale Comp 20" JR. Hittat den på XXL med bruten länk via en sökning men det lilla som gick läsa var det inte "contessa" modellen. Tyckte dock dom såg rätt lika ut i ramen (kill och tjejmodellerna). Den specade vikten var 9.5kg

Tillbaka
Topp