Cykel till dagspendling m.m

shuffle

Ny medlem
Hej, som ny på forumet har jag inte riktigt hunnit titta igenom föregående trådar, möjligt att svar på mina frågor redan finns.

Mina planer är att skaffa mig en ny cykel främst för att kunna dagspendla till min arbetsplats som ligger 9 km från mitt hem. Jag har för tillfället en treväxlad 28' Idealcykel. Jag känner nu att jag vill fler växlar samt dämpad framgaffel. Även nu vill jag ha en 28' cykel. Smala däck och möjlighet till varierande ställning är önskvärt. Helst vill jag ha v-bromsar, ej skivor.

Jag har varit runt på lite olika ställen i stan (Umeå) och kommit fram till två kandidater, däribland Scott Sportster och Merida Crossway. Crosswayen fastnade jag direkt för. Det finns många olika modeller av den finns, med olika ramstorlek och komponenter men framförallt var den otroligt lätt och skön att cykla på, kändes lätt att ställa om sittställningen på osv. Enligt den information jag hittat på www.grahns.se så finns den från ungefär 4500-8000 kr. Jag kommer nog att söka mig närmre 8000 kronorsprisklassen.

Scott Sportster kände jag mig rätt likgiltig inför, för min del är det Merida som gäller.

Så mina frågor nu är helt enkelt, vad ska jag tänka på när det gäller Merida Crossway, angående komponenter, ram, skötsel osv. Ifall det är någon som äger en sådan, oavsett modell så är jag väldigt tacksam för svar.

Tack på förhand / Jonas.

Crosswayn är en prisvärd och bra hojj, som sagt med 28" och schyssta komponenter. Jag rekommenderar den i alla fall.

Dämpad gaffel behövs inte om du ska pendla. Den kommer bara kännas trist om ett tag. Satsa på en bra hybrid som du kan ta ut på fina långrundor på helgen också.
Skötsel är som vanligt att man ska hålla drivlinan ren och oljad.
/J

Jag har pendlat på betydligt sämre hojar än så. Oftast SS med bara frambroms. Till pendling (om man har lika trist väg som jag) behövs inte mer än bekväm sittställning, välsmord drivlina och hyfsat rullande hjul. Pengarna som blir över kan du ju lägga på en fincykel...!

Tack för snabba svar.

Grejen med den modellen jag testade var ju låsbar framgaffel. Samtidigt vill jag kunna använda den när man ibland genar genom vildmarken så att säga. Crosswayen är väl vad jag förstår en hybrid. Konan känns som en lite dyrare cykel än vad jag suktar efter. Förutom motionsturerna kan jag absolut tänka mig ta en långtur med meridan bara man låser framgaffeln, planerar en tur till Skellefteå på prov någon gång under semestern, känns lagomt långt för min del.

Apropå skötsel av cykeln, är torrolja att rekommendera?

/ Jonas.

Jag har en Scott Sub som pendlare. Den har samma ram som Sportster, men med stel gaffel.
Jag tar ibland vägen igenom ett skogsområde och det går fint med slicks till och med.
Sub finns med 26 och 28 tums hjul, och väljer man 26-tums hjul går det att byta till 28
med en liten konvertering men inte tvärtom.

Sök på "hybrid" och "pendlare" och du kommer finna mycket läsvärt.

/B

shuffle skrev:
-------------------------------------------------------
Helst vill jag ha
> v-bromsar, ej skivor.

Vill du ha mycket underhåll på bromsar?
Vill du ha taskig bromsverkan när det regnar och snöar eller är blött på vägbanan?
Vill du regelbundet byta utslitna fälgar?

Om du svarar ja på ovanstående frågor så är det klart att du skall ha V-bromsar :-), i annat fall skulle jag satsa på disc.

Jag skulle ALDRIG vilja ha en (billig, enkel) framgaffel på en pendlarhoj! Vill du ha lite fjädring för kullersten och trottoarkanter skulle jag rekomendera större luftkammare = bredare däck.

V-bromsar... Ska du cykla på vintern?

SuperApe skrev:
> nu skulle jag aldrig välja en pendlarhoj utan
> skvivor.

Amen!

Jag skulle välja en cykel med följande spec för pendling 9 km:

-Perfekt utväxling för uppförsbackarna och snödrivorna (inga dyra kassetter att byta efter halva vintern)
-Inga bromsar att byta klossar på (fixerat baknav så slipper man byta klossar, oavsett om det är v-broms eller skivbroms)
-Stänkskärmar som gär ända ner i vägbanan.
-Helt stel, det enda som behövs för pendling (även genom skog)
-Fälgar och ram som medger kraftiga förändringar att däcksval beroende på årstider.

Johan S skrev:
> -Inga bromsar att byta klossar på (fixerat baknav
> så slipper man byta klossar, oavsett om det är
> v-broms eller skivbroms)

Hmmm... Och en juste livförsäkring om pendling ska ske i storstadsområde?

Jag kör med en Scott Sportster P6 från förra året.

När jag köpte pendlarhojen hade jag inte så stora krav förutom att den inte skulle vara så stöldbegärlig, någorlunda smala däck men ändå klara av grusväg samt bra utväxling.
I slutändan valde jag mellan Scott Sportster P5 och P6. Valde inte P6:an för att den var billigare utan för att den hade stel gaffel. Något jag absolut INTE ångrar! Ser ingen anledning att ha dämpare på pendlarhojen då den bara blir onödigt tung.

Mina funderingar nu, 15 månader och 600 mil efter inköpet...
Jag är supernöjd med geometrin. Och därför väljer jag att bygga vidare på hojen.
Ett + för ramen med andra ord. Resten har väl varit lite si och så med. Ångrar i dagsläget
att jag inte kostat på mer på hojen. För 4000 :- så får man inte så mycket till komponenter.
Visste jag innan jag köpte hojen att jag skulle ha sådan diciplin att pendla så skulle jag lätt varit berädd att lägga ut det dubbla. :) Har ju trots allt tjänat in cykeln flera gånger om, ifall man ser det i busspengar. Den enda haken är ju; hur dyr cykel är man beredd att ställa utanför jobbet?

Ett problem som dök upp nu var när jag skulle byta drivlina. Cykeln är 21- växlad och 7-delade system är svåra att få tag på komponenter till. Inte blir det lättare med tiden heller. Skulle med andra ord ha satsat på 9-delat från början. Den här gången blev det 7-delat igen, även om jag inte hade så mycket komponenter att välja på. Blir det aktuellt att byta igen i framtiden så blir det till 9-delat.

Är det något jag saknar på hojen så är det skivbromsar. Har ju inget skivbromsfäste på ramen så det är inte att tänka på som bakbroms, men jag letar efter en ny gaffel med skivbromsfäste för tillfället. Ett till skäl varför jag vill ha en ny gaffel är för att det blir lite tight med både dubbdäck och stänkskärm med min nuvarande gaffel. Det går men om skärmen flyttar lite på sig så ligger den och skaver :/ Kanske ytterligare en grej att tänka på om du ska cykla på vintern?

Scott Sub från årsmodell 06 har skivbromsfäste bak, och då gissar jag
att det gäller Sportster med. Fortfarande inte skivfäste fram på gaffeln.

Håller med om att det är viktigt med låg stöldbegärlighet. Skulle gissa
att en helstel cykel är mindre stöldbegärlig, oavsett vilken skräpgaffel
som sitter på. Skivor höjer såklart risken.

Pendlar på en Scott Tampico (Deorekittad mtb med fjädrande framgaffel) med grova däck, farten blir inte så hög men snittar runt 25 km/h vilket gör att de 13 km jag har tar runt halvtimman.
Cykeln tjänades in på ca ett års pendlande.

Förr pendlade jag med racer och skillnaderna stora.

Racern är snabb, skön att cykla långa sträckor men jobbig i stan. De smalare däcken gör den känsligare för vägkanten, svårare att utnytja marken utanför vägen. Grusväg inga problem, går att cykla på fint.
Den höga farten gör att man måste ha bra framförhållning vilket gör att man kan inte riktigt utnyttja en racer på cykelväg med alla hundar, barn, barnvagnar, mopeder, mobiltelefonpratande folk, etc.
En racer cyklas bäst på vägen annars får man sitta och och hålla igen.

MTB:n är rena traktor i jämförelse, tung med tröga däck, man får se det som extra träning. Den rakare sittställningen med bra sikt och den lägre utväxlingen gör den till en bekväm stads/förortspendlare.
När cykelvägen är blockerad av gatukontoret/barnvagn/hundar/etc så kan man cykla utanför cykelvägen utan problem. Man får se sig bli omcyklad av racerfolket men de kan inte roa sig med fartgupp, trottoarkanter och annat.

För slitdelar har http://www.cyclecomponents.com/ det mesta man behöver då min lokale handlare aldrig har något hemma.

Så har du kortare än 15 km så är MTB:n inget problem trots sin högre tyngd och lägre hastighet.
Annars så är en cyclocross det rätta alternativet.

Lycka till med val av cykel

Hej,

inte riktigt samma typ av cykel men... Jag skaffade nyligen en pilencykel för pendling till jobbet. Jag har 8 km enkel väg och tycker att den är ruggigt skön och funkar perfekt för sitt ändamål.

emil

jag pendlar till jobbet på min mtb (Scott Scale 40) med slicks, jag har lite mer än 20 km enkelväså det blir 4 mil om dagen. visst skulle det gå fortare där det går att köra fortare men annars håller jag samma tempo som racercyklisterna. Jag snittar på ca 27 km/h varje dag och det inkluderar stopp och annat i staden.
Mycket nöjd med MTB med skivor jämfört med en racer eller min förra mtb med V-broms
nu så jag stopp när så behövs (minst 1 krftig inbromsning varje väg för någon idiot sak)

/mats

Prytza skrev:
> Jag kör med en Scott Sportster P6 från förra
> året.
> Är det något jag saknar på hojen så är det
> skivbromsar. Har ju inget skivbromsfäste på
> ramen

Visst är det väl skivbromsfäste på sportstern? Det sitter väl mellan kedjestag och sadelstag om jag inte missminner mig. Ser ut ungefär så här:
broms_mellan.jpg ht=375

Ev uppdatering till skivbroms kräver också att naven är skivbromskompatibla. Är de inte det så är det ca 1500 kr i materialkostnad för komplett hjulpar, alternativt bara nav och ekrar och då blir det ca 800-900 kr i materialkostnad.

~K

Nu hann det komma in många svar. Tack för alla bidrag. Ska försöka ta en sak i taget.

Angående var jag cyklar så är det nog 50/50 i och utanför stan, jobbet ligger ju utanför stan så det är ren landsväg till jobbet men sedan cyklar jag lika mycket inne i stan och det är där dämpad framgaffel kommer in i bilden. Umeå har inte Sveriges slätaste cykelvägar och lägsta trottoarkanter.

Apropå stöldbenägenheten på arbetsplatsen är det inget problem, jag jobbar på en svetsfirma ute i en, alla vet liksom att det är min cykel då jag är den enda som cyklar dit ut. Det är ingen världsmetropol och de enda personer som cirkulerar är mina kollegor, byborna och kunder. I stan har jag aldrig haft något problem med bara godkänt lås och bra försäkring. Har bara blivit av med en cykel i mitt liv i Umeå och de fick jag tillbaka på försäkringen med en minimal självrisk.

Skivbromsar har jag alltid känt varit överdrivet, men det kanske är dags att omvända sig. Crosswayen finns med skivor också. Det jag funderar över när det gäller skivor är om det ska vara hydrauliska eller mekaniska skivbromsar. Som jag förstår är hydrauliska är föredra ifall cykeln ska användas vintertid vilket den kommer att göra.

Kan någon förklara skillnaden för mig som om jag vore en femåring ( vilket jag är inom cykelområdet ) ?

Här är Crosswayen som jag funderar över, med skivbromsar, nån som kan reda ut begreppen, är det hydrauliska eller mekaniska skivbromsar t.ex.?

http://www.grahns.se/MainVisaSokbild200a.asp?pid2=5587

/ Jonas.

Såg nu i efterhand att det var mekaniska skivbromsar på just den.

det finns det par till crossway på www.grahns.se men inte alla.

/ Jonas

Nu vet jag inte vad de har inne för cyklar, men har du gjort ett besök på Cykelbutiken som ligger på järnvägstorget, bredvid Ica?

De kanske har någon lämplig kandidat hemma.

cyclestore tänkte du? jag har inte varit in där, men isf är det väl beggat som gäller. får kolla in nån dag efter jobbet ifall jag hinner.

/ Jonas.

Köp en bättre begagnad MTB på Blocket för 1500-3000 kr, lägg en tusenlapp eller två på ny drivlina, bra lås och annat som behöver fixas (nåt slags kedjeskydd kanske?) samt släng på ett par punkteringsskyddade däck som rullar lätt (Nokian PCR t.ex.).

Resultatet: En cykel som håller för allt, som är skön att cykla på och som inte är speciellt stöldbegärlig. Hittar du ett bra objekt på Blocket kan slutsumman lätt hamna under 3000 kr.

/Daniel (som pendlar på en begagnad och upprustad Merida Matts 660 eller vad den nu heter)

Tillbaka
Topp