cykel till tjejen. EDIT:Köpt o klart!!

jeppe_82

Medlem
EDIT:
Gjorde slag i saken och åkte förbi cykloteket när jag åkte och storhandlade ikväll.

In i Bilen och vidare mot Coop :)
IMG_2489.JPG

Hemma och uppställd på happykorrekt vis förutom soffan.
IMG_24911.JPG

Nu ska bara skärmar, lampor och eventuellt senare spd beställas från nån billig tysk näthandel :)
Stort tack för tipps och råd.

(Gammalt).......................................................................................

Efter lite diskution igår kväll så kom vi fram till att en racerhybrid nog är det bästa då jobbpendling kommer bli det den mest används till.

Så nu önskas lite konkreta bra tipps på cyklar som kan va nått att ha, helst i sthlm butiker så hon kan testa dem.
En Racerhybrid med stel gaffel, fästen för skärmar och gärna skivbromsar runt 5-6000:- är det som söks.

Min sambo har börjat träna en massa och håller på att ta sig igenom en tjejklassiker. Hon är rejält träningsbiten nu men främst på löpning/gym. Vi cyklade en del tillsammans förra hösten och då använde hon sin gamla damtralla men tyckte det var jätte kul ändå och höll förvånansvärt högt tempo trotts skittung cykel med balongdäck :-)

Nu behöver hon en cykel till tjejvättern.
Jag har funderat mycket på detta och letat runt enhel del.
Tanken är att köpa en cykel som fungerar bra till att cykla landsväg med men då hon inte vet hur mycket av träningen efter vättern som kommer bli cykelträning så vill hon ha en cykel som ska fungera till "vardags" också.
Troligen kommer det bli en hel del cyklande till jobbet (10km enkel väg) och en del vanlig cykling med barnen i cykelvagn och små tripper hemma, men förhoppningsvis även en del ren cykelträning.

Min ide var såklart en cx där man kan få på stänkskärmar lite grövre däck som klarar grus osv men dessa är svåra att hitta billigt.
Budgeten är väl omkring 5000:- plus minus lite.

Finns en Merida lvg på xxl som nu kostar 3999:- men den har endast shimani 2300/sora samt saknar skärmfästen och plats för grövre däck så den känns som ett ganska dåligt alternativ efter vättern är genomförd samt att shimano 2300 kanske är lite väl enkel grupp.

Pedalogerna kunde få hem en Giant tcx2 för 8600:- som då har Sora 2013 som verkar ok. Den är ju över budget men har allt som hon söker.
Frågan är vad ni tror om hybrider/urban cyklar. Tröttnar man på en sådan och hur jobbig är en sådan att köra vättern på.
Har jätte dålig koll på det segmentet så vet ej hur man ska ställa sig till den typen av cykel.
Ska jag vara en Grym sambo och köpa en Giant till henne och Hålla tummarna stenhårt att hon fastnar för cykling eller är det bara dumt? :-)

Senast ändrad:
klart du ska vara en grym sambo och köpa en bättre cykel till henne. Med en bättre cykel så blir det ju roligare att cykla och då vill hon förhoppningsvis fortsätta. CX med skivbroms så att hon kan barnen med sig i kärra eller barnstol där bak hade jag rekommenderat.

En cx med skivor är ju klart bättre om hon ska dra vagn och cykla i uselt väder, men köp hojen någonstans där hon kan testa om det fungerar med bockstyre eller om hon vill ha rakt styre. Det låter ju som att hon redan har en damcykel att komplementera med, exempelvis för barnstol o dyl.

CX med skivbroms låter helt klart som det bästa alternativet. Men då får du nog nästan dubbla budgeten.

Annars går de på Happy så baktalade hybriderna alldeles utmärkt att ta sig runt Tjejvättern på, och det funkar fint att träna med en sådan. Kan också vara lämpligare som vardagscykel med vagn om hon inte gillar bockstyren. Problemet är om hon blir biten och vill fortsätta cykla LVG, då kan det kännas som att man köpte fel cykel.

Cx med skivor blir för dyrt. Blir det en cx så kommer jag troligen köpa miniV bromsar om orginal känns klena.

Är inne på att sponsra henne för att just inte köpa "fel" cykel om hon nu blir biten.

Ska ta och åka till LBS och låta henne testa bockstyre. Vet ej om hon har koll på hur det känns och om hon vill ha det. Men man vet ju hur man själv är älskar bockstyre efter att ha kört med det ett tag så....

MarcusS: bra tipps där! ska kolla lite på den. vet du om den butiken är ok att handla från?

Känns som att just hybrid segmentet kan vara bra då det verkar finnas mycket mer innom just budgeten där. Men är just orolig för att det blir fel om hon börjar gilla att träna på cykel. Vi får helt enkelt åka och testa lite olika så hon får bestämma själv vad som känns bäst!

Ös på med tipps nu :-)

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> mks skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad tycker hon själv?
>
> +1

Är ju just det att jag tror inte hon vet exakt ännu. Som sagt blir LBS i helgen eller nått för att testa olika varianterna så får hon avgöra vad som känns bäst.

Har du funderat på två cyklar? En beg. vardagscykel borde du kunna få tag på billigt. Skaffa sen en lvg/racer så blir träningscyklingen kul också.

Min mamma har kört tre vätternrundor på en Merida Speeder med damram som verkar rätt hyfsad för att vara hybrid. Förvånansvärt lätt och ganska skapligt utrustad med fästen för skärmar och pakethållare (lowriderfästen också tror jag). I rätt storlek blir den inte våldsamt upprätt att sitta på heller utan inte mycket värre än en komfortracer med händerna på hoodsen.

Ckd skrev:
> Har du funderat på två cyklar? En beg.
> vardagscykel borde du kunna få tag på billigt.
> Skaffa sen en lvg/racer så blir
> träningscyklingen kul också.

Hon har en vanlig damcykel 3vxl tung som fan :) problemet är att den är inget bra till nånting förutom typ till ica och dagis.
Men den mesta cyklingen kommer nog bli till jobbet som blir två mil om dagen vilket blir trisst fort på den cykeln.
Så den nya cykeln bör fungera till detta och då det ofta är grusiga cykelvägar och att cykelvagnen ska dras en bit av den vägen så känns en ren lvg cykel lite för "känslig".

Känns nu som att hon får testa rakt styre(hybrid) och bockstyre (lvg/cx) och bestämma sig för det vilken sort vi ska leta efter först.

Men fler tipps uppskattas så har man lite fler alternativ när det ska handlas.

MarcusS skrev:
> jeppe_82 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > MarcusS: bra tipps där! ska kolla lite på
> den.
> > vet du om den butiken är ok att handla från?
>
> Jag har inte handlat där själv, men enligt
> http://www.trustpilot.com/review/www.merlincycles.
> com så verkar det helt ok. Skulle inte tveka
> själv att köpa grejor därifrån.

Låter bra! klart stark kandidat om hon gillar bockstyre.

För några år sen köpte jag den då ganska happykorrekta Kona Dew Drop hybriden, det är en skivbromsad hybrid med bockstyre. Det fanns inte mycket på marknadne att välja på då men det har bättrat sitt rejält nu när skivbroms-cx:ar gjort intåg.

Den har fått agera brukshoj för pendling, dra cykelvagn, leka lvg, köra på grus, köra i snö, köra i skogen, storhandla, köra med barnstol. Den är förstås inte "bäst" på nåt av körfallen och hade gärna fått vara ett par kg lättare och inte så jäkla styv (den är okomfortabelt hård) men den har levererat bra. De tunga hjulen suger visserligen mental kraft när man kör själv, det händer liksom inget när man vill accelerera.

Bockstyre är kalas för pendlandet och tränandet men inte så bra för cykelvagn och barnstol. Då hade det varit skönt med lite mer hävarm för stabilitetens skull. Jag har monterat cx-bromshandtag vilket gör gott men finner ofta att jag kör på "hoodsen" då de gör framfarten lite stadigare och hamnar i bocken om jag behöver ytterligare kraft.

Den har också rejält sluttande överrör vilket är skönt då man [EDIT med vagn på släp eller barn i barnstol] behöver baxa och trixa sig igenom diverse hinder i stil med bommar, betonggrisar och liknande, sånt som sätts upp för att stoppa bilar, mopeder etc.

För mig övervägde fördelarna med bockstyre men det är inte självklart det bästa.

Men en skivbromsad rakt-styre-hybrid som är lätt och med stel gaffel kanske inte vore så tokigt.

Jag sökte lite och hittade Specialized Vita som dock är för dyr gissar jag men lite vad jag tänkte som duglig för bruksåka men rapp nog för att vara kul att träna på.

EDIT länk:
http://www.evanscycles.com/products...isc-2013-womens-hybrid-bike-ec042544#features

Senast ändrad:
Kristoffer R: tack för bra input och tipps.
Såg riktigt fin den cykeln.

Jag börjar mer och mer tro att en hybrid kan fungera bra så länge hon gillar rakts styre även till snabb pendling och träning.
Viktigast som många sagt att hon trivs på cykeln och därav kommer använda den.

Jag köpte en lite enklare modell av Specalized Vita till min sambo i höstas, största skillnaden mot den som länkades ovan är att den har 3-delat vevparti och V-bromsar.
Hon är nöjd med den.
Cykelnörden i mig stör mig dock på ett par saker med den:
Den kunde gott haft ett lite lättare och bättre compact-vevparti samt 130mm axelbredd för bakhjulet.
135mm utan skivbroms gör urvalet av hjul/nav rätt begränsat.

http://www.evanscycles.com/products/specialized/vita-elite-2012-womens-hybrid-bike-ec030147

Nu har vi varit och testat lite och det lutar åt denna.
http://www.cykloteket.se/trek-zektor-4-urban/20219/produkt.html

Efter att ha testat både en cx racer och denna samt några andra hybrider så var det denna som kändes absolut bäst!

Frågan är nu om den finns billigare någonstans då den är bra över budget, hittade en 2012 på tcm för 7500 men då var det enklare utrustning.

Känns som att ramen på denna är ganska välbyggd och bra geometri, har gämfört med tex merida speeder t2d som finns på Bike-discount för 649 euro, men den har mer slopad ram samt enklare komponenter och tredelat vevparti m.m.

Är lite rädd för om jag beställer meridan att hon kommer bli besviken efter att ha testat Trek:en

Får gräva i plånbåken.... fortsättning följer :)

Ta Treken.
Har kört en 7.6 FX som landsvägare i många år.
Racehybrid det med, med 105 växlar men utan skivbromsar.
Använder den numer till vinter lvg. Funkar utmärkt.

Det är ju ganska mycket som är annorlunda på Meridan, tyckte hon Treken kändes bäst så...
Kolla hur mycket extra det blir med delbetalning om det är lite tight nu och dra in på fikat/ölen i några månader.
Jarla Cykel har (enl nätet) hojen från 2012 för 6795, men i svart storlek 50 samt 60 (ingen 55a) så har du en liten eller stor tjej så kan du spara en del, om svart är ok. Ta med henne och låt henne testa den, Vet inte om Fredrikshofsrabatten gäller reavaror, om du nu är medlem och har kort där.
Men som sagt har hon fattat tycke för 2013 varianten i vitt kan det vara värt de extra pengarna, jag tycker att den vita är snyggare.

Vad är det som är specifikt tjejigt med Treken? Eller Meridan för den delen?
Det finns ju cyklar gjorda specifikt för tjejer i din budget.

Bra val, jag har själv kört ~230 mil på en Zektor 4 2012 och är mycket nöjd :)
Gillar den "raciga" geometrin med rakare överrör och kortare styrstam än de flesta andra hybrider.

Du förlorar inte mycket på att välja en fjolårsmodell, enda skillnaden jag känner till är växlarna (Tiagra vs 105).

JMT:
Ska kolla den på jarla cykel. lät ju bra i pris iallafall. pengar finns så nått lån blir det inte :) Är väl mer att man ibland vill hålla sig innom vissa ramar osv... Men hittar man rätt så gör man liksom.

kave:
Är inte ute efter tjej specifik, ska vara en cykel som passar henne bra som känns bra och det var uppenbarligen treken.

Weiman skrev:
> Bra val, jag har själv kört ~230 mil på en
> Zektor 4 2012 och är mycket nöjd :)
> Gillar den "raciga" geometrin med rakare överrör
> och kortare styrstam än de flesta andra
> hybrider.
>
> Du förlorar inte mycket på att välja en
> fjolårsmodell, enda skillnaden jag känner till
> är växlarna (Tiagra vs 105).

Så tänker jag med.
Är det tiagra reglage på 2012:an?

>Jag har själv en Trek Zektor four, fantastiskt bra cykel på alla sätt.
Men, byt ut handtagen dom är riktigt dåliga. Jag satte på ett par Ergon GP3.
Monterade även en "Topeak carrier MTX" pakethållare med väskskena från Rose. Passar bra i originalhålen trots bromsok.
Letar även lämpliga skärmar, återkom gärna och visa vad du hittat för lämpligt.

Tillbaka
Topp