Cykel till allt möjligt

• Trådstartare Trådstartare Velop
  • Start datum Start datum
V

Velop

Guest
Cykel till allt möjligt
Hej
i min frustration över ett alltför stillasittande arbete surfar jag ofta in här på Happy och njuter av alla inlägg (även om alla inte är lika njutbara ... : ) Till saken: Vad kan man skaffa för hoj som är; rolig att cykla på, snabb, snygg, hållbar, tål regn och rusk, inte kostar fläsk? Användningsområde: Mestadels arbetspendling i stan, men om solen skiner kan det vara kul att sticka iväg och svettas lite på landsvägen. Kul om det händer något när man trycker till pedalerna.

Har funderat på Cannondale Bad Boy och Kona Dew deluxe... är de roliga att cykla på?

Cykel till allt möjligt
En första tråkig men inte helt oväsentlig frårga till dig:

När du jobbpendlar. Hur ser dina parkeringsmöjligheter av cykeln ut.
Det är ju definitivt något som styr vad för cykel du ska köpa

ha det
Jan

Velop skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
> i min frustration över ett alltför stillasittande
> arbete surfar jag ofta in här på Happy och njuter
> av alla inlägg (även om alla inte är lika njutbara
> ... : ) Till saken: Vad kan man skaffa för hoj som
> är; rolig att cykla på, snabb, snygg, hållbar, tål
> regn och rusk, inte kostar fläsk?
> Användningsområde: Mestadels arbetspendling i
> stan, men om solen skiner kan det vara kul att
> sticka iväg och svettas lite på landsvägen. Kul om
> det händer något när man trycker till pedalerna.
>
> Har funderat på Cannondale Bad Boy och Kona Dew
> deluxe... är de roliga att cykla på?

Cykel till allt möjligt
Låter som om du behöver en cross, gärna två hjulpar så du enkelt kan växla mellan vinter/grusvägsdäck och rena racerdäck. Blir iofs lite dyrare än en badboy.

Cykel till allt möjligt
Hej Jan

Mina parkeringsmöjligheter är inte de bästa... Ute på gatan mitt i Göteborg. Därför är det bra om cykeln inte är alltför iögonfallande eller har en massa dyra komponenter som är roliga att sno.

/ Pelle

Cykel till allt möjligt
Snabb, det beror nog på dina ben ;o)
Snygg, hållbar och billig låter iaf i mina öron som en svår ekvation, men det beror ju på vad billigt för dig är.
Fast en Kona Dew Dee-Lux e ju förhållandevis billig och ser bra ut i mina ögon iaf. Sen om den e rolig att cykla på vet jag inte.

En CX som museew sa låter ju ganska bra annars, den kan ju vara snabb med.

Cykel till allt möjligt
"Snabb, det beror nog på dina ben ;o)
Snygg, hållbar och billig låter iaf i mina öron som en svår ekvation, men det beror ju på vad billigt för dig är.
Fast en Kona Dew Dee-Lux e ju förhållandevis billig och ser bra ut i mina ögon iaf. Sen om den e rolig att cykla på vet jag inte.

En CX som museew sa låter ju ganska bra annars, den kan ju vara snabb med."

Problemet som jag ser med en CX är att racerstyre känns vanskligt i stadstrafik. För vingligt och långt till bromshandtagen. Konan känns vettig, men är den en racer i fårakläder eller en citybike i sportförpackning? Angående budget så känns väl ca 6000:- rimligt. Alternativet är väl att köpa något begagnat, typ en gammal bra MTB och sätta på smala däck och skärmar.

Cykel till allt möjligt
Tror mer på citybike i sportförpackning, dock så ser den bra ut i verkligheten tycker jag. Så ligger den ju i helt rätt prisklass med.
Själv köpte jag den här och gjorde om den till en SS för att pendla med. Kollade faktiskt på en Dew Dee-Lux men just då hade jag inte dom pengarna, denna pröjsade jag ca 4000:- för och sen ser mycket bättre ut i verkligheten.

Cykel till allt möjligt
Johan A:

din hoj ser fin ut. SS låter ju kanon. Har du hittat någon vettig utväxling som funkar på platten och uppför? Jag köper hellre något begagnat av bra kvalitet än något nytt som aldrig blir roligt : D Nishikis hybrider verkar också schyssta.

Cykel till allt möjligt
Ja, det fanns någon tråd här med Nishikis hybrider i, såg riktigt bra ut.
Jag kör nu på 1:2,4 (48-20) eftersom mina knän e lite halvtaskiga, nästa steg blir 1:2,67 (48-18).
Hittar du något begagnat i bra skick så håller det nästan alltid bra priser.
Cannondale Bad Boy verkar vara en trevlig hoj för att pendelcykla, men tror att den e ganska dyr.

Cykel till allt möjligt
Alright Johan. Jag börjar jakten på något begagnat. Tack för din hjälp.

Cykla lugnt

/ Pelle

Cykel till allt möjligt
Är lite i samma situation, har börjat cykelpendla ca 3 mil om dagen, och insett att det inte är optimalt att köra det med mtb'n...

Var idag och provcyklade på bland annat Nishiki Pro SL och Dew Deluxe som låg på exakt samma pris i butiken, Nishikin kändes mycket 'snabbare', lite roligare och lättare... Att den kändes snabbare beror nog på att det sitter 28mm däck på den jämfört med 37mm på Dew.

Å andra sidan tycker jag att Dew Deluxe har lite bättre utrustning än Pro SL som har nonamegrejer typ 'Microshift M42 framväxel' och 'Litech mini V-broms', så det är lite svårt att bestämma sig.

Grundregeln är väl att köpa den cykel som man tycker är skönast att köra, men vill ju inte ha skitkomponenter...

//Micke

Tillbaka
Topp