Cykel till nybörjare?

Karro

Ny medlem
Cykel till nybörjare?
Hej!
Jag vill börja med att säga att jag förstår att ni får såna här frågor hela tiden, och att det säkert blir jäkligt tradigt. Jag har försökt leta information själv, men allt jag ser är komponentspecifikationer hit och dit (vet vad ram, styre och hjul är, that's it. Verkligen.), så jag gör ett försök här.

Jag är gravid och har drabbats av 30-årskris kombinerat med graviditetsångest. Det enda rimliga är naturligtvis att skaffa sig en ny hobby, och det får bli cykling.

Jag tänker mig 1-3h-rundor på asfalt 2ggr per vecka, och vill även att cykeln ska funka som vardagscykel (affären och liknande) samt kunna köras med cykelvagn (utflykter, inte cykelsemester).

Jag har verkligen ingen erfarenhet, siktar på att bli glad motionär, och vill inte lägga mer än 10.000 innan jag vet om det är min grej. Söker en prisvärd cykel som är lätt och rolig att cykla på, måste vara snygg (men det är väl iofs svårt att tipsa om).
Jag är 169cm lång och väger normalt strax under 60kg (nu 75, och barnet kommer inte förrän i september. Bam!) om det har någon betydelse.

Frågor:
1. Finns det någon bra handlare i Västerås eller Örebro där jag kan få hjälp utan att bli blåst?

2. Kan jag handla online och gå på storleksguiden eller är det omöjligt när man inte vet exakt vilka mått man ska ha?

3. Cyclocross (hur uttalas det? Som det stavas eller "cyclecross"?), kan det vara något för mig? Eller vad är det jag ska leta efter?

4. Är det smart eller dumt att köpa begagnat?

5. Är det bäst att köpa vår eller höst?

Slänger in en länk till en galet snygg cykel (som är för dyr), skulle den vara något att ha? https://www.canyon.com/sv/urban/urban/2016/urban-7-0.html

Cykel till nybörjare?
Det är lite otydligt vilken slags cykling du tänker dig. Med dessa 1-3h rundor avses motion i lite avslappnat tempo eller riktig träning?

Hur ställer du dig till lägre insteg, spelar det ingen roll eller är det något som är väldigt viktigt? Vet att åsikterna där brukar variera.

Vilken slags styre är du ute efter? En cyclocross är (något förenklat) en landsvägscykel med plats för större däck, dvs den har bockstyre.

Den Canyon du länkar till är antagligen perfekt för vardagscykling men knappast ett bra val för träning. Då skall du snarare titta på Roadlite:

https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-5-0-w.html

Cykel till nybörjare?
Mayhem sa:
Det är lite otydligt vilken slags cykling du tänker dig. Med dessa 1-3h rundor avses motion i lite avslappnat tempo eller riktig träning?

Hur ställer du dig till lägre insteg, spelar det ingen roll eller är det något som är väldigt viktigt? Vet att åsikterna där brukar variera.

Vilken slags styre är du ute efter? En cyclocross är (något förenklat) en landsvägscykel med plats för större däck, dvs den har bockstyre.

Den Canyon du länkar till är antagligen perfekt för vardagscykling men knappast ett bra val för träning. Då skall du snarare titta på Roadlite:

https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-5-0-w.html

Nämen då tänker jag att jag ska svettas (vilket jag iofs även skulle göra om jag trampade på damtrallan jag har, men det är segt när den knappt rullar)! Jag vet inte riktigt vad det innebär i hastighet, men jag vill ha det som träningsform minst två gånger i veckan, sen kan det kanske bli någon mysrunda också om det finns tid.

Lägre insteg spelar inte så stor roll, det är möjligen lite bökigare med herrcykeln+barnsits+graviditet, men det är ju ett högst tillfälligt tillstånd. Annars är jag ganska långbent.

Styre har jag ingen aning om, tänker att bockstyre är vingligare men att man vänjer sig snabbt och att det sedan kan vara skönt att variera position? Däremot kanske det vore bra med bromsar även på ovansidan? Finns det?

Jättebra med förslag på cyklar, då kan jag lättare se ungefär hur jag ska tänka och vad jag ska leta efter!

Såg den här på Blocket. Det är lite för långt att åka, men hade det varit ett bra köp annars tror du? http://m.blocket.se/stockholm/Bianchi_cyclocross_2013_55_cm_67997154.htm?ca=9&w=3

Cykel till nybörjare?
Karro sa:
...
Styre har jag ingen aning om, tänker att bockstyre är vingligare men att man vänjer sig snabbt och att det sedan kan vara skönt att variera position? Däremot kanske det vore bra med bromsar även på ovansidan? Finns det?
...

Cross-bromsar brukar det kallas. Vet inte om det finns till hydrauliska skivor men vajerstyrda bromsar går det att koppla in på. Då får man ett par extra bromshandtag som sitter på den raka delen av bockstyret.

Cykel till nybörjare?
Hej. Jag har köpt cyklar hos norra cykel på Engelbrektsgatan i Örebro under många år. En liten och bra handlare. De är tre pers som är duktiga på det dom gör. Där kan du få bra hjälp. Har också handlat hos Cykoteket i Västerås men då behöver man veta mer om vad man vill ha.
Du kan hitta bra begagnat på blocket, speciellt om du kan tänka dig att åka en bit.
Hoppas du hittar någon bra hoj.

Cykel till nybörjare?
ceel sa:
Karro sa:
...
...

Cross-bromsar brukar det kallas. Vet inte om det finns till hydrauliska skivor men vajerstyrda bromsar går det att koppla in på. Då får man ett par extra bromshandtag som sitter på den raka delen av bockstyret.

Tack! Är det något att satsa på, eller är det lika lätt att använda de andra bromshandtagen?

Cykel till nybörjare?
J:son sa:
Hej. Jag har köpt cyklar hos norra cykel på Engelbrektsgatan i Örebro under många år. En liten och bra handlare. De är tre pers som är duktiga på det dom gör. Där kan du få bra hjälp. Har också handlat hos Cykoteket i Västerås men då behöver man veta mer om vad man vill ha.
Du kan hitta bra begagnat på blocket, speciellt om du kan tänka dig att åka en bit.
Hoppas du hittar någon bra hoj.

Tack för tipset, då låter ju norra cykel bra för mig. :)

Cykel till nybörjare?
Karro sa:
Verkar den här okej? https://www.xxl.se/merida-cx-100-claris-16-cyclocross-cykel/p/1118760_1_style

Har läst att hybridcyklar är "dåliga på allt", håller ni med om det?

Vad är det för skillnad mellan en cyclocross och den här (förutom styret)?
https://www.xxl.se/merida-speeder-200-d-16-hybridcykel/p/1118734_1_style

Lite som det klassiska; allt går, inte bra på något.

Ska man cykla länge så är det skönt att kunna flytta händerna lite, blir jobbigt att sitta i samma ställning hela tiden. Därför är bockstyre klart bekvämare.

http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXLD...n-road-sram-rival-11-hydraulic-disc-road-bike
Kan rekommendera denna om du vågar beställa på nätet. Lite skrämmande att få välja flesta delar men då får du grymt bra bromsar och 11-delat.

Cykel till nybörjare?
Angående styre, bockstyre känns inte vingligare - tycker jag, snarare tvärtom. Har både och. Möjligen skulle rakt styre kännas bättre om man cyklar typ stig.

Har en "grövre racer" som har extra bromshandtag uppepå, har aldrig använt dom, pendlar en del med den. Snarare är dom ivägen för annan utrustning jag vill ha på styret.
Första gångerna med bockstyre kanske det känns lite omständigt, men man vänjer sig snabbt.

Har en lite dyrare racer också (billig jämfört med andra här), den känns "nervösare" i styrningen, som det skall vara. Så geometrin spelar roll hur ett bockstyre upplevs.

En annan sak, för mig räcker det med några kilo extra "tempomage" för att det skall kännas lite obekvämt i aeroställning (framåtlurad). Kanske något att tänka på fram till september. Å andra sidan så är det ju dumt att köpa cykel som passar bra i några månader.

Ja, det är lite snårigt att köpa cykel :) lycka till.
Begagnat har fördelen att man kan känna sig för lite vad som passar innan man investerar.

Cykel till nybörjare?
BjornR sa:
Karro sa:
Verkar den här okej? https://www.xxl.se/merida-cx-100-claris-16-cyclocross-cykel/p/1118760_1_style

Har läst att hybridcyklar är "dåliga på allt", håller ni med om det?

Vad är det för skillnad mellan en cyclocross och den här (förutom styret)?
https://www.xxl.se/merida-speeder-200-d-16-hybridcykel/p/1118734_1_style

Lite som det klassiska; allt går, inte bra på något.

Ska man cykla länge så är det skönt att kunna flytta händerna lite, blir jobbigt att sitta i samma ställning hela tiden. Därför är bockstyre klart bekvämare.

http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXLD...n-road-sram-rival-11-hydraulic-disc-road-bike
Kan rekommendera denna om du vågar beställa på nätet. Lite skrämmande att få välja flesta delar men då får du grymt bra bromsar och 11-delat.

Riktigt snygg cykel!
Men ja, lite läskigt att välja delar själv. Kan ju iofs återkomma här och kanske få lite hjälp isf. 11-delat? Jag har ingen aning om vad det gäller och innebär...
Såg på flera recensioner att saker varit felmonterade, det är ett stort minus för mig som inte kommer fatta det.

Cykel till nybörjare?
Karro sa:
Riktigt snygg cykel!
Men ja, lite läskigt att välja delar själv. Kan ju iofs återkomma här och kanske få lite hjälp isf. 11-delat? Jag har ingen aning om vad det gäller och innebär...

Kanske märkt på damcykeln att det ibland kan bli för tungt eller för lätt. Aldrig hitta den där växeln som känns rätt vid tillfället. Fler växlar gör att du får mindre steg mellan dreven och eventuellt lättare lättastväxel.

Karro sa:
Såg på flera recensioner att saker varit felmonterade, det är ett stort minus för mig som inte kommer fatta det.

Fast å andra sidan så måste man ofta justera rätt mycket om man beställer från nätet. Finns såklart undantag. Köper man från butik ska allt vara korrekt justerat och inställt för dig.

Cykel till nybörjare?
me.I.am sa:
Angående styre, bockstyre känns inte vingligare - tycker jag, snarare tvärtom. Har både och. Möjligen skulle rakt styre kännas bättre om man cyklar typ stig.

Har en "grövre racer" som har extra bromshandtag uppepå, har aldrig använt dom, pendlar en del med den. Snarare är dom ivägen för annan utrustning jag vill ha på styret.
Första gångerna med bockstyre kanske det känns lite omständigt, men man vänjer sig snabbt.

Har en lite dyrare racer också (billig jämfört med andra här), den känns "nervösare" i styrningen, som det skall vara. Så geometrin spelar roll hur ett bockstyre upplevs.

En annan sak, för mig räcker det med några kilo extra "tempomage" för att det skall kännas lite obekvämt i aeroställning (framåtlurad). Kanske något att tänka på fram till september. Å andra sidan så är det ju dumt att köpa cykel som passar bra i några månader.

Ja, det är lite snårigt att köpa cykel :) lycka till.
Begagnat har fördelen att man kan känna sig för lite vad som passar innan man investerar.

Tack!
Jamen det stämmer säkert, då behöver jag nog inte tänka så värst på extra bromsar. Jag får helt enkelt träna på bromsar, styre och att sitta fast med fötterna. Det ska nog gå.

Nej den här cykelsatsningen drar igång när barnet är ute, i dagsläget kan jag bara andas med kroppen helt upprätt (även utan fysisk ansträngning). Barnet kommer i september, så beroende på när jag lär mig vad en bra cykel är, när hittar en bra cykel, och när den finns till rimligt pris (vår eller höst?) blir det cykelköp i höst eller vår.
Men jag har en del att lära mig innan dess antar jag...

Cykel till nybörjare?
BjornR sa:
Karro sa:
Riktigt snygg cykel!

Kanske märkt på damcykeln att det ibland kan bli för tungt eller för lätt. Aldrig hitta den där växeln som känns rätt vid tillfället. Fler växlar gör att du får mindre steg mellan dreven och eventuellt lättare lättastväxel.

Karro sa:

Fast å andra sidan så måste man ofta justera rätt mycket om man beställer från nätet. Finns såklart undantag. Köper man från butik ska allt vara korrekt justerat och inställt för dig.

Ah okej, ja då kanske man kan ta med cykeln till en handlare eller entusiast och få hjälp isf. Mot betalning givetvis.

Jaja, då är jag med, fler växlar! Tack :)
Den var som sagt galet snygg också.

Cykel till nybörjare?
Har ingen åsikt om begagnade cykeln, men du bör ta reda på vilken modell och växelgrupp det är, så kan du få fler kommentarer från dom som kan det här bättre.

11-delat = 11 växlar bak. Vill man även beskriva framväxlar skrivs det som (t.ex.) 2x11 = 11 växlar bak, två fram, vilket är standard på lite dyrare växelgrupper. Detta är också en liten djungel, själv skulle jag inte ha lägre än shimano 105, men många tycker att Tiagra funkar lika bra.

Prestanda hänger mest på dig själv. Dyrare cykel, roligare att cykla om man kommer igång på riktigt, men den går inte "snabbare".

Fördelen med att handla cykel hos LBS (lokal cykelhandlare) jämfört med på nätet är att du kan få väldigt mycket hjälp - om det är en bra LBS. Dels med inställningar och reservdelar, men även tips om träning etc. Själv köpte jag min racer lokalt, definitivt värt några tusenlappar extra, om man är nybörjare som jag.

Liten brasklapp om bromsarna uppe på styret. Nu håller jag aldrig händerna där, alltid på hoodsen (upp på växelreglagen) eller nere i bocken. Om man mest håller händerna uppepå styret så kanske det är smidigt med små bromshandtag där, vad vet jag.

Cykel till nybörjare?
Är det ditt första barn ?
Nu har jag inte klämt ut nån unge själv, men tror mig veta att min fru nog inte velat sitta på en cykelsadel närmsta tiden efter sina födslar.
Vill inte skrämma dig , men kanske bättre att vänta på ungen först och sen köpa en cykel när det känns bra för det ...typ nästa sommar...
Fast alla är vi Olika , vissa tar ju typ os guld 6 månader efteråt ...
Lycka till.

Cykel till nybörjare?
me.I.am sa:
Har ingen åsikt om begagnade cykeln, men du bör ta reda på vilken modell och växelgrupp det är, så kan du få fler kommentarer från dom som kan det här bättre.

11-delat = 11 växlar bak. Vill man även beskriva framväxlar skrivs det som (t.ex.) 2x11 = 11 växlar bak, två fram, vilket är standard på lite dyrare växelgrupper. Detta är också en liten djungel, själv skulle jag inte ha lägre än shimano 105, men många tycker att Tiagra funkar lika bra.

Prestanda hänger mest på dig själv. Dyrare cykel, roligare att cykla om man kommer igång på riktigt, men den går inte "snabbare".

Fördelen med att handla cykel hos LBS (lokal cykelhandlare) jämfört med på nätet är att du kan få väldigt mycket hjälp - om det är en bra LBS. Dels med inställningar och reservdelar, men även tips om träning etc. Själv köpte jag min racer lokalt, definitivt värt några tusenlappar extra, om man är nybörjare som jag.

Liten brasklapp om bromsarna uppe på styret. Nu håller jag aldrig händerna där, alltid på hoodsen (upp på växelreglagen) eller nere i bocken. Om man mest håller händerna uppepå styret så kanske det är smidigt med små bromshandtag där, vad vet jag.

Okej, Shimano 105 är dyrare och har högre kvalitet än Tiagra alltså. Vad innebär det? Går billigare grejer sönder lättare, strular de oftare eller är det stor skillnad i "känsla" också?

Jag tänker också att det säkert egentligen är bättre för mig att handla lokalt, men jag är lite rädd att de ska lura på mig nåt skit de inte får sålt, eller att de bara har 3-4 cyklar som egentligen kanske inte passar mig. Fan vad svårt det är när man är ett blåbär.

Cykel till nybörjare?
hm sa:
Är det ditt första barn ?
Nu har jag inte klämt ut nån unge själv, men tror mig veta att min fru nog inte velat sitta på en cykelsadel närmsta tiden efter sina födslar.
Vill inte skrämma dig , men kanske bättre att vänta på ungen först och sen köpa en cykel när det känns bra för det ...typ nästa sommar...
Fast alla är vi Olika , vissa tar ju typ os guld 6 månader efteråt ...
Lycka till.

Nej det är mitt andra barn. Hehe, första veckorna håller man sig nog ifrån cyklar, speciellt med smala sadlar. Sen ska ju de där små äta konstant första tiden, så det är svårt stt komma hemifrån.

Tanken är som sagt att köra igång till våren (eller smygcykla i vinter om andan faller på), men jag har mer tid att leta och lära mig nu än i höst.

Tack :)

Cykel till nybörjare?
Peth sa:
Karro sa:
Peth sa:
Jag skulle säga att den är för stor.

Okej. Jag hittar inte mått någonstans men tänkte att deni kanske kunde passa eftersom det var en tjej som sålde.

Står 55cm i rubriken – vilket innebär medium eller large. Du bör troligtvis ha en small.

Jo det såg jag ju, men när jag försökte leta upp cykeln hittade jag den inte (märkligt att bara skriva märke i en annons?). Och när jag tittade på vad jag gissar är liknande Bianchicyklar såg jag ingen size guide på dem.

Men då vet jag, tack :)

Cykel till nybörjare?
Karro sa:
Okej, Shimano 105 är dyrare och har högre kvalitet än Tiagra alltså. Vad innebär det? Går billigare grejer sönder lättare, strular de oftare eller är det stor skillnad i "känsla" också?

Jag tänker också att det säkert egentligen är bättre för mig att handla lokalt, men jag är lite rädd att de ska lura på mig nåt skit de inte får sålt, eller att de bara har 3-4 cyklar som egentligen kanske inte passar mig. Fan vad svårt det är när man är ett blåbär.

Angående 105 vs. Tiagra (och vs. Ultegra för att krångla till det ännu mer, sen har du även Shimano vs. Campagnolo vs. SRAM).
Det beror på vem du frågar, och vilken generation (om det är begagnad). T.ex. 105 5800 (nuvarande) anses av en del vara bättre än Ultegra 6700 (generationen innan), utöver att de nyare har 10s istället för 11s (s är samma som "delat").

Vad gäller förra generationen, 105 5700 och Ultegra 6700 tycker jag att det är stor skillnad, i känsla. Har en cykel av varje, och nästan så jag stör mig på 105 emellanåt. Men återigen, vissa tycker att det inte är någon skillnad utöver att Ultegra är dyrare. Känslan, helt enkelt smidigare att växla, går liksom av sig själv. Och som sagt, vissa tycker även Tiagra funkar lika bra. Om det är samma skillnad på 5800 och 6800 nu vet jag inte.

"Går billigare grejer sönder lättare, strular de oftare", nja, ingen direkt skillnad enligt vissa, men jag har fått uppfattningen att Tiagra nog verkar strular lite mer, men håller lika bra (kanske motsägelse).

Cykel till nybörjare?
Mayhem sa:
Karro sa:
Jag tycker det känns väldigt dyrt för en cykel med ram i aluminium och cantilever-bromsar.

Jaha! Jag som trodde det var skitbra pris, men har iofs ingen koll på rammaterial (förutom att jag läste att kolfiber var overprized, kan ha handlat om framgaffel dock). Där ser man, tack.

Cykel till nybörjare?
me.I.am sa:
Karro sa:

Angående 105 vs. Tiagra (och vs. Ultegra för att krångla till det ännu mer, sen har du även Shimano vs. Campagnolo vs. SRAM).
Det beror på vem du frågar, och vilken generation (om det är begagnad). T.ex. 105 5800 (nuvarande) anses av en del vara bättre än Ultegra 6700 (generationen innan), utöver att de nyare har 10s istället för 11s (s är samma som "delat").

Vad gäller förra generationen, 105 5700 och Ultegra 6700 tycker jag att det är stor skillnad, i känsla. Har en cykel av varje, och nästan så jag stör mig på 105 emellanåt. Men återigen, vissa tycker att det inte är någon skillnad utöver att Ultegra är dyrare. Känslan, helt enkelt smidigare att växla, går liksom av sig själv. Och som sagt, vissa tycker även Tiagra funkar lika bra. Om det är samma skillnad på 5800 och 6800 nu vet jag inte.

"Går billigare grejer sönder lättare, strular de oftare", nja, ingen direkt skillnad enligt vissa, men jag har fått uppfattningen att Tiagra nog verkar strular lite mer, men håller lika bra (kanske motsägelse).

Åh herregud...
Okej, men tänk på att jag är oförstörd. Jag har haft skitgamla billiga MTBs med växlar, allt som kan köpas kommer att överträffa dem.
Är prisskillnaden stor? Kommer jag börja störa mig på de simplare även om jag inte har något att jämföra med?

Tror jag förstår vad du menar. Trassliga är inte detsamma som trasiga.

Cykel till nybörjare?
Det blir lite lättare att komma med råd om cykel om du vet lite mer vilken typ av träning du tror du kommer att ägna dig åt.

Nu är jag en gubbe som ligger och pressar för att slå nya snitthastighetsrekord, och funderar på att dra till med sub9 (max 9 timmar) på Vättern (Vätternrundan). Dom som är lite mer seriösa, och "snabbare" pressar för att öka Watten (m.h.a. effektmätare) och fnyser åt Vättern, och åt snitthastighet.

Men är man mer motionärtyp, kul att komma ut, bli lite lagom svettig, så funkar det med en ganska "enkel" cykel. Men fastnar du i träsket (vilket jag tycker du verkar ha goda förutsättningar för att döma av hur tråden utvecklas) så behöver du en racer, en vinterhoj, en pendlare och... vi kallar det n+1 :) nä, mest skämt.

Är du mer åt att pressa så kommer det in hur tätstegrad kassett du vill ha, men det är lite överkurs. Jag började med en gammal 16-kilos hybrid, 3x7. Ganska snabbt upptäckte jag att jag t.ex. vill ha en tätstegrad kassett, och att jag inte hade ro att bara ut och cykla, började jaga pers rätt snabbt. Körde med den ett halvår, sedan var det lite lättare att veta vilken typ av racer jag ville ha.

Cykel till nybörjare?
Karro sa:
me.I.am sa:
...svammel om växelgrupper...

Åh herregud...
Okej, men tänk på att jag är oförstörd. Jag har haft skitgamla billiga MTBs med växlar, allt som kan köpas kommer att överträffa dem.
Är prisskillnaden stor? Kommer jag börja störa mig på de simplare även om jag inte har något att jämföra med?

Tror jag förstår vad du menar. Trassliga är inte detsamma som trasiga.

Det går inte att säga tyvärr, det vet du inte förrän du sitter där. Vissa tycker inte det är någon egentlig skillnad Tiagra/105/Ultegra, medan jag alltså inte skulle fundera på lägre än Ultegra (får fortfarande ett litet flin i ansiktet när jag växlar ibland). Men som jag uppfattat det så är jag nog lite mer känslig för sånt än flertalet här. Det man definitivt kan säga, tror jag, är inte lägre än Tiagra iaf.
Liten brasklapp: vet inte om vajerdragningen +ANNAT kan spela in, har bara erfarenhet av 1 cykel med respektive växelgrupp.

Ser man bara på växelgrupperna är det nog inte jättestor prisskillnad, grejen är att om man vill ha en högre växelgrupp så drar det ofta med sig att annat på cykeln är bättre/dyrare, så prisskillnaden kan bli rätt stor p.g.a. det.

Cykel till nybörjare?
Ja alltså det är lite tidigt att tänka på Vättern och liknande (men ser charmen i att någon gång cykla den, för att ha gjort det). Jag vet inte vad som är rimligt riktigt, men tänkte använda cykeln som träningsform två gånger i veckan (kunde sagt 3-4ggr, men det kommer inte hända). Då kanske det blir att jaga mil eller hastighet på kortare sträcka, inte vet jag vad som är roligt eller ens vad som är en kort och en lång sträcka.
Men det kommer inte bli något extremt alls!

Jag kommer inte pendla eftersom jag har 4 mil enkel väg till jobbet (motorväg, ännu längre på mindre väg). Jag tänker att det vore mysigt med utflykter med barnen också, men då blir det ju mystempo.

Tänker att det säkert är som du säger, först när man har den första cykeln vet man vad det är man egentligen vill ha. Så det handlar väl om att köpa en prisvärd "lagomcykel" att testa på. Dock funkar det inte att testa på mina gamla cyklar, det är själsdödande att cykla på nåt som knappt rullar.

Cykel till nybörjare?
me.I.am sa:
Det går inte att säga tyvärr, det vet du inte förrän du sitter där. Vissa tycker inte det är någon egentlig skillnad Tiagra/105/Ultegra, medan jag alltså inte skulle fundera på lägre än Ultegra (får fortfarande ett litet flin i ansiktet när jag växlar ibland). Men som jag uppfattat det så är jag nog lite mer känslig för sånt än flertalet här. Det man definitivt kan säga, tror jag, är inte lägre än Tiagra iaf.
Liten brasklapp: vet inte om vajerdragningen +ANNAT kan spela in, har bara erfarenhet av 1 cykel med respektive växelgrupp.

Ser man bara på växelgrupperna är det nog inte jättestor prisskillnad, grejen är att om man vill ha en högre växelgrupp så drar det ofta med sig att annat på cykeln är bättre/dyrare, så prisskillnaden kan bli rätt stor p.g.a. det.

Okej. Är ordningen sämst-bäst Tiagra-105-Ultegra? Så jag har något att sikta på.

Cykel till nybörjare?
Karro sa:
me.I.am sa:
Karro sa:
Okej. Är ordningen sämst-bäst Tiagra-105-Ultegra? Så jag har något att sikta på.

Japp. Och sen har du Dura Ace på toppen :)

Ännu en, självklart. ;)
Tack!

Sen har du Sora och Claris under Tiagra. Jag har kört snart 500 mil på min racer med Sora och tycker det funkar kanon. Visst hade det varit kul med lite fler växlar men det funkar gott för mig och jag har roligt. Stirra dig inte för blind på vad det står på handtagen, även de billiga växelgrupperna är roliga och håller väldigt bra.

Cykel till nybörjare?
Vågar man köpa cykel på nätet så är det billigast under hösten och vintern, med reservation för att det kan vara urplockat. Lokala cykelhandlare brukar starta rean i augusti. Inte så mycket reafynd på våren.

Cykel till nybörjare?
GustafH sa:
Karro sa:
me.I.am sa:
Karro sa:

Ännu en, självklart. ;)
Tack!

Sen har du Sora och Claris under Tiagra. Jag har kört snart 500 mil på min racer med Sora och tycker det funkar kanon. Visst hade det varit kul med lite fler växlar men det funkar gott för mig och jag har roligt. Stirra dig inte för blind på vad det står på handtagen, även de billiga växelgrupperna är roliga och håller väldigt bra.

Ännu fler, toppen! ;)
Jag är som sagt van vid riktiga skitcyklar, så jag tror också att det duger fint med de billigare varianterna. SÅ kassa grejer lär det väl inte vara på en cykel för 10.000 hoppas jag. :)

Cykel till nybörjare?
Peth sa:
Vågar man köpa cykel på nätet så är det billigast under hösten och vintern, med reservation för att det kan vara urplockat. Lokala cykelhandlare brukar starta rean i augusti. Inte så mycket reafynd på våren.

Tack för tips! Har du förslag på bra sidor att kolla på? Har hittills fått tips om wiggle och planetx.

Cykel till nybörjare?
Karro sa:
GustafH sa:
Karro sa:
me.I.am sa:
Karro sa:

Ännu en, självklart. ;)
Tack!

Ännu fler, toppen! ;)
Jag är som sagt van vid riktiga skitcyklar, så jag tror också att det duger fint med de billigare varianterna. SÅ kassa grejer lär det väl inte vara på en cykel för 10.000 hoppas jag. :)

Inget ont om billigare grupper - har sora på en cykel och den fungerar utmärkt. Dock sitter det ofta trista kassetter med onödigt stor range vilket medför väl stora steg i fartintervallet där man spenderar mycket tid. Detta "fel" är iofs inte helt ovanligt även på bättre utrustade cyklar. Men i början och på vintern så gör det inte så mycket - mest om det börjar bli många timmar i sadeln som det börjar bli irriterande. När du slitit ut första kassetten vet du nog vad du vill ha.

Cykel till nybörjare?
Bengt-re sa:
Karro sa:
GustafH sa:
Karro sa:
me.I.am sa:
Karro sa:

Ännu en, självklart. ;)
Tack!

Ännu fler, toppen! ;)

Inget ont om billigare grupper - har sora på en cykel och den fungerar utmärkt. Dock sitter det ofta trista kassetter med onödigt stor range vilket medför väl stora steg i fartintervallet där man spenderar mycket tid. Detta "fel" är iofs inte helt ovanligt även på bättre utrustade cyklar. Men i början och på vintern så gör det inte så mycket - mest om det börjar bli många timmar i sadeln som det börjar bli irriterande. När du slitit ut första kassetten vet du nog vad du vill ha.

Ja jag fattar inte ens HUR stor cykeldjungeln är, känner nu att jag ska vara glad och tacksam om jag hittar en första cykel som passar mig någorlunda. Sen får vi se om jag blir en av er (cykelnörd ;)), eller om cykeln blir en förrådsprydnad.

Tillbaka
Topp