Cykel till frun

Cykel till frun
Det kanske kan funka,
men troligen kommer det att vara lättare att hitta en cykel som funkar bättre´, passar bättre och är roligare för henne om ni väljer 26"-hjul och samtidigt går upp i pris.
FFa för att få bättre sittställning, bättre gaffel och hjul med lägre rotationsvikt
allt detta => roligare cykling.
Åtminstone stämde resonemanget ovan när min 164cm långa hustru skulle köpa ny cykel som "belöning" efter CV.

Kolla tex på Corratec X-Vert S 0.2 för 9kSEK:
http://www.tcmcykel.se/cyklar/mountainbike/corratec-x-vert-s-02
Det finns, förstås, MASSOR med alternativ!

/Håkan

Cykel till frun
Tack för tipset, det finns förstås massor med cyklar att välja på. Kanske det bästa skulle vara en bättre begagnad för att få mycket cykel för pengarna, synd att det inte finns så mycket begagnat att välja från. Tanken är väl att om hon fastnar för mtb så köper man en finare cykel om något år.

Cykel till frun
Är budgeten begränsad och åkaren liten är en beg 26" ett bra val. Det går att hitta en lätt och fin HT med bra komponenter (typ luftgaffel) för 3000-5000kr.

Med rätt däck för ändamålet och lätta den kanske en 1x10" konvertering kan funka, eller en bra gaffel (som reas ut regelbundet på webshopparna).

Nackdelen med 29" är ju att den blir tung. Jag accepterar det som är 39 cm längre.

Annars finns det trevliga små 29:ers. Trek Cali tex. Men det kostar mer.

Cykel till frun
tjejens första (160 cm lång hon också) var en trek cali, 29" och den funkade hur bra som helst. Otroligt segt att köra på en 26" ;). Men som sagt, kostar ju det dubbla. Å andra sidan är väl frugan din värd en bra startcykel?

Egentligen är jag själv ingen prylnörd, men när det gäller hobbies får man passa sig lite för att bara titta på prislappen. En hobby kan lätt bli tråkig/misslyckad om man inte fixar ordentliga grejer. Spara gärna någon månad extra (om det går).

Cykel till frun
Tack för tipsen. Usch vilken djungel det är, känns som att det inte går att cykla på en cykel under 15000kr och jag är en som gärna lägger extra pengar på att ha fina prylar. Det gör inte frun i huset, hon tycker att det är dyrt med en cykel över 3000kr så jag tror inte hon skulle uppskatta om jag skrapade ihop pengarna från kassan och köpte tex en Trek Cali. Hon tycker nog att det är bättre att vi köper mat till barnen...???!!!

Jag visade hon RADON ZR Lady 27.5 5.0 (15tum) och den tyckte hon såg fin ut, men i dyraste laget (524euro), så den är väl möjlig.

Tror att jag spanar ett tag på beg marknaden och ser om något intressant dyker upp.

Cykel till frun
Min sambo (160 cm) Köpte en Grand Canyon AL SLX i storlek XS (27,5") och är väldigt nöjd. Fast den ligger på ungefär 13.000:-.
Det kan nog funka med en 29" men nånstans går gränsen för när det är vettigt.
/Eric

Senast ändrad:
Cykel till frun
klart att ungarna ska ha mat, men annars dränks väl dagens ungar av prylar?? En annan fick ju åka på jugoslaviska 3:e-handsskidor när man var liten. Fick en ny bmx nån gång då och då, annars var det snålt.

Tidigare höll jag på med hobbieastronomi och det var rätt vanligt att det kom nya medlemmar som köpt en billig tub på hobbex. Deras intresse dog snabbt då förväntningarna var höga, men prylarna så dåliga att det helt enkelt inte blev kul. Säger inte att det är detsamma för cykling, men det ligger nog lite i det.

Scott Contessa är en bra nybörjarcykel annars, den kan man få för ca 10 000kr. Du kan säkert hitta en massa rea nu på 2014 års modeller.

En annan taktik är att ta med dig damen på en cykelweekend och hyra en cykel åt henne. Då får hon testa på och se om det är något för henne. Då behöver ni inte slösa pengar på nåt hon kanske inte gillar.

Senast ändrad:
Cykel till frun
Nu börjar jag bli less på Canyon. Beställde en https://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3641 den 10 mars, fanns i lager och skulle skickas om 5-7dagar. De har fortfarande inte skickat. Frun börjar vara riktigt taggad på att börja cykla. Funderar på att avbeställa och köpa någon annan mtb. Varför tar de sån tid på sig? Om de säljer så mycket cyklar att de inte hinner skicka iväg dom så borde de anställa mer folk. Eller är det en försäljningsstrategi att folk ska vänta ihjäl sig?

Less ....

Är det någon som kan rekommendera en annan lämplig mtb och shop?

Tillbaka
Topp