Cykel till LidaLoop

• Trådstartare Trådstartare AdamS
  • Start datum Start datum
A

AdamS

Guest
Cykel till LidaLoop
Tjena
Jag var ute vid Lida idag och kollade på loppet för att jag är nyfiken på sporten. Nu tänkte jag köpa en cykel och eftersom jag är ganska säker på att jag kommer tycka att det är kul är jag beredd att lägga upp drygt 10 tusen kr.
Jag har kikat på några Kona-jonnar, men även på Scott Scale 50/60. Fast när jag läste det här http://terrengsykkel.no/?333 verkade det som att Scotten inte alls är rolig när det blir en aning tekniskt. Någon som har erfarenhet av dom?
Om man utgår ifrån ett lopp som LidaLoop, vilken typ av cykel (som kan köpas i Stockholm) tycker ni att jag ska köpa?

Cykel till LidaLoop
Du skulle passat på idag i Bianchitältet, de sålde hojarna med 30% rabatt. Annars är det svårt att säga vilken cykel som passar bäst. Testa lite olika märken i din prisklass. Tillslut hittar du nåt som passar. Eftersom budgeten ligger runt 10´ så kan du nästan stryka de heldämpade hojarna. Köp inte nåt på nätet eftersom det är din första hoj. Lycka till!
/Johan

Edit:dyslexi av lida

Senast redigerad av en moderator:
Cykel till LidaLoop
AdamS skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vet skillnaden mellan Scott Scale 50/60
> och Scott Tampico...?

huvudsakligen att ramen har en 'snällare sittställning'.

Cykel till LidaLoop
Kaijan skrev:
> Det var t.o.m 40%
>
>
>
>
> 0 dag kvar!!Äntligen!!!
> Det här musiken snurrar i min dator nu

Jag tror att rabatten bara var på de demoexemplar som stod uppställda där. Det hörde jag av en som jobbade där och nästan alla rabatterade cyklar var sålda redan vid 10-tiden.
Hur som helst, jag gillar min Scott och tycker jag kan cykla hyfsat med den i stökig terräng och till LidaLoop funkade den hur bra som helst, inget snack. Fast jag har en Scott Racing och inte Scale, men jag tror inte skillnaden är så stor.

Cykel till LidaLoop
Testen var ju på en EXPERT Racing 2002 ! Jag har en 2003 som jag uppgraderat allt på. Ramen är bra men orignalkomponenterna är rätt kass. Speciellt gaffeln.
Soulbrorsan och jag har mao i princip samma ram. Men är som snabbast på småtökiga stigar eller slättare. I riktigt stök funkar den ok men den är ju en renodlad XC-hoj och därför mer anpassad för lite mindre stök. På Lida tror jag den skulle passat perfekt !
//Skogling

Cykel till LidaLoop
Oskar skrev:
> Testen av Scott på gällde ju den gamla ramen,
> inte nya Scale-ramen.

Ok, eftersom Scale är uppföljaren antog jag att dom var snarlika.

Cykel till LidaLoop
Jag klämde, kände och kollade lite på marincyklarna och började känna mig väldigt sugen på en sådan. Dessutom snackade jag nästan en halvtimme med ägaren av cykelnetto; en mycket sympatisk och cykelgalen man, må jag säga! Han hade många cykelanekdoter att berätta, det var nästan så jag glömde bort att värma upp inför starten..

Cyklarna: Jag gillade speciellt den fulldämpade Marin Rift Valley som har en väldigt speciell hopfogning: Den är ihopfogad i två halvor med svetsfogen längstmed hela cykeln. Jag kan inte minnas att jag har senna hopfogningsmetod förut. Men även den stålram som steelisreal har testat var mycket go, må jag säga! Lätt som en aluram men med stålets myspysfaktor. Diagonalröret är trekantigt, vilket var väldigt spännande. Det skulle vara intressant att veta hur ingenjörerna har tänkt kring det. Dessutom säljer cykelnetto en helstel Marin med full Deorespec (utom vevpartiet) för 5500:- vilket jag tycker är mycket bra. Den finns tyvärr inte i '13 för oss som funderar på en bra nybörjarhoj till våra barn. Däremot finns en i '15, men den räcker ju å andra sidan tills de blir vuxna. Jag glömde fråga om geometrin tillåter en eventuell, framtida dämpgaffel.

Så nu är jag lite frälst på cykelnetto och Marin!

Tillbaka
Topp